Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Det skulle bli stor hungersnöd i början när maten tog slut, för de är så vana att bli matade. De som har haft arbeten med syfte på västerländska markader, t.ex. i gruvor och på kaffe-, te- och kryddodlingar skulle ju också förlora dessa. De skulle få börja från början igen med primitiva jordbruksmetoder, lerhyddor, getter och höns... De skulle leva ur hand i mun som de alltid har gjort. De som bor på landsbygden och redan lever så i stora drag, eller har släkt kvar på landet som de kan flytta tillbaka till, skulle klara sig bäst.
Så småningom skulle några driftigare grupper vandra ut därifrån och utvecklas vidare på den europeiska kontinenten. Det skulle ta hundratusen år igen, innan de har samma standard som vi har idag. För jag tror inte att de själva på egen hand skulle idas hålla uppe den teknik som finns där idag. Personalen skulle lämna sjukhusen och djungeln skulle växa över dem, bilarna skulle stanna och bli stående och rosta bort när soppan tog slut.
Jag tror att 100 000 år låter för extremt. För 100 000 år sedan använde människor stenverktyg. Det var en helt annan nivå än idag. Om man ser på dagens Afrika, där det faktiskt används hemmagjorda vapen som AK-typer och RPG:er, känns det svårt att säga att skillnaden motsvarar tiotusentals år.
Om alla andra kontinenter försvann och bara Afrika blev kvar, tror jag snarare att situationen skulle likna hur världen såg ut för ungefär 150 år sedan. På den tiden fanns varken datorer, smarttelefoner eller internet. Däremot fanns det enkla industrimaskiner och ånglok, alltså grundläggande teknik men inget högteknologiskt samhälle.
Om något sådant hände skulle det bli stor förvirring i Afrika, och de tekniker vi använder idag skulle snabbt sluta fungera. Internet, datorer och smarttelefoner skulle inte kunna fortsätta användas, helt enkelt därför att man inte längre kan tillverka dem. Utan EUV- och DUV-teknik går det inte att producera halvledare, och utan halvledare försvinner modern elektronik.
Samtidigt skulle den kunskap som redan finns inte försvinna över en natt. Mycket av den finns bevarad i bibliotek och arkiv inom afrikanska länder. Om den politiska situationen inte blir alltför instabil, tror jag att det i längden ändå går att bygga upp samhället igen. I så fall skulle det kanske ta runt 150 år.
Men det är nog ett ganska optimistiskt scenario. Mer realistiskt är att stora konflikter bryter ut. Länder med stark militär, som Egypten, skulle sannolikt få kontroll över norra Afrika, medan Sydafrika dominerar i söder. Däremellan skulle många konflikter uppstå, och det skulle kunna utvecklas till ett mycket stort krig.
Den sida som vinner skulle bli enormt mäktig, och dagens afrikanska gränser skulle troligen försvinna. Istället skulle mycket större stater bildas. Om situationen till slut stabiliseras finns det ändå en möjlighet att man, någon gång i framtiden, kan ta sig tillbaka till dagens nivå.