2026-01-25, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag är överbevisad och varje dag blir allt fler överbevisade. Och du tror inte på någon av oss.
Det finns ju inget att tro på när du vägrar förklara varför du tror på detta.
Citera
2026-01-25, 11:03
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Vittnesmål som bara är berättelser utan någon annat konkret brukar jurister förkasta som hörsägen
Att inte tro på t.ex mig är normalt, men att inte tro på något vittne är extremt.
Citera
2026-01-25, 11:04
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Det finns ju inget att tro på när du vägrar förklara varför du tror på detta.
Jag förstår att du innerst inne vill bli övertygad men jag kan inte hjälpa dig.
Citera
2026-01-25, 11:06
Medlem
Citat:
Att inte tro på t.ex mig är normalt, men att inte tro på något vittne är extremt.
Vilket är det allra bästa "vittnesmålet" enligt dig? Något som kan övertyga mig om att börja tro på Gud. Om vi börjar där. Du har nu en gyllene chans att frälsa mig.
Citera
2026-01-25, 11:07
Medlem
Citat:
Jag förstår att du innerst inne vill bli övertygad men jag kan inte hjälpa dig.
Du kan inte hjälpa någon eftersom du är ett offer för systematisk hjärntvätt. Du måste hjälpa dig själv innan du kan hjälpa någon annan.
Citera
2026-01-25, 11:11
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Vad i skapelseberättelsen anser du är pedagogiskt? Eftersom den är så oerhört dåligt skriven har ju den redan på förhand diskvalificerat sig som förklaringsmodell, oavsett hur bildligt den är menad. Varför är den så otroligt dålig? Den är så dålig eftersom den är skriven av helt obildade människor. Där har du ditt svar på varför.

Den är skriven till ett ökenfolk för 5000 år sedan för att ge en begripligt svar på HUR. Obildade kanske, de visste ingenting om vare sig kvarkar eller Lagrangepunkter, det är i alla fall helt klart. Jag kan respektera dem i alla fall. För det är inte detta som bibeln handlar om, och framför allt inte senare i NT, det handlar ju om hur människor skall leva sina liv.
Citera
2026-01-25, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Den är skriven till ett ökenfolk för 5000 år sedan för att ge en begripligt svar på HUR. Obildade kanske, de visste ingenting om vare sig kvarkar eller Lagrangepunkter, det är i alla fall helt klart. Jag kan respektera dem i alla fall. För det är inte detta som bibeln handlar om, och framför allt inte senare i NT, det handlar ju om hur människor skall leva sina liv.
Vad praktiskt att byta ämne när vi har kommit fram till att Bibeln inte alls förklarar någonting om vår värld.
Citera
2026-01-25, 11:14
Medlem
Ytterligare ett tråd som leder ingenstans, vi bara pratar bredvid varandra utan att komma till någon slutsats. Ateister och troende använder helt olika sätt att tänka vad gäller t ex verklighetsuppfattning och kan inte mötas.

Ateister använder mer sekundärprocess tänkande (kritiskt/logiskt, det medvetna, realitetsprincip som dominerar) medan troende använder primärprocesstänkande (ologiskt, känslostyrd, det omedvetna, drömmar, fantasi som dominerar).
Citera
2026-01-25, 11:20
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Du kan inte hjälpa någon eftersom du är ett offer för systematisk hjärntvätt. Du måste hjälpa dig själv innan du kan hjälpa någon annan.
Den enda hjärntvätt jag gått igenom är från massmedia, skola och universitet. Jag skulle aldrig låta någon annan bestämma över vad jag upplever och tror.
Citera
2026-01-25, 11:22
Medlem
Citat:

Man måste först ta reda på vad det är för sorts vittne, är hen trovärdig? Sedan måste man relatera till vad hen påstår, känns det vettigt/ trovärdigt o c v. Människor som använder sekundärprocess tänkande överväger alltid om något känns trovärdigt eller inte innan de bestämmer sig.
Citera
2026-01-25, 11:23
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Vilket är det allra bästa "vittnesmålet" enligt dig? Något som kan övertyga mig om att börja tro på Gud. Om vi börjar där. Du har nu en gyllene chans att frälsa mig.
Jesus. Den som tror på Jesus har sanningen.
Citera
2026-01-25, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
All religion handlar om dödsskräck.

Det var ett smart drag att locka med paradiset och hota med helvetet. Hur många skulle tro på gudar utan rädsla?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in