2026-01-22, 17:50
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanelbulleKungen
Då menar du alltså att juryn i det här fallet antingen har gjort bedömningen att SN inte talade sanning eller att "folket" inte har varit representerat. Och om du menar att folket inte har varit representerat undrar jag vilket "folk" du syftar på?
Hade inte låtit som det gör om juryn hade friat, då hade alla varit så nöjda så. Det är lite komiskt. Då hade folket ansetts vara av rätta sorten.
Citera
2026-01-22, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Problemet är att en jury/jurymedlem kan göra det helt riskfritt.
Det är hemligt hur enskild jurymedlem har röstat och hur de har överlagt, jurymedlemmarna har tystnadsplikt.
Det kan inte en domare eller nämndeman göra, där gäller att hur varje enskild har dömt redovisas och de skall motivera sitt beslut.
De kan bli av med jobb, till och med åtalade i värsta fall.

I princip ja men fullt så enkelt blir det inte. Juryn överlägger och går igenom ett antal frågor, debatterar dessa och därefter röstar i dessa frågor. Om någon struntar i lagen så kommer övriga märka det och det kommer bli stort tryck under långa överläggningar. Det blir svårt om man inte kan motivera sitt beslut enligt vad lagen säger.

Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Gäller mycket. Gränsen för rattfylla exempelvis, eller 110 km/h på en skottrak E4 likt autobahn.

Det tror jag inte, de flesta är för lagar om rattfylla och hastigheter.
Citera
2026-01-22, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
De flesta EU-länderna har redan den principen att det inte är förtal om det är sant, det är Sverige som är avvikande tillsammans med länder som Kina och Nord Korea.

Dumpen och Sara kan alltså flyttas till de flesta EU-länderna för att få skydd. Undvik främst Sverige och Italien.
England: Uppgifterna MÅSTE vara sanna och kommentarer rättvisa. Kraven på sanning är EXTREMT hög.
Så tar vi dumpen, "Du är här för att träffa ett barn" eller "Du chattar med barn" med mera kommer troligen fällas även här. Då det uppenbart inte är sanningen, de har ju chattat med dem.

USA: Deformation är mer öppen pga first amendment. Men det finns strikta krav. Som mer eller mindre är de samma som här. "Providing for truth""Recognizing reasonable publication on matters of public concern" Finns en del till. Men dessa två är det samma som i sverige. Det måste finnas en bra nog anledning att man delar just dessa uppgifter som skadar personen och de måste vara sanna.
Då sanning väger högt i USA har de troligen denna prövning före, något som troligen lett till detta missförstånd.

PECA som används av Kina, Ryssland, Turkiet, Pakistan blandannat: Kriminaliserar spridning av falsk och vilseledande information. Exempelvis att på något sätt måla upp någon som pedofil. Säga att de sex chattar med barn eller liknande. Informationen är av sådan art att folk skall tro att det ända du gör är att sitta och leta aktivt efter barn att våldta. Baserat på info om att de söker efter sina offer på vuxensidor eller dejtingappar för att sedan dra över dem till kik/snap där de plötsligt är <14.

Så nej, det är inte bara sverige som har denna typ utav hantering även om Sara lurade dig med sin fuling.
Citera
2026-01-22, 18:21
Medlem
Citat:
Just därför är det bra att fråga efter källa när jönsarna bara påstår en massa saker utan att styrka det. Det fanns inget jäv i denna rättegången om de jäviga personer inte blev uttagna att döma.

Att det finns personer som är jäviga är ju förstås inget konstigt, då ska man bara informera om det och bli exkluderad.
Det fans jäv. 2 personer anmäldes för jäv. De blev bortplockade och rättegången fortsatte.
Uttalandet har varit att de var jäv, sedan att de inte finns information som säger att de påverkat UTKOMSTEN är en annan sak. Bevisen tyder ju på att den jäv som var inte har påverkat utkomsten men den har påverkat rättegången.
Citera
2026-01-22, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
England: Uppgifterna MÅSTE vara sanna och kommentarer rättvisa. Kraven på sanning är EXTREMT hög.

Med sådana lagar skulle dumpen ha klarat sig då de har publicerat chattar med pedofilerna, alltså sanningar om vad pedofilerna har skrivit själva.

Så bör det vara, man bör få säga sanningar om människor.

Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Det fans jäv. 2 personer anmäldes för jäv. De blev bortplockade och rättegången fortsatte.

Precis som det ska fungera alltså, inget konstigt.
Citera
2026-01-22, 18:42
Medlem
rallykalle69s avatar
Tittade lite snabbt på senaste mannen som lades upp nu ikväll. Visst fan har hon samma kläder som hon hade i rättten? För det är i Göteborg nu i Januari.

Sen hur hon springer efter och skriker "Vi kommer kontakta din arbetsgivare" - det är ju helt sjukt hur dom beter sig.

Att jag tar upp detta är just för det är i allra högsta grad är pågående/fortsatt brottslighet av exakt samma karaktär. Får inte in i mitt förstånd hur hon/dom kan välja att fortsätta på exakt samma sätt, innan domaren sagt sitt dessutom.
Citera
2026-01-22, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Hade inte låtit som det gör om juryn hade friat, då hade alla varit så nöjda så. Det är lite komiskt. Då hade folket ansetts vara av rätta sorten.

Jo jag gör den bedömningen också, men onekligen en intressant fråga. Jag får uppfattningen att Dumpen och co verkar ha missat de faktum att det hittils bara är folket (juryn) som har dömt dom.
Citera
2026-01-22, 18:53
Medlem
Citat:
I princip ja men fullt så enkelt blir det inte. Juryn överlägger och går igenom ett antal frågor, debatterar dessa och därefter röstar i dessa frågor. Om någon struntar i lagen så kommer övriga märka det och det kommer bli stort tryck under långa överläggningar. Det blir svårt om man inte kan motivera sitt beslut enligt vad lagen säger.

Men övriga juryn kan inte göra ett annat än att försöka övertala, om det innebär stort tryck och att det skulle vara svårt beror helt på hur juryns medlemmar agerar.
Det finns för övrigt inget krav för en jurymedlem att motivera sitt beslut för övriga i juryn heller.
Vill en person i juryn fria eller fälla trots att det uppenbart är lagvidrigt så kan de göra så helt utan konsekvenser.
De kan till och med säga det öppet i juryöverläggningen helt riskfritt.
Citera
2026-01-22, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Men övriga juryn kan inte göra ett annat än att försöka övertala, om det innebär stort tryck och att det skulle vara svårt beror helt på hur juryns medlemmar agerar.
Det finns för övrigt inget krav för en jurymedlem att motivera sitt beslut för övriga i juryn heller.
Vill en person i juryn fria eller fälla trots att det uppenbart är lagvidrigt så kan de göra så helt utan konsekvenser.
De kan till och med säga det öppet i juryöverläggningen helt riskfritt.

I princip ja som jag skrev i mitt förra svar. Men det blir långa överläggningar och hård press på den eller de som uppenbart skiter i vad lagen säger. Det strider helt klart mot reglerna och är skäl för att ogiltigförklara domen men pga tystnadsplikt är risken låg.
Citera
2026-01-22, 19:02
Medlem
Bertillas avatar
Är det en polisman som väckt enskilt åtal mot Sara? Vem är det?

Citat:
Att det är en polis som valt att stämma dumpen för förtal efter att ha försökt ragga upp ett barn är lika förvånande som att det är poliser som missbrukat den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman till absurdum

https://x.com/aklagarn/status/2014304664842359101
Citera
2026-01-22, 19:03
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanelbulleKungen
Jo jag gör den bedömningen också, men onekligen en intressant fråga. Jag får uppfattningen att Dumpen och co verkar ha missat de faktum att det hittils bara är folket (juryn) som har dömt dom.
Mest troligt, förståelsen för vad som pågår är inte så hög i genomsnitt (syftar på det man ser på deras plattformar).

Men, jag skulle väldigt gärna veta om och vilka konsekvenser det får att det systematiska grova förtalet pågår för fullt, som den senaste nu som var i Göteborg - ser ut som samma kläder som hon hade i rätten också.

Jag undrar innerligt om målsägandens advokat bryr sig om det, eller att målsägande är kvar på sidan, och att det som sagt rullar på som vanligt. Finns många sidospår att ta ställning till kan jag tycka, för när det kommer till hennes sannolikhet att fortsätta sin brottsliga karriär så har hon redan visat det, m.m. m.m.
Citera
2026-01-22, 19:05
Medlem
Citat:
Nej mitt argument är att folket anser att det ska vara lagligt att säga sanningar och att många också tror att det är lagligt. Lagen är inte i enlighet med hur folk vill ha det.

Det vet jag inte om det stämmer.
Personligen tycker jag att vår förtalslagstiftning är val balanserad.
Det är lätt att säga att det borde vara lagligt att sprida sanningar, men faktum är att väldigt många har gjort saker man kanske inte är stå stolt över, saker man djupt ångrar. Många har begått brott i sin ungdom mm.
Jag anser inte att man fritt skall få sprida sådant. I Sverige har vi undantaget om det är försvarligt.
Dvs om en du vet att en person dömts för sexbrott för 20år sedan så är det inte fel att berätta det för en ansvarig på en fotbollsförening som precis anställt den personen som tränare för barn.
Men det är inte ok att du går och berättar för ica-chefen att deras kassörska minsann är dömd för stöld och narkotikabrott för 20-år sedan.
Det har inte den chefen med att göra och det skall fan inte vara någon rätt att få sprida sådant och förstöra folks liv.

Ärekränkningar har i alla tider haft allvarliga konsekvenser. Förr ledde det ofta till dueller, släktfejder och mord.
Det är inte en godtycklig lag utan har mycket goda grunder.
Jag tror att om folk verkligen tänkte efter och funderade på potentiella konsekvenser så skulle de flesta nog inse att vår förtalslagstiftning är väl genomtänkt och balanserad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in