2026-01-25, 15:09
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
Det är sagor/”berättelser” som förvrängs under tidens gång för att passa nutiden. Finns mängder av gudar som människor ser upp till, allt har människan själv hittat på, eller landar alla gudar här imorgon?
Dead sea scrolls hittades 1947 och innehåller i princip hela gamla testamentet, och texterna koldaterades till 2-400 år innan jesus tror jag ungefär?

Texterna var till 99% samma som gamla testamentet som fanns i europa under medeltiden.
1500 år senare. Så att de förvrängs är inte sant.

Sen finns det en skillnad på "gudar" och "gud". Om du börjar undersöka saken närmare så inser du att det finns en gigantisk skillnad på Gud och polyteistiska "gudar" så som Zeus och Loki och liknande.

Testa läsa lite om Abraham och var idén om Gud kommer ifrån jämfört med polyteistiska religioner så inser du skillnaden och varför monoteism inte är så orimligt som du tror kanske
Citera
2026-01-25, 15:11
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Men enligt många kristna var Jesus en av profeterna och han var dessutom Guds son. Varför kunde då inte "pappa Gud" berätta lite mer detaljerat om hur och varför världen blev skapad så att hans begåvade son kunde skriva det till alla människor? Svaret är givetvis att allt det där är bara gamla myter och att det inte finns någon Gud eller någon son till någon Gud.

Jesus pratar överhuvudtaget inte om materiens sammansättning. Det hade dessutom varit helt obegripligt för den tidens människor at förstå. Precis som det är omöjligt för vi i nutid att förstå en verklighet i mer än fyra dimensioner (det sägs att vi har 9 eller 11 dimensioner). Alltså förstå. På riktigt.

Redan Thomas av Aquino var på 1000-talet inne på att tro och förnuft kompletterar varandra. Det tår inte i motsatt, ej heller leder det ena till det anda.

Kanske finns heller inget skäl till att Gud skulle berätta om materiens sammansättning, världen är överlämnad till oss och Gud ingriper inte aktivt i skeenden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq32
Alla religiösa använder ungefär samma argument för guda existens. Vissa kan jag köpa mer än andra. Men i det stora hela kan man inte bevisa med det mått vi har idag. Det är mer antaganden.

Att uttrycka och uppleva hymner, musik, instrument, natur och mystik är fundamentalt. Men varför anser du just att kristendom har patent på det.

Något jag inte gillar med kristna är just den där känslomässiga biten när det kommer till argument. Man påstår att människor föds med en ond natur, vilket är bedrövligt.

När två kristna.
En kristen person har en helt okay uppväxt inom kristendom. En annan kristen fick stryk och blev våldtagen av sin pappa som var pastor. Det är kroppens känslor som väljer argumenten.

Mitt påstående ovan är svar på allt. Den ena kommer kunna vara kristen den andra inte. För att kroppen glömmer aldrig det förflutna. Religion är inget annat än känslor.

Du talar om arvssynden.

Det är köttet som är ont, fyllt av lust, begär, girighet, lögner, svek, snålhet, högmod, våld, fördomar, egoism m.m.
Alla människor besitter dessa känslor och anlag till olika grader. Är en bebis ond? Nej det inte det de handlar om.
Du kan låta köttet få styra ditt liv och se hur bra de kommer bli. Anden i dig är villig att separeras från dina köttsliga begär och bli fri, att nå en högre medvetenhet baserad på kärlek.

Handlar liksom inte bara om religion utan budskapet Jesus försökte förmedla både spirituellt och hur du skall leva på jorden mot dina medmänniskor.
Citera
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Du är född ateist, som alla som någonsin föddes på den här jorden. Och blivit itutat en 2000 årig filosofisk variant av vad "sanningen" består av. Skäms du inte det lilla minsta att stå exempel för rejält utdaterade "visdomar" och kalla detta för "sanningen" ?
Vad har du för diagnos, frågar jag mig.
Jag har bevis och anledningar att tro vad jag tror, de flesta av mina bevis kommer från modern tid. Att folk för länge sen trodde samma sak är ett + inte ett - enligt mig.
Citera
2026-01-25, 15:13
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofstom
Hejsan! Du,TS slösar på din tid och tro, inbillar och fantasin om GUD, läsa biblen och gå till kyrkan nästan hela ditt livet. Du är otroligt fastbunden till fantasin GUD och inbilla biblen...

JAG är ateist. JAG LÄSER ALDRIG BIBLEN BOK !! Inget biblen och såna böcker om GUD. Jag fantiserar ingenting om GUD.
Jag går var jag vill och väljer vad som helst när jag känner vad jag vill... Alltid så sen jag föddes och är snart pensionär. Har alltid haft ett jobb och ett hem... Inget fastbunden till nån religiös lr sekt lr klubb lr vänkrets med kaffe och kaka...

Stackars människor som blev SVAG OCH LÄTT PÅVERKAD av GUD O H BIBELN!!!!
DETTA ÄR SVAGTECKEN OCH LÅG IQ..
Ni klarar inte tänka utanför alla religioner...
Varför skriver du så där? Drack du för mycket kaffe?
Citera
2026-01-25, 15:17
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camilla.kvartoft
Ok? Hur starkt troende är du då? Är det så pass att du har efterforskat om vart kristendomen kommer ifrån från början?
Ja, jag skulle säga att jag är väldigt påläst, mer än vad som kan räknas hälsosamt kanske till och med.
Starkt troende.
Citera
2026-01-25, 15:20
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Skulle man inte kunna tro på Jesus budskap utan att tro på Paulus och treenigheten?¨

Bevis är viktigt som murbräcka. De som verkligen är fast i en övertygelse behöver bevis för att ändra sin uppfattning. Lärjungarna och många andra israeler tyckte att de fick bevis från Jesus. Men verkligheten är komplex och oöverblickbar och det finns många mäktiga aktörer förutom Gud och sanningen är att människor inte kan få bevisat för sig att någon är mäktigast.

Det viktigaste för oss människor är att tro på Guds väg, det budskap han förmedlar genom profeterna och framför allt Jesus. Människors egna tankar och vägar är från djävulen, att man ska utnyttja varandras svaghet och konkurrera ut varandra. Det är så djävulen härskar genom att splittra.

Kristendomen och Bibeln är inte alls intellektuellt tillfredställande eller logiska. Det kan du inte övertyga någon enda ateist om.
Om du tror på jesus budskap utan att tro på paulus och treenigheten skulle jag fortfarande kalla dig kristen.
Jag själv är tveksam till paulus läror efter vad jag läst och är osäker på vad jag ska tycka om treenigheten och jag kallar mig kristen ändå. Att vara kristen har enligt mig 1 enda kriterie: tror du att jesus återuppstog?
Citera
2026-01-25, 15:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Ja, jag skulle säga att jag är väldigt påläst, mer än vad som kan räknas hälsosamt kanske till och med.
Starkt troende.

Om du nu har efterforskat så mycket och tror att kristendomen är sanningen, hur kan då kristendomen ha en förfader (atenismen) i gamla Egyptiern? Borde inte denna förfader till religion vara sanningen? Och om den inte är det, hur kan då sanningen komma ur en lögn?
Citera
2026-01-25, 15:26
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Om Gud inte finns då kan du väl ta en tom burk med vacuum i och lock på och sedan kan du sitta och stirra in i den, berätta gärna här när det plötsligt i burken ploppade till så hade du plötsligt liv i den, nån liten bakterie eller annan form av liv.. glöm inte att posta här när det skett 🙂

Varför skulle jag slösa min tid med sånt för?

Dock så finns det redan de som gjort det och då identifierat att svarta hål faktiskt kan uppstå helt random och sen på någon sekund (eller kortare) falla ihop igen. Något som leder till att det sannolikt kan uppstå universum på samma sätt. På det sättet som universum expanderar på så kan också ett universum därför uppstå ute i rymden utan att vi någonsin har möjlighet att upptäcka det. Vilket leder till att bara mellan jorden och månen så kanske det redan finns tiotusentals universum.

Så det studeras redan. Men jag tror inte det finns idioter som gör som du beskriver. Varför skulle någon göra något så korkat för?
Citera
2026-01-25, 15:27
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camilla.kvartoft
Om du nu har efterforskat så mycket och tror att kristendomen är sanningen, hur kan då kristendomen ha en förfader (atenismen) i gamla Egyptiern? Borde inte denna förfader till religion vara sanningen? Och om den inte är det, hur kan då sanningen komma ur en lögn?
Enligt chatGPT:
"Short answer: no — Atenism is not considered the origin of the Abrahamic religions, though it is sometimes discussed as a possible influence in a very limited and speculative way."

Grunden till de abrahamiska religionerna räknas som Abraham, som blev fadern till Israel som genererade ett led av profeter som bevarade de heliga skrifterna och förutspådde Jesus som hade som mål att bli messias till världen och fullända allt.
Citera
2026-01-25, 15:31
Medlem
Citat:
Det du beskriver är en vanlig ateistisk förklaring som många ateister delar. Det jag menar är att den inte stämmer så bra med verkligheten.

Det är mer av, "jag förstår inte det här, så här är min binära förklaring".

Om du vill köra på den linjen så kan du försöka förklara hur det skrevs profesior om jesus och exakt vad han skulle göra i sitt liv och vad som skulle hända av flera olika personer och hur det skulle sluta flera hundra år innan det hände, och hur allt sedan blev fulländat och hur 12 följare sedan valde att dö hellre än att ta tillbaka sina vittnesmål om hur de sett en man bli korsfäst och sedan komma tillbaka till liv.

Allt det här är historiska fakta och om du bestrider en enda del av detta händelseförlopp så finns det ingen historiker, inte ens ateistisk som skulle ta dig seriöst. Frågan är bara hur du ska förklara det.

Och det här är bara början, när du lyckas förklara det här finns det 50 andra saker du måste förklara. Men vi kan börja med det mest grundläggande

Jesus kanske hade tillgång till dessa profetior och såg till att motsvara dom. Han umgicks med dom lärda och kan ha fått insider info om vad som skulle komma så han levde efter profetian för att han var övertygad om att vara guds son. Han ville ju vara en gods son eftersom hans mor hade tutat det i honom hela hans liv.

Det är inte svårt för t ex en narcissist att skaffa 12 trogna anhängare. Att kunna vara en anhängare betyder att man inte ifrågasätter, att man upprepar det som narcissisten vill höra, att man blint tror på samma lögner. Det handlar aldrig om sanning och fakta, det handlar bara om vad narcissisten önskar och vill. Ville Jesus att anhängarna skulle tro att han kom tillbaks från döden så sa dom det. Jesus ville att alla skulle tro blind på honom utan att ifrågasätta, "tro som barn" utan att använda sunt förnuft. Tro blind på honom som han trodde på sin mamma. Mamman var inte en slampa utan en helgon för honom med denna lögn.

Allt hände så länge sedan och man har ändrat på skrifterna med årets gång. Man kan alltid hitta modernare förklaringar för historien om Jesus.
Citera
2026-01-25, 15:33
Avslutad
Citat:
Enligt chatGPT:
"Short answer: no — Atenism is not considered the origin of the Abrahamic religions, though it is sometimes discussed as a possible influence in a very limited and speculative way."

Grunden till de abrahamiska religionerna räknas som Abraham, som blev fadern till Israel som genererade ett led av profeter som bevarade de heliga skrifterna och förutspådde Jesus som hade som mål att bli messias till världen och fullända allt.

Mm men att ignorera att du har en äldre religion som bygger på en gud kan inte ignoreras.
Dom är alla soldyrkande religioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in