2026-01-24, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muttsing
Käranden begär skadestånd 150 tkr och ersättning för rättegångskostnader ca 395 tkr. Så ekonomiskt kan det bli en smäll på fingrarna. Käranden yrkar därtill på fängelse för Sara. Sara hävdar att dumpens utgivningstillstånd gör sajten till ett massmedium, vilket ger större frihet att publicera.
Du missar summor. Hennes advokat är nog i ungefär samma summa. Nu skall hon överklaga och tänker mig att hennes nya är av dyrare karaktär.

Dessutom är det ett belopp om ekonomisk ersättning för inkomstförlust samt ränta enligt räntelagen ifrån publicering.

Så 150 000 + ett par års ränta. Men fortsätter att ticka tills artikeln är nertagen och hon betalat tillbaks.
Citera
2026-01-24, 11:47
Medlem
knasen79s avatar
En dom mot Dumpen borde kommit för länge sedan.
Citera
2026-01-24, 11:54
Medlem
Ledsensomfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hateuu
Inte det vad som förtal handlar om.

Förtal handlar om att anklaga någon klandervärdigt tex.

Eller på enkel svenska dom har dragit honom genom skiten och förtalat honom. I detta fallet bedöms det till och med som GROVT förtal av juryn.

Sanningar kan vara förtal med. Det kan vara så att du tex har en gång snattat. Och när du söker jobb så publicerar jag och ringer alla att du är en vidrig människa som snor.

Eller så kan det var en sanning att du har en liten snopp och jag sprider det till alla som ett exempel.

Förtalet grundar i att jag får dig i dåligt anseende och jag orsakar skada för dig.

Du vet att en person förlorade förtal om att han varnade om Vilma som senare gjorde vad hen gjorde.

I det här fallet så har faktiskt Sara förtalat en man som inte ens är dömd.

Denna gädda är dock unik och bestämde aldrig ens träff med ett barn. Chattade med ett barn på ett klandervärt sett men faktiskt en bland de få gäddorna fiskaren till och med ber om få se en kuk bild.
De visar ju bara loggen som han har skrivit själv. Det är inget som inte är sanning. Han får väl stå för sina handlingar?
Citera
2026-01-24, 11:56
Medlem
Ledsensomfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Därför att intergriteten, rätt eller fel, har ett större skydd än att följa lagen.

Låt oss säga att jag vet att du gillar att ha sex med getter och att jag även filmat dig när du haft det. Trots att tidelag är olagligt får jag ändå inte publicera filmen eftersom det skulle utsätta dig för missaktning

Typ så...
Ja, men i detta fallet har inte ett brott begåtts eftersom han bara skrivit med vuxna.
Citera
2026-01-24, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ledsensomfan
De visar ju bara loggen som han har skrivit själv. Det är inget som inte är sanning. Han får väl stå för sina handlingar?

Absolut! Men de tär upp till honom och berätta och inte någon annan.

Om det sägs/sprids på ett sett som gör att det kan anses som klandervärd eller han tappar anseende så är det förtal punkt slut.

Vissa presoner som anses vara offentliga är det dock annat för.

Men det kommer med 100% dömmas för grovt förtal det vet dumpen om också. Nu spenderar dom bara pengar i onödan som hade gått till annat.

Allt motstånd Sara gör nu är bara för skapa debatt.

Och självklart vet hon att hon kommer förlora i rätten men vill vinna hos folket. Ännu en gång så är taktiken att skaffa en pöbel och folkmobb.

Tycker själv dumpen kunde bedrivas på ett bra mycket bättre sett.
Citera
2026-01-24, 12:16
Medlem
Citat:
Absolut! Men de tär upp till honom och berätta och inte någon annan.

Om det sägs/sprids på ett sett som gör att det kan anses som klandervärd eller han tappar anseende så är det förtal punkt slut.

Vissa presoner som anses vara offentliga är det dock annat för.

Men det kommer med 100% dömmas för grovt förtal det vet dumpen om också. Nu spenderar dom bara pengar i onödan som hade gått till annat.

Allt motstånd Sara gör nu är bara för skapa debatt.

Och självklart vet hon att hon kommer förlora i rätten men vill vinna hos folket. Ännu en gång så är taktiken att skaffa en pöbel och folkmobb.

Tycker själv dumpen kunde bedrivas på ett bra mycket bättre sett.

Juryn har ju redan kommit fram till att de anser hon är skyldig, nu är det mest domslutet och straffet vi väntar på. Men detta är en tingsrättsdom som kan överklagas så det kommer ta lite tid innan vi har en i laga kraftvunnen dom och hon kan frias i högre instans.

Så givetvis är det viktigt för henne och oss alla som värnar barn, att skapa en debatt om vilka lagar vi vill ha och vilka bedömningar om samhällsintresse som är rimliga.

Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Vi inte bara vill bli varnade, vi kommer se till att vi blir det också. De senaste morden har gjort att folk fått upp ögonen och oljan att informera om peddos och våldsverkare är större än någonsin.

Möjligheten att anonymt nå ut till stora grupper i grannskapet är lätt, antingen via et fake konto på tex Facebook, eller att nattetid lägga lappar i brevlådan. Tidsödande? Visst, men lätt värt all tid och möda.

Precis, folket anser att detta är viktigt förstås och kommer vidta åtgärder oavsett vad en handfull jurymedlemmar tycker. Bäst vore förstås att rättsväsendet tar sitt ansvar och skyddar folk, annars kommer folk agera i strid med det.
Citera
2026-01-24, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Juryn har ju redan kommit fram till att de anser hon är skyldig, nu är det mest domslutet och straffet vi väntar på. Men detta är en tingsrättsdom som kan överklagas så det kommer ta lite tid innan vi har en i laga kraftvunnen dom och hon kan frias i högre instans.

Så givetvis är det viktigt för henne och oss alla som värnar barn, att skapa en debatt om vilka lagar vi vill ha och vilka bedömningar om samhällsintresse som är rimliga.

Precis, folket anser att detta är viktigt förstås och kommer vidta åtgärder oavsett vad en handfull jurymedlemmar tycker. Bäst vore förstås att rättsväsendet tar sitt ansvar och skyddar folk, annars kommer folk agera i strid med det.

Absolut, men att hon skulle bli friad är 0% chansens utan det är fördröjningarna taktik. Där av har hon kunnat undvika 2 rättegånger innan.

Dom har sin taktik och försöker självklart dra ut på det så länge det bara går. Och dom kommer överklaga det här dom redan sagt och det gör dom för dom vet redan vad domen kommer bli.

Men åter igen dom kunde gjort det på ett snyggare det toch använt pengarna på något vettigt.

Jag försvarar inte pedofiler eller är pedofilkramare tvärt om jag känner personer och personer i min närhet har varit utsatta men då är det i närhet och inom släkten som det oftast är och där hjälper inte dumpen.
Citera
2026-01-24, 12:31
Medlem
Citat:
Absolut, men att hon skulle bli friad är 0% chansens utan det är fördröjningarna taktik. Där av har hon kunnat undvika 2 rättegånger innan.

Dom har sin taktik och försöker självklart dra ut på det så länge det bara går. Och dom kommer överklaga det här dom redan sagt och det gör dom för dom vet redan vad domen kommer bli.

Men åter igen dom kunde gjort det på ett snyggare det toch använt pengarna på något vettigt.

Jag försvarar inte pedofiler eller är pedofilkramare tvärt om jag känner personer och personer i min närhet har varit utsatta men då är det i närhet och inom släkten som det oftast är och där hjälper inte dumpen.

Väldigt låg chans i tingsrätten ja då juryn har sagt sitt redan men därför är det viktigt att se framåt mot hovrätten.
Citera
2026-01-24, 13:24
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Väldigt låg chans i tingsrätten ja då juryn har sagt sitt redan men därför är det viktigt att se framåt mot hovrätten.
Om jag hängt med rätt är det ingen självklarhet att det tas upp i Hovrätten?
Citera
2026-01-24, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Vår grundsyn är lika. Vad gäller Dumpen i sak blir problemet i sak att Sara och Patrik trodde man trodde man hittat hittat en affärsidé där man trodde att man juridiskt var helt untouchable genom att felaktigt utnyttja systemet med utgivningsbevis. Och det var därför man till slut fälldes för förtal. Rent tekniskt sett har man inte hindrat ett enda barn. Det fanns inga väntande barn att ha sex med när Sara och Patrik dök upp och konfronterade pedofilen. Och i chattarna var det inga barn i andra änden. Det var vuxna som spelade barn. Därmed kan pedofilen inte ens åtalas för grooming.

Den stora polariseringen kring Dumpen handlar inte om att en del vill skydda pedofiler. Vilket är det kort som alltid dras i diskussionerna. Den absoluta majoriteten vill skydda oss från dem. Däremot är det en fråga om hur vi ska skydda oss. Och här vill ena lägret bara köra på med ångvält oavsett det rättsliga aspekterna och vad som är tillåtet eller ej. Det är skit samma, bara man når målet. Och slår man ihjäl några på vägen är det smällar man gärna tar.

Det andra lägret vill också få stopp på pedofilers framfart. Men samtidigt vill man att det ska ske på ett rättssäkert sätt och inte via en lynchjustis. Målet är samma men vägarna olika. Det är väl egentligen det som det handlar om.

Exakt! Där av borde dumpen sköts bättre och det har alltid varit ett ”det går så länge det går, dagen kommer då det inte går längre frågan är bara om när”.

JK har varit passiv och dom har säkert klarat säg längre än vad dom väntade sig.

Men i det här fallet kommer dom bli dömda. Det finns verkligen inget annat. Sen om det är rätt eller fel är en moralfråga. Men ja Sara har tämligen gjort sig skyldig till brott. Och efter domen så får vi se på efter dyningarna.

Men med det sagt så har det med all säkerhet gjorts och startat med en revolt att något måste göras för barnen.

Är helt övertygad att Sara och dumpen gör detta med övertygelse att olydnad främjar medlen.
Citera
2026-01-24, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ledsensomfan
Din åsikt om dumpen är OT

Min åsikt är det som är i rättegång och det som dom prövas för. Att Dumpen drivs förbi den gräns som avser inom lagens ramar.

Dom tänker och sträcker på att försöka hålla sig aktiva och inte bli nerslängda och skyddat sig med ett utgivningsbevis. Detta är något Sara själv har skrivit i artiklar på dumpen.se som publicerades innan rättegången.

https://dumpen.se/2026/01/15/elefanterna/
Citera
2026-01-24, 14:32
Medlem
Orkar inte leta igenom över 3600 inlägg. Har det skrivits vem han som driver detta förtalsmål är, dvs vem gäddan är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in