2026-01-22, 21:54
Medlem
Stackarn!

Man slits mellan två tankar här-dels ” hur kan man gå på något sådant?” , dels att man hört folk som verkar helvettiga som säger att de ej begrep hur de kunde bli så lurade för de är inte sådana som går på saker. Då blir jag livrädd för det skulle lika gärna kunna hända mig trots att jag tycker att jag är försiktig och på min vakt. Man gör något dumt med sitt bankid o vips är kontot tömt.

Så jag tycker inte att man ska lägga sten på börda för någon som råkat ut för detta, den bördan och den förtvivlan de känner, denlägger de nog på sin egen rygg livet ut.

Dessa satans bedragaras som förstör livet så totalt för hederligt enkeltt vanligt folk ska sitta på vatten o bröd livet ut!!
Citera
2026-01-22, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Men då borde hon nog ha haft en god man eller förvaltare eftersom hon hade en rätt bra förmögenhet.

Ja, kan man tycka. Beror ju förvisso på vilken nivå Ingers intellekt ligger på. Vissa personer kan ju klara sig fint själva om de har fasta rutiner som följs. I detta fall rubbades rutinerna och Inger drogs långsamt in i nätet.
Citera
2026-01-22, 22:04
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Fast nu är det nästan enbart kvinnor som sätter sig i de här situationerna. Men givetvis är män exakt lika korkade, men då brukar det inte hittas på ursäkter om att det egentligen inte är deras ansvar att inte ge bort alla sina besparingar till okända personer

"Brukas hitta på ursäkter"? Vad lever du i för vanföreställd värld? Du försöker pracka på detta som en verklighet, inget annat.

Det är inte den utsattes ansvar att denne blivit rånad/utpressad på pengar. Hur genomsjuk är du egentligen.
Citera
2026-01-22, 22:06
Medlem
När huvudet är dumt får kroppen lida brukar man säga men i detta fall är det mer "är huvudet dumt får plånboken lida".
Citera
2026-01-22, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
"Brukas hitta på ursäkter"? Vad lever du i för vanföreställd värld? Du försöker pracka på detta som en verklighet, inget annat.

Det är inte den utsattes ansvar att denne blivit rånad/utpressad på pengar. Hur genomsjuk är du egentligen.

Jo, faktiskt

Utpressning har du bara hittar på själv just fört hitta på den här ursäkten, och rån går det inte ens att definiera det som. Du får googla upp vad ett rån faktiskt är för något.

Om jag får ett mail ifrån Taylor Swift att hon behöver en miljon pga att hon tappat bort sitt kreditkort men hon lovar att betala tillbaka så fort hon kan, och jag sätter in pengar på nått konto i Sydostasien, då får jag skylla mig själv.

Det är mitt ansvar att inte ta helt ansvarslösa beslut.

Men kul att du visade på just det jag skrev, nämligen att hitta på ursäkter och frånta ansvaret ifrån individerna.

Läser du ens vad du själv skriver innan du postar det.
Senast redigerad av Baheera 2026-01-22 kl. 22:18.
Citera
2026-01-22, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kronvraket
Stackarn!

Man slits mellan två tankar här-dels ” hur kan man gå på något sådant?” , dels att man hört folk som verkar helvettiga som säger att de ej begrep hur de kunde bli så lurade för de är inte sådana som går på saker. Då blir jag livrädd för det skulle lika gärna kunna hända mig trots att jag tycker att jag är försiktig och på min vakt. Man gör något dumt med sitt bankid o vips är kontot tömt.

Så jag tycker inte att man ska lägga sten på börda för någon som råkat ut för detta, den bördan och den förtvivlan de känner, denlägger de nog på sin egen rygg livet ut.

Dessa satans bedragaras som förstör livet så totalt för hederligt enkeltt vanligt folk ska sitta på vatten o bröd livet ut!!

Det är nog ingen som går omkring och tror att de är lättlurade, men det betyder ju inte att de inte är det för det.

Jag har fått massor med motsvarande grejer i mail, via Facebook, sms osv, bara att ignorera.

Det har säkert du också fått men inte gått på det, så du kan sova lugnt.
Citera
2026-01-22, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Är man enligt dig korkad för att man blir rädd?
Hon var inte rädd - hon var ensam och kände sig smickrad.
Det framgår med all önskvärd tydlighet i intervjun i P1.
Citera
2026-01-22, 22:54
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Inget fall jag sett eller läst om har det sagts något om hot osv, utan det är enbart påhittade historier om att de behöver hjälp, kommer inte åt sina pengar osv

Det hade ju ställt dem själva i bättre dagar om de faktiskt blev hotade, så att de skulle utelämna den delen är inte speciellt troligt.

I grunden ligger det alltid ett begär hos kvinnorna att få njuta av de här påhittade rikedomarna genom ett förhållande, så egentligen är det rätt åt dem

Vad är det som är dåligt med att ha ett begär att vilja njuta av en mans pengar i ett förhållande? Varför tycker du att denna saken rättfärdigar att bli utsatta för något sånt som Inger blev, att det då är "rätt åt dom"?
Senast redigerad av SoulOfSophia 2026-01-22 kl. 22:57.
Citera
2026-01-22, 22:55
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Jo, faktiskt

Utpressning har du bara hittar på själv just fört hitta på den här ursäkten, och rån går det inte ens att definiera det som. Du får googla upp vad ett rån faktiskt är för något.

Om jag får ett mail ifrån Taylor Swift att hon behöver en miljon pga att hon tappat bort sitt kreditkort men hon lovar att betala tillbaka så fort hon kan, och jag sätter in pengar på nått konto i Sydostasien, då får jag skylla mig själv.

Det är mitt ansvar att inte ta helt ansvarslösa beslut.

Men kul att du visade på just det jag skrev, nämligen att hitta på ursäkter och frånta ansvaret ifrån individerna.

Läser du ens vad du själv skriver innan du postar det.

Nej, du skrev att jag och alla andra alltid ska frånta kvinnor ansvar... Läser du själv inte det du skriver?

Jag fråntar inte något ansvar eftersom det aldrig har legat något ansvar på dom utsatta! Dom blir skrämda och rädda personer kan man styra att göra vad som helst. That's it.
Citera
2026-01-22, 23:02
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Hon var inte rädd - hon var ensam och kände sig smickrad.
Det framgår med all önskvärd tydlighet i intervjun i P1.

Jo hon var rädd. Annars hade hon inte följt sin rädsla och irrationellt skickat pengar.

Men jag antar att du är som en av dom andra pappskallarna här i tråden, som ljuger om att Inger var helgalen och förstörde hela sitt egna liv med flit genom att bara för stunden känna att "nu struntar jag i att ha sunt förnuft".
Citera
2026-01-23, 00:04
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
https://www.news55.se/privatekonomi/lurades-pa-miljonarvet-av-falsk-tareq-taylor-att-man-ar-sa-dum/

Är det synd om Inger? Jag anser att hon får skylla sig själv som är så korkad.
Det är vare sig omoraliskt ellee olagligt att vara dum i huvudet.
Syftet med lagar och etisks regler är just att skydda de som inte kan skydda sig själva. Bara en fascist i Trumpklass skulle anse att svaga får skylla sig själva.
Citera
2026-01-23, 00:08
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Det är vare sig omoraliskt ellee olagligt att vara dum i huvudet.
Syftet med lagar och etisks regler är just att skydda de som inte kan skydda sig själva. Bara en fascist i Trumpklass skulle anse att svaga får skylla sig själva.

Det är inte första gången något sådant här inträffar. Det har varnats i flera år just för den här typen av bedrägerier som är ännu mer uppenbara än de som låtsas ringa från banken och vill hjälpa en att säkra ens konto. Förstår man inte det så ska man ha en god man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in