2026-01-23, 18:19
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Nej, de har inte ungefär samma kärnväljare.
Läs här:
https://novus.se/think-with-novus/blogg/skillnader-i-partisympati-beroende-pa-kon-och-alder/

SD har dubbelt så många manliga
väljare som kvinnliga.
S har fler kvinnliga väljare än manliga.

Jag lägger ut denna länk igen, så ser du anledningen till att SD ratas av kvinnor:
https://kvinnatillkvinna.se/publikation/feministisk-valkompass-2022/

SD må ha medverkat till ett par reformer som kommit vanligt folk till godo, men man behöver lägga om sin politik när det gäller jämställdhet, om man ska kunna locka kvinnor att rösta på SD.
Problemet är dock att om man gör det, då riskerar man att tappa sina nuvarande kärnväljare; alltså lågutbildade män på landsbygden och i mindre samhällen. Män för vilka jämställdhet mellan könen är ett skällsord.

Jag håller inte med din analys att jämställdhetspolitik skulle skrämma bort landsbygdmän. De som röstar på SD gör det främst pga all den stora skada massmigrationen har skapat för landet.
Citera
2026-01-23, 18:31
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Ja, men ser du hur väljarströmmarna har gått från S till SD historiskt sett så kan du se ett klart mönster. Likaså om du tittar på hur LO-medlemmarna röstar:

https://www.byggnadsarbetaren.se/sa-rostade-lo-valjarna/

Nästan 70% av LO-rösterna gick till SD. Tydlig könsbarriär, men samma hushåll. Mannen SD, hans fru S.

Den artikel du länkade till säger inget om att mannen i ett och samma hushåll röstar SD och kvinnan röstar S.
Citera
2026-01-23, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Kärnkraft måste byggas i Skåne eller i dess absoluta närhet. Där råder det mest brist och instabilitet.
Ja, Barsebäck ligger ju t.ex. nära till hands. Men jag är inte NIMBY vad gäller kärnkraft.
Citera
2026-01-23, 18:38
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jag håller inte med din analys att jämställdhetspolitik skulle skrämma bort landsbygdmän. De som röstar på SD gör det främst pga all den stora skada massmigrationen har skapat för landet.

Jag kan hålla med dig om att invandringen är en stor anledning till att dessa män röstar med SD och att de ANSER att den gjort stor skada.
Kanske den största anledningen. Men faktum kvarstår; jämställdhetsfrågor står inte högt i kurs hos dessa män.

Och heller inte i SD’s partiprogram. Läs det! Jämställdhetsfrågorna har tunna och innehållslösa formuleringar.
Senast redigerad av RFT 2026-01-23 kl. 18:43.
Citera
2026-01-23, 18:41
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Jag kan hålla med dig om att invandringen är en stor anledning till att dessa män röstar med SD och att de ANSER att den gjort stor skada.
Kanske den största anledningen. Men faktum kvarstår; jämställdhetsfrågor står inte högt i kurs hos dessa män.

Nu gissar jag på att de flesta män är för jämställdhet, även SD-röstande personer. Men säkert står denna fråga kanske inte först på dagordningen hos dessa väljare.

Sedan får man göra en distinktion mellan jämställdhet och politisk feminism. Det första begreppet ställer sig nog i stort sett samtliga bakom, medan det senare är det nog flera, särskilt bland sd-väljare som tar avstånd ifrån.

Att invandringen gör skada är ren fakta. Det är bara att se på kostnaderna, se på brottsligheten, se på hur det påverkar tex bostadsmarknaden, skolan etc. Så det är fakta.

Men det är en annan sak att tycka att det är värt skadan att ta emot personer från tredje världen. Många tycket att man ska hjälpa fattiga personer att få det bättre i Sverige och då spelar kostnaden och samhällsskaden mindre roll.
Senast redigerad av DeValera 2026-01-23 kl. 18:43.
Citera
2026-01-23, 18:57
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Nu gissar jag på att de flesta män är för jämställdhet, även SD-röstande personer. Men säkert står denna fråga kanske inte först på dagordningen hos dessa väljare.

Sedan får man göra en distinktion mellan jämställdhet och politisk feminism. Det första begreppet ställer sig nog i stort sett samtliga bakom, medan det senare är det nog flera, särskilt bland sd-väljare som tar avstånd ifrån.

Ditt första stycke: läs SD’s partiprogram och fundera kring vad som INTE står där ang jämställdhet. Jag skulle vilja säga att partiprogrammet är skrivet av män för män.

Ditt andra stycke: den feministiska välkompassen som jag tidigare länkade till, ser i alla fall inte jag som politisk feminism. Enligt den brister ju SD på helt självklara jämställdhetsfrågor.

Om SD lyckas med konststycket att locka till sig även kvinnliga väljare på landsbygden och i mindre orter, utan att tappa de manliga, då kan partiet bli riktigt stort, tror jag.
Citera
2026-01-23, 19:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LarsaSverka
Om man får vara sexistisk så kommer det inte att hända.

Unga kvinnor är uppenbarligen upptagna med känslor. Känslor av undergång.

När predikanter förkunnar undergången är unga kvinnor på det.

Det är nästan som om de inte kan resonera rationellt och förnuftigt. Är det så att kvinnor, så länge det är befruktiga, tänker irrationellt?

Att män och, kvinnor efter klimakteriet, tänker lite mer rationellt?

Yngre kvinnor agerar fullständigt irrationellt i vilket fall.

Så miljöpartiet kommer inte lida nöd på valboskap.

Jag tror att en del handlar om uppfostran och utbildning också. Och till viss del i samklang med det sociala normerna i samhället för den tid vi lever i.
Men sedan så är vi också slavar under kroppens biokemi så att kvinnor är mer på sitt sätt och män på sitt är kanske inte så konstigt.

Men även om man reagerar först med känslor och tankar efteråt (det gäller alla livsorganismer) så borde någon eftertanke komma hos folk tids nog.
Men å andra sidan, män som tycker sig vara så logiska i tanke och resonemang, hur många av dom har faktiskt ifrågasatt det habitat som dom befinner sig i?
Religion, ekonomiska systemet, samhället osv. Folk har mest en åsikt om att det ska skruvas lite här och där men aldrig ifrågasatt hela apparaten.
Citera
2026-01-23, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av camilla.kvartoft
Men sedan så är vi också slavar under kroppens biokemi så att kvinnor är mer på sitt sätt och män på sitt är kanske inte så konstigt.
”kroppens biokemi”?

Menar du hormoner?
Citera
2026-01-23, 19:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LarsaSverka
”kroppens biokemi”?

Menar du hormoner?

Bland annat. Hela kroppen är ett kemiskt hopkok.
Citera
2026-01-23, 19:25
Medlem
Sixten00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Varken du eller jag behöver bry oss om var pengarna ska komma ifrån.

Men kärnkraftverken går alla med vinst medans 80% av alla vindkraftverk går med förlust. Så något är fel i din analys. Det är vindkraften som är för dyr, inte kärnkraften.
https://www.nationalekonomi.se/artikel/sjunkande-omsattning-och-skenande-forluster-for-vindkraften-2024/
Troligen hänger du för mycket på några miljösidor. Det är klassisk MP-politik, att ljuga hur kärnkraften går med förlust och egentligen vill lägga ner sig själva.

Om du räknar på befintliga kärnkraftverk och de kostnader som det innebär att driva dem kan du möjligen hitta ekonomi i det. Det kan till och med jag göra. Men nu är det frågan om det är lönsamt att bygga nya reaktorer. https://marcusoscarsson.se/just-nu-nytt-besked-om-karnkraft-finns-inte-ekonomi/

Och som jag skrev tidigare, ekonomin är bara en av flera fallgropar med kärnkraften. Jag är övertygad om att fler kommer att inse det.
Citera
2026-01-23, 19:28
Medlem
Nu är det över 50 år med kärnkraft i Sverige. Noll allvarliga olyckor.

Bad chatgpt räkna på hur mycket utsläpp kärnkraft sparat jämfört med om man kört med olja.

Svaret blev cirka 17-18 årsekvivalenter. Dvs man har sparat 17 år av utsläpp motsvarande allt Sverige släpper ut under ett år baserat på 2024. Givetvis en uppskattning, men ändå tänkvärt?

Sånt bryr sig inte MP om.
Citera
2026-01-23, 19:40
Medlem
Finlands Olkiluoto 3 kan trots att det blev 14 år försenat betala sig på 5-10 år beroende på om elpriserna fortsätter ligga ganska högt. Kommer lätt betala sig under sin långa livstid.
*edit av stavfel
Senast redigerad av U1337 2026-01-23 kl. 19:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in