2026-01-23, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litteraturens
Behöver nämligen nåt att variera med mot familejns vanliga persiljesmör. Blir tråkigt i längden.
Persiljesmör är väl knappast någon hit, om du inte menar vitlökssmör med persilja.

Annat som funkar i kryddsmör är ansjovis, ädelost, Worcestersås, rött sött starkvin... Dock inte allt tillsammans.

Har precis förberett ett par skivor biff som fått på sig massor nymald svartpeppar, och till det vitlökssmör och kokt potatis som jag klyftat och kör i ugnen med grillelementet på för fullt. En perfekt fredagsfrukost.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-01-23 kl. 07:50.
Citera
2026-01-23, 10:26
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Persiljesmör är väl knappast någon hit, om du inte menar vitlökssmör med persilja.

Annat som funkar i kryddsmör är ansjovis, ädelost, Worcestersås, rött sött starkvin... Dock inte allt tillsammans.

Har precis förberett ett par skivor biff som fått på sig massor nymald svartpeppar, och till det vitlökssmör och kokt potatis som jag klyftat och kör i ugnen med grillelementet på för fullt. En perfekt fredagsfrukost.
Jo, för faan, persiljesmör är gott, men med vitlök blir den godare i mitt tycke.
Citera
2026-01-25, 01:27
Medlem
Citat:
Har du rett ut vilket kryddsmör det var? Såg att både klassiska Biggans ( https://biggans.se/wp-content/uploads/2021/01/Produktblad_smor_cafedeparis_2021.pdf ) och Ica ( https://handla.ica.se/produkt/2153048 ) har färdiga café de Paris-smör, ifall du inte vill köpa kryddblandning och göra en omgång bara för att testa.

Ursäkta sent svar. Nej, det har jag ej, men anser det märkligt att inte några andra verkar känna till vad jag talar om. Två stycken smör brukade man kunna välja ibland, ett rosa ( aromsmör hette det vill jag minnas ) o sen persiljesmöret, + möjligtvis ett vitlökssmör också.

Samtliga var goda, och det man ska komma ihåg är att det rosa smöret var helt jämnt i färgen. Skulle tro att det är mycket enkelt att tillreda, bara att man vet kryddan/ kryddorna som det innehåller.
Citera
2026-01-25, 01:31
Medlem
Citat:
Ursäkta sent svar. Nej, det har jag ej, men anser det märkligt att inte några andra verkar känna till vad jag talar om. Två stycken smör brukade man kunna välja ibland, ett rosa ( aromsmör hette det vill jag minnas ) o sen persiljesmöret, + möjligtvis ett vitlökssmör också.

Samtliga var goda, och det man ska komma ihåg är att det rosa smöret var helt jämnt i färgen. Skulle tro att det är mycket enkelt att tillreda, bara att man vet kryddan/ kryddorna som det innehåller.
Det var säkert café de Paris, det stämmer in på allt, utom möjligen att det inte är jätterosa.
Citera
2026-01-25, 06:11
Medlem
Citat:
Det var säkert café de Paris, det stämmer in på allt, utom möjligen att det inte är jätterosa.

Du kan ha rätt.

Hur gör man detta på enklast bästa sätt?
Citera
2026-01-25, 07:28
Medlem
Citat:
Du kan ha rätt.

Det finns färdiga kryddblandningar att köpa, annars så åker du till kryddsmörets upphovsmakares restaurang,
In 1930, chef Boubier opened the original Café de Paris in Geneva with a rather unconventional strategy: serve one main dish and do it well. To this day, the restaurant serves only entrecôte, cooked how you like it, and accompanied with a simple green salad, fries, and that iconic butter sauce.
https://www.atlasobscura.com/places/cafe-de-paris

Biggans har färdigt smör, brukar finnas på vanliga Ica, har länkat till det tidigare, och kryddblandningar finns att köpa. Tror aldrig jag har gjort eget sådant smör.
Citera
2026-01-25, 11:32
Medlem
klybans avatar
Citat:
Du kan ha rätt.

Detta utmärkta ställe om kryddsmör har både en kryddblandningen cafe de paris och en med ingredienserna.
https://www.norrmejerier.se/searchpage?q=kryddsm%C3%B6r
Citera
2026-01-25, 15:39
Medlem
Ni är de bästa!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto