2026-01-24, 18:12
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Alla yngre kan redan nu börja förbereda sig för sin egen framtid genom att se till att dom äldre har det bra.
Skulle inte tro det va? Yngre förbereder sig för framtiden på samma sätt som man förbereder för en Zombie Apokalypse. Urbefolkningen är redan i minoritet i vissa ålderssegment och samhället är redan fudged idag, hur fan tror du det kommer se ut om 50 år?
Citera
2026-01-24, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Håller med dig. Alla tycker det är fullständigt självklart att det ska vara könsseparerade omklädningsrum på gym och badhus, och att det är fullständigt oacceptabelt att manliga gymnastiklärare traskar in i flickornas duschrum. Inställningen att äldre, i regel kvinnor, inte ska få välja kön på de som dagligen vårdar dem är ytterligare ett exempel på den omfattande åldersdiskriminering som genomsyrar hela det svenska samhället på olika nivåer.

Det behöver genomgående ställas högre krav på personal som ska arbeta med den här sortens arbete så som: språk, utbildning, empati och lämplighet. Jag är less på att se äldreomsorgspersonal gå med de äldre på promenad samtidigt som personalen har fullt fokus på sin mobiltelefon.

Äldreomsorgen behöver en rejäl rensning där det är "bäst i klassen" som ska jobba nära de äldre, de mindre talangfulla/outbildade/språksvaga kan arbeta med inköp, städning, disk, sopor och liknande.
LOL! Ja, det är en klassiker. Huvudet ned i telefonen. Eller så ringer dom hem till nån släkting i skithålslandet dom kommer ifrån. Har ingen alls koll på brukaren.

Har sett exempel på äldreboenden där två tre svartingar hänger i köket och dricker kaffe och bara tittar på när dom gamla försöker äta fastän deras motorik är helt slut och dom inte längre kan äta själva.

Jag avskyr när folk säger att svenskar inte vill ta dessa jobb. Nä är det så jävla konstigt när det är pissuselt betalt. Då får man väl betala ordentligt då så man får bra folk.

Det är konstigt att det argumentet fungerar utmärkt när det ska utses en VD. Eller chef på ett ställe. Klart dom ska ha en rejäl lön annars får man ingen bra, klart VD ska ha löneökning annars sticker hen till ett annat företag som vill möta hans löneanspråk.

Men det är ju bara gamla människor det handlar om, som snart ska dö. Vad har dom för glädje av att bli behandlade med värdighet. Dom kommer inte att bidra till statskassan något mer.
Citera
2026-01-24, 18:23
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trucker.Calzone
LOL! Ja, det är en klassiker. Huvudet ned i telefonen. Eller så ringer dom hem till nån släkting i skithålslandet dom kommer ifrån. Har ingen alls koll på brukaren.

Har sett exempel på äldreboenden där två tre svartingar hänger i köket och dricker kaffe och bara tittar på när dom gamla försöker äta fastän deras motorik är helt slut och dom inte längre kan äta själva.

Jag avskyr när folk säger att svenskar inte vill ta dessa jobb. Nä är det så jävla konstigt när det är pissuselt betalt. Då får man väl betala ordentligt då så man får bra folk.

Det är konstigt att det argumentet fungerar utmärkt när det ska utses en VD. Eller chef på ett ställe. Klart dom ska ha en rejäl lön annars får man ingen bra, klart VD ska ha löneökning annars sticker hen till ett annat företag som vill möta hans löneanspråk.

Men det är ju bara gamla människor det handlar om, som snart ska dö. Vad har dom för glädje av att bli behandlade med värdighet. Dom kommer inte att bidra till statskassan något mer.
Att adelsgenerationen äntligen får smaka på måltiden dom lagat för vår nation ser jag som karma.
Citera
2026-01-24, 19:00
Medlem
Zaedrewss avatar
Är lite kul att höra om dessa ställen som redan har valfrihet. Kvinnor när de vill duscha vill helst ha hjälp med den av en kvinnlig personal. Men det finns också många män som vill bestämma kön och de väljer närmast alltid också att de vill ha hjälp av kvinnlig personal. Hon som styrde över detta hade ingen direkt förklaring om varför många äldre män vill ha hjälp av en yngre kvinna att tvätta sig...
Citera
2026-01-24, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Finns väl iofs knappt några svenska män inom hemtjänsten.

Två killar och ett par tjejer i min fars hemtjänstpersonal har faktiskt svenska förnamn och svenska utseenden. Av totalt cirka 30 personer som brukar besöka honom per månad. De förstår allt vi säger men stavar som kråkor när de dokumenterar vad han äter. Det kan jag leva med - överlag är jag nöjd.

Risken är förstås högre att man drabbas av ett rötägg om det är många personer som cirkulerar i hemmet. Det borde gå att lägga ett roterande schema så att cirka 5 personer besöker honom istället, morgon lunch och kväll.
Citera
2026-01-24, 19:18
Medlem
Knotknets avatar
Jag skulle välja unga snygga tjejer om jag fick chansen när jag blir äldre.
Citera
2026-01-24, 21:34
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry.Flink
Gissar att det är för att du är bög? HAHAHAHA

Vill du hellre att en snygg brudläkare kollar din kuk om du har kondylom? Jag tar en manlig kukläkare any day.

Tror för övrigt att en manlig kukläkare har bättre koll på kukar överlag än vad en brud någonsin kan ha.
Citera
2026-01-24, 22:04
Avslutad
Låter bra men det är inga som vill jobba i äldrevården.

I Sverige är utbildning gratis och ingen med utbildning vill jobba där.

Så lycka till.

Kommer inte finnas resurser. Blir inte mycket till val utan man kommer få ta det som finns.

(De som inte kan svenska) https://www.sverigesradio.se/artikel/ambulans-larmades-till-aldreboende-personalen-pratade-inte-svenska
Citera
2026-01-25, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Det är det jag säger. Det är intr könet, det är alla jävla äckliga svartskskallar som de låter arbeta bland våra äldre.

Men det är typiskt för den här skräpregeringen att införa saker som drabbar de som inte är problemet.

Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Vilka blir kvar att arbeta, om du tar bort alla svartskallar?

Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Nej men om svarthåriga kvinnor också ska bort. Hur många blir kvar?

Citat:
Det finns tillräckligt med svenskar för att ta hand om våra gamla.

Om vi inte behövde försörja så jävla många odugliga invandrare skulle det finnas pengar för att ge vårdpersonal drägliga löner.
Det måste bli ett besvärligt tomrum en tid, först måste du utvisa alla svartskallar, både nyttiga och onyttiga, kan behövas grundlagsändring, sedan ska kommunernas budget ändras så att de kan höja lönerna tillräckligt för att riktiga svenskar ska vilja börja arbeta i vården. Hur funkar det tills allt blir klart?
Citera
2026-01-25, 10:35
Medlem
Man borde få dödshjälp när man hamnar i äldrevården. Det liv man bjuder på vissa ställen är inte värd att levas. Borde vara mer humant att låta dom dö (om de själva vill) än plågas.
Citera
2026-01-25, 13:52
Medlem
Onan-erarens avatar
Citat:
Det är det jag säger. Det är intr könet, det är alla jävla äckliga svartskskallar som de låter arbeta bland våra äldre.

Men det är typiskt för den här skräpregeringen att införa saker som drabbar de som inte är problemet.

Men svartskallarna kan man ge lägre lön å de har säkert inte koll på rättigheter å kollektivavtal å sånt som vi svenskar har koll på, det är billigare att anställa dom. Pengar betyder allt, gamla människor dör snart så då slipper dom vanvården, tänk som en politiker å inte som en människa.
Citera
2026-01-25, 14:09
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:

Problemet är väl att ingen annan vill göra jobbet också. Det är ett moment 22 i Sverige, är det inte utlänningarna så blir det de människorna som knappt kan ta hand om sina egna ungar och hem och ekonomi. När jag växte upp var det ner vanliga arbetar Svenssons som jobbade i hemtjänsten oftast såna som kanske hade varit hemmafruar och börjat jobba lite senare i livet som arbetade där, och de visste hur ett välskött hem skulle se ut och hur man tog hand om människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in