2026-01-23, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Skulle Norge kunna förse oss med el?

Genom att elda olja i kraftverk? Det låter iofs som en miljöpartilösning. Lägg ner ren kärnkraft i Sverige och köp fossil el från utlandet.
Citera
2026-01-23, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Genom att elda olja i kraftverk? Det låter iofs som en miljöpartilösning. Lägg ner ren kärnkraft i Sverige och köp fossil el från utlandet.
Nu vet jag inte men var inte Norge stora på vattenkraft?
Citera
2026-01-23, 21:14
Medlem
Citat:

Jomen de är de nog men Sverige har väldigt mkt vattenkraft också. Men vi behöver kärnkraft till industrin och infrastruktur.
Citera
2026-01-23, 21:19
Medlem
Ingen kärnkraft, ingen industri, inga jobb, ingen skatt, ingen sk välfärd. = Mp och Sossepolitik.

Enligt Mp ( och S ) ska vi lägga alla våra pensionsmiljarder på skumma scamprojekt som Northvolt och Stegra. Inga jobb, inga pengar, förutom till bedragarna.
Citera
2026-01-23, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
MP är det enda partiet som säger nej till kärnkraft numera.
V har varit splittrade i frågan länge, men nu har man tydligen kommit fram till att en kombination av olika lösningar för att få fram el är bra.https://www.svt.se/nyheter/inrikes/daniel-hellden-mp-vi-kan-inte-sitta-i-en-regering-som-bygger-ny-karnkraft
Så här skrivs det på V:s hemsida:
Citat:
Vänsterpartiet vill avveckla kärnkraften eftersom den är en dyr, smutsig och osäker energikälla.

(V) vill inte ha kärnkraft. Därför tycker jag att det blir omöjligt för S att regera tillsammans med V.
Citera
2026-01-23, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Jomen de är de nog men Sverige har väldigt mkt vattenkraft också. Men vi behöver kärnkraft till industrin och infrastruktur.
Ja, läste om Norge nu, de har över 1700 vattenkraftverk som står för all el. otroligt.
Citera
2026-01-23, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Ja, MP kommer inte att sitta i en regering som säger ja till kärnkraft.
Det sade han i kvällens 30 min, på SVT.

Det rödgröna regeringsalternativet verkar vara en utopi redan innan valrörelsen dragit igång.
Och flera saker inom kriminalpolitiken sa han också nej till, bl a upphävande av medborgarskap.

Gav MP bort valsegern till Tidöpartierna nu?

Jag tror snarare att han diskvalificerade MP från regeringsposter…
Han sade ju inte att han skulle fälla en regering som vill bygga ny kärnkraft- väl?
Citera
2026-01-23, 21:31
Medlem
Bara spekulerar här: Vattenfall, som ju är intressenten för att bygga ny kärnkraft har sagt att ett investeringsbeslut kommer tas först 2030. Kanske tom efter valet 2030. Fram tills dess kommer de ha bränt 10% av totalkostnaden i förberedelser. Kan det vara så att de redan nu har vad som behövs (i form av lagar mm) för att tugga på i fyra år framåt?

I så fall skulle en regering som inte gör någonting år 2026-2030 i varje fall ”inte bygga ny kärnkraft”, och därmed heller inte bryta mot MPs krav. Det skulle dessutom vara ett väldigt svenskt sätt att hantera politiska problem.
Citera
2026-01-23, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Den samlade forskningen, professorer och remissinstanser säger att det är kontraproduktivt att sänka straffrättsåldern till 13 år. Minister Strömmer säger ”vi gör det ändå”.
Rätt eller fel av honom?

Tunneln genom Hallandsåsen; expertutredningar visade på olämpligheten p g a strukturen i åsen och varnade för att kostnaderna skulle bli betydligt högra än vad som hade beräknats. Ändå beslutade man att tunneln skulle byggas.
Bygget tog mycket längre tid än vad politikerna räknade med och tunneln blev tio ggr så dyr som politikerna räknat med.
Rätt eller fel att lyssna på expertisen?
Bra exempel!

För det visar på skillnaden på ”experter”.

När ingenjörer diskuterar Hallandsåsen kan vi vara rätt säkra på att det är ”experter” som faktiskt vet nåt och kan lösa problemet.

När ”experter” avfärdar, eller tillstyrker, ändringar i strafflagen är det egentligen ingen som har en aning.

Det finns inget som kommer att rehabilitera någon bättre eller sämre om någon får 10 eller 15 år i fängelse.

Kriminologer som Snickysnacky kommer komma med diverse argument.

Men alla argument kokar ner till ”vilket samhälle vill vi ha”.

Ingen tror att vi kan behandla någon kriminell. Fast det heter ”kriminalvård”.

Men svara mig på detta: om Snickysnacky och hans likar säger att fler dömda och längre straff inte minskar brotten.

Betyder det att laglydiga börjar begå brott för att hålla statistiken uppe?
Citera
2026-01-23, 22:13
Medlem
Citat:
Ja, läste om Norge nu, de har över 1700 vattenkraftverk som står för all el. otroligt.

Bortsett från att de är rika så har Norge gjort en hel rad idiotiska val sedan början av 2000-talet som inte ens blir nyheter. Ta Northvolt gånger 5.

Wallenberg finansierade och tillsammans med en norrman utbildad i Tyskland så byggde de i stort sett ut all norsk vattenkraft innan 90-talet var över och var även inblandad i en massa annat. Kommer inte ihåg namnet på honom men han borde hyllas som ett helgon. Deras offentliga sektor är ett gigantiskt svart hål när det gäller pengar. De har fortfarande möjlighet att göra något otroligt bra av sin situation med klockan klämtar.

MP är det mest farliga alternativ vi har i Sverige för vårt välstånd trots att de gör det i all välmening.
Citera
2026-01-23, 22:23
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klon1
Jag tror snarare att han diskvalificerade MP från regeringsposter…
Han sade ju inte att han skulle fälla en regering som vill bygga ny kärnkraft- väl?

Inte ingå en en sådan regering, sa han.
Att fälla togs inte upp överhuvudtaget.
Citera
2026-01-23, 22:26
Medlem
Citat:

MP tycker inte om vattenkraft heller, dåligt för fiskarna och betong är inte miljövänligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in