2026-01-24, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Det var inte det jag pratade om, utan det du gjorde tidigare i tråden. Du postade lagtext och rättsfall som inte finns.

Trams Jag har hela tiden förklarat lagen för dig men du har förnekat tills du blivit överbevisad.
Citera
2026-01-24, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Trams Jag har hela tiden förklarat lagen för dig men du har förnekat tills du blivit överbevisad.
Jaså? Så när fanns lagtexten "Förtal föreligger inte, om gärningsmannen bevisar att det han uttalat var sant eller att han hade skälig grund att hålla det för sant och det med hänsyn till omständigheterna var försvarligt att lämna uppgiften."?

Den ser inte ut så nu, och den har aldrig sett ut så.
Citera
2026-01-24, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Ja det är bara ca 5% av alla sexuella övergrepp på barn som begås av okända.
Största kategorin är bekanta, t.ex. Lärare, tränare, släktingar(ej närmaste familjen). Den kategorin av förövare står för ca 60% av alla övergrepp.
Näst största kategorin av förövare är närmaste familjen, t.ex. föräldrar och syskon. Den kategorin står för ca 35% av fallen.

Som du känner till.
Ofta är det ingen som vet något alls om vad som skett. Inte sällan berättar offer om det i vuxen ålder.

Du måste vara lite mer ödmjuk om statistik.
Citera
2026-01-24, 23:00
Medlem
Citat:
Jaså? Så när fanns lagtexten "Förtal föreligger inte, om gärningsmannen bevisar att det han uttalat var sant eller att han hade skälig grund att hålla det för sant och det med hänsyn till omständigheterna var försvarligt att lämna uppgiften."?

Den ser inte ut så nu, och den har aldrig sett ut så.

Det är bara du som sagt att det är lagtext.
Citera
2026-01-24, 23:03
Medlem
Citat:
Det är bara du som sagt att det är lagtext.
Om det inte var lagtext så var det per definition inte ett svar på frågan, eftersom frågan var "Du har nu flera gånger sagt att jag ska läsa lagen, men du verkar inte riktigt ha gjort det själv. Kan du säga var i lagen det står något om allmänintresse?"

Lämnar dig nu. Du är en oärlig debattör, och det är lite läskigt med män som öppet säger att de inte skulle kunna kontrollera sig om de aldrig fick ligga.
Citera
2026-01-24, 23:04
Medlem
Citat:
Om det inte var lagtext så var det per definition inte ett svar på frågan, eftersom frågan var "Du har nu flera gånger sagt att jag ska läsa lagen, men du verkar inte riktigt ha gjort det själv. Kan du säga var i lagen det står något om allmänintresse?"

Lämnar dig nu. Du är en oärlig debattör, och det är lite läskigt med män som öppet säger att de inte skulle kunna kontrollera sig om de aldrig fick ligga.

Men gråt lite i kudden då om du tycker att det inte var svar på din fråga. Jag förklarade lagen för dig. Jag sa inte att det var lagtexten. Du hade fel om lagen och gnäller trots att jag förklarade det.
Senast redigerad av ZenFinancier 2026-01-24 kl. 23:08.
Citera
2026-01-24, 23:09
Medlem
Citat:
Som du känner till.
Ofta är det ingen som vet något alls om vad som skett. Inte sällan berättar offer om det i vuxen ålder.

Du måste vara lite mer ödmjuk om statistik.

Inte som bara vad jag känner till. Det är vad vetenskapen känner till. Det är baserat på hundratusentals domar och intervjuer med offer under flera decennier i många olika länder.
Det är den enda objektiva informationen vi har att gå på.

Du behöver vara lite mer ödmjuk om dina åsikter och vad du tror.
Du har ju inga källor alls till dina påståenden.
Citera
2026-01-24, 23:12
Medlem
Citat:
Inte som bara vad jag känner till. Det är vad vetenskapen känner till. Det är baserat på hundratusentals domar och intervjuer med offer under flera decennier i många olika länder.
Det är den enda objektiva informationen vi har att gå på.

Du behöver vara lite mer ödmjuk om dina åsikter och vad du tror.
Du har ju inga källor alls till dina påståenden.

Det är inte baserat på alla som inte åker fast.
Citera
2026-01-24, 23:17
Medlem
Citat:
Det är inte baserat på alla som inte åker fast.

Det är baserat på många olika källor, domar är en källa, intervjuer med offer en annan.
Det inkluderar fall som aldrig blivit fråga för rättsväsendet.
Citera
2026-01-24, 23:27
Medlem
Citat:
Det är baserat på många olika källor, domar är en källa, intervjuer med offer en annan.
Det inkluderar fall som aldrig blivit fråga för rättsväsendet.

Du förstår verkligen inte. Barn som utsatts känner ofta skuld och tror att det är deras fel. Många berättar inte och man kan förstås inte intervjua utan misstanke. Inte sällan är det först i vuxen ålder de börjar bearbeta sina vaga minnen.
Citera
2026-01-24, 23:38
Medlem
Citat:
Du förstår verkligen inte. Barn som utsatts känner ofta skuld och tror att det är deras fel. Många berättar inte och man kan förstås inte intervjua utan misstanke. Inte sällan är det först i vuxen ålder de börjar bearbeta sina vaga minnen.

Visst är det så.
Men du verkar inte förstå hur dessa studier går till. Att många inte vill berätta och att det ofta inte blir en rättsfråga spelar ingen roll, därför att antalet som faktiskt berättar och antalet som faktiskt blir en rättsfråga är så stort att man får en väldigt bra överblick.
Det finns inget som talar för att de som aldrig kommer till kännedom skulle ha annan fördelning av typ av förövare.

Om något så talar ditt argument för att andelen med okända förgripare borde vara lägre eftersom stigmat och skuldkänslorna är mycket större när det gäller familj och bekanta.
Det är rimligen mycket mer skuldkänslor och stigma inblandat om förövarna är familj och bekanta, så om något så är andelen de utgör underrepresenterad, inte överrepresenterad.
Citera
2026-01-25, 00:00
Medlem
Citat:
Visst är det så.
Men du verkar inte förstå hur dessa studier går till. Att många inte vill berätta och att det ofta inte blir en rättsfråga spelar ingen roll, därför att antalet som faktiskt berättar och antalet som faktiskt blir en rättsfråga är så stort att man får en väldigt bra överblick.
Det finns inget som talar för att de som aldrig kommer till kännedom skulle ha annan fördelning av typ av förövare.

Om något så talar ditt argument för att andelen med okända förgripare borde vara lägre eftersom stigmat och skuldkänslorna är mycket större när det gäller familj och bekanta.
Det är rimligen mycket mer skuldkänslor och stigma inblandat om förövarna är familj och bekanta, så om något så är andelen de utgör underrepresenterad, inte överrepresenterad.

Den metoden säger inget om hur stort mörkertalet är. Slutsatserna blir därför ren gissning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in