2026-01-22, 17:03
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zorrkan
Sportsligt tycker jag man tar rätt beslut, en bra höst och rutin visst, men det går alldeles för långsamt med boll och hans hot offensivt är helt bortblåst. Dock den säkraste straffskytten jag sett.

Tyvärr tror jag detta innebär att nuvarande uppsättning är vad det kommer gås in i säsongen med. Det här var en ren kompisförlängning för Bosse och jag tror inte ens en annan mittback är aktuell även om det skulle behövas, gärna med effekten att Tenho lämnar.
Kan hålla med, men visst uppstår det ett problem nu då ni i princip måste försöka ersätta med en svensk mittback av allsvensk toppklass? Sådana växer inte på träd.
Bleon Kurtulus hade kanske varit något för er, även om han är dyr som fan?
Citera
2026-01-22, 17:12
Medlem
skogsburkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Kan hålla med, men visst uppstår det ett problem nu då ni i princip måste försöka ersätta med en svensk mittback av allsvensk toppklass? Sådana växer inte på träd.

Gnagaren ska hålla tassarna borta från Bleon förhoppningsvis lärde han sig något efter Quirino kapningen.
Citera
2026-01-22, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Fyra mittbackar där två har hög hög potential är mer än nog. Hört något om eventuellt ny klubb? Döma av hans förlikning kan man ju unna honom ett Thailändskt kontrakt.
Två lovande 24-åringar och två mediokra trettioåringar är inte gott nog enligt mitt sätt att se det. Risken för att det är för mycket mellanmjölk är överhängande.

Att ha en utländsk, snart 31-årig okej allsvensk spelare på bänken, när vi redan lever på gränsen med utlänningskvoten är så hjärndött det kan bli. Därför ser jag att man antingen ersätter Tenho med en bättre spelare som kan färga direkt, alternativt en yngre med potential.

Citat:
Gärna för mig, ser noll och inga problem att splasha pengar på en sån spelare, men känns väl givet med Malmö eller utlandet där va?
Citera
2026-01-22, 17:39
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Gärna för mig, ser noll och inga problem att splasha pengar på en sån spelare, men känns väl givet med Malmö eller utlandet där va?
Frågan är vad alternativet är om ni måste hitta annan svensk?
Citera
2026-01-22, 17:49
Medlem
Citat:
Frågan är vad alternativet är om ni måste hitta annan svensk?
Det var ju inte riktigt det jag menade. Menade att alternativet till Tenho ska vara klart bättre eller en ung spelare. Det är det ”värt” att lägga en plats i kvoten på.

Helst svensk såklart dock, givet läget.

Zinedin Smajlovic är ett namn som varit aktuellt tidigare, men 3 år kvar på kontraktet i Sandefjord.
Senast redigerad av Zorrkan 2026-01-22 kl. 17:51.
Citera
2026-01-22, 18:17
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Det var ju inte riktigt det jag menade. Menade att alternativet till Tenho ska vara klart bättre eller en ung spelare. Det är det ”värt” att lägga en plats i kvoten på.

Helst svensk såklart dock, givet läget.

Zinedin Smajlovic är ett namn som varit aktuellt tidigare, men 3 år kvar på kontraktet i Sandefjord.
Han har gått som tåget under hösten och borde vara omöjligt för er.

Ska ni ha en (bra) svensk så kommer det kosta fläsk. Kanske måste ni gå för en talang och risken det innebär? Gnaget-finnen hade ni väl plockat om det inte vore för erat problem med hemmafostrade spelare? Han var väl aktuell för er förra sommaren?

I en annan dimension så hade Vagic för 10M varit helt perfekt för er.
Citera
2026-01-22, 21:08
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Två lovande 24-åringar och två mediokra trettioåringar är inte gott nog enligt mitt sätt att se det. Risken för att det är för mycket mellanmjölk är överhängande.

Att ha en utländsk, snart 31-årig okej allsvensk spelare på bänken, när vi redan lever på gränsen med utlänningskvoten är så hjärndött det kan bli. Därför ser jag att man antingen ersätter Tenho med en bättre spelare som kan färga direkt, alternativt en yngre med potential.

Är de verkligen mediokra då? Förutom i derbyn är väl ändå båda habila? Skall erkännas att jag har dålig koll och är färgad av enskilda matcher då jag tyckt Tenho varit bra. Men utifrån det du skriver borde ni öppna plånboken och värva in en tydlig #1 i försvaret.
Citera
2026-01-22, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Är de verkligen mediokra då? Förutom i derbyn är väl ändå båda habila? Skall erkännas att jag har dålig koll och är färgad av enskilda matcher då jag tyckt Tenho varit bra. Men utifrån det du skriver borde ni öppna plånboken och värva in en tydlig #1 i försvaret.
Inte för ett lag med toppambitioner. Det är lite för dåligt över hela brickan. Une när han var som bäst var en toppback i Allsvenskan, men han har inte riktigt någon spets att falla tillbaka på när han blivit klart sämre de senaste åren. Det är lite för dåligt med bollen, tappat speed och spänst och har ju aldrig oavsett vem han spelat med, varit den som leder backlinjen. Tenho har en framtoning och egenskaper som är bra och mycket av det vi behöver, men inte på allsvensk toppnivå och att han skulle nå dit vid 31 när han inte gjort det de senaste åren. I en sämre serie hade han nog kunnat vara en härförare.

Jag tycker det, ingen blir gladare än jag om Hien och Marques blir ett klockrent par, men det är naivt att tro att den senare kliver in på allsvensk toppnivå efter 18 månader utan matchspel. Och vi har inte tid att vänta, vi kommer aldrig få ett bättre läge att gå till Europa än vad vi har nu, vi behöver vinna cupen. Då behöver vi spelare i varje lagdel som kan leverera direkt.
Senast redigerad av Zorrkan 2026-01-22 kl. 22:07.
Citera
2026-01-22, 22:18
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Jag tycker det, ingen blir gladare än jag om Hien och Marques blir ett klockrent par, men det är naivt att tro att den senare kliver in på allsvensk toppnivå efter 18 månader utan matchspel. Och vi har inte tid att vänta, vi kommer aldrig få ett bättre läge att gå till Europa än vad vi har nu, vi behöver vinna cupen. Då behöver vi spelare i varje lagdel som kan leverera direkt.
Winther levererade direkt efter sitt år med korsbandsskada.

Tror snarare det är risken för bakslag som kan vara jobbig. Men givet att kroppen håller så tror jag att det inte är stora problem att hitta tillbaka till formen. Han har ju en hel försäsong på sig.
Citera
2026-01-22, 22:46
Medlem
cokehyenas avatar
Albin Ekdal jobbar i den sportsliga ledningen och jagar nyförvärv i detta nu.

Klass.
Citera
2026-01-22, 23:13
Medlem
Bleon Kurtulus blir väl givet att han har typ fem månader kvar på sitt kontrakt och är fri att krita på för en ny klubb i det närmaste en bosman-spelare nu. En liten övergångssumma för att lösa honom direkt då, men ingen betalar ju mycket för en spelare man kan ta gratis. Hårt slag för HBK tycker jag att inte casha in på en egen produkt som man lyft upp tidigt i Allsvenskan.

Jag är dock i mishima-båten på honom, han känns svårvärderad och inte säkert att han klarar av ett allsvenskt topplag än på ett tag. Har kommit väldigt långt för sin ålder givetvis, men att spela i en trebackslinje i ett konstant lågt stående lag är en sak, och att spela som en av två mittbackar i ett lag som vill pressa högt är verkligen något helt annat. Han är ju rätt kort i rocken också.
Citera
2026-01-23, 00:48
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena
Albin Ekdal jobbar i den sportsliga ledningen och jagar nyförvärv i detta nu.

Klass.

Jag hoppas inte John gör det samma för oss….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in