Citat:
Ursprungligen postat av
Iq32
Alla religiösa använder ungefär samma argument för guda existens. Vissa kan jag köpa mer än andra. Men i det stora hela kan man inte bevisa med det mått vi har idag. Det är mer antaganden.
Att uttrycka och uppleva hymner, musik, instrument, natur och mystik är fundamentalt. Men varför anser du just att kristendom har patent på det.
Något jag inte gillar med kristna är just den där känslomässiga biten när det kommer till argument. Man påstår att människor föds med en ond natur, vilket är bedrövligt.
När två kristna.
En kristen person har en helt okay uppväxt inom kristendom. En annan kristen fick stryk och blev våldtagen av sin pappa som var pastor. Det är kroppens känslor som väljer argumenten.
Mitt påstående ovan är svar på allt. Den ena kommer kunna vara kristen den andra inte. För att kroppen glömmer aldrig det förflutna. Religion är inget annat än känslor.
Du talar om arvssynden.
Det är köttet som är ont, fyllt av lust, begär, girighet, lögner, svek, snålhet, högmod, våld, fördomar, egoism m.m.
Alla människor besitter dessa känslor och anlag till olika grader. Är en bebis ond? Nej det inte det de handlar om.
Du kan låta köttet få styra ditt liv och se hur bra de kommer bli. Anden i dig är villig att separeras från dina köttsliga begär och bli fri, att nå en högre medvetenhet baserad på kärlek.
Handlar liksom inte bara om religion utan budskapet Jesus försökte förmedla både spirituellt och hur du skall leva på jorden mot dina medmänniskor.