2026-01-23, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Polis har inte befogenheter att gå in där. Då behöver dom ändra rubriceringen först
Har inte mobiler/datorer kollats ännu då?
Trodde det var det första man kontrollerar i en situation som denna tillsammans med övrigt sök.
Citera
2026-01-23, 04:54
Medlem
Minns ni när Kim Wall mördades?
När u-båten öppnades och Peter Madsens direkt säger --- ALLT ÄR BRA --
Tyvärr får jag liknande känsla här att mannen eller någon av barnen -- VET EXAKT -- Var hon finns.
Citera
2026-01-23, 07:04
Medlem
zerocolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lgukng
Det luktar iaf tyvärr självmord om detta fall… hundarna har säkert fått upp vittring kring vattnet och det är därför man nu söker med undervattensdrönare etc. Vet man om hon hade några barn? Tycker så synd om alla anhöriga… Fyfan.

Ärligt talat gör den tanken mig djupt bedrövad. Den här familjen borde ha haft alla förutsättningar för ett gott och lyckligt liv. Det får mig att ifrågasätta hur vårt samhälle egentligen är beskaffat och fungerar, om en människa kan vara så djupt olycklig att självmord framstår som den enda utvägen, även för någon som bor fint med man och barn på Hammarö.
Citera
2026-01-23, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustMeh
det är lätt att vara klok när man kollar på andras fall samtidigt sitter i sin soffa och analyserar i lugn och ro.
Ja, det håller jag fullständigt med dig om.
Citera
2026-01-23, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whipitgood

Och om hon sågs inne i bostaden, hur kan man inte veta vad hon hade för kläder på sig?

Om hon senast sågs inne av någon i familjen vid 23.20 och den sedan gick i säng kan hon ju när hon väl lämnade huset bytt kläder. Hon kan ju ha dragit iväg när som helst efter 23.20 och tiden man upptäckte att hon var försvunnen!
Citera
2026-01-23, 08:57
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orebro019
https://www.missingpeople.se/media/hf1av10t/effektrapporten-f%C3%B6r-2023-2.pdf
Länken leder till en pdf om Missing Peoples effekt.
Oavsett hittar jag inte K bland de efterlysta. Är jag morgontrött, eller finns hon inte kvar?
Citera
2026-01-23, 09:15
Medlem
Jag tycker det luktar suicid, särskilt om polisen ”inte misstänker brott”. Det är illavarslande att man söker med undervattensdrönare.
Statistiskt är det förstås maken som skulle vara huvudmisstänkt om man tror att försvinnandet är orsakat av någon annan person, men givet att båda sönerna (som är skrivna på adressen) bor hemma är det nog svårt att obemärkt ta livet av hustrun & forsla bort kroppen utan att någon av de andra i huset märker det.
Jag kan avfärda teorierna om att hon skulle gett sig ut för att titta på norrsken. Det har varit mulet över södra Värmland åtminstone sista veckan. Det ligger heller ingen is på Vänern runt Trumman, så har hon hamnat i vattnet har det skett från land & inte för att hon skulle ha gett sig ut på is som brustit. Det finns ett avskilt skogsområde väster om bostaden, som rimligtvis borde vara väl genomsökt vid det här laget, men hela det ljusare gröna området åt söder & öster på satellitbilderna består av sankmark med tät vass, som inte är framkomlig. Ingen person vid sina sinnens fulla bruk skulle ge sig till att gå där.
Citera
2026-01-23, 09:49
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Länken leder till en pdf om Missing Peoples effekt.
Oavsett hittar jag inte K bland de efterlysta. Är jag morgontrött, eller finns hon inte kvar?
MP har inte varit involverade ännu.
Citera
2026-01-23, 10:15
Medlem
I ren spekulation från min sida av vad jag har känt när jag sett bilder på henne finns det två scenarion som fastnat. Ni vet när man har en känsla av något. Jag har en känsla av att hon inte finns i livet.

1. Hon har gått ut på kvällen med hoppfullhet om att se norrsken, eller för att ta en kvällspromenad. Det finns de som joggar eller är ute och går på kvällarna. Och så har hon helt enkelt kommit fel och ramlat i vattnet och fått en köldchock vilket egentligen låter ologiskt då chansen är stor att hon kan simma, och det är ju inte så att hon hamnat på djupt vatten mitt ute på sjön heller. Så känns som chansen att ta sig upp är stor. Men det är ju ett alternativ.

2. Hon har blivit mördad. Antingen random eller planerat. Alt bråk som slutar med övervåld som menas med att hon dött i våldet. Finns många olika typer av mord.

Jag tror inte hon har tagit sitt liv. Som sagt kan jag ha fel. Jag säger inte fakta, utan spekulerar endast det jag "känner" och "tror". Oavsett hoppas jag att hon blir hittad snart och vid liv.

Dock stör kommentarer på fb mig med "hoppas hon kommer hem snart" i kommentarsfältet på mannens bild. Det känns som en udda formulering när någon skriver att deras andra hälft saknas. Jag hade iallafall aldrig kommenterat så om detta hände någon i min vänkrets. Hon är ju ingen katt direkt. Formuleringen "Tänker på er! Finns det något vi kan hjälpa till med?" är ju mer logisk. Men men.. alla reagerar olika.
Citera
2026-01-23, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerocola
Ärligt talat gör den tanken mig djupt bedrövad. Den här familjen borde ha haft alla förutsättningar för ett gott och lyckligt liv. Det får mig att ifrågasätta hur vårt samhälle egentligen är beskaffat och fungerar, om en människa kan vara så djupt olycklig att självmord framstår som den enda utvägen, även för någon som bor fint med man och barn på Hammarö.

Ja… men minns ni för många år sen när hon som ägde Paviljongnen i Karlstad och bodde precis vid älven på Strand tog självmord? Jättefin kvinna med två döttrar i övre tonåren. Rikedom och framgång är inte lika med god psykisk hälsa… ibland är det de man utåt tror ska må bäst som mår sämst.
Citera
2026-01-23, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robotron
Dom har sökt med drönare, hundar och även i vattnet så vitt jag vet men helt utan spår. Då antar jag att inte heller hundar tagit upp nåt spår.

Bor man där i området har man koll på när det går att gå på isen och inte.

Som sagt. Det finns ju betydligt mer ”behagliga” sätt att ta livet av sig på än att gå rakt ut på dålig is.

Jag kan också tycka att om familjen misstänker självmord att man kanske borde gå ut med information att hon mått dåligt. Det är ju ett område där många rör sig

En här för många år sen gick ock gick på isen till det blev öppet vatten...
Citera
2026-01-23, 12:06
Medlem
Familjen har nu pratat med media och säger att de vill ha hjälp att leta efter henne. Låst artikel men den är ganska kort (inga bilder förtuom den bild som delats på P*rnilla förut) och de säger bland annat:

Citat:
NWT har pratat med P*rnillas make J*nas Engm*n.

– Det är desperat. Det är en mardröm, säger han på frågan om hur familjen mår.I hemmet har familj och släktingar samlats.

– Förutom polisens stora insats som fortfarande pågår, så har vi många nära och kära omkring oss som hjälper till i situationen.

Men familjen vill också be allmänheten att hålla ögonen öppna.

– Vi vill sprida det här för att få hjälp från allmänheten med att söka överallt.

Han fortsätter:

– Vi vill uppmärksamma alla att titta i era skrymslen och vrår om man kan se henne någonstans.

Familjen befinner sig just nu mitt i krisen.

– Främst vill vi att allmänheten förstår att det här är inte över. Vi har inte hittat P*rnilla och har inga signaler. Därför vill vi ha allas hjälp att hålla ögonen öppna."

Hon hade setts i hemmet på kvällen kl 23.20 men familjen upptäckte att hon var borta på morgonen.

Polisen ska fortsätta söka med hundpatruller och eventuellt en helikopter under fredagen.

https://www.nwt.se/2026/01/23/familjens-vadjan-hjalp-oss-hitta-pernilla-51-det-ar-en-mardrom-9d595/

Nu har även Missing People lagt ut en efterlysning. Dock inget sök än.

https://www.missingpeople.se/efterlysningar/pernilla/
Senast redigerad av cyally 2026-01-23 kl. 12:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in