2026-01-22, 11:47
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Och det visste han om redan från början eftersom han är allvetande.
Som att gå vidare med ett projekt man vet kommer att misslyckas.
Hur smart är det?
Alla misslyckas kanske inte? De som misslyckas lever och dör medan de som lyckas får evigt liv.
Citera
2026-01-22, 12:11
Medlem
Citat:
Så det finns saker som Gud inte skapat, det var ju intressant.

Ja, han har inte skapat ondska, men han har skapat människan.

På samma sätt kan en man och kvinna skaffa ett barn, men det betyder inte att man vill skaffa ett ont barn. Man hoppas att barnet väljer det goda, eller hur?

Citat:
Är det fritt fram att kritisera och anklaga Gud?
Annars är det ju inte mycket till fri vilja.

Ja, just nu kan kan göra vad man vill som människa, t.o.m. mörda andra.
Citera
2026-01-22, 12:23
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Alla misslyckas kanske inte? De som misslyckas lever och dör medan de som lyckas får evigt liv.
Majoriteten människor på planeten är inte ens kristna. Så hur många misslyckas tror du?
Citera
2026-01-22, 12:27
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja, han har inte skapat ondska, men han har skapat människan.

På samma sätt kan en man och kvinna skaffa ett barn, men det betyder inte att man vill skaffa ett ont barn. Man hoppas att barnet väljer det goda, eller hur?

Ja, just nu kan kan göra vad man vill som människa, t.o.m. mörda andra.

Så man kan använda sin fria vilja till att göra vad man vill, det var ju bra. Jag trodde att man straffades om man inte följde reglerna.

Föräldrar är ansvariga för vad barnen gör. Om vi är guds barn är gud ansvarig för oss.
Citera
2026-01-22, 12:50
Medlem
Citat:
Så man kan använda sin fria vilja till att göra vad man vill, det var ju bra.

Så du tycker det är bra att man kan mörda?

Citat:
Jag trodde att man straffades om man inte följde reglerna.

Inte just nu, just nu kan människor t.o.m. mörda utan att Gud ingriper.

Citat:
Föräldrar är ansvariga för vad barnen gör. Om vi är guds barn är gud ansvarig för oss.

Ja fast inte när barnen är vuxna.
Senast redigerad av ttsp 2026-01-22 kl. 12:52.
Citera
2026-01-22, 12:57
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Så du tycker det är bra att man kan mörda?

Inte just nu, just nu kan människor t.o.m. mörda utan att Gud ingriper.

Ja fast inte när barnen är vuxna.
Och när är vi vuxna i guds ögon? När slutar vi vara hans barn? Är det 18 år här också eller?
Citera
2026-01-22, 13:18
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Majoriteten människor på planeten är inte ens kristna. Så hur många misslyckas tror du?
Man behöver sannolikt inte vara kristen.

Därefter skall Konungen säga till dem som stå på hans högra sida: 'Kommen, I min Faders välsignade, och tagen i besittning det rike som är tillrett åt eder från världens begynnelse. Ty jag var hungrig, och I gåven mig att äta; jag var törstig, och I gåven mig att dricka; jag var husvill, och I gåven mig härbärge, — Matteus 25:34-35
Citera
2026-01-22, 13:29
Medlem
Citat:
Och när är vi vuxna i guds ögon? När slutar vi vara hans barn? Är det 18 år här också eller?

När man kan ta ansvar för sina handlingar.
Citera
2026-01-22, 15:32
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Man behöver sannolikt inte vara kristen.

Därefter skall Konungen säga till dem som stå på hans högra sida: 'Kommen, I min Faders välsignade, och tagen i besittning det rike som är tillrett åt eder från världens begynnelse. Ty jag var hungrig, och I gåven mig att äta; jag var törstig, och I gåven mig att dricka; jag var husvill, och I gåven mig härbärge, — Matteus 25:34-35

Tja, enligt bibeln måste man bekänna jesus som sin personlige frälsare för att få inträdesbiljett till himmelriket.
Citera
2026-01-22, 15:36
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
När man kan ta ansvar för sina handlingar.

Så om jag inte tar ansvar för mina handlingar är jag fortfarande ett barn och gud är ansvarig för vad jag gör. Tack, då väljer jag att inte ta ansvar.
Citera
2026-01-22, 15:59
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Tja, enligt bibeln måste man bekänna jesus som sin personlige frälsare för att få inträdesbiljett till himmelriket.
Det är en kristen dogm. Vad Jesus sa är att:

Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som hör mina ord och tror honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer icke under någon dom, utan har övergått från döden till livet. — Johannes 5:24

Om någon hör mina ord, men icke håller dem, så dömer icke jag honom; ty jag har icke kommit för att döma världen, utan för att frälsa världen. Den som förkastar mig och icke tager emot mina ord, han har dock en domare över sig; det ord som jag har talat, det skall döma honom på den yttersta dagen. — Johannes 12:47-48

Jesus svarade honom: »Jag är vägen och sanningen och livet; ingen kommer till Fadern utom genom mig. — Johannes 14:6

Den som icke älskar mig, han håller icke mina ord; och likväl är det ord som I hören icke mitt, utan Faderns, som har sänt mig. — Johannes 14:24
Citera
2026-01-22, 16:24
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Det är en kristen dogm. Vad Jesus sa är att:

Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som hör mina ord och tror honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer icke under någon dom, utan har övergått från döden till livet. — Johannes 5:24

Om någon hör mina ord, men icke håller dem, så dömer icke jag honom; ty jag har icke kommit för att döma världen, utan för att frälsa världen. Den som förkastar mig och icke tager emot mina ord, han har dock en domare över sig; det ord som jag har talat, det skall döma honom på den yttersta dagen. — Johannes 12:47-48

Jesus svarade honom: »Jag är vägen och sanningen och livet; ingen kommer till Fadern utom genom mig. — Johannes 14:6

Den som icke älskar mig, han håller icke mina ord; och likväl är det ord som I hören icke mitt, utan Faderns, som har sänt mig. — Johannes 14:24

Precis det jag sa. Hur många ateister, buddhister, muslimer eller hinduer finns det tror du? Betydligt fler än kristna. Majoriteten av jordens befolkning kommer inte att "ta emot Jesus ord" och således förvägras inträde i himlen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in