2026-01-24, 10:39
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
"Regeringen vill utreda att låta äldre välja kön på hemtjänstpersonal, det sa äldreminister Anna Tenje (M) till Ekot under fredagen. Förslaget kommer efter flera uppmärksammade fall av våldtäkter inom äldrevården."

"Före jul avslöjade Expressen i en granskning hur det under 2025 dömdes åtta personer, anställda inom hemtjänst och äldreboende, för våldtäkter och övergrepp mot äldre kvinnor."

"Nyligen gjorde även kriminolog Anders Östlund, vid polisregion Mitt, en genomgång som visade att nästan 400 våldtäkter mot kvinnor över 60 år har polisanmälts sedan 2021."

"Bland annat med bakgrund av detta vill nu regeringen utreda möjligheten för brukare att välja kön på hemtjänstpersonal, åtminstone när det kommer till intimhygien som till exempel duschning."

Vad tror ni om detta?
1. Blir det säkrare för äldre väl i användning där de får välja?
2. Missar man "bollen", d.v.s. att problemet är parasiter från MENA, t.ex. vad händer om en MENA-kvinna misshandlar eller missköter äldre, vilket även har hänt så vad för garanti innebär valet om man enbart fokuserar på kön och inte grundproblemet MENA:iter?
3. Klarar äldrevård och sjukhusvård av att genomföra det rent praktiskt, avseende att planera bemanning och skötsel av klienter och patienter?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/kd-toppen-i-stockholm-om-konsval-i-aldrevarden-viktig-vinst-for-sveriges-aldre

Den schemaläggaren får det livat.
Jag gissar att detta inte går igenom.
Citera
2026-01-24, 10:40
Avslutad
Varför stanna vid val av kön? Etnicitet och kunskapsnivå borde också ligga på bordet.
Moderaterna som dessutom är av den art att man ska kunna välja och skräddarsy efter sina behov, tycke och smak borde inte vara främmande för detta.
Citera
2026-01-24, 10:43
Medlem
Stenballes avatar
Jag ska ge ett exempel för att visa hur korkat och orimligt förslaget är.

Min faster har hemtjänst och bor på en lite mindre ort.
På natten består hemtjänsten av en nattpatrull bestående av två personer.
Sex anställda undersköterskor ingår i gruppen och tillsammans fyller de upp behovet årets alla nätter, det är en man och fem kvinnor.

Fastern behöver hjälp till toaletten om nätterna, och då hennes ben inte bär behöver hon hjälp av två personer.
I verkligheten känner hon sig som tryggast när mannen jobbar då han är starkare, men för sakens skull kan vi ju säga att hon väljer att bara vilja ha kvinnlig hjälp.

Hennes granne behöver också hjälp av två personer på natten, men vill bara ha hjälp av män.
Ajdå...

Det innebär i praktiken att det varje natt behövs två nattpatruller, en med två män och en med två kvinnor.
Kommunen måste alltså anställa ytterligare en kvinna och fem män för att få ihop det.
Känns det rimligt?

Problemet blir som störst och tydligast i mindre grupper, som på mindre orter och nattetid, men även i andra grupper blir det både dyrt och svårplanerat.
Citera
2026-01-24, 10:44
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bubbloriluften
Du drar verkligen alla över en kam, jag känner jätte många med utländsk härkomst som jobbar inom hemtjänsten. Dom har inte äcklat sig mot de äldre
Det är Ebba och KD som drar alla över en kam genom att inte låta dom jobba i äldrevården.
Citera
2026-01-24, 10:48
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
"Regeringen vill utreda att låta äldre välja kön på hemtjänstpersonal, det sa äldreminister Anna Tenje (M) till Ekot under fredagen. Förslaget kommer efter flera uppmärksammade fall av våldtäkter inom äldrevården."

"Före jul avslöjade Expressen i en granskning hur det under 2025 dömdes åtta personer, anställda inom hemtjänst och äldreboende, för våldtäkter och övergrepp mot äldre kvinnor."

"Nyligen gjorde även kriminolog Anders Östlund, vid polisregion Mitt, en genomgång som visade att nästan 400 våldtäkter mot kvinnor över 60 år har polisanmälts sedan 2021."

"Bland annat med bakgrund av detta vill nu regeringen utreda möjligheten för brukare att välja kön på hemtjänstpersonal, åtminstone när det kommer till intimhygien som till exempel duschning."

Vad tror ni om detta?
1. Blir det säkrare för äldre väl i användning där de får välja?
2. Missar man "bollen", d.v.s. att problemet är parasiter från MENA, t.ex. vad händer om en MENA-kvinna misshandlar eller missköter äldre, vilket även har hänt så vad för garanti innebär valet om man enbart fokuserar på kön och inte grundproblemet MENA:iter?
3. Klarar äldrevård och sjukhusvård av att genomföra det rent praktiskt, avseende att planera bemanning och skötsel av klienter och patienter?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/kd-toppen-i-stockholm-om-konsval-i-aldrevarden-viktig-vinst-for-sveriges-aldre

Jag tycker det ska vara självklart att få välja kön på den som hjälper en att duscha och gå på muggen. Som man vill jag hellre att en man hjälper mig precis som att jag vill att en manlig läkare undersöker min kuk.

Att välja etnicitet på hemtjänstpersonalen är i dag omöjligt eftersom en stor majoritet av personalen har invandrarbakgrund. Det är bara att gilla läget.
Citera
2026-01-24, 10:49
Medlem
Varför kan dom inte ha äldreboenden där gamla svenskar blir omhändertagen av svensk vårdpersonal? Jag känner många gamla personer och alla säger samma sak att dom absolut inte vill bli tvättade manliga svartingar. Dom tycker det skulle vara förnedrande att vara naken framför en manlig neger eller arab.

Äldrevårdyrket är skamligt nedprioriterat när dom faktiskt gör en hjältes jobb. Dom som sköter det ordentligt. Tänk om det hårda och tuffa jobb som dom gör faktiskt belönades. Som en riktigt fin lön som kunde göra arbetet attraktivt. Då skulle äldreboenden för bara svenskar med bara svensk personal kunna realiseras.

Det skulle kunna vara svenska ungdomars första jobb ut i vuxenlivet. Dom skulle kunna arbeta där samtidigt som dom studerar. På fina äldreboenden där det serveras fläsk och bruna bönor och där dansbandsmusiken spelades på fredagseftermiddagarna och folkvisorna sjöngs till söndagskaffet. Svenska flaggan på bordet och tårta på faten och kaffe med påtår.

Som vanligt daltas det med minoriteterna samtidigt som svenska äldre kvinnor ska finna sig i att bli torkade och pillade? i skrevet av negrer och svartingar.

https://aldreguiden.se/mer-om-aldreomsorg/aldreomsorg-for-nationella-minoriteter/
Senast redigerad av Trucker.Calzone 2026-01-24 kl. 10:52.
Citera
2026-01-24, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Västkustskt får hugga i själv.

ja kanske blir så att fler barn får ta hand om sina föräldrar när dom blir gamla?

"Grundkravet för att få assistansersättning är att personen har behov av personligt stöd under minst 20 timmar i veckan, exempelvis för att sköta personlig hygien och klara måltider.

Totalbeloppet landar på 3 757 041 kronor."

https://www.sydsvenskan.se/skane/miljonbluffen-brukaren-ljog-om-sitt-hjalpbehov-och-drog-pa-semester/
Citera
2026-01-24, 10:54
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Det är inte könet som är problemet.

Det är den stora elefanten i rummet som är problemet precis som det är i TV serien Gränskontrollen och så vidare.
Citera
2026-01-24, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av camilla.kvartoft
Varför stanna vid val av kön? Etnicitet och kunskapsnivå borde också ligga på bordet.
Moderaterna som dessutom är av den art att man ska kunna välja och skräddarsy efter sina behov, tycke och smak borde inte vara främmande för detta.
För att svenskar inte vill jobba inom hemtjänst.
Men om du vill finns det säkert möjligheter.
Citera
2026-01-24, 11:06
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Återigen så har vi en sak som skapats pga den överdimensionerade invandringen då många av dessa (säger inte alla) våldtäktsmän är just invandrare.
Citera
2026-01-24, 11:07
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Ser att du inte har någon insyn i branschen. Jag ska förtydliga. Det finns knappt några svenskar inom hemtjänsten. Av de få som finns är de allra flesta kvinnor.

Svenskarna inom äldreomsorgen är ofta dom med utbildning tex uska och extrautbildningar typ demensvård eller administration.
Citera
2026-01-24, 11:08
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Det är den stora elefanten i rummet som är problemet precis som det är i TV serien Gränskontrollen och så vidare.

Exakt, det som man aldrig får nämna.
Hade varit bättre om gamlingarna helt enkelt kan välja svenskar eller invandrare, menar då inte en iranier med svenskt medborgarskap då denne person inte är svensk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in