Citat:
Ursprungligen postat av
Svettigutsugare
Tyvärr då har jag ingen aning om man mycket pengar som hade funnits där men jag läste någonstans någon artikel som påstår att varje pensionär har haft ungefär tre till 4000 kr mer i månaden utbetalt.
Vilket egentligen är redan det alldeles för lågt för att vara en vanlig pension när det gäller europeisk standard.
Jag menar att det man ska investera ska inte staten lägga sig utan det tycker jag är upp till bara var och en person annars tycker jag egentligen att det allra bästa är att var och en person får den här summan istället varje månad som man själv kan placera det.
Det är inte meningen att staten ska ta mina pengar till sina konstiga projekt ibland ska det lånas till det här och ibland ska det lånas till krigsmaterial eller ska det låna till Ukraina.
Pensionspengarna ska vara öronmärkta och gå enbart till pensionen och ingenting annat punkt slut!
Ja, om man enbart tittar på den förlusten, men då får man även titta på hur mycket pengar har man fått på alla lyckade investeringar, och jämföra med en räntefond och 1-2% tillväxt.
6 miljarder är knappt 3000 per pensionär totalt. På ett år drygt 200 i månaden, på 15 år 12-13kr i månaden. Det är det som förlorats. Cry me a river...
Du tycker inte vi ska ha någon skatt alls då alltså, och allt privatiseras? För det är det du skriver när staten inte ska får göra saker med skattepengar.
För övrigt hittar jag absolut inget om att tyska pensionärer får 2 extra månadsutbetalningar per år, vad det något du bara hittade på eller, precis som ovan att 6 miljarder räcker till att ge 2,3 miljoner pensionärer 3000 i månaden (det skulle kosta nästan 100 miljarder per år)
Hur tänker du att pengar ska växa om de bara sitter på ett konto? Du vill ha mindre pengar i pension alltså?
Som jämförelse har jag drygt 3 miljoner på mitt pensionskonto. 3000 förlorat där är alltså 1 promille av innehavet.
Hur ska det gå nu....