2026-01-25, 10:49
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Så Gud finns inte på jorden?
🤔
Gud finns alltså inte överallt?
I skolen alltså bedja sålunda: 'Fader vår, som är i himmelen! Helgat varde ditt namn; tillkomme ditt rike; ske din vilja, såsom i himmelen, så ock på jorden; vårt dagliga bröd giv oss i dag; och förlåt oss våra skulder, såsom ock vi förlåta dem oss skyldiga äro; — Matteus 6:9-12

Medan han så talade, kom en sky och överskyggde dem; och de blevo förskräckta, när de trädde in i skyn. Och ur skyn kom en röst som sade: »Denne är min Son, den utvalde; hören honom.» — Lukas 9:34-35
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Människor ser "röken" i form av besökare och har gjort i alla tider, men många har så svårt att tro på andra att de utan vidare förnekar alla vittnesmål.
Vittnesmål och hörsägen räcker ju inte långt om du vill påstå en absolut sanning. Det hade du förstått om du hade någon insikt inom vetenskap och forskning.
Citera
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Det kan ju vara så att utomjordingar bara skapade ett universum och att människan skapade religionerna. Men om det finns några tecken på alien-influenser i någon religion då skulle ju det vara intressant att forska mer på, det är ju inte en omöjlig hypotes att det kan vara planterat. Ibland har jag tänkt att psykedeliska droger kanske kan vara planterade. T.ex de som har rökt DMT har ofta berättat om väldigt liknande upplevelser där de har träffat aliens i en högre dimension.
Många ser saker som kan tolkas som utomjordingar. Man kan se vad man vill se.

Själv ser jag inte något sådant.
Jag ser sagor som rymmer andliga sanningar .

Alltså med ande menar jag inte spöke eller något övernaturligt.
Jag menar anda . Känsla. Vad som döljer sig inom oss.
Citera
2026-01-25, 10:52
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Nej, jag menade kristna domedagspredikningar vs. politiska diskussioner om vilka som kan rädda Sverige. I båda fallen försöker man pådyvla och påverka.
Ja, så är det förstås. Men så är människan, alla är inte likadana och har sin egen syn på världen.

Vissa påstår att världen ska gå under av olika anledningar. Andra varnar för det de ser som faktiska hot. Världens undergång varnade man för redan före Jesus och Johannes hade sin egen teori om det i sina uppenbarelser.

Tro och gör bättring, eller du kommer att förgöras. Men vi väntar fortfarande på undergången.
Citera
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Varför tror du att det är självklart? När du inte har ett enda litet bevis på att det skulle vara så.
Jag vill inte ens höra vad du menar med bevis och Gud avser inte att bevisa något förrän vid Jesus återkomst. Och människor själva kan inte bevisa den yttersta sanningen -- Gud.
Citera
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag startar den här tråden med syftet att vara en tråd där ateister och kristna (eller andra religioner) kan debattera med varandra om sanningen angående verkligheten.

Jag är kristen och tror starkt att kristendom är sanningen.
Lets go!
All religion handlar om dödsskräck.
Citera
2026-01-25, 10:54
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Vittnesmål och hörsägen räcker ju inte långt om du vill påstå en absolut sanning. Det hade du förstått om du hade någon insikt inom vetenskap och forskning.
Jag har insikt om vetenskap men detta är inte vetenskap utan vad jurister kallar vittnesmål.
Citera
2026-01-25, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Många ser saker som kan tolkas som utomjordingar. Man kan se vad man vill se.

Själv ser jag inte något sådant.
Jag ser sagor som rymmer andliga sanningar .

Alltså med ande menar jag inte spöke eller något övernaturligt.
Jag menar anda . Känsla. Vad som döljer sig inom oss.
Att du finns som en person eller som en "själ" är egentligen bara en abstraktion, en modell som din hjärna har skapat för att du ska bli bättre på att överleva. Du blir bättre på det om du kan uppfatta familj, fiender, och din roll i flocken. Det betyder inte att medvetandet är något överordnat eller övernaturligt. Eller att något sådant kan existera utanför en hjärna.
Citera
2026-01-25, 10:56
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Ja, så är det förstås. Men så är människan, alla är inte likadana och har sin egen syn på världen.

Vissa påstår att världen ska gå under av olika anledningar. Andra varnar för det de ser som faktiska hot. Världens undergång varnade man för redan före Jesus och Johannes hade sin egen teori om det i sina uppenbarelser.

Tro och gör bättring, eller du kommer att förgöras. Men vi väntar fortfarande på undergången.
Undergången är sedan Adam och Eva. Kunskap räcker inte för civilisationers överlevnad.
Citera
2026-01-25, 10:56
Medlem
Citat:
Jag vill inte ens höra vad du menar med bevis och Gud avser inte att bevisa något förrän vid Jesus återkomst. Och människor själva kan inte bevisa den yttersta sanningen -- Gud.
Precis som UFO-foliehattarna resonerar. Bevis kommer senare, snart, när "de" väljer att visa sig
Citera
2026-01-25, 10:57
Medlem
Citat:
Jag har insikt om vetenskap men detta är inte vetenskap utan vad jurister kallar vittnesmål.
Vittnesmål som bara är berättelser utan någon annat konkret brukar jurister förkasta som hörsägen
Citera
2026-01-25, 11:01
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Precis som UFO-foliehattarna resonerar. Bevis kommer senare, snart, när "de" väljer att visa sig
Jag är överbevisad och varje dag blir allt fler överbevisade. Och du tror inte på någon av oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in