2026-01-25, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag startar den här tråden med syftet att vara en tråd där ateister och kristna (eller andra religioner) kan debattera med varandra om sanningen angående verkligheten.

Jag är kristen och tror starkt att kristendom är sanningen.
Lets go!

Hejsan! Du,TS slösar på din tid och tro, inbillar och fantasin om GUD, läsa biblen och gå till kyrkan nästan hela ditt livet. Du är otroligt fastbunden till fantasin GUD och inbilla biblen...

JAG är ateist. JAG LÄSER ALDRIG BIBLEN BOK !! Inget biblen och såna böcker om GUD. Jag fantiserar ingenting om GUD.
Jag går var jag vill och väljer vad som helst när jag känner vad jag vill... Alltid så sen jag föddes och är snart pensionär. Har alltid haft ett jobb och ett hem... Inget fastbunden till nån religiös lr sekt lr klubb lr vänkrets med kaffe och kaka...

Stackars människor som blev SVAG OCH LÄTT PÅVERKAD av GUD O H BIBELN!!!!
DETTA ÄR SVAGTECKEN OCH LÅG IQ..
Ni klarar inte tänka utanför alla religioner...
Citera
2026-01-25, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Om du någon gång varit kär, alltså haft känslan kroppen att vara kär kan du bevisa det?

Hur menar du, menar du att allt som du känner är sant?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Du är född ateist, som alla som någonsin föddes på den här jorden. Och blivit itutat en 2000 årig filosofisk variant av vad "sanningen" består av. Skäms du inte det lilla minsta att stå exempel för rejält utdaterade "visdomar" och kalla detta för "sanningen" ?
Vad har du för diagnos, frågar jag mig.
nej man föds inte som ateist

Ett nyfött barn har inga metafysiska övertygelser alls. Det tror varken på Gud, inga gudar, eller att inga gudar finns. Det har inget begrepp om saken.

Troende kräver begrepp, språk, berättelser, tradition. Ateist (i betydelsen ”det finns ingen gud”) kräver också ett ställningstagande.

Man föds utan religion, inte som ateist.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Den första livsformen utgjordes av en slags mycket enkel bakterie. Visst, den kanske skapades av Gud. Men alla andra arter sedan dess, inklusive alla med medvetande, har uppstått genom slumpmässiga mutationer och det naturliga urvalet. Dessa var alltså de facto inte designade.

Valet står alltså mellan en Gud som ville ha en medvetslös bakterie eller ett universum som råkade ge upphov till en medvetslös bakterie.

Att förlita sig på slumpen kommer man förövrigt aldrig ifrån vilken ståndpunkt man än intar. Om Gud finns så är det en slump att han gör det och att han har de egenskaper som han har. Den är en slump att han ville skapa liv och att han hade förmågan att göra det.

Du beskriver saker och händelser som om de vore ett faktum. Ett lika fånigt sätt att argumentera som de som beskriver guds existens som ett faktum och att det finns "bevis" för detta.

Vad vet du (eller någon annan människa) om hur liv uppstod? Vad vet du om vilka "slumpmässiga mutationer" som inträffade och hur? Var du med på den tiden så att du kan beskriva händelseförloppet?

Nej alla dessa beskrivningar om "hur allting gick till" från början är ju bara uppdiktade funderingar av människor. Ingen vet ett skvatt egentligen om vad som verkligen hände. Och vi människor har inte kunnat återskapa liv ens i den enklaste form. Inga insekter, inga maskar eller ens de minst komplicerade cellerna. Anledning? Vi vet helt enkelt inte hur processen går till fullt ut.

Och nej slumpen är inte nödvändigtvis något "man inte kommer ifrån". Det kan ha funnits "något" som alltid existerat. Antingen en färdig intelligens, eller bara energi och materia. Detta med eviga kretslopp är inget som våra mänskliga hjärnor klarar av att greppa, men det är ingen anledning till att det skulle vara omöjligt.

Istället för att håna varandra för våra olika "lösningar" till hur allt uppstod är det väl bättre att bara erkänna att ingen av oss vet? Den enes teori är lika bra som den andres.
Citera
2026-01-25, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Hur menar du, menar du att allt som du känner är sant?
Nej jag menar att det inte går bevisa om man varit kär, så påstår du att du varit kär och jag säger nää det har du aldrig varit för du kan inte bevisa det
Citera
2026-01-25, 14:31
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Bara för att du inte har kapaciteten att förstå vad Gud och Bibeln förklarar betyder inte att inte andra kan det. Ateister är de mest korkade jag någonsin diskuterat med, det är helt tomt mellan öronen och de klarar inte av ett djupare tänk utan tar till sig den enkla förklaringen att inget finns för då slipper de tänka. De tror helt enkelt att kroppen lämnar livet när vi dör medan vi som tänker lite mer avancerat förstår att det är livet som lämnar den förbrukade kroppen.
Bara för att du inte har kapaciteten att förstå vad Universum är för något, betyder inte att andra inte kan det.

Gudstroende är de mest korkade jag någonsin har diskuterat med, det är helt tomt mellan ögonen och de klarar inte av ett djupare tänk utan tar till sig den enkla förklaringen, "gud", för då slipper de tänka.

De tror helt enkelt på sagor. Fria fantasier.

Förresten så trodde jag att (troende) kristna skulle vara ödmjuka, och inte högmodiga som fan själv?
Citat:
Nej Gud har inte skapat sig själv, allt som har en början har skapats av Gud,Gud har ingen början och inget slut som det står i Bibeln
Nej, universum har inte skapat sig själv. Allt som har en början har skapats av universum. Universum har ingen början och inget slut.
Senast redigerad av Bone Collector 2026-01-25 kl. 14:37.
Citera
2026-01-25, 14:31
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Har iofs inte träffat en enda person som tror att Gud är en gubbe som sitter på en tron
Du själv och alla du någonsin träffat.

Du har bara inte tänkt efter.
Du förstår inte riktigt vad jag menar kanske.
Citera
2026-01-25, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofstom
Hejsan! Du,TS slösar på din tid och tro, inbillar och fantasin om GUD, läsa biblen och gå till kyrkan nästan hela ditt livet. Du är otroligt fastbunden till fantasin GUD och inbilla biblen...

JAG är ateist. JAG LÄSER ALDRIG BIBLEN BOK !! Inget biblen och såna böcker om GUD. Jag fantiserar ingenting om GUD.
Jag går var jag vill och väljer vad som helst när jag känner vad jag vill... Alltid så sen jag föddes och är snart pensionär. Har alltid haft ett jobb och ett hem... Inget fastbunden till nån religiös lr sekt lr klubb lr vänkrets med kaffe och kaka...

Stackars människor som blev SVAG OCH LÄTT PÅVERKAD av GUD O H BIBELN!!!!
DETTA ÄR SVAGTECKEN OCH LÅG IQ..
Ni klarar inte tänka utanför alla religioner...
Tycker faktiskt rätt synd om dig, blir det helt tomt mörker i hjärnan när du sitter där själv och försöker tänka djupa tankar eller?
Citera
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Om du någon gång varit kär, alltså haft känslan kroppen att vara kär kan du bevisa det?
Nej det går inte att bevisa. Men det går kanske att mäta hjärnaktiviteten och visa att man har nån stark känsla.
Varför tror du att kärlek är något verkligt. Upplevelsen existerar förstås. Men det betyder inte att den är verklig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Bara för att du inte har kapaciteten att förstå vad Universum är för något, betyder inte att andra inte kan det.

Gudstroende är de mest korkade jag någonsin har diskuterat med, det är helt tomt mellan ögonen och de klarar inte av ett djupare tänk utan tar till sig den enkla förklaringen, "gud", för då slipper de tänka.

De tror helt enkelt på sagor. Fria fantasier.

Nej, universum har inte skapat sig själv. Allt som har en början har skapats av universum. Universum har ingen början och inget slut.
Jag förstår vad universum är, har till och med förklarat för dig hur big bang kom till
Citera
2026-01-25, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Du själv och alla du någonsin träffat.

Du har bara inte tänkt efter.
Du förstår inte riktigt vad jag menar kanske.
Jo jag vet vad Gud är och det är inte en gubbe med skägg som sitter på ett moln
Citera
2026-01-25, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Nej det går inte att bevisa. Men det går kanske att mäta hjärnaktiviteten och visa att man har nån stark känsla.
Varför tror du att kärlek är något verkligt. Upplevelsen existerar förstås. Men det betyder inte att den är verklig.
Jag vet att kärlek är verkligt fastän att man inta kan bevisa attrahera eller någon annan varit kär
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in