2026-01-25, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag hade en judisk kompis (det trodde ni inte! ) när jag gick på gymnasiet, och jag träffade även hans föräldrar och syskon och hans judiska kompisar. Det jag förstod var att familjen var väldigt viktig för dem. De tyckte SÅ synd om mig som var enda barnet, och sa att de ALDRIG skulle ha en ensam unge, för att syskonen är en så stor trygghet.

Det kanske är en förklaring? Att man skaffar flera stycken barn för att de ska ha sin trygga syskonskara. Judarna kanske har varit tvungna att tänka så, eftersom de har varit utsatta för en del förföljelser under tidens gång (innan de själva fick makten över ett landområde och började förfölja andra folk). Då behöver man några som man verkligen kan lita på, så att man kan hjälpas åt och skydda varandra. Därför är det också viktigt att skaffa barn såklart, så att DE ska bli ens skyddspersoner när man är gammal och syskonen också är gamla (eller bortgångna).

Vidare har judarna många traditioner som går ut på att man samlar familjen - inte vänkretsen. Detta var också något jag upplevde med mina judiska vänner och bekanta, att de gjorde STOR skillnad mellan familj och vänner. Och då är det förstås viktigt att ha en stor familj.

Vad vi kan lära oss, är väl att uppvärdera familjen igen. Sedan 1970-talet har vi ju haft en trend som säger att vi ska "frigöra" oss från våra familjer, och hitta vänner som blir som vår familj, i stället. "Families we choose". Och att uppvärdera hustrur och mödrar igen. Idag anses en hemmafru med flera barn vara mindre värd än en karriärkvinna i Västvärlden, och då går det ju som det går med våra födelsetal. För det fungerar inte att både skaffa sig ett karriäryrke och arbeta i det, och föda flera barn och ta hand om dem på ett bra sätt. Tiden och orken finns inte.

Bara det att barnafödandet måste skjutas upp tills kvinnan har gått ut universitetet och arbetat några år, är inte bra. Under tiden går hennes mest fruktbara år förbi. De enda som föder barn i unga år i Västvärlden nu är invandrare och White Trash, och deras barn får vi ingen nytta av, tvärtom...

Och ytterligare en reflektion: de ortodoxa judarna (kanske andra också i viss mån?) tillämpar arrangerade äktenskap. Det gör att de inte har våra incel-problem - alla får en fru/man! Min judiske vän var redan från barndomen trolovad med en flicka i Frankrike, som han tog hit och gifte sig med när han gjort sin värnplikt (två år) i Israel. Jag tycker absolut inte att vi ska ha tvångsgiften, det går ju inte, det ska vi vara glada för att vi slipper. Men kanske någon form av hopparande skulle vara bra för dem som vill? Men med rätt att tacka nej. Idag har så många människor svårt att få till bara den där första kontakten med någon av annat kön.

Spot on!
De har en helt annan syn på vilka som ingår i familjen. Det som vi kallar släkt kallar dom familj och tanken är att man umgås och hjälper varandra inom familjen. Det blir ju en viss skillnad om man har ett nätverk på 50-100 personer som nästan ovillkorligt hjälper en med allt ifrån jobb till barnpassning än som vi i Sverige t.ex. på sin höjd har 4-8 personer inom familjenätverket.
Det största problemet i Sverige är som du säger att vi inte skaffar första barnet förrän vi närmar oss 30årsåldern. Orsaken är såklart att många pluggar tills de är 25-28 år och sedan vill man ha fast jobb innan man skaffar barn så lägg på ett par år till.
Jag vet inte hur det är i Israel men jag gissar att man inte behöver skaffa utbildning för att kunna konkurrera om jobb medans det i Sverige är ett absolut minimikrav att för att ens göra sig besväret att söka många jobb
Citera
2026-01-25, 03:43
Medlem
Nadishodans avatar
Såg en sevärd dokumentär om en chassidisk familj för ett antal år sedan som kanske kan ge lite vägledning i frågan.
Finns några detaljer som jag minns. En är att de bär vida byxor med en öppning vid grenen, för att de inte ska vidröra organet när de ska kasta vatten (de får över huvud taget inte röra vid sin kuk annat än vid sex som syftar till fortplantning, och det sker genom att mannen med jämna mellanrum går över till kvinnans säng och gör sin grej. Alltså inga spillda droppa, ever..
Pappan i den chassidiska familjen visade stolt upp badrummet där hans pojkskara pissat ner hela toalettstolen och väggarna. (Inga sittkissare här inte, och att sikta rätt utan styrning är som bekant en grannlaga uppgift).
Allt det här är såklart bara ett symptom, men vill man av olika anledningar ha många barn är det ju effektivt med ett totalt reglerat och kontrollerat sexliv.
Citera
2026-01-25, 04:45
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Det krävs en etnonationalism som tar sig självt på allvar, ingen medborgar-nationalism. Det krävs att nationen och folket är ”religionen”, att allt kring det dagliga livet, ritualer/högtider/identitet, och sättet att se på världen utgår från just den egna identiteten. Det är ju just det som existerar inom både Israel och inom den judiska kulturen runt om i världen. Ingen jude frågar sig vem som är jude, hur det ska definieras. De frågar sig inte om de borde känna skuld över att de existerar, de kräver sin rätt att existera och värdesätter det.

Då måste du ha ett språk som skiljer sig från Sverige AB-språket, och det är inte svenska eller nordiska nationalister intresserade av att utveckla. Istället är det massa esoteriskt trams som prioriteras, vilket iofs ultraortodoxa judar också sysslar med. Den hebreiska som svarthattarna studerar på sina bibliotek skiljer sig förmodligen lika mycket från löpsedlarna i Tel Aviv som latinet från italienskan och kyrkslaviskan från ryska. Dessutom har de ju yiddish, plus en massa andra invandrarspråk. Idén om att Israel är något slags homogent "Sverige på 50-talet" är bara bullshit. Israel är det mångkulturella landet i hela Västvärlden. Men det betyder inte att Israel är "en kokande häxkittel à la Jugoslavien" (som också är en historisk myt, för serber och kroater och muslimer hatade inte varandra i Jugoslavien). Israel är kanske jämförbart med Sverige på 1800-talet, där majoritetsbefolkningen enades kring den lutheranska religionen men där folk från Skåne till Norrbotten i praktiken talade massvis med olika språk och det inte fanns någon politisk ambition att alla medborgare skulle följa samma normer och värderingar, vilket i en modern kontext betyder att ultraortodoxa judar i Jerusalem inte behöver bry sig om någon bögparad i Tel Aviv eller om att invånarna i orter som Umm el Faḥm talar arabiska. Så modern nationalism är i praktiken antinatalism och tvångsintegration, oavsett vad Jimmie Åkesson presinterar för floskler, och att säga att "vi måste bli ultranationalister för att föda lika många barn som i Israel" är ungefär som att säga "vi måste ta knark för att göra lika bra musik som Avicii". Vi kommer bara bli mindre kåta av att höra Jimmie Åkesson predika om vad som är rätt och fel. Vill han bli Sveriges Benjamin Netanyahu som bygger Jas-plan och bombar Moskva, då får han väl göra det, men jag vill absolut inte anpassa mig efter Jimmie Åkessons kulturella värderingar.

Så vad skall göras? Du kanske bara ska testa att hälla ut den där whiskyflaskan. Jag menar avskaffa skolplikten. "Nej, det är vänsterflum att inte ställa krav! Jag måste ha min whisky! Jag menar skolplikt!". Som ett litet vänsterflummigt pilotprojekt skulle man kunna låta någon minoritetsgrupp som ännu inte är i behov av en kollektiv levertransplantation, t ex assyrier i Södertälje, att inte skicka sina barn till skolorna och se om fertilitetsnivån börjar stiga. Och om det funkar så skulle man ju kunna låta människorna som är i behov av en levertransplanation i whisky-metaforen att importera människor med organet som behövs för barnavel och därefter avskaffa skolplikten helt och hållet. Och så har staten en barnbidragsbudget på 369 miljarder om året.

Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Armenien har en fertilitetsnivå på 1.7 trots att de är otroligt fattiga. Assyrier är svårare att hitta statistik på men lilla assyrien Södertälje följer nationen i att ha rekordlåga födelsetal:

https://telgenytt.se/farre-nyfodda-i-sodertalje-lagsta-siffran-pa-22-ar/

Nej, vi fortsätter att klunka Systembolagets dyraste maltwhisky. Jag menar behåller skolplikten. För vad är alternativet? Vi kan ju inte låta barn i religiösa familjer få lära sig att Jorden är platt.

Citera
2026-01-25, 05:02
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charles-Lynton
Då måste du ha ett språk som skiljer sig från Sverige AB-språket, och det är inte svenska eller nordiska nationalister intresserade av att utveckla. Istället är det massa esoteriskt trams som prioriteras, vilket iofs ultraortodoxa judar också sysslar med. Den hebreiska som svarthattarna studerar på sina bibliotek skiljer sig förmodligen lika mycket från löpsedlarna i Tel Aviv som latinet från italienskan och kyrkslaviskan från ryska. Dessutom har de ju yiddish, plus en massa andra invandrarspråk. Idén om att Israel är något slags homogent "Sverige på 50-talet" är bara bullshit. Israel är det mångkulturella landet i hela Västvärlden. Men det betyder inte att Israel är "en kokande häxkittel à la Jugoslavien" (som också är en historisk myt, för serber och kroater och muslimer hatade inte varandra i Jugoslavien). Israel är kanske jämförbart med Sverige på 1800-talet, där majoritetsbefolkningen enades kring den lutheranska religionen men där folk från Skåne till Norrbotten i praktiken talade massvis med olika språk och det inte fanns någon politisk ambition att alla medborgare skulle följa samma normer och värderingar, vilket i en modern kontext betyder att ultraortodoxa judar i Jerusalem inte behöver bry sig om någon bögparad i Tel Aviv eller om att invånarna i orter som Umm el Faḥm talar arabiska. Så modern nationalism är i praktiken antinatalism och tvångsintegration, oavsett vad Jimmie Åkesson presinterar för floskler, och att säga att "vi måste bli ultranationalister för att föda lika många barn som i Israel" är ungefär som att säga "vi måste ta knark för att göra lika bra musik som Avicii". Vi kommer bara bli mindre kåta av att höra Jimmie Åkesson predika om vad som är rätt och fel. Vill han bli Sveriges Benjamin Netanyahu som bygger Jas-plan och bombar Moskva, då får han väl göra det, men jag vill absolut inte anpassa mig efter Jimmie Åkessons kulturella värderingar.

Så vad skall göras? Du kanske bara ska testa att hälla ut den där whiskyflaskan. Jag menar avskaffa skolplikten. "Nej, det är vänsterflum att inte ställa krav! Jag måste ha min whisky! Jag menar skolplikt!". Som ett litet vänsterflummigt pilotprojekt skulle man kunna låta någon minoritetsgrupp som ännu inte är i behov av en kollektiv levertransplantation, t ex assyrier i Södertälje, att inte skicka sina barn till skolorna och se om fertilitetsnivån börjar stiga. Och om det funkar så skulle man ju kunna låta människorna som är i behov av en levertransplanation i whisky-metaforen att importera människor med organet som behövs för barnavel och därefter avskaffa skolplikten helt och hållet. Och så har staten en barnbidragsbudget på 369 miljarder om året.

Nej, vi fortsätter att klunka Systembolagets dyraste maltwhisky. Jag menar behåller skolplikten. För vad är alternativet? Vi kan ju inte låta barn i religiösa familjer få lära sig att Jorden är platt.

Jag är enig om att centralisering inte är särskilt positivt, det där med tvångsintegration är ren storhetsvansinne och därutöver tecken på desperation och brist på förståelse vad som utgör ens kultur.

Det blir närmast larvigare med SD som inte nöjer sig med liberalernas "acceptera moderna värderingar" som integration utan man ska äta falukorv och älska svenska högtider och annat yttligt.

Jag är därmed för hemskolning och alternativa skolor som inte följer någon svensk läroplan.

Men utöver det så tror jag att du inte på ett konkret sätt svarat varför även sekulära israeler som går till pride i Tel Aviv, dejtar åt höger och vänster, är ständigt kopplade till social media och anser sig vara liberaler har så pass hög fertilitetsnivå?

Visst vore det bra ifall Sverige inte hade haft en centraliserad politik som så småningom gjorde sig av med laestadianismen och andra religiösa alternativa livsbejakande samhällen, eller för den delen Myrdals politik som ville göra sig av med storfamiljen och få staten att just ha en slags roll som storfamiljen åt den påhittade "kärnfamiljen" (som idag märkligt nog blivit konservativas ideal som vi måste återvända till).
Citera
2026-01-25, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Som sagt, Israel hyllar familjen och sitt land, sånt gör att det föds barn även bland sekulära.

Även nationalistiska länder i Europa med familjevänliga policys som Ungern har väldigt lågt barnafödande. Det är något annat som sticker ut med Israel.
Citera
2026-01-25, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Judarna i hela österuopa kom sig från ett relativt fåtal personer som antagligen kom från Tyskland under medeltiden och sedan fortplantade sig mycket snabbare än den kristna lokalbefolkningen. Det har att göra med att de har nationalism, överlevnad, fortplantning som ideologi medan kristna har hedonism, egalitarism , materialism och leva bekvämt som ideologi.

Stämmer ej. Amerikanska judar (som olikt israeliska judar består så gott som uteslutande av ashkenazi) har fertilitetsnivåer långt under replacement level. Fertilitetsnivåer över replacement level kombinerat med hög ekonomisk utveckling är alltså ett specifikt israeliskt, snarare än allmänt judiskt, fenomen.
Citera
2026-01-25, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Det krävs en etnonationalism som tar sig självt på allvar, ingen medborgar-nationalism. Det krävs att nationen och folket är ”religionen”, att allt kring det dagliga livet, ritualer/högtider/identitet, och sättet att se på världen utgår från just den egna identiteten. Det är ju just det som existerar inom både Israel och inom den judiska kulturen runt om i världen. Ingen jude frågar sig vem som är jude, hur det ska definieras. De frågar sig inte om de borde känna skuld över att de existerar, de kräver sin rätt att existera och värdesätter det.

Stämmer ej att detta gäller judiska kulturen runt om i världen. Amerikanska judar har fertilitetsnivåer långt under replacement level. Höga fertilitetsnivåerna gäller Israel. Ej icke-israeliska judar.

Stämmer inte heller att ingen frågar sig vem som är jude. Tvärtom är det väldigt viktigt att definiera vem som är jude både kulturellt/religiöst (jude är den med judisk mor eller den som konverterat hos en rabbin) samt juridiskt (eftersom judiskhet ger rätt till israeliskt medborgarskap).
Citera
2026-01-25, 09:42
Medlem
Anybodykillers avatar
Det är en stor skillnad på hur de tolkar "sekulär" och religiös jämfört med tex Sverige.

Judendomen lägger ett stort fokus på det världsliga så friktionen mellan religion och det sekulära är annorlunda. Detta är utöver skillnader mellan haredi och hassidim eller konservativa och ortodoxa.

Edit: Man kan ha starka normer, kulturell färgning och värderingar av ren religion utan att vara troende eller ens religiös. Omvänt så kan religiösa bära sekulära synsätt.
Senast redigerad av Anybodykiller 2026-01-25 kl. 09:56.
Citera
2026-01-25, 11:48
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av probatio
Stämmer ej att detta gäller judiska kulturen runt om i världen. Amerikanska judar har fertilitetsnivåer långt under replacement level. Höga fertilitetsnivåerna gäller Israel. Ej icke-israeliska judar.

Stämmer inte heller att ingen frågar sig vem som är jude. Tvärtom är det väldigt viktigt att definiera vem som är jude både kulturellt/religiöst (jude är den med judisk mor eller den som konverterat hos en rabbin) samt juridiskt (eftersom judiskhet ger rätt till israeliskt medborgarskap).

Fast det är ju judar från diasporan som idag utgör Israel? Och där får du skilja mellan ortodoxa judar och andra för ortodoxa judar har höga fertilitetsnivåer.

Du missade poängen där, judar håller inte på som vi gör i Sverige och funderar kring vem som är svensk. De har en klar definition om vilka som är judar och vilka som inte är det.
Citera
2026-01-26, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av probatio
Stämmer ej. Amerikanska judar (som olikt israeliska judar består så gott som uteslutande av ashkenazi) har fertilitetsnivåer långt under replacement level. Fertilitetsnivåer över replacement level kombinerat med hög ekonomisk utveckling är alltså ett specifikt israeliskt, snarare än allmänt judiskt, fenomen.

Israel är en del av mellanöstern mer än många förstår. Om man undantar de ultra-ortodoxa judarna så ligger Israels fertilitetsnivå inte så högt, jämfört med grannländerna.

Syrien - 2,71
Libanon - 2,24
Jordanien - 2,64
Egypten - 2,41
Citera
2026-01-26, 14:18
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villekulla90
Man ska inte underskatta tribalism, religion och en (iaf känsla av) ständigt lågfrekvent krig. Man brukar prata om en baby boom i europa efter andra världskriget men faktum är att födslotalen gick upp rejält redan UNDER krisåren i många europeiska länder efter ett decenniums nedgång. Judar är ett väldigt traditionalistiskt och etnocentriskt folk, inte för inte de lyckats överleva i diaspora i tusentals år.. Det ständiga hotet om förföljelse (som även deras högtider i hög grad handlar om) hjälper också till. Räcker ju att kolla på valfri film med en judisk morsa som blir helt till sig av upprördhet om sonen kommer hem med en "chiksa", ligger nog en del sanning i det.. och så religion då, även om många titulerar sig "sekulära" är deras traditioner viktigare än för gemene man i europa, frireligiösa samfund och troende muslimer har också högre tfr.

Yup, detta är jag också inne på, skrev om det i ett tidigare inlägg. Har hört och läst att en stor del av befolkningen i Israel lider av PTSD och att man är väldigt duktiga på att bemöta och hantera den här typen av psykisk sjukdom. Så ska man bli traumaterapeut så är det i Israel man ska plugga det. Vilket jag faktiskt har en vän som gjorde.

Iallafall det verkar vara en hårt sammansvetsad befolkning. Alla gör värnplikten, tjejer två år och killar 3-4 år tror jag. I stort sett alla har varit inblandade/deltagit/berörts av strid/krig/konflikt. De är "brothers in arms", tydligen ska det vara starkare än nåt annat, iallafall om man lyssnar till veteraner.

Detta plus då det sociala trycket på kvinnor att skaffa barn och då också (som nån nämnde), grupptrycket att skaffa mer än 1-2 barn.

Palestinierna är också en befolkning med samma problematik och de har ökat i antal trots (påstått) folkmord. Fick fram 3.2 barn per palestinsk kvinna för 2025.
Senast redigerad av Jenny9 2026-01-26 kl. 14:31.
Citera
2026-01-28, 22:03
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Det blir närmast larvigare med SD som inte nöjer sig med liberalernas "acceptera moderna värderingar" som integration utan man ska äta falukorv och älska svenska högtider och annat yttligt.

Vad fan snackar du om? Jag är som du vet hängiven SD-are och jag hatar falukorv.

Tror du iranierna i SD-rörelsen som t.ex. Nick Alinia inte äter persisk mat?

OnTopic, hur är födelsetalen för den judiska diasporan utanför Israel?
Senast redigerad av JohanSverkersson 2026-01-28 kl. 22:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in