2026-01-24, 15:52
Medlem
nu blir det lite ot, men lönen är viktig

varför tjänar 1 lutkokare på assi mer än 1 som vårdar gamla och sköra?

"Piteå: Smurfit Westrock Piteå. 540 anställda. 76 procent män. 628 000 i snittlön."

https://www.nsd.se/nyheter/norrbotten/artikel/de-betalar-hogst-lon-i-din-kommun-foretagen-som-toppar-listan/lq497mer
Citera
2026-01-24, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan
Även kristna manliga afrikaner brukar vara bra vad jag har hört, typ från Ghana, Angola, Uganda och liknande, dom är ju också uppväxta med barbröstade kvinnor, ingen större grej för dom, det är framförallt män ifrån MENA, där kvinnor inte får visa håret eller armarna som totalt tappar det.

Den enda framkomliga vägen är att helt ta bort männen ur vård, skola och omsorg.
Citera
2026-01-24, 16:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
1 grundlön på 50 000 i månaden för 1 utbildad undersköterska skulle nog locka en del?
pengar finns det om man drar in på bidrag och luffare

"Exempelvis vecka 42, 2024 betalade kommunen 57.546 kronor till Bonliva inklusive moms för en sköterskas jobb. Det motsvarar en månadskostnad på cirka 240.000 kronor. En egen lokalt anställd sköterska som jobbar dagtid kostar cirka 50.000 kronor per månad inklusive arbetsgivaravgifter, semesterlöner, etcetera. Ifall den sköterskan jobbar natt hela tiden så blir kostnaden 62.000 kronor för en månad.

4-5 gånger dyrare
Inhyrda undersköterskor från Bonliva kostar alltså mellan fyra och fem gånger mer än egen personal."

https://hbwebben.se/hb-avslojar-131-miljoner-till-inhyrd-vardpersonal/

"Utanförskapet kostar varje självförsörjande svensk 67 000 kronor per år
Sveriges stora utanförskap kostar samhället 270 miljarder årligen,"

https://www.svensktnaringsliv.se/utanforskap/

Mm, det finns sjukt mycket att optimera bara inom politiken och det ekonomiska systemet.

Skulle man ta det ett steg längre som jag vill att man ska göra (kommer att ske automatiskt tids nog) så är det att ta bort det där ekonomiska systemet helt och hållet. Det är inget annat än ett stort ankare för hela mänskligheten. Allt ifrån den enskilda individen till forskare, företag, hela nationer, hela världen och naturen inklusive.
Visst det innebär utmaningar i sig och det ligger en bit in i framtiden, både i genomförande och i social acceptans. Men det jag vill ha sagt är att det finns ytterligare optimeringar att göra om man kliver ifrån det ekonomiska systemet.

Men just nu med rådande system så finns det enormt mycket att göra bara politiker vill och folk vågar kräva mer.
Vi är inte på randen av att man måste springa som en skållad råtta i korridorerna till minimum löner bara. Politiker vill få oss att tro det men det är långt ifrån den verkliga sanningen.
Citera
2026-01-24, 16:15
Medlem
Jag tycker att när handikappade själva får välja vem som ska ta hand om dem som personlig assistent, så borde äldre också kunna ha rätt att välja.
Detta är så otroligt dåligt skött med vem de har anställt och hur de har hanterat det, så det enda rätta borde vara att ge pensionärer denna valmöjlighet, så de inte behöver känna någon oro över vem som kommer på besök som garanterat jättemånga gör idag.
Citera
2026-01-24, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Den enda framkomliga vägen är att helt ta bort männen ur vård, skola och omsorg.
Ja på fler och fler områden är män skadliga eller tom obsoleta.
Citera
2026-01-24, 16:41
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Vad tror ni om detta?
1. Blir det säkrare för äldre väl i användning där de får välja?
2. Missar man "bollen", d.v.s. att problemet är parasiter från MENA, t.ex. vad händer om en MENA-kvinna misshandlar eller missköter äldre, vilket även har hänt så vad för garanti innebär valet om man enbart fokuserar på kön och inte grundproblemet MENA:iter?
3. Klarar äldrevård och sjukhusvård av att genomföra det rent praktiskt, avseende att planera bemanning och skötsel av klienter och patienter?

Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
om man då vänder på frågan, hur många av de våldtäkter som gjorts mot kvinnor över 60 år är begångna inom sjukhusvård och äldrevård samt hur många av dem misstänkta var svenska män? Hur ofta får ni höra i nyheter om en etniskt svensk man som våldtagit en 60+ kvinna inom vården?

Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Det är det jag säger. Det är intr könet, det är alla jävla äckliga svartskskallar som de låter arbeta bland våra äldre. Men det är typiskt för den här skräpregeringen att införa saker som drabbar de som inte är problemet.

Män med utländsk bakgrund och utan utbildning är överrepresenterade när det gäller olika sorters övergrepp mot kvinnliga kunder inom äldreomsorgen. Det är givetvis självklart att äldre ska bestämma om en kvinna eller man ska vårda dem, det ni ska fråga er är varför det inte föreslagits förrän nu.

Alla tycker det är fullständigt självklart att det ska vara könsseparerade omklädningsrum på gym och badhus, och att det är fullständigt oacceptabelt att manliga gymnasiklärare traskar in i flickornas duschrum. Inställningen att äldre, i regel kvinnor, inte ska få välja kön på den som dagligen vårdar dem är ytterligare ett exempel på den omfattande åldersdiskriminering som genomsyrar hela det svenska samhället på olika nivåer.

Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Finns väl iofs knappt några svenska män inom hemtjänsten.

Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
De finns säkert en hel del och nu kommer de bli av med sina jobb pga. en inkompetent politiker.

Den stora majoriteten är män med utländsk härkomst. De har i regel varken utbildning eller tillräckligt gott språk. Svenska män inom äldreomsorgen är i högre grad utbildade eller arbetar inom äldreomsorgen parallellt med att de studerar. Det är inte svenska män som kommer drabbas av förslaget. Oavsett finns det gott om äldre män inom äldreomsorgen som gärna vårdas av män.

Det finns fler skäl än övergrepp att göra sig av med den stora ström av utländska män som pumpats in i äldreomsorgen sedan 2010 - de vill inte vara där och de visar det på alla tänkbara sätt.
Citera
2026-01-24, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Män med utländsk bakgrund och utan utbildning är överrepresenterade när det gäller olika sorters övergrepp mot kvinnliga kunder inom äldreomsorgen. Det är givetvis självklart att äldre ska bestämma om en kvinna eller man ska vårda dem, det ni ska fråga er är varför det inte föreslagits förrän nu.

Alla tycker det är fullständigt självklart att det ska vara könsseparerade omklädningsrum på gym och badhus, och att det är fullständigt oacceptabelt att manliga gymnasiklärare traskar in i flickornas duschrum. Inställningen att äldre, i regel kvinnor, inte ska få välja kön på den som dagligen vårdar dem är ytterligare ett exempel på den omfattande åldersdiskriminering som genomsyrar hela det svenska samhället på olika nivåer.

Den stora majoriteten är män med utländsk härkomst. De har i regel varken utbildning eller tillräckligt gott språk. Svenska män inom äldreomsorgen är i högre grad utbildade eller arbetar inom äldreomsorgen parallellt med att de studerar. Det är inte svenska män som kommer drabbas av förslaget. Oavsett finns det gott om äldre män inom äldreomsorgen som gärna vårdas av män.

Det finns fler skäl än övergrepp att göra sig av med den stora ström av utländska män som pumpats in i äldreomsorgen sedan 2010 - de vill inte vara där och de visar det på alla tänkbara sätt.
Är du säker på det fetade? Känns som de flesta, både män och kvinnor, hellre vill bli vårdade av kvinnor. Undantag gamla bögar kanske.
Citera
2026-01-24, 16:50
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Jag tycker att när handikappade själva får välja vem som ska ta hand om dem som personlig assistent, så borde äldre också kunna ha rätt att välja. Detta är så otroligt dåligt skött med vem de har anställt och hur de har hanterat det, så det enda rätta borde vara att ge pensionärer denna valmöjlighet, så de inte behöver känna någon oro över vem som kommer på besök som garanterat jättemånga gör idag.

Håller med dig. Alla tycker det är fullständigt självklart att det ska vara könsseparerade omklädningsrum på gym och badhus, och att det är fullständigt oacceptabelt att manliga gymnastiklärare traskar in i flickornas duschrum. Inställningen att äldre, i regel kvinnor, inte ska få välja kön på de som dagligen vårdar dem är ytterligare ett exempel på den omfattande åldersdiskriminering som genomsyrar hela det svenska samhället på olika nivåer.

Det behöver genomgående ställas högre krav på personal som ska arbeta med den här sortens arbete så som: språk, utbildning, empati och lämplighet. Jag är less på att se äldreomsorgspersonal gå med de äldre på promenad samtidigt som personalen har fullt fokus på sin mobiltelefon.

Äldreomsorgen behöver en rejäl rensning där det är "bäst i klassen" som ska jobba nära de äldre, de mindre talangfulla/outbildade/språksvaga kan arbeta med inköp, städning, disk, sopor och liknande.
Citera
2026-01-24, 16:55
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Är du säker på det fetade? Känns som de flesta, både män och kvinnor, hellre vill bli vårdade av kvinnor. Undantag gamla bögar kanske.

Jag uttryckte mig klumpigt, du har rätt, det handlar om att gubbarna i högre grad skiter i om de vårdas av män eller kvinnor. Sedan finns det en klick gubbar som inte vill att kvinnlig personal ska hjälpa dem med intimhygienen, och en annan klick som inte gör annat än att tjata om att kvinnlig personal ska tvätta dem på kuken.
Citera
2026-01-24, 16:58
Medlem
Euripidess avatar
Smart. Detta är ett sätt att välja bort muslimska män som ju är våldtäktsentusiaster utan att man behöver vara öppen med vilka det är som man faktiskt vill vara utan.
Citera
2026-01-24, 17:07
Medlem
Harry.Flinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag tycker det ska vara självklart att få välja kön på den som hjälper en att duscha och gå på muggen. Som man vill jag hellre att en man hjälper mig precis som att jag vill att en manlig läkare undersöker min kuk.

Att välja etnicitet på hemtjänstpersonalen är i dag omöjligt eftersom en stor majoritet av personalen har invandrarbakgrund. Det är bara att gilla läget.

Gissar att det är för att du är bög? HAHAHAHA
Citera
2026-01-24, 17:12
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Euripides
Smart. Detta är ett sätt att välja bort muslimska män som ju är våldtäktsentusiaster utan att man behöver vara öppen med vilka det är som man faktiskt vill vara utan.

Så klart.

Stoppa män från att utföra viss hemtjänst hemma hos äldre kvinnor. Britt-Inger Saveman, professor emerita i omvårdnad vid Umeå universitet, har under många år pekat på riskerna och förekomsten av våld mot äldre inom vården.
https://www.sverigesradio.se/artikel/forslaget-efter-valdtakterna-stoppa-mannen-i-hemtjansten
https://www.senioren.se/nyheter/forskaren-forbjud-man-att-arbeta-i-hemtjansten/

Jag menar att utgångsläget ska vara att de äldre ska få bestämma själva:
https://www.senioren.se/nyheter/man-i-hemtjansten-utga-fran-vad-aldre-sjalva-vill/

- men, så fort de äldre drabbas av kognitiv nedsättning/demens behöver de skyddas och bara kvinnlig personal bör få sköta den personliga hygienen. Flera av de fall som uppmärksammats har varit mot kvinnor med kognitiv svikt, vilket är så utstuderat och obehagligt att det knappast behöver förklaras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in