2026-01-22, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanelbulleKungen
Juryn har alla möjligheter att strunta i lagen och fria SN och behöver inte ens motivera varför dom struntade i lagen.

De har lovat att döma efter lagen och ska göra det.
Att de sedan kan skita i lagen är en annan sak, alla kan skita i lagarna som gäller.
Citera
2026-01-22, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Ge källa på dina påståenden.

I Finland har du 24 kap. 8 § i Strafflagen om "Spridande av information som kränker privatlivet" och för Nederländerna kan du köra en översättning på https://nl.wikipedia.org/wiki/Smaad_(Nederland)

Sen skulle jag säga att Grok/du har onuset att belägga påståendet om Europadomstolen, för då agerar alltså många länder mot ett domslut från dem kontinuerligt? Ganska ovanligt, men då kan vi ju förvänta oss att Sara tar en vända till Strasbourg då i kommande blogginlägg, LOL.
Citera
2026-01-22, 17:32
Medlem
Citat:
Att de sedan kan skita i lagen är en annan sak, alla kan skita i lagarna som gäller.

Så åter igen "Juryn har alla möjligheter att strunta i lagen och fria SN och behöver inte ens motivera varför dom struntade i lagen."

Folket kunde fria SN men valde att inte göra det.
Citera
2026-01-22, 17:36
Medlem
Citat:
Så åter igen "Juryn har alla möjligheter att strunta i lagen och fria SN och behöver inte ens motivera varför dom struntade i lagen."

Folket kunde fria SN men valde att inte göra det.

Ja som jag skrev kan alla strunta i lagen men de har lovat att döma efter lagen. De har inte rätt att strunta i vad lagen säger även om de liksom alla andra kan strunta i lagar.
Citera
2026-01-22, 17:39
Medlem
Citat:
Juryn har alla möjligheter att strunta i lagen och fria SN och behöver inte ens motivera varför dom struntade i lagen.

Citat:

Det är det som är problemet med en jury, det är inte rättssäkert.
Samma med att en friande dom av juryn inte kan överklagas.

Folk kan bli friade från solklara brott bara för att juryn gillar åtalade och ogillar målsägande.
Att JK i princip aldrig åtalar är också ett stort problem.
De flesta privatpersoner har inte ekonomi att driva enskilt åtal än mindre ha råd att ta risken att behöva betala motpartens kostnader.
Citera
2026-01-22, 17:39
Medlem
Citat:
Ja som jag skrev kan alla strunta i lagen men de har lovat att döma efter lagen. De har inte rätt att strunta i vad lagen säger även om de liksom alla andra kan strunta i lagar.

Är inte ditt grundargument här att "folket" hade friat SN?
Citera
2026-01-22, 17:43
Medlem
Citat:

Nej mitt argument är att folket anser att det ska vara lagligt att säga sanningar och att många också tror att det är lagligt. Lagen är inte i enlighet med hur folk vill ha det.
Citera
2026-01-22, 17:44
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Problemet är nog att acceptera det. Det vi kan beskåda nu, både här och övriga plattformar Dumpen och försvarare hänger, det är nog höjden av förnekelse och i nästan panik hitta något kryphål - vilket är omöjligt, om något kommer förändras är det isåfall till det sämre (sett ur deras syn).
Citera
2026-01-22, 17:45
Medlem
Citat:

Problemet är att en jury/jurymedlem kan göra det helt riskfritt.
Det är hemligt hur enskild jurymedlem har röstat och hur de har överlagt, jurymedlemmarna har tystnadsplikt.
Det kan inte en domare eller nämndeman göra, där gäller att hur varje enskild har dömt redovisas och de skall motivera sitt beslut.
De kan bli av med jobb, till och med åtalade i värsta fall.
Citera
2026-01-22, 17:45
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Nej mitt argument är att folket anser att det ska vara lagligt att säga sanningar och att många också tror att det är lagligt. Lagen är inte i enlighet med hur folk vill ha det.
Gäller mycket. Gränsen för rattfylla exempelvis, eller 110 km/h på en skottrak E4 likt autobahn.
Citera
2026-01-22, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Kanske, kanske inte. Men intressant ska det bli. Det finns ju en rejäl sprängkraft i och med ytterligare 700 potentiella ärenden. Sedan är ju frågan varför hon skulle skonas från fängelsestraff ? Några pengar finns det ju inte och hon kommer att skita i att betala allt som inte hennes anhängare bidrar med. Fängelse biter lika bra på fattig som rik så därför vore det mest rättvist. Skulle hon råka dö när hon sitter av det är det väl karma. Hon har ju själv helt iskallt gått fram som en veritabel slåttermaskin.

My bad, missa att det var grovt förtal.
Det är sant, vi får se..
Citera
2026-01-22, 17:48
Medlem
Citat:

Då menar du alltså att juryn i det här fallet antingen har gjort bedömningen att SN inte talade sanning eller att "folket" inte har varit representerat. Och om du menar att folket inte har varit representerat undrar jag vilket "folk" du syftar på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in