2026-01-22, 18:03
  #1
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Tillsammans äger makarna över 50 fordon. De bor i en fin villa vid en sjö i Hedemora. Samtidigt har det varit iskallt i deras hyreslägenheter – där mössen springer på golvet.

Men paret har gått under jorden och svarar varken myndigheter eller sina hyresgäster.

Namn på paret som låter sina hyresgäster lida?
Borde inte bestraffningen vara strängare än några tusenlappar i böter?


https://www.hemhyra.se/nyheter/paret-bor-exklusivt-och-ager-over-50-fordon-deras-hyresgaster-fryser-och-fangar-moss-med-kepsen/
__________________
Senast redigerad av BombaySaphire 2026-01-22 kl. 18:05.
Citera
2026-01-22, 18:11
  #2
Medlem
Stiert-Munnings avatar
49 av dessa fordon är tillverkade innan 1992 och är av märkena Volvo, Saab, Datsun, Opel och så någon traktor av öststatsmärket Dutra plus en möglig husvagn från den eminenta tillverkaren Cabby. Alla utom tre är avställda. En riktig lyxlirare, med andra ord.
Citera
2026-01-22, 18:13
  #3
Medlem
BewilderedHulders avatar
Det nya normala.

Det är väl bara dumdjävlar som vill betala för någon annans förbannade behov av värme. Låt dem sitta i Sibiren och skämmas för fan!
Citera
2026-01-22, 18:14
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
49 av dessa fordon är tillverkade innan 1992 och är av märkena Volvo, Saab, Datsun, Opel och så någon traktor av öststatsmärket Dutra plus en möglig husvagn från den eminenta tillverkaren Cabby. Alla utom tre är avställda. En riktig lyxlirare, med andra ord.
Men det passar inte med sossenarrativet. Detta måste vara ett miljardärpar som lever i sus och dus.
Citera
2026-01-22, 18:25
  #5
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Namn på paret som låter sina hyresgäster lida?
Borde inte bestraffningen vara strängare än några tusenlappar i böter?
De "lidande" hyresgästerna säger också detta:
Samtidigt förklarar Inga-Lill varför hon trivs så bra i huset i centrala Hedemora, där hon har bott i snart 30 år.

– Huset har en själ, det finns så mycket som är vackert med det, säger hon.

Sonen Stirling Sjöö, som bor på våningen under Inga-Lill, håller med:

– Hyran är låg och den har inte höjts på flera år. Och det är bara tre lägenheter här, så det känns inte som att man bor i ett vanligt hyreshus.
Men det finns ett stort problem – huset är rejält misskött.
Då får man ta det onda med det goda.

Det är ju ingen som tvingar dem att hyra just dessa hyresrätter.
Åtta gånger har strömmen kapats till huset, vilket har medfört att Stirling, Inga-Lill och deras granne varit utan värme i lägenheterna. Första gången var i september 2024.

Orsaken till elavbrotten är att ägarparet inte har betalat räkningarna till Hedemora Energi.
Några gånger har elen varit borta i ett dygn innan den slagits på igen.
Så mindre än en gång per två månader, kan det hända att det blir strömlöst och kallt, och aldrig i mer än ett dygn.

Utöver att det är strömlöst/kallt en dag av 60 dagar, så verkar "lidandet" bestå av det saknas utebelysning och att gräsmattan inte klipps.
Men elavbrotten är långt ifrån det enda problemet. Det finns ingen utebelysning, så när vintermörkret lagt sig är det i princip becksvart på gården. Gräsmattan klipps inte.
Det som verkar vara värst för hyresgästerna är ju i så fall mössen.
Möss är ett vanligt förekommande problem med gamla hus. Lösningen är att inte leva bland smuts och sopor, som drar till sig mössen.

Huset är urgammalt men musproblemet verkar sprillans nytt. Det står att det ligger "dumpat trädgårdsavfall och annat bråte" "en bit ifrån huset".

Garanterat detta som lockar till sig ohyran, men det framgår ju inte alls huruvida det är värden som är ansvarig för att soporna ligger där de ligger.
Citera
2026-01-22, 18:28
  #6
Avslutad
Grådö Entreprenad.

Annel*e Långd*hl

Jer*y Långd*hl

https://www.ratsit.se/5568831878-GRADO_Entreprenad_AB
Citera
2026-01-22, 18:35
  #7
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camilla.kvartoft
Grådö Entreprenad.

Annel*e Långd*hl

Jer*y Långd*hl

https://www.ratsit.se/5568831878-GRADO_Entreprenad_AB

Bilder på luffaren Jerry:

https://lokalti.se/jerry-skapar-eventsilo-vill-ha-manga-grejer-har/
Citera
2026-01-22, 18:40
  #8
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Bilder på luffaren Jerry:

https://lokalti.se/jerry-skapar-eventsilo-vill-ha-manga-grejer-har/

Fiska fram en bild på kärringen också om du vet hur dom där ser ut.
Citera
2026-01-22, 18:42
  #9
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camilla.kvartoft
Fiska fram en bild på kärringen också om du vet hur dom där ser ut.

Hon har öppen Instagram bland annat.
Citera
2026-01-22, 19:11
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
49 av dessa fordon är tillverkade innan 1992 och är av märkena Volvo, Saab, Datsun, Opel och så någon traktor av öststatsmärket Dutra plus en möglig husvagn från den eminenta tillverkaren Cabby. Alla utom tre är avställda. En riktig lyxlirare, med andra ord.
Kanske bilmålvakt för att tjäna lite mer pengar?
Citera
2026-01-22, 19:16
  #11
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gharris
Kanske bilmålvakt för att tjäna lite mer pengar?
Inte alls omöjligt. Eller också en medelålders man med bilintresse men inte särskilt mycket pengar? Det samlar lätt på sig om man har plats att ha skiten på. Köper skrot som ska lagas men sen rinner det ut i sanden.
Citera
2026-01-22, 20:00
  #12
Medlem
Så man klipper inte gräsmattan och därför blir man uthängd i en tidning?
Kommunen skiter även de i att klippa grönytor för att spara pengar.

Knepig artikel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in