Citat:
Ursprungligen postat av
VolleybollMolly66
Jag har inte så många exempel men min mamma som har haft ett riktigt låglöneyrke får ut över 16000. Huset hon bor i sen 40 år är betalt. För mig är inte det direkt skralt. Det hårda kroppsarbetet verkar ha hållt henne i form oxå även om det säkert ofta är tvärtom.
Jag tycker du att 16.000 ut i månaden är mycket idag så får vi hoppas på att det är mamma har koll på vad hon ska handla sin mat med mera.
Du vet om att pensionen det går inte ut att man ska ha precis att man klarar att leva utan det går även ut att det ska sätta dig till guldkant på livets sista år.
Och hur tänkte du så jävla ni skulle gå och falla de som inte har ett hus som redan är betalt?
Låt oss säga att det är en frånskild trebarnsmamma som har försökt jobba i hemtjänsten hela livet sedan går i pension och har bott i lägenhet hela livet?
. Jag ska hämmande att du och flera med dig tycker du att det här känns rätt att Sverige ger så pass lite pengar för 16000 kr efter skatt är väldigt lite.
Du får räkna med att det komma till lite extra grejer när man blir äldre också mer sjukvård mer mediciner kanske glasögon kanske tänderna börjar bli problem?
Min bekant som jag har hemma i Sverige som har jobbat i de hemtjänsten hela livet han gick i pension när han var 65 och han får ut ungefär 13000 kr.
Även om man hade huset betalt vilket han har så får han ändå jobba extra nu efter han har blivit pensionär för han har inte råd att leva annars och han kör en gammal risig bil.
Inga direkt medlemskap i båtklubbar och golfklubbar eller köpa ny Volvo vartannat år.
Sverige skulle skämmas för hur de behandlar den gamla delen av befolkningen.
Det är väl därför svenska ungdomar drar från landet för det lönar sig inte att arbeta längre.
Och att bli pensionär i Sverige är nog ännu mer skrämmande. Tyvärr är de unga inte så medvetna om detta....just nu. Men när de börjar komma upp i åldern så börjar de kunna se det är ganska skrämmande resultatet.