2026-01-25, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag startar den här tråden med syftet att vara en tråd där ateister och kristna (eller andra religioner) kan debattera med varandra om sanningen angående verkligheten.

Jag är kristen och tror starkt att kristendom är sanningen.
Lets go!

Om man är kristen som du är vilket är helt ok för mig, tror jag ser mig själv som troende men kanske inte på någon religon.
Min fråga till dig om man är troende så måste man tro på allt? Då menar jag Adam och Eva historien hur vi uppstod m.m. eller hur? Du kan inte tro på vissa saker och sen ta bort valda delar som du inte vill tro på? Så alla dessa berättelser i ex. Bibeln tror du på dom?
Citera
2026-01-25, 09:33
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det beror väl på hur man menar. Att tro på något man inte kan visa, känns väl rätt ologiskt. Men jag förstår att det finns en sorts önskan hos många människor att det ska vara så. Så utifrån det, känns det kanske som naturligt för dem.
Även om jag inte är sån.

Du har samma inom ufologin, att man på något sätt önskar att det finns högre stående intelligenser som agerar i bakgrunden. Även inom vetenskapen, att vi lever i en simulering eller ett medvetande och verkligheten styrs av något annat medvetande. Panpsykologin som jag debatterat nyligen, att det finns ett universellt medvetande i Universum. Dyker upp sådana här saker hela tiden.

Sen bryr jag mig inte om ifall människor tror på sånt här. Problemet blir när de ska försöka använda vetenskapen för att försöka övertyga de som inte tror. Vill man frälsa andra, är det känslorna man ska appellera till, inte logiken.
För att börja med en lös tråd så finns det ganska mycket tro inom vetenskapen också. Man tror på och söker efter enande teorier och teorier och partiklar man tror på bara därför att det verkar stämma med vissa tolkningar av vissa observationer.

För att inte tala om det sekulära samhällets tro på utvecklingen och framtiden. Inte mycket talar för att civilisationen kommer att överleva de problem den skapar för organismerna.

Att hoppas på främmande intelligenta varelser är vanskligt. Det är civilisationernas AI som är intelligenta och vad dessa AI skulle kunna ha för planer med mänskligheten är inte mycket att hoppas på. Men jag och andra har sett främmande teknologi som skulle kunna vara självreproducerande mobil AI utsänd av någon civilisation i Vintergatan för många miljoner år sedan, kanske med syftet att vakta och skydda den egna civilisationen?

Du tror antagligen inte på någon som berättar om att de sett något som du inte tror finns och där tycker jag kärnan finns, i bristen på förtroende människor emellan och den överdrivna tron på mänskliga auktoriteter.

Visst är det tjatigt med vanmäktiga predikningar som gränsar till hot, men det är inte så stor skillnad mot politiska eller filosofiska diskussioner här på Flashback.
Citera
2026-01-25, 09:33
Medlem
Citat:
Fast big bang är i princip bevisat. Universum hade en början, så universum kan inte vara det eviga som alltid funnits. Det måste vara någonting annat. Varför inte gud?

Nu kommer du in på frågor om exakt vad gud är, hur gud fungerar och sådant. Om jag hade tillfredställande svar på de frågorna skulle jag vara på samma nivå som gud själv.

Vi är begränsade i vår förståelse och kommer aldrig kunna förstå gud helt, men det behövs inte, för man behöver inte veta allt för att veta vad man vet.

Fast i huvudsak så är det här argumentet inte ett av de bästa för att bevisa guds existens, utan mer för att visa att det i alla fall är en rimlig möjlighet. Själva bevisningen kommer från andra håll.

Kan du i alla fall hålla med om att det är en rimlig möjlighet?

När jag drog upp big bang med en religös personen så försvarade hen det med att det var gud som kastade "stenen"
Citera
2026-01-25, 09:58
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
För att börja med en lös tråd så finns det ganska mycket tro inom vetenskapen också. Man tror på och söker efter enande teorier och teorier och partiklar man tror på bara därför att det verkar stämma med vissa tolkningar av vissa observationer.

För att inte tala om det sekulära samhällets tro på utvecklingen och framtiden. Inte mycket talar för att civilisationen kommer att överleva de problem den skapar för organismerna.

Att hoppas på främmande intelligenta varelser är vanskligt. Det är civilisationernas AI som är intelligenta och vad dessa AI skulle kunna ha för planer med mänskligheten är inte mycket att hoppas på. Men jag och andra har sett främmande teknologi som skulle kunna vara självreproducerande mobil AI utsänd av någon civilisation i Vintergatan för många miljoner år sedan, kanske med syftet att vakta och skydda den egna civilisationen?

Du tror antagligen inte på någon som berättar om att de sett något som du inte tror finns och där tycker jag kärnan finns, i bristen på förtroende människor emellan och den överdrivna tron på mänskliga auktoriteter.

Visst är det tjatigt med vanmäktiga predikningar som gränsar till hot, men det är inte så stor skillnad mot politiska eller filosofiska diskussioner här på Flashback.
Fast du har fel utgångspunkt. Jag "tror" inte på teorierna, utan är skeptisk till det mesta, däremot kan jag se dem som mer eller mindre troliga utifrån vad man kan bevisa. Om teorin säger att ljuset kröker sig runt massiva objekt, och man kan visa att det gör det, blir teorin mer trolig och just det påståendet är bevisat.
Kunde man observera och mäta Gud på något sätt, skulle jag accepterar det också. Men att bara påstå något duger inte, man måste göra det troligt också.

Jag är väldigt skeptisk till kvantfysiken och menar att det är inte alls fastställt att higgs-partikeln finns. Man har en indikation, men inte ett bevis.

Om någon säger att den sett något som jag inte tror finns, skulle jag vara väldigt skeptisk och inte bara se det som en absolut sanning. Däremot om de kunde bevisa det, skulle jag nog se det väldigt troligt, kanske till och med sant.

Sista meningen förstod jag inte ens vad du ville säga med. Känner du dig hotad?
Citera
2026-01-25, 09:58
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Jag startar den här tråden med syftet att vara en tråd där ateister och kristna (eller andra religioner) kan debattera med varandra om sanningen angående verkligheten.

Lets go!
Jag tycker att religösa och ateister är samma sak.
Dom båda tror precis likadant.

Att Gud är en gubbe på en tron i himlen.
Citera
2026-01-25, 10:02
Medlem
Citat:

Lets go!
Ändå kunde du inte lämna ett enda argument eller ens någon motivering till varför du tror på Gud. Din tro/kunskap om detta framstår som väldigt svag.

Som jag ser det är frågan mycket enkel och självklar. Under tidigare århundraden har människor inte förstått speciellt mycket om världen. Men det har funnits en önskan om att förstå och förklara. Man har därför konstruerat egna förklaringsmodeller som ofta har inkluderat någon form av högre väsen. Människor har skapat hundratals olika religioner med samma grundmotivering, att de vill hitta en förklaring. De senaste 200 åren har vetenskapen gjort fantastiska framsteg och i dag kan vi förklara hur djur, människor och planeterna har skapats. Det är inte längre ett mysterium och då behövs ingen mystisk förklaring. De som inte förstår detta i dag är antingen obildade, inskränkta eller hjärntvättade. Och ni borde sluta sprida era påhittade fantasier på Internet.

Frågor på det?
Citera
2026-01-25, 10:06
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte

Sista meningen förstod jag inte ens vad du ville säga med. Känner du dig hotad?
Nej, jag menade kristna domedagspredikningar vs. politiska diskussioner om vilka som kan rädda Sverige. I båda fallen försöker man pådyvla och påverka.
Citera
2026-01-25, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey

Jag är ateist. Men jag kan faktiskt föreställa mig en yttre skapare i det specifika scenariot simulationshypotesen. Dvs att en alien civilisation utanför denna världen kanske har konstruerat universum så som vi skapar dataspel. I så fall finns det en högre makt. Men evidensen för denna hypotes har jag inte sett röken av. Så det är en mycket spekulativ hypotes och jag skulle inte driva den framåt som en sanning, det vore ju helt galet. Det hade varit passande om religiösa, som ju vill framstå som vänliga och korrekta i sitt uppförande, kunde visa samma ödmjukhet.
Citera
2026-01-25, 10:11
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey

Du har rätt i att både kristna och ateister har den föreställningen om Gud. Ateister tror inte på denna Gud.
Citera
2026-01-25, 10:17
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Jag är ateist. Men jag kan faktiskt föreställa mig en yttre skapare i det specifika scenariot simulationshypotesen. Dvs att en alien civilisation utanför denna världen kanske har konstruerat universum så som vi skapar dataspel. I så fall finns det en högre makt. Men evidensen för denna hypotes har jag inte sett röken av. Så det är en mycket spekulativ hypotes och jag skulle inte driva den framåt som en sanning, det vore ju helt galet. Det hade varit passande om religiösa, som ju vill framstå som vänliga och korrekta i sitt uppförande, kunde visa samma ödmjukhet.
Men är det vad tex bibeln handlar om?

Tänk om du och de religiösa har missförstått.
Citera
2026-01-25, 10:18
Avstängd
TheJesuits avatar
Naturvetenskapen har svar på mycket, men långt ifrån allt. Bing bang är en bra teori - men varifrån kom den stora materieklumpen som exploderade. Kanske från energi, energi och materia är ju två sidor på samma mynt. Ok, men varifrån kom då all denna energi. Kanske från en gud? Varifrån kom då Guden?

Att inte tro på en Gud är en religion lika mycket som att tro på en Gud, man har inte heller något svar på hur det hela började. Att vara agnostiker är däremot fritt från religiösa inslag, då säger man ju bara att man inte kan veta.

Själv är jag kristen. Mest kulturellt, men gärna även rituellt. Där känner man en samhörighet och en gemenskap med likasinnade, samt känner att vi tillsammans utgör en fast mur mot helvetets falske profet och store Satan - Muhammed.
Citera
2026-01-25, 10:19
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Du har rätt i att både kristna och ateister har den föreställningen om Gud. Ateister tror inte på denna Gud.
Ja, och som jag förstår det, så säger bibeln att båda två är lika skrattretande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in