2026-01-18, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det finns eller har funnits elfordon med sådan värmare. Volvos tidiga eldrivna C30 hade en brännare av något slag. Nu, när räckvidden är 30+ mil hos personbilar är behovet i stort sett obefintligt. Och "problemet" du försöker lösa handlar inte om att bilen ska vara varm en viss tid på morgonen utan om att slippa använda batteriet för att få värme i kupén under färd.

Idag när batterier är såpass billigt så skulle jag säga att det är bättre att lägga pengarna på fler kWh i batteriet än på bränslevärmare av något slag då detta ger fördelar året runt istället för enbart vid kallt väder och bilägaren slipper då dessutom hålla på och slabba med bränsle. När de moderna elbilarna först kom så var batterierna ganska dyra vilket gjorde motiveringen för bränslevärmaren lite större.

För elbilsägaren idag så innebär i regel kyla bara att man får plugga in bilen lite oftare än under sommaren om man inte redan har som rutin att alltid plugga in den när man kommer hem eller till jobbet. För långkörningarna så har uppvärmningen inte alls så stor påverkan på räckvidden, särskilt vid hög hastighet såsom motorväg så är påverkan låg.
Citera
2026-01-18, 15:03
Medlem
Typisk tråd där någon som inte har erfarenhet av en produkt (elbil) kommer med lösningar på icke-problem.

Ett genuint vinterproblem med elbilar som man faktiskt borde fokusera på är att det ofta kan vara svårt att stänga laddluckan när bilen har stått ute på laddning i minusgrader, eftersom det bildats massa is i öppningen. Ser faktiskt en del elbilar på vintern som, precis som mig ibland, måste åka runt med "halvstängt" tanklock för att man inte har tid eller ork att skrapa rent öppningen.

Löser du det problemet snyggt, kan du tjäna en hacka när en stor biltillverlare köper din lösning!
Citera
2026-01-18, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Bränslet till värmaren ska man ha det i ett fat hemma då eller ska man åka till en mack och tanka det? El-kupévärmare för avgasbilar drar ju mer ström än en värmepump i en elbil. Tillförd effekt på 1 kW ger värme motsvarande 3 kW.

Nej, det behövs inga fat med brännolja hemma i sängkammarn. Man kan tanka 4 liter diesel på macken. Vilket torde räcka väldigt länge. Det kanske till och med räcker med 2 liter.

Och effektuppgifterna stämmer inte. Tjatigt med AI-svar men denna gång är det befogat:

Citat:
FRÅGA: Hur stor strömförbrukning har en dieseldriven kupévärmare till en bil och hur stor värmeeffekt lämnar den?

Citat:
En dieselkupévärmare har låg elförbrukning (typiskt 8–50W i drift, mer vid start) men använder diesel 0,1–0,6 liter/timme, beroende på effekt (t.ex. 2kW eller 5kW) och inställning, med
värmeeffekten vanligtvis från 1-2 kW upp till 8 kW, designad för att värma små till stora utrymmen effektivt med minimalt batteribehov, men kräver god batterikapacitet för startfasen.
Elförbrukning (Strömförbrukning)
Start (Glödstift): Upp till 8-10 Ampere (ca 100W) i 2-3 minuter för att antända bränslet.
Drift: Mycket låg. Vanligtvis mellan 8-50 Watt, men en 5kW modell kan dra 30-40W och en 2kW modell 10-20W i drift.
Sammanfattning: Förbrukar lite el, vilket gör den idealisk för långa perioder utan att dränera bilens batteri, men starkt batteri är viktigt för start.
Värmeeffekt & Bränsleförbrukning
Effekt: Varierar från ca 2 kW (för mindre bilar) till 5 kW (för större bilar/husbilar) och uppåt (8 kW för lastbilar/båtar).
Bränsleförbrukning (Diesel):
Låg effekt: Cirka 0.1 - 0.25 liter/timme.
Hög effekt (t.ex. 5kW): Upp till 0.4 - 0.6 liter/timme.
Exempel (2kW & 5kW modeller):
2kW Värmare: 0.1-0.24 L/h diesel, 10-20W el.
5kW Värmare: 0.15-0.4 L/h diesel, 30-40W el.
Dieselvärmare är effektiva eftersom de omvandlar dieselns höga energiinnehåll till värme, med minimal el för att driva fläkt och styrenhet
Citera
2026-01-18, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Typisk tråd där någon som inte har erfarenhet av en produkt (elbil) kommer med lösningar på icke-problem.

Ett genuint vinterproblem med elbilar som man faktiskt borde fokusera på är att det ofta kan vara svårt att stänga laddluckan när bilen har stått ute på laddning i minusgrader, eftersom det bildats massa is i öppningen. Ser faktiskt en del elbilar på vintern som, precis som mig ibland, måste åka runt med "halvstängt" tanklock för att man inte har tid eller ork att skrapa rent öppningen.

Löser du det problemet snyggt, kan du tjäna en hacka när en stor biltillverlare köper din lösning!

Kupévärme vintertid har anförts som ett argument mot elbilar. Tyvärr har jag inte så mycket erfarenhet av elbilskörning än att jag kan uttala mig om huruvida det stämmer.

Däremot kan en dieselvärmare definitivt lösa det problemet om det finns.
Citera
2026-01-18, 16:39
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Bränslet till värmaren ska man ha det i ett fat hemma då eller ska man åka till en mack och tanka det?

El-kupévärmare för avgasbilar drar ju mer ström än en värmepump i en elbil.
Tillförd effekt på 1 kW ger värme motsvarande 3 kW.

Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Nej, det behövs inga fat med brännolja hemma i sängkammarn. Man kan tanka 4 liter diesel på macken. Vilket torde räcka väldigt länge. Det kanske till och med räcker med 2 liter.

Och effektuppgifterna stämmer inte. Tjatigt med AI-svar men denna gång är det befogat:

Vet inte vad du menar med felaktiga effektuppgifter.
Jag jämför ju El-kupévärmare för avgasbil, PTC, med värmepump i elbil.

I en Tesla med värmepump har man i bästa fall kommit upp i förhållandet 1:5 mellan tillförd och avgiven effekt.
Citera
2026-01-18, 16:48
Moderator
Citat:
Kupévärme vintertid har anförts som ett argument mot elbilar. Tyvärr har jag inte så mycket erfarenhet av elbilskörning än att jag kan uttala mig om huruvida det stämmer.

Däremot kan en dieselvärmare definitivt lösa det problemet om det finns.
Det är ju ett argument mot elbilar av de som inte har egen erfarenhet av elbilar, kanske t.o.m. av de som har en agenda mot elbilar. Det sprids massa konstiga rykten om elbilar, det räcker ju att läsa trådarna på forumet om det. I 99% av fallen är det de som ogillar elbilar och inte vet hur det fungerar i verkligheten.
Citera
2026-01-18, 17:02
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Idag när batterier är såpass billigt så skulle jag säga att det är bättre att lägga pengarna på fler kWh i batteriet än på bränslevärmare av något slag då detta ger fördelar året runt istället för enbart vid kallt väder och bilägaren slipper då dessutom hålla på och slabba med bränsle. När de moderna elbilarna först kom så var batterierna ganska dyra vilket gjorde motiveringen för bränslevärmaren lite större.

För elbilsägaren idag så innebär i regel kyla bara att man får plugga in bilen lite oftare än under sommaren om man inte redan har som rutin att alltid plugga in den när man kommer hem eller till jobbet. För långkörningarna så har uppvärmningen inte alls så stor påverkan på räckvidden, särskilt vid hög hastighet såsom motorväg så är påverkan låg.
Om vi utgår från att "Värmevärdet hos ett kilo diesel är 11,8 till 12,6 kilowattimmar" stämmer och tänker oss en femtimmars resa utan paus i ett kallt Sverige så behövs, om värmen motsvarar 2 kW, lite mindre än ett kg diesel, låt oss säga att en liter förbrukas. Sedan ska man hem och man vill inte behöva tanka direkt efter en resa så en tank på fyra liter bör vara lagom. Lägg till ca 2 kg värmare med volymen 3 liter plus dragning av luftintag och avgasrör samt lite integrering i bilens fläktsystem (integrering i mjukvaran bör inte vara något större problem) så har man en ca 7-8 liter stor installation som väger minst 5 kg.
Citera
2026-01-18, 17:06
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet

Det och värmare nederst på vindrutan, det kommer ju ingen kråkvärme som värmer upp under torkarnas lägsta position.
Citera
2026-01-18, 17:24
Medlem
Citat:
Jag jämför ju El-kupévärmare för avgasbil, PTC, med värmepump i elbil.I en Tesla med värmepump har man i bästa fall kommit upp i förhållandet 1:5 mellan tillförd och avgiven effekt.

OK, missförstånd. Beklagar. Jag trodde du avsåg effekt ut från en dieselvärmare jämfört med tillförd eleffekt. Eftersom det var det vi diskuterade. Inte utbytet i en värmeväxlare i en elbil jämfört med en elåtgången vanlig eldriven kupéfläkt. Det förhållandet är väl knappast relevant heller i och med att bilen står still om den använder en eldriven kupévärmare.

Hursomhelst: Det jag vill komma till är att en dieselvärmare kan ordna varmt i kupén med minimal elåtgång och om inte minimal så i alla fall mycket liten dieselåtgång. Om kupévärmen vid låg yttertemperatur skulle vara ett hinder för att skaffa en elbil.

Installationen kostar förvisso pengar. Men såvitt jag vet är värmepumpen ofta tillval som man får betala extra för. Och den fungerar successivt sämre vid lägre temperaturer.
Citera
2026-01-18, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Det är ju ett argument mot elbilar av de som inte har egen erfarenhet av elbilar, kanske t.o.m. av de som har en agenda mot elbilar. Det sprids massa konstiga rykten om elbilar, det räcker ju att läsa trådarna på forumet om det. I 99% av fallen är det de som ogillar elbilar och inte vet hur det fungerar i verkligheten.

Jag håller med om att det sprids en massa märkligheter om elbilar som uppenbart handlar om något annat än elbilens vara eller icke vara. Egentligen borde det vara ämne för en egen tråd.

Kupévärmen är en sådan märklighet. Om den, mot förmodan kanske jag skulle säga ändå skulle vara ett problem så är det fullt möjligt att sätta in en dieselvärmare.
Citera
2026-01-18, 21:50
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Jag jämför ju El-kupévärmare för avgasbil, PTC, med värmepump i elbil.

I en Tesla med värmepump har man i bästa fall kommit upp i förhållandet 1:5 mellan tillförd och avgiven effekt.
I ett laboratorium .
I rumstemperatur .
Stillastående .

I verkligheten , vintertid och med fartvind som kyler , inte i närheten av detta .

Om nu pumpen ens går när det är kallt ute , exempelvis Teslas pump är bara specad ner till -10 .
Senast redigerad av sealstryper 2026-01-18 kl. 22:08.
Citera
2026-01-18, 22:41
Medlem
Citat:
Hursomhelst: Det jag vill komma till är att en dieselvärmare kan ordna varmt i kupén med minimal elåtgång och om inte minimal så i alla fall mycket liten dieselåtgång. Om kupévärmen vid låg yttertemperatur skulle vara ett hinder för att skaffa en elbil.

Installationen kostar förvisso pengar. Men såvitt jag vet är värmepumpen ofta tillval som man får betala extra för. Och den fungerar successivt sämre vid lägre temperaturer.
Men är inte det här lite som själva grunddiskussionen om elbilars varande kontra fossilbilars varande. Visst KAN man lösa uppvärmningen i kupén med dieselvärmare, men varför slabba med diesel om man KAN lösa det med el?
Du sitter ju ändå i en modern elbil på en stor "tank" av lagrad energi, batteriet. Nu går det ju faktiskt att ta från den tanken och driva värmesystemet.
Naturligtvis går det åt MER el för att göra det, men är det något problem i praktiken? Alltså i verkligheten att man får ladda NÅGOT oftare / kommer lite kortare resväg på samma laddning. Men det kan det ju mycket väl vara värt för att slippa kladda med flytande bränsle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in