Citat:
Ursprungligen postat av
iamwonderwoman
Jag var nyligen rejält sjuk och var egentligen inte redo att gå tillbaka till jobbet efter första veckans sjukskrivning. Men eftersom jag var osäker på hur pass svårt det var att få sjukintyg för en vecka till så bet jag ihop och återvände till jobbet.
Hur svårt är det att få ett sjukintyg för en kortare period? Om man har influensa eller nått kan man kontakta typ Kry eller annan digital doktor och få sjukintyg för en vecka till? Eller måste man släpa sig till en vårdcentral..? Måste man ta det dag för dag och se hur man mår eller får man en vecka på en gång?
Börja med att prata med din arbetsgivare.
För vecka två är det
arbetsgivaren, inte Försäkringskassan, som är motparten. Många arbetsgivare kräver
inte sjukintyg direkt dag 8, särskilt om du varit uppenbart sjuk eller har en fungerande relation.
Kräver de intyg: ja, då kan du få det via vårdcentral eller ibland digital vård (Kry m.fl.), men det varierar. Vissa digitala läkare skriver, andra hänvisar vidare.
Ingen rimlig arbetsgivare vinner på att pressa tillbaka någon som fortfarande är sjuk. Det slår oftast bara tillbaka i form av längre sjukdom eller sämre arbete.
Så prata med chefen först. Intyg är ett verktyg vid behov, inte utgångspunkten.