Citat:
OpenAI är på väg att konka.
https://futurism.com/artificial-intelligence/financial-expert-openai-running-out-of-money
Vi vet alla om detta och detta kommer att hända detta år. Vad som händer med OpenAI är en öppen fråga. Artikeln spekulerar att det kan bli uppköpt av Microsoft, Amazon eller liknande. AI tjänster är alltså inte kostnadseffektivt för att stå på egna ben inför en bred marknad. Kommer USAs regering gå in och injecera pengar i OpenAI? Vi får se.
https://futurism.com/artificial-intelligence/financial-expert-openai-running-out-of-money
Vi vet alla om detta och detta kommer att hända detta år. Vad som händer med OpenAI är en öppen fråga. Artikeln spekulerar att det kan bli uppköpt av Microsoft, Amazon eller liknande. AI tjänster är alltså inte kostnadseffektivt för att stå på egna ben inför en bred marknad. Kommer USAs regering gå in och injecera pengar i OpenAI? Vi får se.
Samtidigt så hade det varit intressant å se hur mycket google gått back sedan chatgpt gjorde entre. Jag känner inte en käft som längre googlar då alla använder gratis-varianten av chatgpt. Här är en stor inkomst hos google då företag kan betala för att komma högst upp på listan.
Btw chatgpt hjälpte mig att sätta upp en egen server med lokal ai där min modell har access mot nätet via en searxng som är installerad på datorn. Jag skriver något i promten och min modell går ut på nätet via denna searxng-docker och använder sedan duckduckgo-söktjänsten, allt har chatgpt satt upp åt mig. Sedan hjälpte den mig att göra så att mina mobiler på nätverket kan använda tjänsten genom att bara skriva ip-numret till datorn. Vill man kunna använda tjänsten utanför hemmet så sätter man bara upp en vpn-tunnel.
Denna tjänsten är således helt gratis och ingen reklam, vilket får mig att fundera: när kommer även google att rasa pga dessa gratismodeller som finns ute? Vem kommer orka googla i framtiden och vem väljer reklambaserade sidor ifall dessa helt communitybaserade gratisfunktioner som ger bättre resultat finns att nyttja? Detta kan få stora delar av flera nuvvarande affärsmodeller att rasa. Om jag satt med google-aktier idag, så skulle jag nog ta mig en stor funderare på ifall det inte är dags å sälja innan raset kommer.