2026-01-23, 12:34
Medlem
Jag var nyligen rejält sjuk och var egentligen inte redo att gå tillbaka till jobbet efter första veckans sjukskrivning. Men eftersom jag var osäker på hur pass svårt det var att få sjukintyg för en vecka till så bet jag ihop och återvände till jobbet.

Hur svårt är det att få ett sjukintyg för en kortare period? Om man har influensa eller nått kan man kontakta typ Kry eller annan digital doktor och få sjukintyg för en vecka till? Eller måste man släpa sig till en vårdcentral..? Måste man ta det dag för dag och se hur man mår eller får man en vecka på en gång?
Citera
2026-01-23, 12:42
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iamwonderwoman
Jag var nyligen rejält sjuk och var egentligen inte redo att gå tillbaka till jobbet efter första veckans sjukskrivning. Men eftersom jag var osäker på hur pass svårt det var att få sjukintyg för en vecka till så bet jag ihop och återvände till jobbet.

Hur svårt är det att få ett sjukintyg för en kortare period? Om man har influensa eller nått kan man kontakta typ Kry eller annan digital doktor och få sjukintyg för en vecka till? Eller måste man släpa sig till en vårdcentral..? Måste man ta det dag för dag och se hur man mår eller får man en vecka på en gång?
Börja med att prata med din arbetsgivare.

För vecka två är det arbetsgivaren, inte Försäkringskassan, som är motparten. Många arbetsgivare kräver inte sjukintyg direkt dag 8, särskilt om du varit uppenbart sjuk eller har en fungerande relation.

Kräver de intyg: ja, då kan du få det via vårdcentral eller ibland digital vård (Kry m.fl.), men det varierar. Vissa digitala läkare skriver, andra hänvisar vidare.

Ingen rimlig arbetsgivare vinner på att pressa tillbaka någon som fortfarande är sjuk. Det slår oftast bara tillbaka i form av längre sjukdom eller sämre arbete.

Så prata med chefen först. Intyg är ett verktyg vid behov, inte utgångspunkten.
Citera
2026-01-23, 13:20
Medlem
Nattskenets avatar
Enligt nya regler på min arbetsplats så krävs sjukintyg efter dag 5 och man lär infinna sig på en vårdcentral samma morgon som man är sjuk för att kunna sjukanmäla sig dag 1.
Citera
2026-01-23, 13:37
Medlem
StonedMonkeys avatar
Det är lätt, om du verkligen är sjuk så får du självklart ett sjukintyg.
Citera
2026-01-23, 13:47
Medlem
FarbrorFredriks avatar
Jag var lite sjuk i höstas, hade två längre förkylningar typ.
Jag kontaktade min vårdcentral som har nån form av online doktor typ kry eller nått.
Gjorde ett livesamtal med mobilen och fick mitt sjukintyg och lite tips på fortsatt rehabilitering.
Pisslätt att få en vecka till.
Citera
2026-01-23, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Börja med att prata med din arbetsgivare.

För vecka två är det arbetsgivaren, inte Försäkringskassan, som är motparten. Många arbetsgivare kräver inte sjukintyg direkt dag 8, särskilt om du varit uppenbart sjuk eller har en fungerande relation.

Kräver de intyg: ja, då kan du få det via vårdcentral eller ibland digital vård (Kry m.fl.), men det varierar. Vissa digitala läkare skriver, andra hänvisar vidare.

Ingen rimlig arbetsgivare vinner på att pressa tillbaka någon som fortfarande är sjuk. Det slår oftast bara tillbaka i form av längre sjukdom eller sämre arbete.

Så prata med chefen först. Intyg är ett verktyg vid behov, inte utgångspunkten.

Tack för bra info! Jo jag känner till att det är arbetsgivaren som eventuellt kräver det. Jag har en ny chef som är ganska fyrkantig och noggrann så känner att det kanske är bra att kunna håva fram ett på en gång isf...
Citera
2026-01-23, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattskenet
Enligt nya regler på min arbetsplats så krävs sjukintyg efter dag 5 och man lär infinna sig på en vårdcentral samma morgon som man är sjuk för att kunna sjukanmäla sig dag 1.

Hårt!
Citera
2026-01-23, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFredrik
Jag var lite sjuk i höstas, hade två längre förkylningar typ.
Jag kontaktade min vårdcentral som har nån form av online doktor typ kry eller nått.
Gjorde ett livesamtal med mobilen och fick mitt sjukintyg och lite tips på fortsatt rehabilitering.
Pisslätt att få en vecka till.

Tack! Var det Kry alltså eller kommer du ihåg om det var nån annan?
Citera
2026-01-23, 14:17
Medlem
FarbrorFredriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iamwonderwoman
Tack! Var det Kry alltså eller kommer du ihåg om det var nån annan?
Närhälsan online heter appen, västragötalandsregionen är den knuten till.
Citera
2026-01-23, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFredrik
Närhälsan online heter appen, västragötalandsregionen är den knuten till.

Tack!
Citera
2026-01-23, 17:42
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattskenet
Skitsnack. Regeln säger 7 dagar sen sjukintyg.
Går inte ändra till 5 dagar gäller på denna arbetsplats och att man ska infinna sig på någon vårdcentral första dagen. Förmodligen gäller det dig för du är sjuk ofta
Citera
2026-01-23, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Skitsnack. Regeln säger 7 dagar sen sjukintyg.
Går inte ändra till 5 dagar gäller på denna arbetsplats och att man ska infinna sig på någon vårdcentral första dagen. Förmodligen gäller det dig för du är sjuk ofta

Och varför skulle man behöva infinna sig på.vårdcentral första dagen och det är först 5e de vill ha intyg?

Nej som du säger, Nattskenet eller någon annan på Nattskenets jobb har fått krav på.fördtadagsintyg efter mycket frånvaro och Nattskenet har missförstått.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in