2026-01-23, 21:01
Medlem
En fredagsfnittrig AA har nu gett en snabb kommentar till Transtemas vinstvarning. AA är mäkta stolt (eller lättad ) att han sålde de flesta aktierna i TT i början av nedgången. Han viftar bort att han äger TT i surdegsportföljen, han låtsas inte alls om att han rekommenderar alla att följa den portföljen och många därför ligger ordentligt back på aktien. Den alltid naiva AA menar på att dagens åtgärder gör att aktien snabbare / enklare når målkursen i surdegsportföljen som är 22,89. Aktien stängde idag på 6,77

AA tycker att TT gör det han har hoppats / önskat de ska göra och han tycker nu aktien är riktigt attraktiv. Men han betonar att risken är hög. AA tycker aktiemarknaden reagerade helt fel idag. Bolaget genomför ju åtgärder för att nå en bättre lönsamhet - det ska belönas.

AA låter helt klart sugen på att köpa aktier i TT. Han har ju gott om belåningsutrymme att utnyttja. AA kommer dock vänta tills den riktiga Q4 rapporten kommer i början av febr. Dagens video lär dock tolkas som köpsignal av AAs sekt.

För övrigt är AA inne i Nordnet för att visa en del bolagsfakta om TT. Där syns det tydligt att AAs innehav i TT stämmer väl överrens med värde o GAV som han anger att han äger i surdegsportföljen.
Citera
2026-01-23, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soflor
Har inte följt hans innehav slaviskt på sistone. Har han kvar sina Transtema???? Aktien sjunker 25% idag efter rapporten och är snart kandidat för Ringhals öresaktiefond.

Edit. Inte rapport. Preliminära siffror. De kickar VD med.
Tror AA solgte alt fordi han ville ha ekstra fet pensjon i Hexatronic? Noen som husker videoene om Transtema? Nå skal hoder rulle og sparekniven slipes i Transtema. Kanskje håp i hengende snøre? Avtalen med Eon har trådt i kraft. Norge ødelegger for selskapet. VD har latt det skure og gå altfor lenge.
Citera
2026-01-24, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
Det var i chansportföljen, surdegsportföljens storebror Chansportföljen är avvecklad, portföljen var då -80% sen start.
Just det! Han har ju så många portföljer, så man hänger inte med😃
Citera
2026-01-24, 07:12
Medlem
RobertSmiths avatar
Här kommer min gissning hur veckan har gått för AA exkl. 6.2% i andra innehav.
Jag har tagit med att dollarn tappat 3% under veckan

AMD (22%) = 11.65%
NVIDIA (16%) = 0.75%
Hexan (56%) = -4.62% exkl. TJP o Buffert

Baserat på AA:s tre största innehav och en hävstång på 2.31 är min gissning att EK har ökat med 2K (0.22%).
Nytt EK (inkl. 150K i blacolån 19/11-25) 1105K.

Minst lika intressant som att hålla koll på EK ska det bli att se vad som händer med belåningen nästa vecka. AA har ju vid flera tillfällen sagt att det här med ränta och avgifter bara är brus och inget man ska lägga fokus på - FEL Fokus

Om AA har 2545K i KF borde avkastningsskatten bli 6 776
Ränta för belåningen (7.13%) = 8 568
Totalt borde lånet öka med = 15 344

Har sedan i november trackat antal betalande medlemmar på AA:s patreon
Max: 158 betalande
Min: 150 betalande
Just nu ATL:150 betalande, 10 100 SEK/månad
Baserat på en faktor 2.35 för YT intäkter så uppskattar jag intäkterna totalt till ish 33.8K vilket medför ca 21K i lön efter arbetsgivaravgifter och skatt.

Saker man funderar över
Tvärtom vad AA säger/tror så minskar intäkterna från YT.
Först i december kommer hans TJP att börja betalas ut. Med utgifter på mellan 50-70K per månad så räcker inte 21K långt.
Hur löser AA detta?
Kommer han använda Belåningen aka Bankomaten eller kommer att han att 'låna' från bufferten eller sambons TJP för att täcka sin del av klanens utgifter.
Senast redigerad av RobertSmith 2026-01-24 kl. 07:16.
Citera
2026-01-24, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertSmith
Först i december kommer hans TJP att börja betalas ut. Med utgifter på mellan 50-70K per månad så räcker inte 21K långt.
Hur löser AA detta?
Kommer han använda Belåningen aka Bankomaten eller kommer att han att 'låna' från bufferten eller sambons TJP för att täcka sin del av klanens utgifter.
I december köpte han en säng till dotterns fd rum. 18k på kreditkort. Endera löser han detta med pengar från bankomaten alternativt drar han på sig kreditkortsräntor. IMHO är första steget i ett framgångsrikt sparande att inte ha lån på runt 20%.
Citera
2026-01-24, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollavgift
I december köpte han en säng till dotterns fd rum. 18k på kreditkort. Endera löser han detta med pengar från bankomaten alternativt drar han på sig kreditkortsräntor. IMHO är första steget i ett framgångsrikt sparande att inte ha lån på runt 20%.
Burde han ikke kjøpe aksjer for 18000 i Hexatronic så hun kan kjøpe egen bolig i framtiden? Han er vel nå så rik på aksjer at han slipper å tenke på slike småbeløp?
Citera
2026-01-24, 14:18
Medlem
Apropå diskussionen om han ljuger eller inte, där jag är på sidan att han ljuger hela tiden och inte ens själv märker det längre. Så sa han i en video för någon dag sen att han bara gör youtube för att det är roligt, och inte för att han måste eller för att det är ett jobb. Om det var sant, varför kan han inte ta ledigt? En vecka, eller en månad? Herr AA, varför jobbar du hela tiden, om du inte måste? Du släpper ju filmer hela tiden. Låt bli en månad. Hitta perspektiv på ditt liv. Om du nu inte måste, alltså.
Citera
2026-01-24, 16:26
Medlem
RobertSmiths avatar
Ang. om han ljuger eller inte så tänker jag i första hand på hans aktieaffärer och intäkter från YT och tror att det mesta av denna inf. stämmer även om man skulle vilja veta t.ex. GAV.
AA är ingen trader så GAV skulle vara av intresse för vår uppföljning, men AA bryr sig inte GAV, MA200, %-blankning, riktkurser från affärspress etc - Då han vet bättre.

Att AA:
Inkl. blancolån i EK
Gör YT för att det är kul (tror han mår bra av det), att han får betalts ser han bara som en bonus och inte ett jobb, skulle kunna sluta när som helst (NOT)
Fortfarande kallar sig för Aktiemiljonär trots att EK-150K bara är 951K

Är tre exempel på att han lever i en lögn med symptom som liknar de som spelmissbrukare har. Han kommer med all sannolikhet fortsätta tills det inte längre håller.

21K i lön från YT räcker inte att betala amortering och räntor på alla lån. Några nya blancolån lär han inte beviljas och absolut inte för att köpa en cab med dragkrok. Att huvudtaget inte kunna casha en Cab för 50K är bara pinsamt och visar hur illa det är ställt.

Min gissning är om han fortsätter med att använda belåning som bankomat så kommet han snart att vara utblottad. Och det kan gå väldigt fort om oväntade nyheter träffar hans koncentrerade portfölj
Citera
2026-01-24, 16:40
Medlem
Märkligt att så många (500st) väljer att betala för hans tjänster när det finns så bra gratis information överallt numera. Resultaten verkar ju inte gå i hans riktning så det är en stor gåta.

Uppenbarligen så funkar detta sektbeteende överallt. Lite tragiskt faktiskt.
Citera
2026-01-24, 19:05
Medlem
jag var engång en betalande medlem, jag trodde att han kunde lite mer än att gissa hur aktierna kommer vara inom 1år 2år...
Citera
2026-01-24, 19:24
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harju
jag var engång en betalande medlem, jag trodde att han kunde lite mer än att gissa hur aktierna kommer vara inom 1år 2år...
Cred till dig att du dels hoppar på något som du tror på och även inser att det inte ger någonting och avslutar det! Jag själv betalar 250kr/mån för ”samma tjänst” skillnaden är att jag fortfarande tror på tjänsten + att jag genom att hoppa på diverse tips gott och väl tjänat in kostnaden.
Citera
2026-01-25, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
AA går in i v4 med EK 1103K (INKL LÅNET) och lån 1442K (43/57).

AA är +5% / +57K före uttag/insättningar och -4% / -43K efter uttag/insättninagar.

Buffert 175K + belåning

Stora innehav:
Hexatronic 1417K
AMD. 556K
Nvidia: 413K
Ovan inkl belåning, tillkommer innehav i buffert o tjp.

AA går in i v5 med EK 1068K (inkl LÅNET) och lån 1483K (42/58).
AA är hittills i år +2% / +22K före uttag o insättningar o -7% /-78K efter uttag /insättningar.

Buffert 175K + belåning.

Stora innehav:
Hexatronic: 1353K
AMD 604K
Nvidia: 403K
Ovan inkl belåning, tillkommer innehav i buffert o tjp.

Efter Lykos nedgång i veckan är 6 av 7 aktier i surdegsportföljen på minus. Endas K-fastigheter som ligger +2% sedan köp är på plus. Inget innehav i portföljen säljs förrän det nått +50%. Sedan AA rekommenderade ALLA att följa den portföljen i maj förra året är portföljen -17%. Avanza Zero är under den tiden +20%. AA betonar dock att den här portföljen är långsiktig Surdegsportföljen är AAs favoritportfölj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in