2026-01-24, 08:04
Medlem
"Regeringen vill utreda att låta äldre välja kön på hemtjänstpersonal, det sa äldreminister Anna Tenje (M) till Ekot under fredagen. Förslaget kommer efter flera uppmärksammade fall av våldtäkter inom äldrevården."

"Före jul avslöjade Expressen i en granskning hur det under 2025 dömdes åtta personer, anställda inom hemtjänst och äldreboende, för våldtäkter och övergrepp mot äldre kvinnor."

"Nyligen gjorde även kriminolog Anders Östlund, vid polisregion Mitt, en genomgång som visade att nästan 400 våldtäkter mot kvinnor över 60 år har polisanmälts sedan 2021."

"Bland annat med bakgrund av detta vill nu regeringen utreda möjligheten för brukare att välja kön på hemtjänstpersonal, åtminstone när det kommer till intimhygien som till exempel duschning."

Vad tror ni om detta?
1. Blir det säkrare för äldre väl i användning där de får välja?
2. Missar man "bollen", d.v.s. att problemet är parasiter från MENA, t.ex. vad händer om en MENA-kvinna misshandlar eller missköter äldre, vilket även har hänt så vad för garanti innebär valet om man enbart fokuserar på kön och inte grundproblemet MENA:iter?
3. Klarar äldrevård och sjukhusvård av att genomföra det rent praktiskt, avseende att planera bemanning och skötsel av klienter och patienter?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/kd-toppen-i-stockholm-om-konsval-i-aldrevarden-viktig-vinst-for-sveriges-aldre
Citera
2026-01-24, 08:15
Medlem
Västkustskts avatar
Det är inte könet som är problemet.

Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
"Regeringen vill utreda att låta äldre välja kön på hemtjänstpersonal, det sa äldreminister Anna Tenje (M) till Ekot under fredagen. Förslaget kommer efter flera uppmärksammade fall av våldtäkter inom äldrevården."

"Före jul avslöjade Expressen i en granskning hur det under 2025 dömdes åtta personer, anställda inom hemtjänst och äldreboende, för våldtäkter och övergrepp mot äldre kvinnor."

"Nyligen gjorde även kriminolog Anders Östlund, vid polisregion Mitt, en genomgång som visade att nästan 400 våldtäkter mot kvinnor över 60 år har polisanmälts sedan 2021."

"Bland annat med bakgrund av detta vill nu regeringen utreda möjligheten för brukare att välja kön på hemtjänstpersonal, åtminstone när det kommer till intimhygien som till exempel duschning."

Vad tror ni om detta?
1. Blir det säkrare för äldre väl i användning där de får välja?
2. Missar man "bollen", d.v.s. att problemet är parasiter från MENA, t.ex. vad händer om en MENA-kvinna misshandlar eller missköter äldre, vilket även har hänt så vad för garanti innebär valet om man enbart fokuserar på kön och inte grundproblemet MENA:iter?
3. Klarar äldrevård och sjukhusvård av att genomföra det rent praktiskt, avseende att planera bemanning och skötsel av klienter och patienter?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/kd-toppen-i-stockholm-om-konsval-i-aldrevarden-viktig-vinst-for-sveriges-aldre
Citera
2026-01-24, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Det är inte könet som är problemet.
om man då vänder på frågan, hur många av de våldtäkter som gjorts mot kvinnor över 60 år är begångna inom sjukhusvård och äldrevård samt hur många av dem misstänkta var svenska män? Hur ofta får ni höra i nyheter om en etniskt svensk man som våldtagit en 60+ kvinna inom vården?
Citera
2026-01-24, 08:27
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
om man då vänder på frågan, hur många av de våldtäkter som gjorts mot kvinnor över 60 år är begångna inom sjukhusvård och äldrevård samt hur många av dem misstänkta var svenska män? Hur ofta får ni höra i nyheter om en etniskt svensk man som våldtagit en 60+ kvinna inom vården?
Det är det jag säger. Det är intr könet, det är alla jävla äckliga svartskskallar som de låter arbeta bland våra äldre.

Men det är typiskt för den här skräpregeringen att införa saker som drabbar de som inte är problemet.
Citera
2026-01-24, 09:08
Medlem
Själv vill jag välja könet på den som ska representera kd. Och gärna även intelligenskvot.

I och för sig kan jag till viss mån göra det genom min röst, men uppenbart kommer det in dårar ändå.
Citera
2026-01-24, 09:11
Medlem
Citat:
Det är det jag säger. Det är intr könet, det är alla jävla äckliga svartskskallar som de låter arbeta bland våra äldre.

Men det är typiskt för den här skräpregeringen att införa saker som drabbar de som inte är problemet.

Håller med till 100%. SKRÄPREGERING! Och om vårdtagarna är så dementa att de inte kan förklara, vad de vill eller önskar???

Efter 3,5 år med skräpregeringen, (inklusive sd) så har de ännu inte fått till vare sig folkräkning, paradigmskifte, massutvisningar,m.m.Vi allmoge, får nöja oss med sänkta bränsleskatter....
Citera
2026-01-24, 09:25
Medlem
Citat:

Finns väl iofs knappt några svenska män inom hemtjänsten.
Citera
2026-01-24, 09:26
Medlem
bema56s avatar
Citat:

Ja man kanske även ska få välja hudfärg på vårdpersonalen?
Sen är det knappast den här regeringen som skapat problemen. KD verkar dessutom vilja göra nåt åt det.
Citera
2026-01-24, 09:27
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Finns väl iofs knappt några svenska män inom hemtjänsten.
De finns säkert en hel del och nu kommer de bli av med sina jobb pga. en inkompetent politiker.
Citera
2026-01-24, 09:29
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Ja man kanske även ska få välja hudfärg på vårdpersonalen?
Sen är det knappast den här regeringen som skapat problemen. KD verkar dessutom vilja göra nåt åt det.
Det är så jävla dålig politik det här att det är ofattbart att folk försvarar den.
Citera
2026-01-24, 09:32
Medlem
Citat:
De finns säkert en hel del och nu kommer de bli av med sina jobb pga. en inkompetent politiker.
Ser att du inte har någon insyn i branschen. Jag ska förtydliga. Det finns knappt några svenskar inom hemtjänsten. Av de få som finns är de allra flesta kvinnor.
Citera
2026-01-24, 09:34
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Ser att du inte har någon insyn i branschen. Jag ska förtydliga. Det finns knappt några svenskar inom hemtjänsten. Av de få som finns är de allra flesta kvinnor.
Det är ingen ursäkt för dålig politik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in