2026-01-25, 13:43
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Om Gud hade en skapare vore han inte Gud , eller som vi säger Byggmästaren är oskapad – annars vore han en byggnad, inte Byggmästaren.
Om universum hade en skapare vore det inte universum. Kontrar jag med.

Om allt som existerar hade en skapare, så skulle det inte vara allt som existerar. Det säger sig självt.

Universum är allt som existerar.

Antingen så existerar inte gud, eller så är han en del av allt som existerar.
Senast redigerad av Bone Collector 2026-01-25 kl. 14:01.
Citera
2026-01-25, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Om universum hade en skapare vore det inte universum. Kontrar jag med.

Universum är allt som existerar.

Antingen så existerar inte gud, eller så är han en del av allt som existerar.
Det var det snurrigaste svar jag läst på länge 😂
Så du menar alltså att universum har skapt sig själv, så då tror du ju på Gud men din gud är universum.
Citera
2026-01-25, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Då får du gärna förklara hur universum kunde skapa sig självt genom the big bang
”Det varde ljus”
Citera
2026-01-25, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
Det är sagor/”berättelser” som förvrängs under tidens gång för att passa nutiden. Finns mängder av gudar som människor ser upp till, allt har människan själv hittat på, eller landar alla gudar här imorgon?
Du förstår att det bara finns en Gud va? Bara för att folk givit honom olika namn betyder inte att det finns flera gudar 🙄
Citera
2026-01-25, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Jesus kan mycket väl ha existerat, men han var inte guds son. Mamman blev gravid utanför äktenskapet vilket var förödande den tiden. Hon kunde inte inse fakta utan flydde till fantasier och inbillade sig att hon blev gravid med den heliga anden och bär på guds son. Från att vara en föraktad syndare blev hon något heligt med den synen. Det var ett smart drag av henne.

Maria kunde aldrig inse sanningen utan tvingade sin fantasi på sin son. Nu var hon ingen fallen kvinna, utan var utvald av gud att föda hans son. För att få mammas kärlek blev Jesus tvungen att tro på hennes lögner. Barnen gör vad som helst för att bli älskade av mamman. Jesus fick någon sorts storhetsvansinne när han inbillade sig vara guds son. Han ville säkert själv vara hellre guds son än någon som kommit till genom synd. Han var uppvuxen med lögnen och tvungen att tro på mammas fantasi, han kunde inte riskera hennes kärlek genom att tro på annat. Han var väldigt övertygande eftersom han själv var tvungen att tro på lögnen. Jesus ägnade hela sitt liv åt att leva ut mammans lögn/dröm, han gjorde det som mamman ville utan att vara fri att skaffa sig ett eget liv. Han klippte inte av navelsträngen, han levde och dog för att uppfylla mammans dröm.

Jesus måste ha varit en bra talare, manipulativ och trovärdig, en sagoberättare, en som kunde tala för sig och hade lätt att få andra människor på sin sida. Det finns gått om människor som vill följa och tro på sådana som han. Som en narcissist med storhetsvansinne samlar en massa anhängare som vill glänsa i hans skugga. Sådana som han delar alltid människor i två läger, till anhängare och motståndare. Det måste ha funnits även dom som ifrågasatte honom. Han var så högljudd och karismatisk att han blev en kändis. Till sist tröttnade vissa på honom när de började se honom som ett hot. Att kalla sig guds son måste ha varit väldigt provocerande. Så han blev hängt på korset med andra fifflare till sist.

Längt efter hans död börjar man skriva om honom. Information om honom går från mun till mun och ändras och förstoras som det brukar göra med muntlig information. Man lägger till en och annan mirakel och skapar en guds son. Genom att hota med helvetet och locka med paradiset ser man till att skrämma människor att tro på skrivelsen. Dåtidens människor var inte speciellt rationella i stort, de trodde på spöken och annat övernaturligt. Historien om Jesus passade den tiden.

Tänk om Maria hade blivit gravid i äktenskap. Tänk om Jesus hade fått leva sitt liv som en vanlig pojke/man utan att behöva följa mammans dröm. Om det hade varit OK att bli gravid utanför äktenskap dåtiden, hade vi haft någon guds son på jorden? En våldtagen eller lössläppt kvinna som med sina val förorsakade sådana konsekvenser? Det är ett under utan like.
Nu är det bevisat att Jesus har funnits, resten av din text är dina fantasier
Citera
2026-01-25, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Bevisa ett enda tecken då tack. Det finns aldrig någon som har kunnat göra det. Därför så blir det lite som ett bevis för att gud faktiskt inte finns.

Väldigt luddigt, så förmodligen är det fake. Jag tror inte på vad de säger helt enkelt.
Om Gud inte finns då kan du väl ta en tom burk med vacuum i och lock på och sedan kan du sitta och stirra in i den, berätta gärna här när det plötsligt i burken ploppade till så hade du plötsligt liv i den, nån liten bakterie eller annan form av liv.. glöm inte att posta här när det skett 🙂
Citera
2026-01-25, 14:11
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Det var det snurrigaste svar jag läst på länge 😂
Så du menar alltså att universum har skapt sig själv, så då tror du ju på Gud men din gud är universum.
Universum är evigt, oändligt mystiskt och bortom vår mänskliga fattningsförmåga. Precis så som du ser på gud.

Gudstro är totalt överflödigt, och förklarar ingenting.

"Du menar alltså att gud har skapat sig själv?"
Senast redigerad av Bone Collector 2026-01-25 kl. 14:19.
Citera
2026-01-25, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det beror väl på hur man menar. Att tro på något man inte kan visa, känns väl rätt ologiskt. Men jag förstår att det finns en sorts önskan hos många människor att det ska vara så. Så utifrån det, känns det kanske som naturligt för dem.
Även om jag inte är sån.

Du har samma inom ufologin, att man på något sätt önskar att det finns högre stående intelligenser som agerar i bakgrunden. Även inom vetenskapen, att vi lever i en simulering eller ett medvetande och verkligheten styrs av något annat medvetande. Panpsykologin som jag debatterat nyligen, att det finns ett universellt medvetande i Universum. Dyker upp sådana här saker hela tiden.

Sen bryr jag mig inte om ifall människor tror på sånt här. Problemet blir när de ska försöka använda vetenskapen för att försöka övertyga de som inte tror. Vill man frälsa andra, är det känslorna man ska appellera till, inte logiken.
Om du någon gång varit kär, alltså haft känslan kroppen att vara kär kan du bevisa det?
Citera
2026-01-25, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Jag tycker att religösa och ateister är samma sak.
Dom båda tror precis likadant.

Att Gud är en gubbe på en tron i himlen.
Har iofs inte träffat en enda person som tror att Gud är en gubbe som sitter på en tron
Citera
2026-01-25, 14:20
Medlem
Citat:
Nu är det bevisat att Jesus har funnits, resten av din text är dina fantasier

Jag tycker att min tolkning av Jesus känns väldigt trovärdig. Det gör honom mänsklig.
Citera
2026-01-25, 14:20
Medlem
Citat:
Universum är evigt, oändligt mystiskt och bortom vår mänskliga fattningsförmåga. Precis så som du ser på gud.

Bara för att du inte har kapaciteten att förstå vad Gud och Bibeln förklarar betyder inte att inte andra kan det. Ateister är de mest korkade jag någonsin diskuterat med, det är helt tomt mellan öronen och de klarar inte av ett djupare tänk utan tar till sig den enkla förklaringen att inget finns för då slipper de tänka. De tror helt enkelt att kroppen lämnar livet när vi dör medan vi som tänker lite mer avancerat förstår att det är livet som lämnar den förbrukade kroppen.
Citera
2026-01-25, 14:24
Medlem
Citat:

"Du menar alltså att gud har skapat sig själv?"
Nej Gud har inte skapat sig själv, allt som har en början har skapats av Gud,Gud har ingen början och inget slut som det står i Bibeln
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in