Citat:
Ursprungligen postat av
ZenFinancier
Nej mitt argument är att folket anser att det ska vara lagligt att säga sanningar och att många också tror att det är lagligt. Lagen är inte i enlighet med hur folk vill ha det.
Det vet jag inte om det stämmer.
Personligen tycker jag att vår förtalslagstiftning är val balanserad.
Det är lätt att säga att det borde vara lagligt att sprida sanningar, men faktum är att väldigt många har gjort saker man kanske inte är stå stolt över, saker man djupt ångrar. Många har begått brott i sin ungdom mm.
Jag anser inte att man fritt skall få sprida sådant. I Sverige har vi undantaget om det är försvarligt.
Dvs om en du vet att en person dömts för sexbrott för 20år sedan så är det inte fel att berätta det för en ansvarig på en fotbollsförening som precis anställt den personen som tränare för barn.
Men det är inte ok att du går och berättar för ica-chefen att deras kassörska minsann är dömd för stöld och narkotikabrott för 20-år sedan.
Det har inte den chefen med att göra och det skall fan inte vara någon rätt att få sprida sådant och förstöra folks liv.
Ärekränkningar har i alla tider haft allvarliga konsekvenser. Förr ledde det ofta till dueller, släktfejder och mord.
Det är inte en godtycklig lag utan har mycket goda grunder.
Jag tror att om folk verkligen tänkte efter och funderade på potentiella konsekvenser så skulle de flesta nog inse att vår förtalslagstiftning är väl genomtänkt och balanserad.