Citat:
Ursprungligen postat av
Upplyften
Det finns inga bevis att framföra i en "gudomlig uppenbarelse" Det finns endast personligt färgade hypoteser , tillika obevisbar därför att det är helt enkelt omöjligt att bevisa.
Kan jag bevisa att du (och alla andra religiösa nötter) har fel ? Ja det kan jag. Så länge ingen kan bevisa en celestiell existens som säger sig utgöra alltings varande och ursprung - Så gäller motsatsen , Ateister därför vinner alltid på walk-over mest beroende på att motbeviset för vår inställning helt saknas och därför kan ignoreras.
Att kristendom skulle vara baserat på ingenting och att det inte finns någon anledning att tro på det känns lite som en modern myt, som dessvärre upprepas för ofta av ateister som inte riktigt förstår debatten eller vad religion som helhet är för något.
Det finns bevis, fast bevisen är indirekta istället för direkta.
Så som om jag säger till dig att jag har en katt, så har du anledning att tro att jag har en katt, även om du aldrig har sett någon katt.
Men din tro att jag har en katt är ändå baserat på någonting. Om jag sen då säger att jag har en massa andra djur som du sedan får se så ökar bara trovärdigheten om att jag även har en katt, även om du aldrig har sett just katten.
Det är så kristendom fungerar, det handlar om tillit.