2026-01-22, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Har dieselbil med dieselvärmare och elbil med värmepump (inget tillval, ingår)

Går inte ens att jämföra hur mycket bättre och snabbare värmen fungerar i elbilen.

Känns extremt bakvänt att stoppa i en dieseldriven värmare när man redan har elen i bilen.

En dieselvärmare värmer bara luften i bilen, med en elbil får du også oftast varma rutor (fram och bak), säten och ratt. Helt överlägset. Dessutom kan du inte köra dieselvärmare i kallgarage, då de ryker så brandlarmen går.
Citera
2026-01-22, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
En dieselvärmare värmer bara luften i bilen, med en elbil får du også oftast varma rutor (fram och bak), säten och ratt. Helt överlägset. Dessutom kan du inte köra dieselvärmare i kallgarage, då de ryker så brandlarmen går.

Precis, det är helt överlägset. Vet inte om man kan ställa värmen på en dieselvärmare heller. Min kör bara igång. Nu blir det aldrig så varmt så det är ett problem iof.
Citera
2026-01-22, 22:04
Medlem
BAB7s avatar
Ja, värmen kommer snabbare i elbilen.
Min ZOE börjar blåsa ljummen luft redan efter 20-30 sekunder.
I min gamla Audi A4 diesel tar det ett par minuter innan detta sker.

Å andra sidan verkar Audin hålla värmen bättre när det är minusgrader ute.
I ZOE kan värmen svaja lite, framförallt om det blåser och är kallt ute och man kör i motvind.
Citera
2026-01-23, 16:45
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7

I ZOE kan värmen svaja lite, framförallt om det blåser och är kallt ute och man kör i motvind.

Jag upplever inga problem att få sekundsnabb värme i kupén i Eniron och inga större problem med kyleffekten heller. Då är bilen många år gammal.

Jag kan inte se nått av det TS listat som ett existerande problem. Grejen är väl att majoriteten av de negativa här på forumet knappt suttit i en elbil.
Citera
2026-01-23, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7

Jag kör mycket stadskörning där jag kliver in och ur bilen ofta. Nu när det är kallt ute ställer jag 23c i bilen och tycker värmen är väldigt stabil på Volvon. Dessutom har jag ju stolsvärmen och rattvärmen. Första bilen jag har för övrigt med rattvärme och det är guld värt. Inte förstått tidigare hur mycket värde det faktiskt ger på vintern förrän man har det.

Kör jag långt kanske jag börjar på 23c, sedan successivt sänker det till 21. På sommaren är det 19-20c som gäller i inställningen.

Och när det kommer till sommaren så är det ju något som en dieselvärmare inte kan fixa och det är ju kyla. När man varit på stranden eller shoppingen eller vad som helst och bilen stått i solen så är det väl typ 50 grader i bilen annars, men med elbilen så ställer man in att den ska vara 19-20 grader när man kliver in så är det underbart att köra.
Citera
2026-01-24, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Om vi utgår från att "Värmevärdet hos ett kilo diesel är 11,8 till 12,6 kilowattimmar" stämmer och tänker oss en femtimmars resa utan paus i ett kallt Sverige så behövs, om värmen motsvarar 2 kW, lite mindre än ett kg diesel, låt oss säga att en liter förbrukas. Sedan ska man hem och man vill inte behöva tanka direkt efter en resa så en tank på fyra liter bör vara lagom. Lägg till ca 2 kg värmare med volymen 3 liter plus dragning av luftintag och avgasrör samt lite integrering i bilens fläktsystem (integrering i mjukvaran bör inte vara något större problem) så har man en ca 7-8 liter stor installation som väger minst 5 kg.

En Webasto 5,5 kW värmare, den typ av värmare man brukar montera på bilar av mellanklass väger enligt databladet ca 6 kg och drar mellan 0,2 och 0,6 liter diesel i timmen. Pris i konsumentledet är ungefär 20 000 kr. Sedan har elbilar ingen bränsletank och vanligtvis ingen bra plats för en sådan heller. Du kan inte sätta en tank för eldfarligt bränsle varsom helst. Nej, detta är en lösning som ingen har efterfrågat.

Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
OK, missförstånd. Beklagar. Jag trodde du avsåg effekt ut från en dieselvärmare jämfört med tillförd eleffekt. Eftersom det var det vi diskuterade. Inte utbytet i en värmeväxlare i en elbil jämfört med en elåtgången vanlig eldriven kupéfläkt. Det förhållandet är väl knappast relevant heller i och med att bilen står still om den använder en eldriven kupévärmare.

Hursomhelst: Det jag vill komma till är att en dieselvärmare kan ordna varmt i kupén med minimal elåtgång och om inte minimal så i alla fall mycket liten dieselåtgång. Om kupévärmen vid låg yttertemperatur skulle vara ett hinder för att skaffa en elbil.

Installationen kostar förvisso pengar. Men såvitt jag vet är värmepumpen ofta tillval som man får betala extra för. Och den fungerar successivt sämre vid lägre temperaturer.

Värnepumpen ingår som standard sedan ca 2020 och den utnyttjar inte enbart uteluften som värmekälla utan också spillvärme från batteri, elmotor och ja, även bilens dator. Man kan dessutom generera tillkottsvärme med hjälp av elmotorerna om det behövs.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in