2026-01-23, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vakna.
Det fanns skrivet långt före 1975 idéerna om att det förflöt tid mellan Adams och Evas skapelse i en bok jag nu inte minns vad den hette (eller om det var i Vakttornet). Så det var man väl medveten om efter fiaskot. Återkommer med citatet senare.

Gällande nya värdens översättning nämner Raymond Franz i Samvetskris namnen som Berossos tog upp men i en lång frågestund med polacker tror jag det var, har jag för mig att han sa att det helt och hållet var Fred Franz som skrev översättningen. Återkommer med länk till det när jag har tid eller om du letar själv.
Nu har jag hittat länkarna till detta.
Vid ca 43 minuter berättar Ray att det var Fred Franz som gjorde översättningen. Videon i övrigt är halvbra. Man hade önskat att han fâtt bättre frågor.

https://m.youtube.com/watch?v=mTW-i8hI2D4

Gällande ursäkten man kom med efter fiaskot med 1975, att det förflöt okänd tid mellan Adams och Evas skapelse hade man redan koll på det. Källa:

February 1, 1955 Watchtower (pp. 93-95)

Och:

In 1963, the Watchtower Society specifically referred to the unknown time between Adam and Eve’s creation on page 286 of All Scripture is Inspired of God and Beneficial. Referring to the 4026 B.C.E. date for Adam’s creation.

Trotts fiaskot övergav aldrig Franz sin kronologi. Skulle den vara rätt måste Adam ha varit utan sin Eva i drygt 50 år nu, om hon var det sista som skapades vill säga.
Citera
2026-01-24, 11:31
Medlem
Det är obegripligt att man vågade fästa avseende vid de förmodade 6000 årens utgång. I själva verket finns det flera problem som man bara ignorerade. Därför har det funnits rätt många uträkningar om de 6000 åren som alla motsäger varandra.

Men när man publicerade sin kronologi 1966 i boken "Evigt Liv i Guds Söners Frihet" (på engelska) hade tillväxten i rörelsen mattats av betydligt. Freddy insåg då att fokus på de 6000 årens utgång kunde vända trenden. Och så skedde också. Tidigare (1963?) hade det stått i Vakttornet att utgången av de 6000 åren inte kunde användas för att fastställa tiden för slutet. Det var Freddy som fick det skrivet också.

Och från och med 1966 förmodade man att slutet skulle komma senast 1975. En rejäl kovändning. Och de närmaste åren var det fullt fokus på detta. Uttalanden gjordes som uttryckligen framhöll 1975 som slutet. Först när 1975 kom avsevärt närmare blev man försiktigare. Då växlade man över till att "fred och säkerhet" snart skulle utropas och att det innebar att slutet skulle komma omedelbart efter detta. Långt om länge, 1980, kom en halvhjärtad ursäkt för fokuset på 1975 i Vakttornet. Då hade medlemsantalet minskat ett par år i rad, av uppenbara skäl.

Citat:
Vid ca 43 minuter berättar Ray att det var Fred Franz som gjorde översättningen. Videon i övrigt är halvbra. Man hade önskat att han fâtt bättre frågor.

Gällande ursäkten man kom med efter fiaskot med 1975, att det förflöt okänd tid mellan Adams och Evas skapelse hade man redan koll på det. Källa:

Och:

In 1963, the Watchtower Society specifically referred to the unknown time between Adam and Eve’s creation on page 286 of All Scripture is Inspired of God and Beneficial. Referring to the 4026 B.C.E. date for Adam’s creation.

Trotts fiaskot övergav aldrig Franz sin kronologi. Skulle den vara rätt måste Adam ha varit utan sin Eva i drygt 50 år nu, om hon var det sista som skapades vill säga.
Senast redigerad av Berossos 2026-01-24 kl. 11:38.
Citera
2026-01-24, 11:36
Medlem
Dessutom fanns det ingenting i Bibeln son sade att 6000 år skulle ha någon betydelse, inte heller något om att sjunde skapelsedagen skulle vara 7000 år lång. Dessutom bygger föreställningen på antagandet att de "tusen åren" i Uppenbarelseboken är bokstavliga 1000 år. I denna symboliska bok kan man inte vara säker på det. Time will tell.

Citat:
Ursprungligen postat av Berossos
Det är obegripligt att man vågade fästa avseende vid de förmodade 6000 årens utgång. I själva verket finns det flera problem som man bara ignorerade. Därför har det funnits rätt många uträkningar om de 6000 åren som alla motsäger varandra.

Men när man publicerade sin kronologi 1966 i boken "Evigt Liv i Guds Söners Frihet" (på engelska) hade tillväxten i rörelsen mattats av betydligt. Freddy insåg då att fokus på de 6000 årens utgång kunde vända trenden. Och så skedde också. Tidigare (1963?) hade det stått i Vakttornet att utgången av de 6000 åren inte kunde användas för att fastställa tiden för slutet. Det var Freddy som fick det skrivet också.

Och från och med 1966 förmodade man att slutet skulle komma senast 1975. En rejäl kovändning. Och de närmaste åren var det fullt fokus på detta. Uttalande gjordes som uttryckligen framhöll 1975 som slutet. Först när 1975 kom avsevärt närmare blev man försiktigare. Då växlade man över till att "fred och säkerhet" snart skulle utropas och att det innebar att slutet skulle komma omedelbart efter detta. Långt om länge, 1980, kom en halvhjärtad ursäkt för fokuset på 1975 i Vakttornet. Då hade medlemsantalet minskat ett par år i rad, av uppenbara skäl.
Citera
2026-01-24, 11:52
Medlem
Torsuss avatar
Citat:

Och från och med 1966 förmodade man att slutet skulle komma senast 1975. En rejäl kovändning. Och de närmaste åren var det fullt fokus på detta. Uttalanden gjordes som uttryckligen framhöll 1975 som slutet. Först när 1975 kom avsevärt närmare blev man försiktigare. Då växlade man över till att "fred och säkerhet" snart skulle utropas och att det innebar att slutet skulle komma omedelbart efter detta. Långt om länge, 1980, kom en halvhjärtad ursäkt för fokuset på 1975 i Vakttornet. Då hade medlemsantalet minskat ett par år i rad, av uppenbara skäl.
Just det där med att harmageddon skulle komma 1975 hjärntvättade folk fullständigt. Man ignorerade högre utbildning och man slutade att göra planeringar i sitt liv.

När jag och min familj besökte min morbror som var ett jh var det 1974 och det han sa kommer jag aldrig att glömma: "jag har sagt upp min hemförsäkring och som ni ser är mina persienner slitna. Men allt det spelar ju ingen roll längre, för nästa år kommer ju harmageddon"
Citera
2026-01-24, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Just det där med att harmageddon skulle komma 1975 hjärntvättade folk fullständigt. Man ignorerade högre utbildning och man slutade att göra planeringar i sitt liv.

När jag och min familj besökte min morbror som var ett jh var det 1974 och det han sa kommer jag aldrig att glömma: "jag har sagt upp min hemförsäkring och som ni ser är mina persienner slitna. Men allt det spelar ju ingen roll längre, för nästa år kommer ju harmageddon"
Säg inte att allt brann ner?
Om inte, kom din morbror lindrigt undan. Det var inte ovanligt att folk på den tiden sålde allt dom hade för att kunna predika mer, eller tvärtom tog stora lån för de skulle aldrig behöva betala tillbaka. Bönder planterade inte på sina åkrar osv. I min församling när jag var barn var det en broder som tog ett lån av en annan broder och Harmageddon skulle kvitta lånet. Han fick aldrig tillbaka pengarna fast Harma aldrig kom.
Citera
2026-01-24, 20:21
Medlem
Citat:

Och:

"Hela Skriften är inspirerad och gagnelig.....hette boken på svenska. Jag kommer mycket väl ihåg den.
Min bild är att man inför 1975 tonade ned den eventuella skillnaden i tid mellan Adams och Evas skapelse. Nu hade man räknat fram ett nytt årtal och det satte tydligen fart på medlemmarna. På samma vis tonade man ned orden om att ingen vet dagen eller stunden utom fadern.
I o f s kan ju skämtsamt kunna säga att Adam var zoolog innan han fick sin Eva. Han ägnade ju sig, enligt den andra skapelseberättelsen, att namnge alla djuren, och det skulle ju onekligen kunna ta lång tid.😎
Kanske behövde han en hjälpare, en zoologisk assistent.....det är mycket ett revbensspjäll kan göra.😁
Citera
2026-01-24, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
"Hela Skriften är inspirerad och gagnelig.....hette boken på svenska. Jag kommer mycket väl ihåg den.
Min bild är att man inför 1975 tonade ned den eventuella skillnaden i tid mellan Adams och Evas skapelse. Nu hade man räknat fram ett nytt årtal och det satte tydligen fart på medlemmarna. På samma vis tonade man ned orden om att ingen vet dagen eller stunden utom fadern.
I o f s kan ju skämtsamt kunna säga att Adam var zoolog innan han fick sin Eva. Han ägnade ju sig, enligt den andra skapelseberättelsen, att namnge alla djuren, och det skulle ju onekligen kunna ta lång tid.😎
Kanske behövde han en hjälpare, en zoologisk assistent.....det är mycket ett revbensspjäll kan göra.😁
Tona ner var milt uttryckt 😁
I Vakttornet 1/1 1969 sade man "Det är inte passande att nu jonglera med Jesu ord om att om den dagen och den stunden vet ingen något…"
Jag minns att jag rös till första gången jag såg det. Jag trodde på riktigt att den svenska upplagan hade felöversätt meningen.
Senast redigerad av Vakna. 2026-01-24 kl. 21:32.
Citera
2026-01-25, 01:13
Medlem
Citat:

Detta talar för att man endera tyckte att läran om 1975 var väldigt säker, eller också tonade man ner anmärkningarna som såväl du som "Vakna" har redogjort för av.....ska vi säga taktiska skäl. Man ville i så fall ha ett bestämt årtal för att aktivera medlemmarna och öka nyrekryteringar. Av dina formuleringar att döma så är de taktiska skälen det mest sannolika. Och ja, jag kan nog hålla med om detta.
Detta skulle tyda på att organisationen agerade väldigt cyniskt på den tiden. Men, det är klart att Knorren som då var president säkert hade lärt sig ett och annat av Rutherford om cynism i ledarskapet.

Fred Franz verkar ha två sidor. Del den store tänkaren och uttolkaren, men också en strategisk sida. Jag vill minnas att Knorren dig i slutet av 70-talet och att då Freddy efterträdde honom. Således måste Freddy vara an viktig kraft bakom det som Raymond Franz råkade ut för, men också för en annan viktig förändring och inskränkning i medlemsstaternas frihet, nämligen rätten att skriva ut sig, d v s att lämna församlingen/organisationen i god ställning. Vad jag minns genomfördes denna ändring 1981, just efter det att Raymond hade blivit mer eller mindre bortkuppad. Var Freddy månne rädd för att många skulle lämna organisationen efter de fått vetskap om det som hänt Raymond?
Citera
2026-01-25, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Det har jag inte direkt tänkt på men nu när du säger det så var min morsa väldigt inne på just homeopati och jag tror även det var stort bland mina kompisars morsor. Vad märkligt trodde det bara var någon tillfällighet, men då var det väl ytterligare en grej som var lite typiskt för vittnena. Zonterapi var en annan grej jag kommer ihåg som församlingens mammor höll på med.

Men det märkligaste eller kanske mest bisarra var att man som barn fick ha med sig det där Inget blod kortet i sin plånbok. Jag hade kortet bara en period kommer jag ihåg sen behövde jag väl inte ha det eller något.

Ja, sånt är tragiskt när personer väljer "fel" eller vad man nu ska kalla det. Alltid trist med barn som förlorar sina föräldrar. Vittnen var ju ofta misstänksamma mot mycket världsligt och då kanske en del föreställningar om att vanliga vård var dåligt eller något förekom runt om i församlingarna?

Nu var det här längesedan, men det fanns/finns en vetenskapsskeptisk trend inom JV. Blodfrågan har bidragit till detta, men organisationen har haft väldigt konstiga inställningar till skolmedicin under lång tid. Det har funnits förbud mot vaccination, organtransplantation räknades som kannibalism.....och tidigare har det publicerats artiklar om att sjukdomar inte orsakas av bakterier ( det sistnämnda av supergalningen Woodworth ).

Ja, det var mycket alternativmedicin. Det där med zonterapi känner jag också igen. Detsamma med en massa dyra hälsokostpreparat.

Vid vilken ålder skulle barn börja med egna blodkort?
Citera
2026-01-25, 18:41
Medlem
Citat:
Fred Franz verkar ha två sidor. Del den store tänkaren och uttolkaren, men också en strategisk sida. Jag vill minnas att Knorren dig i slutet av 70-talet och att då Freddy efterträdde honom. Således måste Freddy vara an viktig kraft bakom det som Raymond Franz råkade ut för, men också för en annan viktig förändring och inskränkning i medlemsstaternas frihet, nämligen rätten att skriva ut sig, d v s att lämna församlingen/organisationen i god ställning. Vad jag minns genomfördes denna ändring 1981, just efter det att Raymond hade blivit mer eller mindre bortkuppad. Var Freddy månne rädd för att många skulle lämna organisationen efter de fått vetskap om det som hänt Raymond?
Fred och Raymond hade ju väldigt olika syn på bibeln och framförallt på hur den skulle tillämpas. Fred såg bibeln som ett kodsystem ungefär som Russel gjorde. Såg 1914 som ett obestridligt faktum och tänjde skriftställen och idéer så att årtalet skulle stämma. Raymond å andra sidan hade alltid som utgångspunkt att bibeln skulle vägleda och rätta in organisationen på rätt spår. Det såg man tydligt med hans arbete med aid to bible understanding och diskusionerna som följde. Sedan när Carl Olof Jonsson ´väkte´honom i samband med den felaktiga läran att Jerusalem föll 607 fvt ville inte Fred och de andra släppa taget om 1914. Det som senare hände med Raymond vet vi och det var ju inte bara Fred som drev på den häxjakten. Klart dom var rädda att många fler skulle lämna organisationen. Det var nog ingen tillfälliget att Fred Franz höll det här talet 1981 som tar upp några av Raymonds "avvikande" punkter. Fred säger rakt ut att det funnits avfällingar på världshögkvarteret.
https://m.youtube.com/watch?v=pB36gRWu6Jk
Citera
2026-01-25, 20:05
Medlem
Citat:
Nu var det här längesedan, men det fanns/finns en vetenskapsskeptisk trend inom JV. Blodfrågan har bidragit till detta, men organisationen har haft väldigt konstiga inställningar till skolmedicin under lång tid. Det har funnits förbud mot vaccination, organtransplantation räknades som kannibalism.....och tidigare har det publicerats artiklar om att sjukdomar inte orsakas av bakterier ( det sistnämnda av supergalningen Woodworth ).

Ja, det var mycket alternativmedicin. Det där med zonterapi känner jag också igen. Detsamma med en massa dyra hälsokostpreparat.

Vid vilken ålder skulle barn börja med egna blodkort?

Jehovas vittnen är väl inte direkt ensamma om att vara vetenskapsskeptiska. Ibland vet jag inte om det är en allmän syn inom ett visst trossamfund eller om det bara är olika individer inom ett trossamfund som har en sådan syn på vetenskapen.

Utåt sett låter det någorlunda okej. Att de tex anser att alla frågor inte kan besvaras av vetenskap. Och bara Bibeln kan ge tillfredsställande svar ibland.

Man behöver inte hålla med dem, men kan åtminstone respektera deras tro. Om man har en annan uppfattning.

De nämner även följande:

”Flera vittnen arbetar också inom olika vetenskapliga områden, till exempel biokemi, fysik och matematik.”

Men det är väl främst människor som har blivit vittnen i vuxen ålder? Eller skulle de godkänna att sådana som redan är döpta vittnen vidareutbildar sig till sådana yrken? De verkar ha lite annorlunda uppfattning om eftergymnasial utbildning överlag.

(https://www.jw.org/sv/jehovas-vittnen/faq/syn-på-vetenskap/)

Just deras syn på medicin och medicinska behandlingar är något som jag har haft svårt för länge. Bland annat för att jag inte förstår allt. Jehovas vittnen godtar tex inte behandling som strider mot bibelns principer (som blod och ockultism).

Men jag har tex aldrig läst/hört någon bra förklaring till varför vissa blodbestånddelar är acceptabelt medan blodtransfusion är förbjudet. Bibeln gör ju ingen skillnad på blod på det viset.

https://www.jw.org/sv/jehovas-vittnen/faq/jehovas-vittnen-medicinsk-behandling/

Och när det gäller JV, så gjorde jag en sökning på hemsidan och hittade lite artiklar (det mesta är gammalt) om läkemedel tex. De har bland annat dragit upp nyttan vs risker med läkemedel, förfalskade läkemedel, de uppmuntrade vittnen att vara pålästa om läkemedel som de ska få, tabletter vs injektioner osv. Inget förbud vad jag kan se, men de har framstått som skeptiska mot läkemedel också. Det var invert du nämnde, men något som jag ändå fann intressant.
Citera
2026-01-25, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Jehovas vittnen är väl inte direkt ensamma om att vara vetenskapsskeptiska. Ibland vet jag inte om det är en allmän syn inom ett visst trossamfund eller om det bara är olika individer inom ett trossamfund som har en sådan syn på vetenskapen.

Utåt sett låter det någorlunda okej. Att de tex anser att alla frågor inte kan besvaras av vetenskap. Och bara Bibeln kan ge tillfredsställande svar ibland.

Man behöver inte hålla med dem, men kan åtminstone respektera deras tro. Om man har en annan uppfattning.

De nämner även följande:

”Flera vittnen arbetar också inom olika vetenskapliga områden, till exempel biokemi, fysik och matematik.”

Men det är väl främst människor som har blivit vittnen i vuxen ålder? Eller skulle de godkänna att sådana som redan är döpta vittnen vidareutbildar sig till sådana yrken? De verkar ha lite annorlunda uppfattning om eftergymnasial utbildning överlag.

(https://www.jw.org/sv/jehovas-vittnen/faq/syn-på-vetenskap/)

Just deras syn på medicin och medicinska behandlingar är något som jag har haft svårt för länge. Bland annat för att jag inte förstår allt. Jehovas vittnen godtar tex inte behandling som strider mot bibelns principer (som blod och ockultism).

Men jag har tex aldrig läst/hört någon bra förklaring till varför vissa blodbestånddelar är acceptabelt medan blodtransfusion är förbjudet. Bibeln gör ju ingen skillnad på blod på det viset.

https://www.jw.org/sv/jehovas-vittnen/faq/jehovas-vittnen-medicinsk-behandling/

Och när det gäller JV, så gjorde jag en sökning på hemsidan och hittade lite artiklar (det mesta är gammalt) om läkemedel tex. De har bland annat dragit upp nyttan vs risker med läkemedel, förfalskade läkemedel, de uppmuntrade vittnen att vara pålästa om läkemedel som de ska få, tabletter vs injektioner osv. Inget förbud vad jag kan se, men de har framstått som skeptiska mot läkemedel också. Det var invert du nämnde, men något som jag ändå fann intressant.

Det där har rötter som är mer än ett sekel gamla. Redaktören för The Golden Age, Woodworth skrev häpnadsväckande påståenden under 1920- och 30-talen. Man kan roa sig med att titta på några godbitar som att han påstod att vaccinationer var injektioner med demonism. Om jag minns rätt var vaccinationer förbjudna fram till 40-talet, men när polioepedemin kom blev det tillåtet.

Vetenskap anses dessutom som onödigt. Efter Harmageddon kommer Gud säkert att uppenbara mycket mer om sin skapelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in