2026-01-24, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Ja det verkar ju fortfarande som du inte hittar där det där med Österrike som jag berättade om fast jag gav dig länk och kopierade in texten.

Så frågan är fortfarande om du bara inne för att sprida massa propaganda eller om du är här för att diskutera seriöst. Pengarna kommer nog växa om det sätts in på ett bankkonto som var den får hand om i Sverige så är det upp till var och en att sköta sin egen pension.

Det är ungefär precis samma sak som man får göra nu i Sverige det vill säga jag får ta min egna pengar som redan är skrattade och köpa aktier och ha konto och sedan får jag betala skatt på utdelningar och annat.
Visst det blev skatt på skatt men och andra sidan så är det fortfarande jag som väljer och jag ser ju att mitt kapital har växt på de här åren.

Något som de inte har gjort när det gäller pensionspengarna.
Alltså måste ju även du kunna ha räkna ut att svenska staten inte så där blir jättebra på att förvalta pengar?
. Hur gick det nu lyckades du får fram min länk utan att använda dig av AI.

Idiot

Om man inte kan enkel matematik bara för att där är ett par nollor extra kanske man inte ska kalla andra för idioter

Hoppas verkligen du har en god man (kanske din tysk/österrikiske/oklart kompis) son sköter din ekonomi, för där verkar du helt tappad faktiskt.
Citera
2026-01-24, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djicp
Människor som levt och jobbat. Sedan kommer pensionsåldern ifatt och så får man dålig pension efter alla år av att man slitit och jobbat. Jag tänker mig att många som har dålig pension har egentligen jobbat så länge som standrad Svensson, liksom ca 40 år.

Att många idag är tyvärr sjukskrivna, går på bidra m.m, kanske senare i tiden får smaka på pensionen.

Men våra äldre som har haft mer energi, större motivation till att jobba, slitit m.m. Hur kommer det sig att dessa har det dåligt med pension.

En gång i tiden var det ju lättare att skaffa jobb. Idag är det svårare. Så dagens människor varför många skulle få dåligt i pension, är ju ingen snack om.

Men som sagt, när Sverige var Sverige på riktigt, med Svenssons som jobbade kanske en och samma jobb fram till pensionen. När Sveirge var enklare att få jobb.

Hur kommer det sig att våra människor som jobbade hårt för detta land, senare få smaka på konsekvensen med dålig ekonomi?

Alla dessa människor som har dålig ekonomi, kan väl omöjligt har haft långvarig sjukskrivning eller så? Många som jobbade hårt, får senare dålig pension?

Och skulle Sverige verkligen drabbas hårt, om alla våra pensionärer skippade att få betala skatt.

Jag har inte så många exempel men min mamma som har haft ett riktigt låglöneyrke får ut över 16000. Huset hon bor i sen 40 år är betalt. För mig är inte det direkt skralt. Det hårda kroppsarbetet verkar ha hållt henne i form oxå även om det säkert ofta är tvärtom.
Citera
2026-01-24, 17:23
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Det är rätt luddigt om du menar Tyskland eller Österrike. Ja Österrike har bättre pensioner än vad vi har, Tyskland har det inte. Och det var tyskland jag skrev om. Läsförståelse nivå förskola eller?

Betyder inte att vi har dåligt pensionsystem, samt huvudfrågan var om staten ska investera pengarna eller låta dem ligga på ett konto bara, och givetvis ska de investeras, annars äter inflationen upp den., och det går ganska bra för de fonderna.

Google ger alltid ett AI-svar före övriga sökresultat, vilket är rätt smidigt i regel.prova en gång själv

Nä, ditt fisktryne, nu har jag annat att göra att lyssna på ditt Sverigehat, flytta till Österrike istället.

Nej jag har redan flyttat till Asien men tack ska du ha och mitt Sverige har det odlar jag skall du veta .
Stannar du kvar i Sverige istället och arbeta så får du se hur duktig och mycket pension du får du kan väl ta den där AI till hjälp så kanske du får ännu mera

När det gäller Tyskland så gäller den extra pensionsmånaden vilket kollektivavtal du har det går att få fram om du använder Google!!
Citera
2026-01-24, 17:24
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Om man inte kan enkel matematik bara för att där är ett par nollor extra kanske man inte ska kalla andra för idioter

Hoppas verkligen du har en god man (kanske din tysk/österrikiske/oklart kompis) son sköter din ekonomi, för där verkar du helt tappad faktiskt.

Tämligen ganska övertygad om att jag både har högre utbildning än dig och jag har betydligt bättre ekonomi än dig.
Citera
2026-01-24, 17:30
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Jag har inte så många exempel men min mamma som har haft ett riktigt låglöneyrke får ut över 16000. Huset hon bor i sen 40 år är betalt. För mig är inte det direkt skralt. Det hårda kroppsarbetet verkar ha hållt henne i form oxå även om det säkert ofta är tvärtom.

Jag tycker du att 16.000 ut i månaden är mycket idag så får vi hoppas på att det är mamma har koll på vad hon ska handla sin mat med mera.

Du vet om att pensionen det går inte ut att man ska ha precis att man klarar att leva utan det går även ut att det ska sätta dig till guldkant på livets sista år.

Och hur tänkte du så jävla ni skulle gå och falla de som inte har ett hus som redan är betalt?

Låt oss säga att det är en frånskild trebarnsmamma som har försökt jobba i hemtjänsten hela livet sedan går i pension och har bott i lägenhet hela livet?
. Jag ska hämmande att du och flera med dig tycker du att det här känns rätt att Sverige ger så pass lite pengar för 16000 kr efter skatt är väldigt lite.

Du får räkna med att det komma till lite extra grejer när man blir äldre också mer sjukvård mer mediciner kanske glasögon kanske tänderna börjar bli problem?

Min bekant som jag har hemma i Sverige som har jobbat i de hemtjänsten hela livet han gick i pension när han var 65 och han får ut ungefär 13000 kr.

Även om man hade huset betalt vilket han har så får han ändå jobba extra nu efter han har blivit pensionär för han har inte råd att leva annars och han kör en gammal risig bil.

Inga direkt medlemskap i båtklubbar och golfklubbar eller köpa ny Volvo vartannat år.

Sverige skulle skämmas för hur de behandlar den gamla delen av befolkningen.
Det är väl därför svenska ungdomar drar från landet för det lönar sig inte att arbeta längre.

Och att bli pensionär i Sverige är nog ännu mer skrämmande. Tyvärr är de unga inte så medvetna om detta....just nu. Men när de börjar komma upp i åldern så börjar de kunna se det är ganska skrämmande resultatet.
Citera
2026-01-24, 17:44
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Vet inte exakta fördelningen, svårt att räkna ut exakt hur det påverkar pensionssystemet. Om föräldrarna aldrig kommer in i arbete försörjs de via garantipension, och påverkar inte din och min pension, men om deras ungar får jobb (vilket de i regel faktiskt får) så är det positivt för pensionssystemet

Med det sagt så är jag inte positiv till den extrema invandringen vi har, men oavsett måste man förhålla sig någorlunda till fakta och hur systemet fungerar.

Klart det påverkar oss om staten betalar massa pengar till folk som aldrig dragit in pengar till kassan.
Citera
2026-01-24, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Jag tycker du att 16.000 ut i månaden är mycket idag så får vi hoppas på att det är mamma har koll på vad hon ska handla sin mat med mera.

Du vet om att pensionen det går inte ut att man ska ha precis att man klarar att leva utan det går även ut att det ska sätta dig till guldkant på livets sista år.

Och hur tänkte du så jävla ni skulle gå och falla de som inte har ett hus som redan är betalt?

Låt oss säga att det är en frånskild trebarnsmamma som har försökt jobba i hemtjänsten hela livet sedan går i pension och har bott i lägenhet hela livet?
. Jag ska hämmande att du och flera med dig tycker du att det här känns rätt att Sverige ger så pass lite pengar för 16000 kr efter skatt är väldigt lite.

Du får räkna med att det komma till lite extra grejer när man blir äldre också mer sjukvård mer mediciner kanske glasögon kanske tänderna börjar bli problem?

Min bekant som jag har hemma i Sverige som har jobbat i de hemtjänsten hela livet han gick i pension när han var 65 och han får ut ungefär 13000 kr.

Även om man hade huset betalt vilket han har så får han ändå jobba extra nu efter han har blivit pensionär för han har inte råd att leva annars och han kör en gammal risig bil.

Inga direkt medlemskap i båtklubbar och golfklubbar eller köpa ny Volvo vartannat år.

Sverige skulle skämmas för hur de behandlar den gamla delen av befolkningen.
Det är väl därför svenska ungdomar drar från landet för det lönar sig inte att arbeta längre.

Och att bli pensionär i Sverige är nog ännu mer skrämmande. Tyvärr är de unga inte så medvetna om detta....just nu. Men när de börjar komma upp i åldern så börjar de kunna se det är ganska skrämmande resultatet.

I alla åldrar finns det folk som har lite pengar. Å som pensionär får man ju det man jobbat för. Har man nu inte ett betalt hus, vilket man får planera för, så har man ju heller inget att underhålla, vilket kostar och så kan man få bost tillägg. Våra gamla är i regel duktiga på att laga mat men hur det ska gå för dom unga idag vet jag inte. Funkar inte att köpa fr foodora med en låg pension. Investera för pensionärslivet!
Citera
2026-01-25, 12:08
Avstängd
kyrkstockens avatar
Man bara häpnar över kunskapsnivån på flashback.

Vi har inga pensioner i sverige. Det finns inga pengar sparade i fonder mer än en liten del för att klara stora svängningar i systemet.

Vi har ett bidrag i sverige som kallas "pension". Pengarna folk betalar in går till största de rakt in i statskassan.

Det var det ATP omröstningen handlade om. Folket sa nej men sossar med 8-års folkskola genomförde det i alla fall mot befolkningens vilja.

På 80-talet ändrade man hur inflation räknades för att slippa räkna upp pensioner, barnbidrag, bidragsföskott mm mm. Samtliga ersättningar har sänkts i reella värden.

Man bytte inte system vid den stora pensionsreformen man bara sänkte ersättningen som tidigare skulle baseras på de 15 bästa åren.

Men denna fantastiska kunskapnivå kommer det att sluta lyckligt när krisen kommer.
Citera
2026-01-25, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Med tanke på att medelsvensson har likvida tillgångar i storleksordningen några månadslöner så skulle vi se väldigt många äldre svälta ihjäl.
Som sagt ett eget val i så fall
Citera
2026-01-25, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Inflationen. Du tänkte inte på det. Pensionen följer inte inflationen.
I många länder följer pension inflationen.

Bland annat i landet som liknar Sverige mest; där har uteliggare bättre standard än svenska arbetare 😂
Citera
2026-01-25, 13:42
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Äldre jag känner som arbetat hela livet har inga problem att klara sig på sin pension, dock stor skillnad på akademiker och kommun anställda där förstnämnda lever lyxliv o kommunalaren bor i sin 3:a och har inte råd med resor. Blir värre med de yngre generationerna. Jag själv tex kommer inte överleva om jag går vid 65, vid 69nlveröever jag troligen ekonomiskt men lär dö innan eller straxt efter pension oavsett.
Citera
2026-01-25, 13:53
Medlem
Citat:
Fast det där är ju inte sant, 7:e AP-fonden har ju gått bättre än snittet för de som investerar sin del av premiepension själva, och som sagt, sjukt många hade haft noll sparat.
I USA har var tredje person inget sparat till pension alls.

Med nuvarande system är det heller ingen risk att pengarna tar slut om man lever längre än väntat, iom att det ett sk "pay-as-you-go" system.
Den har genererat 8,2% i snitt om året, svenska börsen har under samma period genererat 10-11% och USA/Global 8-10%

Så ett räkneexempel:
Sparande: 5 000 kr/månad
• Tid: 40 år (480 månader)
• Totalt insatt kapital: 2,4 miljoner kr
• Ränta-på-ränta, månadsvis

Resultat efter 40 år
• 8,2 % avkastning:
≈ 18,6 miljoner kr
• 10 % avkastning:
≈ 31,9 miljoner kr

Slutskillnad

≈ 13,3 miljoner kronor

Hade jag och mina arbetsgivare sluppit betala in till pension till staten och istället själv hade satt 5k i månaden i mitt favvobolag Investor så skulle jag efter 40 år haft 59,2 miljoner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in