2026-01-21, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
OpenAI är på väg att konka.

https://futurism.com/artificial-intelligence/financial-expert-openai-running-out-of-money

Vi vet alla om detta och detta kommer att hända detta år. Vad som händer med OpenAI är en öppen fråga. Artikeln spekulerar att det kan bli uppköpt av Microsoft, Amazon eller liknande. AI tjänster är alltså inte kostnadseffektivt för att stå på egna ben inför en bred marknad. Kommer USAs regering gå in och injecera pengar i OpenAI? Vi får se.

Samtidigt så hade det varit intressant å se hur mycket google gått back sedan chatgpt gjorde entre. Jag känner inte en käft som längre googlar då alla använder gratis-varianten av chatgpt. Här är en stor inkomst hos google då företag kan betala för att komma högst upp på listan.
Btw chatgpt hjälpte mig att sätta upp en egen server med lokal ai där min modell har access mot nätet via en searxng som är installerad på datorn. Jag skriver något i promten och min modell går ut på nätet via denna searxng-docker och använder sedan duckduckgo-söktjänsten, allt har chatgpt satt upp åt mig. Sedan hjälpte den mig att göra så att mina mobiler på nätverket kan använda tjänsten genom att bara skriva ip-numret till datorn. Vill man kunna använda tjänsten utanför hemmet så sätter man bara upp en vpn-tunnel.

Denna tjänsten är således helt gratis och ingen reklam, vilket får mig att fundera: när kommer även google att rasa pga dessa gratismodeller som finns ute? Vem kommer orka googla i framtiden och vem väljer reklambaserade sidor ifall dessa helt communitybaserade gratisfunktioner som ger bättre resultat finns att nyttja? Detta kan få stora delar av flera nuvvarande affärsmodeller att rasa. Om jag satt med google-aktier idag, så skulle jag nog ta mig en stor funderare på ifall det inte är dags å sälja innan raset kommer.
Citera
2026-01-24, 04:59
Medlem
Tipsar om en person kallad (heter ?) "Ed Zitron" som grävt och skriver om AI spektaklet. Har har en podd och bli då och då intervjuad.

Gjort lite egna efterforskningar hur AI bolagen får tag i pengar och tolkar jag rätt så är det banker som finansierar mycket

1. JPMorgan Chase
2. Goldman Sachs
3. Wells Fargo
4. BNP Paribas
5. Mitsubishi UFJ Financial Group (MUFG)
6. Sumitomo Mitsui Banking Corp. (SMBC)
7. Société Générale
8. Deutsche Bank

Tydligen finns även ett mycket generöst kreditsystem där AI inte behöver betala förrän ett år efter att de köpt något.

Meta, Oracle, Microsoft, Google, Amazon, Apple använder en hel del av deras egna kassor

Det bolaget som går "bäst" är CoreWeave och bäst i dessa sammanhang är enorma förluster. OpenAI omsätter mest men gör gigantiska förluster. CoreWeave omsätter inte lika mycket men gör i sammanhanget minst procentuell förlust.

Alla mer insatta begriper inte vad de håller på med, det här är aldrig något som kommer göra vinst. Investeringarna är galna då det tar upp till tre år att bygga färdigt ett datacenter och hårdvaran som beställs bli snabbt omodern.

CoreWeave som går bäst är ordentligt ekonomiskt ansträngt.
OpenAI som är mycket illa ute, om de inte klarar senaste finanseringsrundan som inte är liten så kommer troligen bubblan att spricka.
Senast redigerad av -dev 2026-01-24 kl. 05:02.
Citera
2026-01-24, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -dev
Tipsar om en person kallad (heter ?) "Ed Zitron" som grävt och skriver om AI spektaklet. Har har en podd och bli då och då intervjuad.

Gjort lite egna efterforskningar hur AI bolagen får tag i pengar och tolkar jag rätt så är det banker som finansierar mycket

1. JPMorgan Chase
2. Goldman Sachs
3. Wells Fargo
4. BNP Paribas
7. Société Générale
8. Deutsche Bank

Tydligen finns även ett mycket generöst kreditsystem där AI inte behöver betala förrän ett år efter att de köpt något.

Meta, Oracle, Microsoft, Google, Amazon, Apple använder en hel del av deras egna kassor

Det bolaget som går "bäst" är CoreWeave och bäst i dessa sammanhang är enorma förluster. OpenAI omsätter mest men gör gigantiska förluster. CoreWeave omsätter inte lika mycket men gör i sammanhanget minst procentuell förlust.

Alla mer insatta begriper inte vad de håller på med, det här är aldrig något som kommer göra vinst. Investeringarna är galna då det tar upp till tre år att bygga färdigt ett datacenter och hårdvaran som beställs bli snabbt omodern.

OpenAI som är mycket illa ute, om de inte klarar senaste finanseringsrundan som inte är liten så kommer troligen bubblan att spricka.
Nja, banker lånar ut mot säkerhet. Och tillräckligt med säkerhet lär inte finnas. Och den som finns är antagligt inte fullt utnyttjad. Har du kollat soliditeten för de inblandade företagen?

Då är alternativet att låna upp genom att ge ut företagsobligationer. Och det rä väl det som sker.

Ang vinst som du menar inte finns så är det tvärtom att de flesta bolagen går med vinst. Eller har inte du förstått att Nvidia går med vinst. Och Alphabet och Meta och Microsoft.

Just Open AI går inte med vinst. Men det är dom det.

Det du däremot kan fråga är om de lönsamma bolagen använder sina vinster på ett sätt som kommer ge framtida vinster.
Citera
2026-01-24, 09:28
Medlem
Citat:

1. JPMorgan Chase
2. Goldman Sachs
3. Wells Fargo
4. BNP Paribas
7. Société Générale
8. Deutsche Bank

AI modellerna är extremt bra om dom vill men dom släpper ju bara 1/10 av kapaciteten till allmänheten. Jag tror det är en teknik fråga som hämmar nu. Både energi krav och chip produkt krav.
Citera
2026-01-24, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Nja, banker lånar ut mot säkerhet. Och tillräckligt med säkerhet lär inte finnas. Och den som finns är antagligt inte fullt utnyttjad. Har du kollat soliditeten för de inblandade företagen?
Då pratar du "normala" företag. AI är inte normala företag och tror du verkligen AI bolag kan ge någon som helst säkerhet?

Att det är några få större banker som används till det här går att tolka

Citat:
Ang vinst som du menar inte finns så är det tvärtom att de flesta bolagen går med vinst. Eller har inte du förstått att Nvidia går med vinst. Och Alphabet och Meta och Microsoft.

Alphabet, Meta och Microsoft gör inga vinster på AI. Det är andra verksamheter som genererar deras vinster. AI är speciellt för Meta mycket stora förluster.
nVidia är enda bolaget som visar gröna siffror för AI men frågan är också hur mycket substans det är i dessa siffror eftersom pengar bara cirkulerar i "systemet".
Senast redigerad av -dev 2026-01-24 kl. 14:50.
Citera
2026-01-24, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
AI modellerna är extremt bra om dom vill men dom släpper ju bara 1/10 av kapaciteten till allmänheten. Jag tror det är en teknik fråga som hämmar nu. Både energi krav och chip produkt krav.

Det tror du inte själv på

Modellerna har mer eller mindre stått helt stilla senaste halvåret.

Här är en bra intervju: https://www.youtube.com/watch?v=r_ktaPutkjM

Ta detta de försöker sälja på oss, vibe-kodning. Det fungerar inte alls. Enda som sker är att några luras att betala dyra prenumerationer för att göra leksaker.
Att skriva kod är även innan AI en mycket liten del av vad programmerare gör. Det är så mycket mer än att bara producera funktionalitet och väldigt mycket av kod som skrivs när man gör system handlar om saker runt om. Säkerhet, validering, uppdateringar, support, installationer, dokumentation mm. Det här är saker som vibekodare inte har en aning om.

De företag som säljer AI för vibekodare har slutna system så de som gör systemen i deras miljöer kan snabbt låsa in sig.
Senast redigerad av -dev 2026-01-24 kl. 15:00.
Citera
2026-01-24, 16:03
Medlem
Länk till twitterpost om Oracle som ligger risigt till:
https://x.com/edzitron/status/2014767536655736834

Citat:
Yet the biggest loser, I believe, will be Oracle - a company saddled with debt and hundreds of billions of dollars of long-term obligations due to its participation in the AI bubble, and a software business that’s rancid and decaying.
Citera
2026-01-24, 18:03
Medlem
Citat:
Då pratar du "normala" företag. AI är inte normala företag och tror du verkligen AI bolag kan ge någon som helst säkerhet?

Att det är några få större banker som används till det här går att tolka
Vilka företag då???
OPEN AI och de andra start ups är finansierade av riskkapitalister. (och i OPEN AIs fall av MSFT och Nvida bland annat).
Det är inga banker som lägger in något där.

Vidare i den mån dom har egna datacenter kan de utgöra säkerhet.

För datacenter har det blivit lite halvpoppis att låna upp genom obligationer. Därav att den del ojar sig över framtida kreditförluster för privat credit.

Men det med banker kan du nog glömma.

Citat:
Alphabet, Meta och Microsoft gör inga vinster på AI. Det är andra verksamheter som genererar deras vinster. AI är speciellt för Meta mycket stora förluster.
nVidia är enda bolaget som visar gröna siffror för AI men frågan är också hur mycket substans det är i dessa siffror eftersom pengar bara cirkulerar i "systemet".
Dom gör vinster. Det är vad som har betydelse. Dom använder sina vinster och investerar i LLM'er.
Läste du inte vad jag skrev?

Din sista mening blev bara substanslöst svammel.
Citera
2026-01-24, 19:55
Medlem
Citat:
Vilka företag då???
OPEN AI och de andra start ups är finansierade av riskkapitalister. (och i OPEN AIs fall av MSFT och Nvida bland annat).
Det är inga banker som lägger in något där.

Har du kollat?

Ett exempel i högen
https://mlq.ai/news/jpmorgan-to-lend-more-than-7-billion-for-openai-data-center/

Det är bara banker och pensionsfonder som har dessa pengar, pensionsfonder har lite svårare att smussla undan pengar så tror de har svårare att slösa sina sparares pengar.
Citera
2026-01-24, 20:33
Medlem
Citat:
Har du kollat?

Ett exempel i högen
https://mlq.ai/news/jpmorgan-to-lend-more-than-7-billion-for-openai-data-center/
Du läste inte det där eller hur?
The loan will cover the remaining costs associated with building the facility

Dom lånar ut till fastigheten. Sådant gör banker. Då har dom marken och byggnaden som pant. Och det kan säljas, för att undvika kreditförlust.

Citat:
Det är bara banker och pensionsfonder som har dessa pengar, pensionsfonder har lite svårare att smussla undan pengar så tror de har svårare att slösa sina sparares pengar.
Nej, det mesta är riskkapital. Bortsett då från det lönsamma företag som META MSFT GOOG NVDA osv tar och investerar vinsterna i.
Citera
2026-01-24, 20:37
Medlem
Citat:
Du läste inte det där eller hur?
The loan will cover the remaining costs associated with building the facility

Dom lånar ut till fastigheten. Sådant gör banker. Då har dom marken och byggnaden som pant. Och det kan säljas, för att undvika kreditförlust.
Ja och? Tror du någon skänker pengar?

Problemet är ju om de som får pengarna kan betala tillbaka...
Om du tagit del av siffror, vad får dig att tro att de skall tjäna pengar på?

Det är ju till och med så att de säljer sina tjänster till underpris eftersom det kostar dem mer i ström att producera svar
Citera
2026-01-24, 21:36
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ja och? Tror du någon skänker pengar?

Problemet är ju om de som får pengarna kan betala tillbaka...
Om du tagit del av siffror, vad får dig att tro att de skall tjäna pengar på?

Det är ju till och med så att de säljer sina tjänster till underpris eftersom det kostar dem mer i ström att producera svar
Det enda som räddar denna omgångens AI är om kvantdatorer får ett rejält genomslag inom kort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in