Citat:
Ursprungligen postat av
Stercorius
Jag är själv jurist och företräder klienter i domstol. Mitt råd är att klä dig prydligt men neutralt, kostym skulle jag i de flesta fall säga är för mycket, särskilt om det är ett brottmål eller familjemål där nämndemän deltar.
Passande klädsel skulle jag i regel säga är skjorta, ev. tjocktröja i form av pullover alt. cardigan (inte hoodie i regel) och chinos eller jeans (utan hål i).
Sedan beror det självfallet på vilken position man har i förhållande till motparten. Om man själv vill framställa sig som den mindre/svagare parten i ett tvistemål om ekonomiska frågor mellan dig som privatperson och där motparten är ett företag är det exempelvis ganska otaktiskt att ha på sig full kostym. I ett ev. mål mellan två större företag är det dock inte konstigt att ha på sig kostym, precis som ombuden med största sannolikhet kommer ha.
Bra reflektion.
Här är det bra att veta att klädsel signalerar saker. Handlar det om ett familjerättsmål kan vi ju gissa (behöver inte veta) att det handlar om ifall någon skall ha hel eller delad vårdnad (en ren gissning, det finns massor av annat det kan vara).
Då KAN klädseln signalera litet olika saker: Dyr kostym och backslick ihop med ett par uppenbara statusmarkörer KAN vara fel, ifall argumentet är "dålig pappa, som bara tänker på jobbet och inget annat". Likaså kan en överdrivet slapp klädstil bli "fel" ifall argumentet är "slapp, slö och likgiltig, aldrig hemma"...
Nu vet man ju inte i förväg, men ifall man kan klä sig lämpligt och uppträder lämpligt, så KAN ju sådant spela roll, om allt annat är helt lika. (Det är det aldrig).
Så, ungefär den klädsel som skulle passa som "vittne på kompisens borgerliga bröllop", en anställningsintervju till jobbet som konsult, titta in på grannens 50-årsfest eller något i den stilen.