2026-01-24, 16:32
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Och hur mycket pengar hade det varit i fonden om allt satt i räntefonder?

Får att få högre tillväxt tas det högre risk, och ibland går en satsning dåligt. Inget konstigt alls men det är bara det som går dåligt som når nyheterna med rubriker som "pensiondspengar försvinna" osv.

Det blir lite löjligt när värdeutveckling ett år var över 10%, vilket är långt över 100 miljarder, men det ser skrevs om var 9 förlorade miljarder. Det var alltså 0,6% av innehavet .
Men du menar att det bara ska investeras i sådant man på förväg vet kommer att ge vinst?

Tyvärr då har jag ingen aning om man mycket pengar som hade funnits där men jag läste någonstans någon artikel som påstår att varje pensionär har haft ungefär tre till 4000 kr mer i månaden utbetalt.

Vilket egentligen är redan det alldeles för lågt för att vara en vanlig pension när det gäller europeisk standard.

Jag menar att det man ska investera ska inte staten lägga sig utan det tycker jag är upp till bara var och en person annars tycker jag egentligen att det allra bästa är att var och en person får den här summan istället varje månad som man själv kan placera det.

Det är inte meningen att staten ska ta mina pengar till sina konstiga projekt ibland ska det lånas till det här och ibland ska det lånas till krigsmaterial eller ska det låna till Ukraina.

Pensionspengarna ska vara öronmärkta och gå enbart till pensionen och ingenting annat punkt slut!
Citera
2026-01-24, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Du glömmer fortfarande borta hade varit betydligt mycket mer pengar i sjunde ap-fonden om inte staten hade varit där och lånat till olika projekt fast de egentligen inte får lov att göra det jag tänker framförallt mest på batterifabriken.

Sedan får du prata med sossarna för de och in och lånade pengar också under Göran Perssons tid som Göran Persson lovar att han skulle betala tillbaka till pensionärerna och fonderna.

Sverige har idag det är säkrast sämst pension av alla jag har pratat med jag snackar med dem som bor i Tyskland och Österrike och Schweiz för jag har lite kontakter där de får pension 14 månader om året.

En extra pension på sommaren och en extra i december för att det är jul.
Dessutom har de betydligt mycket mer varje månad jag var en vanlig svensk arbetare har.

Och på något sätt så har det här liksom accepterat och vanliga svenskar arbetare det är ingen som har sagt någonting eller protesterat att nu ska vi fan ha vanlig pension som alla andra har i Europa

Ja, allt är ju alltid bättre i alla andra länder.

Eller:

https://www.senioren.se/ekonomi-pension/pensionsaldern-hojs-i-tyskland/

Står inget där om dubble utbetalningar 2 ggr om året.

Chat GPT on pensionsystemet i Tyskland:

Det tyska pensionssystemet bygger på tre pelare (allmän, tjänste- och privat pension) och kräver minst 5 års arbete i landet för rätt till allmän pension. Pensionsåldern höjs stegvis till 67 år (för personer födda 1964 eller senare). Många tyska pensionärer upplever att den statliga pensionen är för låg, vilket gör tilläggspensioner viktiga.
Pensionsålder: Den allmänna pensionsåldern är för närvarande 66 år och 2 månader (2025) och höjs till 67 år till 2031.
Intjänande: Pension baseras på inkomst under hela arbetslivet. För rätt till pension (allmän ålderspension) krävs att man har arbetat och betalat in avgifter i minst 5 år.
Storlek på pension: En relativt låg andel av slutlönen utgörs av statlig pension, varför privat sparande eller tjänstepension rekommenderas.
Jobbonärer: Från och med 2026 kan pensionärer tjäna upp till 2 000 euro i månaden skattefritt för att uppmuntra till fortsatt arbete.
Utbetalning till Sverige: Om du har arbetat i Tyskland men bor i Sverige kan du ansöka om den tyska pensionen via Pensionsmyndigheten.
Det tyska pensionssystemet är under press på grund av en åldrande befolkning, vilket innebär att det kan krävas längre tid i arbetslivet för att få full pension.

Dvs höjd pensionsålder där med och samma problem som här.

Och tittar man här:

https://www.etk.fi/sv/internationella-arenden/internationell-jamforelse/pensionstagarnas-inkomstniva-internationellt/genomsnittliga-pensioner-i-europa/

Så ser man att medelpension är högre i Sverige än både Tyskland och Schweiz.

Men klart vi kan bli bättre, men att påstå att det är sämst i Europa att vara pensionär här är ju bara löjligt.
Citera
2026-01-24, 16:44
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ja, allt är ju alltid bättre i alla andra länder.

Eller:

https://www.senioren.se/ekonomi-pension/pensionsaldern-hojs-i-tyskland/

Står inget där om dubble utbetalningar 2 ggr om året.

Chat GPT on pensionsystemet i Tyskland:

Det tyska pensionssystemet bygger på tre pelare (allmän, tjänste- och privat pension) och kräver minst 5 års arbete i landet för rätt till allmän pension. Pensionsåldern höjs stegvis till 67 år (för personer födda 1964 eller senare). Många tyska pensionärer upplever att den statliga pensionen är för låg, vilket gör tilläggspensioner viktiga.
Pensionsålder: Den allmänna pensionsåldern är för närvarande 66 år och 2 månader (2025) och höjs till 67 år till 2031.
Intjänande: Pension baseras på inkomst under hela arbetslivet. För rätt till pension (allmän ålderspension) krävs att man har arbetat och betalat in avgifter i minst 5 år.
Storlek på pension: En relativt låg andel av slutlönen utgörs av statlig pension, varför privat sparande eller tjänstepension rekommenderas.
Jobbonärer: Från och med 2026 kan pensionärer tjäna upp till 2 000 euro i månaden skattefritt för att uppmuntra till fortsatt arbete.
Utbetalning till Sverige: Om du har arbetat i Tyskland men bor i Sverige kan du ansöka om den tyska pensionen via Pensionsmyndigheten.
Det tyska pensionssystemet är under press på grund av en åldrande befolkning, vilket innebär att det kan krävas längre tid i arbetslivet för att få full pension.

Dvs höjd pensionsålder där med och samma problem som här.

Och tittar man här:

https://www.etk.fi/sv/internationella-arenden/internationell-jamforelse/pensionstagarnas-inkomstniva-internationellt/genomsnittliga-pensioner-i-europa/

Så ser man att medelpension är högre i Sverige än både Tyskland och Schweiz.

Men klart vi kan bli bättre, men att påstå att det är sämst i Europa att vara pensionär här är ju bara löjligt.

Jag har en väldigt nära God vän och han får alltid dubbell pension samt xmas bonusen som är dubbel pension även i december.

Personen gick i tidig pension och han är idag 63 år gammal och han får ut 2909 euro och är från Österrike.

Vad du och din chatbot får fram det till skiter jag högaktningsfullt i.

Dettar fakta och jag har hört precis samma sak från andra tyskar också.

Och ja det stämmer det är betydligt bättre i de flesta länderna i Europa och övriga världen när det gäller pensionen för Sverige har aldrig någonsin varit kända för att ha en bra pension.
Citera
2026-01-24, 16:45
Medlem
Svettigutsugares avatar
En enkel förbannad googling räckte för få fram resultat så sedan kan du knipa igen.

Österrike är det standard att pensionen, likt lönen, utbetalas 14 gånger per år (12 månader + sommar- och julbonus). För att vara berättigad till österrikisk statspension krävs oftast minst 180 månaders (15 år) inbetalningar. Vid kortare arbetstid än 15 år läggs intjänade månader till i hemlandets pension.
Citera
2026-01-24, 16:47
Medlem
Svettigutsugares avatar
Och här kommer även källan till det jag snackar om när det gäller pensionen i Österrike.

https://lifeinaustria.info/sv/osterrikisk-pension-och-minsta-pension/

Var det så jävla svårt att använda Google istället för du skulle använda ditt gpt chat Boot?

Typiskt Svenska ungdomar som är för dumma i huvudet får använda Google som måste köra allting genom någon slags AI.
Citera
2026-01-24, 16:49
Medlem
Svettigutsugares avatar
När vi ändå in och pratar pension så kan jag väl berätta att min bekant som är från Kanada om han dör så får hans fru ett år av hans pension.

Varför är det så till Sverige får man ingenting av det där?

Eller är det så himla svårt för svenska folket att kunna erkänna att man har en sunk i pension efter ett helt arbetsliv?

Varför är det så förbannat svårt för svenska staten och det gäller egentligen alla partierna att kunna se till att behandla den äldre delen av befolkningen med värdighet.

Om du ändå denna här staten och regeringen gärna skriker om att vi ska ställa upp på Sverige när det gäller krig och annat varför kan du inte staten ställa upp och hjälpa till med pengar när vi går i pension eller när vi är sjuka och annat?
Citera
2026-01-24, 16:56
Medlem
Citat:
Tyvärr då har jag ingen aning om man mycket pengar som hade funnits där men jag läste någonstans någon artikel som påstår att varje pensionär har haft ungefär tre till 4000 kr mer i månaden utbetalt.

Vilket egentligen är redan det alldeles för lågt för att vara en vanlig pension när det gäller europeisk standard.

Jag menar att det man ska investera ska inte staten lägga sig utan det tycker jag är upp till bara var och en person annars tycker jag egentligen att det allra bästa är att var och en person får den här summan istället varje månad som man själv kan placera det.

Det är inte meningen att staten ska ta mina pengar till sina konstiga projekt ibland ska det lånas till det här och ibland ska det lånas till krigsmaterial eller ska det låna till Ukraina.

Pensionspengarna ska vara öronmärkta och gå enbart till pensionen och ingenting annat punkt slut!

Ja, om man enbart tittar på den förlusten, men då får man även titta på hur mycket pengar har man fått på alla lyckade investeringar, och jämföra med en räntefond och 1-2% tillväxt.

6 miljarder är knappt 3000 per pensionär totalt. På ett år drygt 200 i månaden, på 15 år 12-13kr i månaden. Det är det som förlorats. Cry me a river...

Du tycker inte vi ska ha någon skatt alls då alltså, och allt privatiseras? För det är det du skriver när staten inte ska får göra saker med skattepengar.

För övrigt hittar jag absolut inget om att tyska pensionärer får 2 extra månadsutbetalningar per år, vad det något du bara hittade på eller, precis som ovan att 6 miljarder räcker till att ge 2,3 miljoner pensionärer 3000 i månaden (det skulle kosta nästan 100 miljarder per år)

Hur tänker du att pengar ska växa om de bara sitter på ett konto? Du vill ha mindre pengar i pension alltså?

Som jämförelse har jag drygt 3 miljoner på mitt pensionskonto. 3000 förlorat där är alltså 1 promille av innehavet.

Hur ska det gå nu....
Senast redigerad av Baheera 2026-01-24 kl. 17:00.
Citera
2026-01-24, 16:57
Medlem
Citat:
Och här kommer även källan till det jag snackar om när det gäller pensionen i Österrike.

https://lifeinaustria.info/sv/osterrikisk-pension-och-minsta-pension/

Var det så jävla svårt att använda Google istället för du skulle använda ditt gpt chat Boot?

Typiskt Svenska ungdomar som är för dumma i huvudet får använda Google som måste köra allting genom någon slags AI.

Använde Google ditt spån, och jämförde med Tyskland som du drog upp var så fantastiskt, kollade inte alls länder i hela Europa, för vi ligger på övre halvan

Samt vad var då mycket bättre, de hade ju inte ens en mininivå på pensionen.

Sluta dröm nu och kom i verkligheten.
Citera
2026-01-24, 16:59
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ja, om man enbart tittar på den förlusten, men då får man även titta på hur mycket pengar har man fått på alla lyckade investeringar, och jämföra med en räntefond och 1-2% tillväxt.

6 miljarder är knappt 3000 per pensionär totalt. På ett år drygt 200 i månaden, på 15 år 12-13kr i månaden. Det är det som förlorats. Vet me a river...

Du tycker inte vi ska ha någon skatt alls då alltså, och allt privatiseras? För det är det du skriver när staten inte ska får göra saker med skattepengar.

För övrigt hittar jag absolut inget om att tyska pensionärer får 2 extra månadsutbetalningar per år, vad det något du bara hittade på eller, precis som ovan att 6 miljarder räcker till att ge 2,3 miljoner pensionärer 3000 i månaden (det skulle kosta nästan 100 miljarder per år)

Hur tänker du att pengar ska växa om de bara sitter på ett konto? Du vill ha mindre pengar i pension alltså?

Som jämförelse har jag drygt 3 miljoner på mitt pensionskonto. 3000 förlorat där är alltså 1 promille av innehavet.

Hur ska det gå nu....

Ja det verkar ju fortfarande som du inte hittar där det där med Österrike som jag berättade om fast jag gav dig länk och kopierade in texten.

Så frågan är fortfarande om du bara inne för att sprida massa propaganda eller om du är här för att diskutera seriöst. Pengarna kommer nog växa om det sätts in på ett bankkonto som var den får hand om i Sverige så är det upp till var och en att sköta sin egen pension.

Det är ungefär precis samma sak som man får göra nu i Sverige det vill säga jag får ta min egna pengar som redan är skrattade och köpa aktier och ha konto och sedan får jag betala skatt på utdelningar och annat.
Visst det blev skatt på skatt men och andra sidan så är det fortfarande jag som väljer och jag ser ju att mitt kapital har växt på de här åren.

Något som de inte har gjort när det gäller pensionspengarna.
Alltså måste ju även du kunna ha räkna ut att svenska staten inte så där blir jättebra på att förvalta pengar?
. Hur gick det nu lyckades du får fram min länk utan att använda dig av AI.

Idiot
Citera
2026-01-24, 17:00
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Använde Google ditt spån, och jämförde med Tyskland som du drog upp var så fantastiskt, kollade inte alls länder i hela Europa, för vi ligger på övre halvan

Samt vad var då mycket bättre, de hade ju inte ens en mininivå på pensionen.

Sluta dröm nu och kom i verkligheten.

Det var det väl visst det om du fortfarande kollade på länken så man skickar det så stor att de hade en miniminivå precis som Sverige har ta och testa och lär dig lite grann med Google istället så slipper du din generation bara fullständiga idioter som tror allting stämmer med AI.
Citera
2026-01-24, 17:03
Medlem
Svettigutsugares avatar
Lite om övriga Europa...

Jämförelse av europeiska pensioner:
Bästa pensionssystemen: Nederländerna, Island och Danmark anses ha världens bästa system, ofta tack vare starka tjänstepensioner och hög täckningsgrad.

Högst pensioner: Italien, Frankrike, Spanien och Tyskland (de "fyra stora") har högre genomsnittliga pensionsutbetalningar än EU-genomsnittet, med Italien i topp bland dessa.

Nordiska pensioner: Island ligger i topp. Sverige och Finland har lägre totala kostnader för pensionerna (som andel av BNP) jämfört med Danmark och Italien.
Lägst pensioner: Kandidatländer till EU samt Bulgarien och andra östeuropeiska länder har de lägsta utbetalningarna.
Pensionsålder: Sverige har en av de högsta faktiska pensionsåldrarna i Europa (cirka 64,4 år), medan Polen har en av de lägsta (ca 58,8 år).
Citera
2026-01-24, 17:10
Medlem
Citat:
Ja det verkar ju fortfarande som du inte hittar där det där med Österrike som jag berättade om fast jag gav dig länk och kopierade in texten.

Så frågan är fortfarande om du bara inne för att sprida massa propaganda eller om du är här för att diskutera seriöst. Pengarna kommer nog växa om det sätts in på ett bankkonto som var den får hand om i Sverige så är det upp till var och en att sköta sin egen pension.

Det är ungefär precis samma sak som man får göra nu i Sverige det vill säga jag får ta min egna pengar som redan är skrattade och köpa aktier och ha konto och sedan får jag betala skatt på utdelningar och annat.
Visst det blev skatt på skatt men och andra sidan så är det fortfarande jag som väljer och jag ser ju att mitt kapital har växt på de här åren.

Något som de inte har gjort när det gäller pensionspengarna.
Alltså måste ju även du kunna ha räkna ut att svenska staten inte så där blir jättebra på att förvalta pengar?
. Hur gick det nu lyckades du får fram min länk utan att använda dig av AI.

Idiot

Det är rätt luddigt om du menar Tyskland eller Österrike. Ja Österrike har bättre pensioner än vad vi har, Tyskland har det inte. Och det var tyskland jag skrev om. Läsförståelse nivå förskola eller?

Betyder inte att vi har dåligt pensionsystem, samt huvudfrågan var om staten ska investera pengarna eller låta dem ligga på ett konto bara, och givetvis ska de investeras, annars äter inflationen upp den., och det går ganska bra för de fonderna.

Google ger alltid ett AI-svar före övriga sökresultat, vilket är rätt smidigt i regel.prova en gång själv

Nä, ditt fisktryne, nu har jag annat att göra att lyssna på ditt Sverigehat, flytta till Österrike istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in