2026-01-21, 21:21
  #13
Medlem
folkgemenskaps avatar

Vill vi ha ett nytt Folkhem måste vi ge människor jobb och trygghet, annars försvinner ansvar och sammanhållning helt. Lokalsamhällen, föreningar och kulturinitiativ måste återuppbygga tillit och vi-känsla utan det blir allt bara papper och regler. Skolan måste lära solidaritet och ansvar, inte bara prestation och självförverkligande. Och extremt höga klyftor måste minska innan systemet spricker.

folkhemspolitik kan inte skapa moral, men den kan bygga strukturer där moral och ansvar växer naturligt. Det handlar om att kombinera ekonomisk trygghet, social delaktighet, utbildning och lokalsamhällesengagemang där människor ser att ansvar och solidaritet fungerar och belönas i vardagen.

Så för att bygga ett nytt Folkhem måste man i praktiken återskapa de delar av det gamla folkhemmet som faktiskt bar gemenskapen.
Citera
2026-01-21, 21:48
  #14
Moderator
HelgeBuks avatar
Nationalekonomi --> Politik: inrikes
/Moderator
Citera
2026-01-21, 21:55
  #15
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap

Vill vi ha ett nytt Folkhem måste vi ge människor jobb och trygghet, annars försvinner ansvar och sammanhållning helt. Lokalsamhällen, föreningar och kulturinitiativ måste återuppbygga tillit och vi-känsla utan det blir allt bara papper och regler. Skolan måste lära solidaritet och ansvar, inte bara prestation och självförverkligande. Och extremt höga klyftor måste minska innan systemet spricker.

folkhemspolitik kan inte skapa moral, men den kan bygga strukturer där moral och ansvar växer naturligt. Det handlar om att kombinera ekonomisk trygghet, social delaktighet, utbildning och lokalsamhällesengagemang där människor ser att ansvar och solidaritet fungerar och belönas i vardagen.

Så för att bygga ett nytt Folkhem måste man i praktiken återskapa de delar av det gamla folkhemmet som faktiskt bar gemenskapen.

Jag håller med om kärnan här.

Att folkhemspolitik inte skapar moral, men kan bygga strukturer där ansvar och samhörighet växer, är helt riktigt.

Det som ofta tappas bort i diskussionen är att det där inte var något nytt som uppfanns politiskt på 1900-talet. Folkhemmet fungerade just för att det byggde vidare på äldre former av gemenskap: byar, arbetslag, fack, föreningar, familjer. Politik kom efter vardagens moral, inte före.

När både marknad och stat i dag förväntas ersätta sådant som tidigare bars av människor själva, uppstår tomrum. Då fylls det med regler, rättigheter, tillväxtmål och värdeord men utan levd samhörighet bakom.

Det är där både nyliberalismen och den senare förvaltningsvänstern missar målet: man försöker administrera fram ansvar istället för att ge människor förutsättningar att bära det.
Citera
2026-01-23, 19:35
  #16
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap

Vill vi ha ett nytt Folkhem måste vi ge människor jobb och trygghet, annars försvinner ansvar och sammanhållning helt. Lokalsamhällen, föreningar och kulturinitiativ måste återuppbygga tillit och vi-känsla utan det blir allt bara papper och regler. Skolan måste lära solidaritet och ansvar, inte bara prestation och självförverkligande. Och extremt höga klyftor måste minska innan systemet spricker.

folkhemspolitik kan inte skapa moral, men den kan bygga strukturer där moral och ansvar växer naturligt. Det handlar om att kombinera ekonomisk trygghet, social delaktighet, utbildning och lokalsamhällesengagemang där människor ser att ansvar och solidaritet fungerar och belönas i vardagen.

Så för att bygga ett nytt Folkhem måste man i praktiken återskapa de delar av det gamla folkhemmet som faktiskt bar gemenskapen.

Det här är något som jag och många andra funderat kring, analysen är ju klar, nyliberalism är destruktivt. Det framtida samhället är ett samhälle som strävar mot mot ett post-expansivt Sverige, en lösning på samtidens kriser, en lösning som är folkgemenskap, nationalism och etnopluralism. Sverige står inför en period av djupgående förändringar, inte som en fråga om idéer, utan som en demografisk, ekologisk och teknologisk nödvändighet. De utmaningar som klimat, psykologi och samhällsresiliens ställer på oss kan lösas genom en grundläggande omställning mot ett post-expansivt samhälle, ett samhälle byggt för hållbarhet, mänsklig skala och robusthet snarare än konstant tillväxt.

Demografiskt pekar trenden tydligt mot krympande befolkning. Fertiliteten ligger under ersättningsnivån och inflyttning minskar när global migration bromsas. Urbanisering bromsas samtidigt naturligt av höga bostadspriser, stress och psykisk ohälsa i storstäder. Färre människor på mindre ytor minskar konfliktytor, stress och behovet av komplexa krisberedskapssystem. Konsumtionsnivån sjunker automatiskt när samhällen decentraliseras och basbehoven säkerställs och de som drabbas hårdast blir inte de stora massorna utan den politiska och ekonomiska eliten som bygger sin makt på tillväxtlogik. Det är inte en vision utan en systemeffekt, lägre population och minskad konsumtion skapar naturligt hållbara, mänskligt anpassade samhällen.

Människan är biologiskt och psykologiskt anpassad för små, stabila gemenskaper. Evolutionen har format oss för grupper om några hundra personer där alla känner varandra och sociala roller är tydliga. När vi lever i massiva anonymiserade städer ökar stress, psykisk ohälsa och social isolering. I små gemenskaper kan sociala band, tillit och återkoppling fungera som naturliga regulatorer, vilket minskar behovet av psykologiska och medicinska interventioner. Omställning kräver inga konstgjorda system, det är en default-lösning, snarare än en krisplan.

Matproduktionen är på väg mot full automatisering, vilket möjliggör en form av bastrygghet, medborgarlön och garanterad pension kan finansieras som en naturlig följd av teknisk effektivitet, inte genom omfördelning. Sjukvården kan delvis automatiseras, och med minskad stress och bättre livsstil minskar behovet av vård. Den teknologiska utvecklingen skapar således ett samhälle där grundläggande behov tryggas, vilket frigör människor från existentiell oro och beroende av komplexa system. Historiskt har Sverige klarat fungerande statsfinanser med långt mindre inkomster än idag. I ett krympande, post-expansivt samhälle är det därför fullt rimligt att anta att staten kan omfördela resurser och upprätthålla kärninfrastruktur även med lägre tillväxt.

Kompetensen finns redan, svenskar är ett intelligent folk med tradition av långsiktighet, utbildning och hög tillit. Genom att återgå till principen om nordisk konsekvensetik, att ta ansvar för handlingar och deras konsekvenser, kan samhället skapas robust och stabilt, utan att förlita sig på ständig expansion eller externt stöd. Modellen står i direkt konflikt med nyliberalism, identitetspolitik och globalisering. Nyliberalismen bygger på evig tillväxt och marknadsdominans, identitetspolitiken på konstant konflikt och representation, globaliseringen på ständigt flöde av människor och kapital. Ett post-expansivt, automatiserat och decentraliserat Sverige underminerar alla dessa system, inte genom revolution, utan genom naturliga, demografiska och teknologiska processer.

Lösningen är inte mer komplexitet, fler policyer eller konstant krishantering. Den ligger i att anpassa samhällets struktur till människans biologi, teknikens möjligheter och jordens begränsningar. Genom, lägre befolkning och begränsad migration, bromsad urbanisering och starka smågemenskaper. Automatiserad matproduktion och grundtrygghet, minskad stress och efterfrågan på sjukvård. Robust, långsiktigt förvaltade statsfinanser med återgång till konsekvent, långsiktig etik skapas ett samhälle som fungerar naturligt, utan extra steg, utan krisplaner, utan att driva människor i systemets friktion. Det är framtidens Sverige, ett hållbart, psykologiskt sunt, teknologiskt effektivt och socialt robust samhälle som klarar både interna och externa påfrestningar, utan att offra människans välmående eller samhällets stabilitet.
Citera
2026-01-23, 22:46
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Folkhemmet fungerade just för att det byggde vidare på äldre former av gemenskap: byar, arbetslag, fack, föreningar, familjer. Politik kom efter vardagens moral, inte före.
Vad du beskriver är ledarpersonligheters strävan att snärja underlings i deras garn.

De gemenskaper du talar om är just ledarpersonligheters metoder för att kratta till sig lydiga underståtar som de kan styra och ställa med.

Det är ett skäl till att dessa hatar liberalism. För med liberalism blir människorna fria från ledarnas styrning. Dom kan då köpa och sälja av varandra och ingen har rätt att styra och ställa med dom.

Och när ledarpersonligheterna uttrycker hat mot liberalism då instämmer deras mest lydiga underståtar.

Det är ett skäl till hatet mot liberalism.


Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
När både marknad och stat i dag förväntas ersätta sådant som tidigare bars av människor själva, uppstår tomrum. Då fylls det med regler, rättigheter, tillväxtmål och värdeord men utan levd samhörighet bakom.
Det är vänsterideologier som ägnar sig åt styrning. Det är raka motsatsen till liberalism.

Liberalism har inga rättigheter. Den har därmot förbud mot att ge sig på andra och annans egendom.
Och det är ett annat skäl till hatat mot Liberalism. Med Liberalism kan människor tjäna/spara ihop tillgångar. Och så får inte kriminella lowlife råna dom. Vilket dom anser sig ha rätt till. (Oftas skall ju rånet ske indirekt via fogden och han mannar. Och så skall lowlifen få vara med och dela på stöldgodset).

Och det hatar antiliberaler. Deras ideologier handlar om att andra skall rånas och så skall de få del av stöldgodset. Och ingen skall få ordna det bättre för sig.


Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Det är där både nyliberalismen och den senare förvaltningsvänstern missar målet: man försöker administrera fram ansvar istället för att ge människor förutsättningar att bära det.
Det är bara med Liberalism som människor åker på ansvaret för sig själva. Det finns ingen annan som tar det.

Lite grovt kan man säga att Liberalsim är en ideologi för hedersknyfflar. De som kan
* Leva i fördragsamhet med andra.
* Leva upp till ingångna avtal.
* Låta bli att slå ned och råna andra. Och inte heller anstifta.
* Tillåta andra att bli förmögna.

Hur många klarar av att leva upp till ovanstående punkter. Ja det är väl inte så många. Och därmed är vi Liberaler inte så många heller.

(Blanda nu inte ihop Liberalism med partiet Liberalerna i Sverige. Dom har inget med Liberalism att göra).
Citera
2026-01-23, 22:49
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Det här är något som jag och många andra funderat kring, analysen är ju klar, nyliberalism är destruktivt. Det framtida samhället är ett samhälle som strävar mot mot ett post-expansivt Sverige, en lösning på samtidens kriser, en lösning som är folkgemenskap, nationalism och etnopluralism. Sverige står inför en period av djupgående förändringar, inte som en fråga om idéer, utan som en demografisk, ekologisk och teknologisk nödvändighet. De utmaningar som klimat, psykologi och samhällsresiliens ställer på oss kan lösas genom en grundläggande omställning mot ett post-expansivt samhälle, ett samhälle byggt för hållbarhet, mänsklig skala och robusthet snarare än konstant tillväxt.

Demografiskt pekar trenden tydligt mot krympande befolkning. Fertiliteten ligger under ersättningsnivån och inflyttning minskar när global migration bromsas. Urbanisering bromsas samtidigt naturligt av höga bostadspriser, stress och psykisk ohälsa i storstäder. Färre människor på mindre ytor minskar konfliktytor, stress och behovet av komplexa krisberedskapssystem. Konsumtionsnivån sjunker automatiskt när samhällen decentraliseras och basbehoven säkerställs och de som drabbas hårdast blir inte de stora massorna utan den politiska och ekonomiska eliten som bygger sin makt på tillväxtlogik. Det är inte en vision utan en systemeffekt, lägre population och minskad konsumtion skapar naturligt hållbara, mänskligt anpassade samhällen.

Människan är biologiskt och psykologiskt anpassad för små, stabila gemenskaper. Evolutionen har format oss för grupper om några hundra personer där alla känner varandra och sociala roller är tydliga. När vi lever i massiva anonymiserade städer ökar stress, psykisk ohälsa och social isolering. I små gemenskaper kan sociala band, tillit och återkoppling fungera som naturliga regulatorer, vilket minskar behovet av psykologiska och medicinska interventioner. Omställning kräver inga konstgjorda system, det är en default-lösning, snarare än en krisplan.

Matproduktionen är på väg mot full automatisering, vilket möjliggör en form av bastrygghet, medborgarlön och garanterad pension kan finansieras som en naturlig följd av teknisk effektivitet, inte genom omfördelning. Sjukvården kan delvis automatiseras, och med minskad stress och bättre livsstil minskar behovet av vård. Den teknologiska utvecklingen skapar således ett samhälle där grundläggande behov tryggas, vilket frigör människor från existentiell oro och beroende av komplexa system. Historiskt har Sverige klarat fungerande statsfinanser med långt mindre inkomster än idag. I ett krympande, post-expansivt samhälle är det därför fullt rimligt att anta att staten kan omfördela resurser och upprätthålla kärninfrastruktur även med lägre tillväxt.

Kompetensen finns redan, svenskar är ett intelligent folk med tradition av långsiktighet, utbildning och hög tillit. Genom att återgå till principen om nordisk konsekvensetik, att ta ansvar för handlingar och deras konsekvenser, kan samhället skapas robust och stabilt, utan att förlita sig på ständig expansion eller externt stöd. Modellen står i direkt konflikt med nyliberalism, identitetspolitik och globalisering. Nyliberalismen bygger på evig tillväxt och marknadsdominans, identitetspolitiken på konstant konflikt och representation, globaliseringen på ständigt flöde av människor och kapital. Ett post-expansivt, automatiserat och decentraliserat Sverige underminerar alla dessa system, inte genom revolution, utan genom naturliga, demografiska och teknologiska processer.

Lösningen är inte mer komplexitet, fler policyer eller konstant krishantering. Den ligger i att anpassa samhällets struktur till människans biologi, teknikens möjligheter och jordens begränsningar. Genom, lägre befolkning och begränsad migration, bromsad urbanisering och starka smågemenskaper. Automatiserad matproduktion och grundtrygghet, minskad stress och efterfrågan på sjukvård. Robust, långsiktigt förvaltade statsfinanser med återgång till konsekvent, långsiktig etik skapas ett samhälle som fungerar naturligt, utan extra steg, utan krisplaner, utan att driva människor i systemets friktion. Det är framtidens Sverige, ett hållbart, psykologiskt sunt, teknologiskt effektivt och socialt robust samhälle som klarar både interna och externa påfrestningar, utan att offra människans välmående eller samhällets stabilitet.
Lite kort kan man säga att Nordkorea är ditt idealsamhälle. Där har du den politiken du önskar.

Och det inte har varit någon tillväxt på 65 år och att folket lever som vi gjorde på 1800-talet är en konsekvens av din önskade politik. Det uppstår ju konsekvenser.

Det vi får med din politik är misär, undernärings och svält.
Och det finns omfattande evidens för detta runt om i världen, under mängder av år.

Men förnekelsen är ju massiv.
Citera
2026-01-24, 00:32
  #19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Nyliberalismen i praktiken ökade ojämlikheten, underminerade välfärden och gav mer makt till företag och kapitalägare.
Vinsterna hamnade hos de rikaste. För majoriteten blev det stagnerade löner, otrygga jobb och ökade klyftor. Länder som hade starka välfärdssystem som Norden och delar av Centraleuropa klarade sig bäst. De hade fortfarande skyddsnät, fack och en stat som vågade styra. Ju mer vänsterpräglad välfärd ett land hade innan nyliberalismen slog igenom, desto bättre stod man efteråt.

De länder som gick längst USA och Storbritannien fick högre ojämlikhet, svagare trygghet och ökade sociala spänningar. När finanskrisen 2008 slog till föll de hårdast. Länder som Sverige, Danmark, Tyskland och Nederländerna, där reglering och kollektivavtal levt kvar, återhämtade sig snabbare.

Kort sagt: ju starkare välfärd, desto mindre skada.

När ekonomin blev global och politiken tappade kompassen

Från 1980-talet började socialliberalism och nyliberalism smälta ihop.
Socialliberaler pratade om mänskliga rättigheter, moral och öppenhet.
Nyliberaler pratade om arbetskraft, marknad och globalisering.
Båda lägren ville ha öppnare gränser men ingen tog ansvar för konsekvenserna.

EU:s fria rörlighet, New Labour i Storbritannien, svenska socialdemokrater och folkpartister på 2000-talet alla drev samma kombination: global marknad, individrättigheter och öppenhet.

Den rena socialismen hade däremot aldrig varit särskilt drivande i invandringsfrågan. Klassisk socialism handlade om den inhemska arbetarklassen och solidaritet inom nationen. Många fack var direkt skeptiska till massinvandring eftersom den kunde pressa löner och splittra arbetarna.
Men när socialdemokratin blev mer socialliberal under 1990-talet byttes klasspolitiken ut mot värdepolitik.

Från folkhem till individens marknad

På 90-talet gled svensk politik från folkhemssocialism till socialliberalism.
Privatiseringar, friskolor och valfrihet såldes in som modernisering och nästan alla partier gick med. Retoriken om jämlikhet och gemenskap ersattes av “individens valfrihet”.
Det var då folkhemmet började avvecklas, inte med ett beslut utan med en mentalitet.

När både högern och vänstern accepterade samma ekonomiska modell tappade vänstern sitt gamla konfliktfält: klass.
Och när klass inte längre fungerade som politisk identitet behövde något nytt fylla tomrummet.

Från klasskamp till identitet

Vänstern började istället prata om kön, etnicitet, sexualitet och minoritetsrättigheter.
Ekonomisk jämlikhet ersattes av kulturell och identitetsbaserad jämlikhet.
Från facklig kamp till rättighetspolitik och symbolfrågor.
Det blev den moderna progressivismen: värdebaserad, moralisk och individualistisk.

Och det är ingen slump. När nyliberalismen gjort individen till norm i ekonomin, blev det naturligt att göra individen till norm även i kulturen.
Marknaden sa: “Du är din egen entreprenör.”
Progressivismen sa: “Du är din egen identitet.”

Företag och partier kunde utan problem kombinera båda driva globalisering och nedskärningar samtidigt som man predikade mångfald och värdegrund.
Resultatet blev värdeliberal kapitalism: ekonomiskt nyliberal, kulturellt progressiv.

Hur det hänger ihop

Nyliberalism – staten backar, marknaden styr.
Klassamhället fragmenteras – arbetarklassen försvinner som kraft.
Globalisering och migration – nya kulturella skillnader hamnar i centrum.
Socialliberal värdegrund – individens rättigheter blir det enda som man fokuserar på.
Resultat – identitetspolitik tar över där klasspolitiken dog.

Identitetspolitiken var alltså inte ett brott med nyliberalismen den var dess kulturella fortsättning.
När ekonomin individualiserades, följde politiken efter.

Folkhemmet var inte perfekt, men det fungerade för majoriteten:

Låg arbetslöshet. Nästan full sysselsättning under decennier.
Stabila löner. Löntagarnas andel av vinsterna var hög.
Trygghet. Ingen behövde oroa sig för sjukvård, utbildning eller pension.
Klassresor. Arbetarbarn kunde bli akademiker utan skuldfälla.
Samhörighet. Folk kände tillit och gemenskap.
Ekonomisk balans. Tillväxten var stabil och skuldsättningen låg.

Det var ett samhälle som byggde på arbete, ansvar och gemensam trygghet inte på konkurrens mellan individer.

Teoretiskt hade folkhemmet kunnat överleva, men det hade krävt mod och långsiktighet.
Folkhemmet 2.0 skulle kunna vara just det en uppdaterad version anpassad till vår tid.

Ett samhälle där:

Marknaden får verka, men inte styra.
Fack och stat samarbetar för låg arbetslöshet.
Skatter används för investeringar, inte bidragsberoende.
Migration är reglerad och kopplad till arbete och integration.
Trygghetssystemen är starka, men bygger på ansvar.
Utbildning och teknik används för jämlik tillväxt.

Ett samhälle som ger trygghet utan passivitet, marknad utan ojämlikhet.
Kort sagt ett folkhem som förstått världen 2020-talet lever i, men som inte glömt varför det byggdes från början.

Vi bytte gemenskap mot marknadens nycker, trygghet mot konkurrens om arbete och mening mot valfrihet mellan pest eller kolera. Folkhemmet handlade aldrig om nostalgi eller centralplanering, det handlade om tillit och ansvar.
Så gott som alla problem vi har nu som vi inte hade på 70 och 80-talet är ett resultat av nyliberalismen.
Det som byggde Sverige starkt var samhörighet. Och utan den grunden kommer inget samhälle att hålla, oavsett hur fri marknaden är.

Varför är det så många som håller kvar vid den här nyliberala ideologin som inte gynnar dom?
Går det att rädda Sverige och västvärlden?

Inga samhällen har någonsin varit så ojämlika som de såssialistiska. Eliten körde i speciella filer med sina bilar medan majoriteten inte ens hade råd till bil. Det slutade med att man fick bygga en mur runt för att hålla kvar den egna befolkningen och skjuta de som ändå försökte fly till de nyliberala länderna.

Nyliberalismen skapade däremot stort välstånd i många länder, inte minst Singapore och Sydkorea, hur det gick i det såssialistiska Nordkorea däremot det vet vi också. Därifrån får man inte heller flytta. Försöker man så blir man skjuten och släkten trakasserad.

Men nyliberalism som höjt så många länder ur mörkret det är den det är fel på enligt såssialister som ännu inte fått bygga en mur för att spärra in sina egna. Bakom muren, här har vi folkgemenskap säger såssialisterna.
Citera
2026-01-24, 03:47
  #20
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Lite kort kan man säga att Nordkorea är ditt idealsamhälle. Där har du den politiken du önskar.

Och det inte har varit någon tillväxt på 65 år och att folket lever som vi gjorde på 1800-talet är en konsekvens av din önskade politik. Det uppstår ju konsekvenser.

Det vi får med din politik är misär, undernärings och svält.
Och det finns omfattande evidens för detta runt om i världen, under mängder av år.

Men förnekelsen är ju massiv.

Det blir ju väldigt fin propaganda när man argumenterar så där, men knappast en verklighetstrogen bild. Glömde var i historieböcker det stod om svälten och misären under de svenska folkhemsåren? Är det evidensen du hänvisar till? Du vet perioden före den nyliberal eran, före globalisering och före identitetspolitik.

Sen är det ju lustigt att vid varje kritik av nyliberalismen så dyker nån upp för att snabbt försvara den, men väldigt få argument och en nivå som påminner om den man annars återfinner hos batikvänstern. Det lustiga i sammanhanget är att försvarare på allvar tror att nyliberalismen skapades av nödvändighet och att det skapade välstånd, när verkligheten är precis den motsatta.

Men likheterna med Stalinisiska system var intressant, ett system där en elit berikar sig på andras arbete, något nyliberalismen gjort. Med sagor om evig tillväxt och rikedomar för alla har en liten elit gjort sig förmögen på andras arbete. För den genomsnittliga löntagaren har allt blivit både dyrare och samtidigt har köpkraften minskat, men de med kapital har blivit förmögnare.
Citera
2026-01-24, 13:23
  #21
Medlem
folkgemenskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Det här är något som jag och många andra funderat kring, analysen är ju klar, nyliberalism är destruktivt. Det framtida samhället är ett samhälle som strävar mot mot ett post-expansivt Sverige, en lösning på samtidens kriser, en lösning som är folkgemenskap, nationalism och etnopluralism. Sverige står inför en period av djupgående förändringar, inte som en fråga om idéer, utan som en demografisk, ekologisk och teknologisk nödvändighet. De utmaningar som klimat, psykologi och samhällsresiliens ställer på oss kan lösas genom en grundläggande omställning mot ett post-expansivt samhälle, ett samhälle byggt för hållbarhet, mänsklig skala och robusthet snarare än konstant tillväxt.

Demografiskt pekar trenden tydligt mot krympande befolkning. Fertiliteten ligger under ersättningsnivån och inflyttning minskar när global migration bromsas. Urbanisering bromsas samtidigt naturligt av höga bostadspriser, stress och psykisk ohälsa i storstäder. Färre människor på mindre ytor minskar konfliktytor, stress och behovet av komplexa krisberedskapssystem. Konsumtionsnivån sjunker automatiskt när samhällen decentraliseras och basbehoven säkerställs och de som drabbas hårdast blir inte de stora massorna utan den politiska och ekonomiska eliten som bygger sin makt på tillväxtlogik. Det är inte en vision utan en systemeffekt, lägre population och minskad konsumtion skapar naturligt hållbara, mänskligt anpassade samhällen.

Människan är biologiskt och psykologiskt anpassad för små, stabila gemenskaper. Evolutionen har format oss för grupper om några hundra personer där alla känner varandra och sociala roller är tydliga. När vi lever i massiva anonymiserade städer ökar stress, psykisk ohälsa och social isolering. I små gemenskaper kan sociala band, tillit och återkoppling fungera som naturliga regulatorer, vilket minskar behovet av psykologiska och medicinska interventioner. Omställning kräver inga konstgjorda system, det är en default-lösning, snarare än en krisplan.

Matproduktionen är på väg mot full automatisering, vilket möjliggör en form av bastrygghet, medborgarlön och garanterad pension kan finansieras som en naturlig följd av teknisk effektivitet, inte genom omfördelning. Sjukvården kan delvis automatiseras, och med minskad stress och bättre livsstil minskar behovet av vård. Den teknologiska utvecklingen skapar således ett samhälle där grundläggande behov tryggas, vilket frigör människor från existentiell oro och beroende av komplexa system. Historiskt har Sverige klarat fungerande statsfinanser med långt mindre inkomster än idag. I ett krympande, post-expansivt samhälle är det därför fullt rimligt att anta att staten kan omfördela resurser och upprätthålla kärninfrastruktur även med lägre tillväxt.

Kompetensen finns redan, svenskar är ett intelligent folk med tradition av långsiktighet, utbildning och hög tillit. Genom att återgå till principen om nordisk konsekvensetik, att ta ansvar för handlingar och deras konsekvenser, kan samhället skapas robust och stabilt, utan att förlita sig på ständig expansion eller externt stöd. Modellen står i direkt konflikt med nyliberalism, identitetspolitik och globalisering. Nyliberalismen bygger på evig tillväxt och marknadsdominans, identitetspolitiken på konstant konflikt och representation, globaliseringen på ständigt flöde av människor och kapital. Ett post-expansivt, automatiserat och decentraliserat Sverige underminerar alla dessa system, inte genom revolution, utan genom naturliga, demografiska och teknologiska processer.

Lösningen är inte mer komplexitet, fler policyer eller konstant krishantering. Den ligger i att anpassa samhällets struktur till människans biologi, teknikens möjligheter och jordens begränsningar. Genom, lägre befolkning och begränsad migration, bromsad urbanisering och starka smågemenskaper. Automatiserad matproduktion och grundtrygghet, minskad stress och efterfrågan på sjukvård. Robust, långsiktigt förvaltade statsfinanser med återgång till konsekvent, långsiktig etik skapas ett samhälle som fungerar naturligt, utan extra steg, utan krisplaner, utan att driva människor i systemets friktion. Det är framtidens Sverige, ett hållbart, psykologiskt sunt, teknologiskt effektivt och socialt robust samhälle som klarar både interna och externa påfrestningar, utan att offra människans välmående eller samhällets stabilitet.

Mycket av det du skriver stämmer. Kritiken mot nyliberalismen och tanken på mindre, mänskligare samhällen är helt rätt. Folk mår inte bra i dagens tempo där ingen känner någon. Fokus på gemenskap, ansvar och hållbarhet ligger nära folkhemsidén.

Men det här “post-expansiva” spåret går lite snett. Man kan inte bygga ett starkt samhälle på minskning och tillbakadragande. Folkhemmet handlade om att alla skulle vara med och bidra inte att isolera sig. Automatisering kan göra livet lättare, men den ersätter varken mening, ansvar, plikten, stoltheten eller gemenskapen.

Du har rätt i vad som gått fel, men lösningen är inte reträtt. Vi behöver bygga upp något nytt som påminner om folkhemmet där gemenskap, arbete och moral hänger ihop, men i en modern tid.
Citera
2026-01-24, 14:54
  #22
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Mycket av det du skriver stämmer. Kritiken mot nyliberalismen och tanken på mindre, mänskligare samhällen är helt rätt. Folk mår inte bra i dagens tempo där ingen känner någon. Fokus på gemenskap, ansvar och hållbarhet ligger nära folkhemsidén.

Men det här “post-expansiva” spåret går lite snett. Man kan inte bygga ett starkt samhälle på minskning och tillbakadragande. Folkhemmet handlade om att alla skulle vara med och bidra inte att isolera sig. Automatisering kan göra livet lättare, men den ersätter varken mening, ansvar, plikten, stoltheten eller gemenskapen.

Du har rätt i vad som gått fel, men lösningen är inte reträtt. Vi behöver bygga upp något nytt som påminner om folkhemmet där gemenskap, arbete och moral hänger ihop, men i en modern tid.

Fast det är inte en fråga om reträtt, det är att se verkligheten för vad den är. Vi kan inte avveckla en teknik som redan är här och ska man bygga ett hållbart samhälle måste man ta hänsyn till vad samhället har för ”default-position”. För samhället kommer alltid återvända till den positionen, för den kräver inget extra, inga fler steg än att bara vara.

Nyliberalismen misslyckas för att det är att system som kräver evig tillväxt, därför samhällen med de systemen förordat massinvandring, det behövs fler spelare till pyramidspelet för att toppen ska öka sitt kapital. Och där passade identitetspolitik och vänstern som nyttiga idioter, som handen i handsken. Ska man på allvar utmana systemet krävs degrowth och en population anpassad till det landet de lever av, allt annat blir en återgång till nyliberalismens fallerande inre logik.

Frågan blir om man vill skapa ett system för framtida generationers välfärd, och nutida generationer. En evig expansion eller tillväxt i en ändlig värld kommer alltid resultera i en motbjudande slutsats. Gemenskap och ett syfte kommer alltid kunna tillhandahållas av nationalism och etnicitetens verklighet, det krävs inga extra steg för det, för det är en default-position.
Citera
2026-01-24, 16:01
  #23
Medlem
folkgemenskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machineman
Inga samhällen har någonsin varit så ojämlika som de såssialistiska. Eliten körde i speciella filer med sina bilar medan majoriteten inte ens hade råd till bil. Det slutade med att man fick bygga en mur runt för att hålla kvar den egna befolkningen och skjuta de som ändå försökte fly till de nyliberala länderna.

Nyliberalismen skapade däremot stort välstånd i många länder, inte minst Singapore och Sydkorea, hur det gick i det såssialistiska Nordkorea däremot det vet vi också. Därifrån får man inte heller flytta. Försöker man så blir man skjuten och släkten trakasserad.

Men nyliberalism som höjt så många länder ur mörkret det är den det är fel på enligt såssialister som ännu inte fått bygga en mur för att spärra in sina egna. Bakom muren, här har vi folkgemenskap säger såssialisterna.

Det där är ett typiskt exempel på när politisk propaganda förväxlas med historisk analys.
För det första: vi hade demokrati, fria val, privat ägande och marknadsekonomi. Sverige byggde sin välfärd på samarbete mellan arbete och kapital, inte planekonomi.

Kommunistiska diktaturer skapade grotesk ojämlikhet, men det har ingenting med den svenska socialdemokratin att göra. Det var snarare ett varnande exempel som Norden medvetet undvek.

Och angående “nyliberalismens framgångar” Singapore och Sydkorea växte fort, men det berodde inte på laissez-faire-marknad. De byggde sin tillväxt på statlig styrning, planering och hård kontroll, ofta under auktoritära regimer. Det är inte nyliberalism, det är statsdirigerad kapitalism.

Nyliberalismen har visserligen skapat tillväxt, men också skenande ojämlikhet, otrygghet och samhällssplittring i västvärlden.
Idag bygger man ekonomiska murar i nyliberala system, som håller människor ute från välfärd, trygghet och inflytande.

Folkhemmet visade att demokratisk socialism och marknad kan samexistera och skapa det mest stabila samhälle världen sett.
Citera
2026-01-24, 16:17
  #24
Avstängd
Comitiums avatar
Det ska vara fri konkurrens och marknadsekonomi, fast med måtta, s.k. blandekonomi. De flesta länder som inte är helsocialistiska är blandekonomier. Även Sverige. Renodlade marknadsekonomier finns inte i verkligheten, inte ens Singapore.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in