Citat:
Ursprungligen postat av
AskMeAboutJesus
För att börja med en lös tråd så finns det ganska mycket tro inom vetenskapen också. Man tror på och söker efter enande teorier och teorier och partiklar man tror på bara därför att det verkar stämma med vissa tolkningar av vissa observationer.
För att inte tala om det sekulära samhällets tro på utvecklingen och framtiden. Inte mycket talar för att civilisationen kommer att överleva de problem den skapar för organismerna.
Att hoppas på främmande intelligenta varelser är vanskligt. Det är civilisationernas AI som är intelligenta och vad dessa AI skulle kunna ha för planer med mänskligheten är inte mycket att hoppas på. Men jag och andra har sett främmande teknologi som skulle kunna vara självreproducerande mobil AI utsänd av någon civilisation i Vintergatan för många miljoner år sedan, kanske med syftet att vakta och skydda den egna civilisationen?
Du tror antagligen inte på någon som berättar om att de sett något som du inte tror finns och där tycker jag kärnan finns, i bristen på förtroende människor emellan och den överdrivna tron på mänskliga auktoriteter.
Visst är det tjatigt med vanmäktiga predikningar som gränsar till hot, men det är inte så stor skillnad mot politiska eller filosofiska diskussioner här på Flashback.
Fast du har fel utgångspunkt. Jag "tror" inte på teorierna, utan är skeptisk till det mesta, däremot kan jag se dem som mer eller mindre troliga utifrån vad man kan bevisa. Om teorin säger att ljuset kröker sig runt massiva objekt, och man kan visa att det gör det, blir teorin mer trolig och just det påståendet är bevisat.
Kunde man observera och mäta Gud på något sätt, skulle jag accepterar det också. Men att bara påstå något duger inte, man måste göra det troligt också.
Jag är väldigt skeptisk till kvantfysiken och menar att det är inte alls fastställt att higgs-partikeln finns. Man har en indikation, men inte ett bevis.
Om någon säger att den sett något som jag inte tror finns, skulle jag vara väldigt skeptisk och inte bara se det som en absolut sanning. Däremot om de kunde bevisa det, skulle jag nog se det väldigt troligt, kanske till och med sant.
Sista meningen förstod jag inte ens vad du ville säga med. Känner du dig hotad?