2026-01-22, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Vad har Afrika någonsin lyckats producera på egen hand?

Förr var det kolonimakterna som höll i trådarna och enda anledningen till att det uppstod någon form av industrik/infrastruktur, nu är det Kineserna som trycker in pengar.

Krig, konflikter och en extrem korruption gör mig väldigt skeptisk kring Afrika som mänsklighetens sista hopp, det finns inte kulturellt att det som är bra för alla är även bra för mig, det handlar bara om att sko sig och sno åt, så jag är tveksam!

Så hur skulle historien egentligen utvecklas?

Skulle människorna som är kvar i Afrika börja kriga mot varandra, ett världskrig bryta ut, och mänskligheten till slut gå mot sin undergång?

Oavsett vilket scenario det är tycker jag att det är fascinerande.
Citera
2026-01-22, 14:29
Avstängd
UniktAnvNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Så hur skulle historien egentligen utvecklas?

Skulle människorna som är kvar i Afrika börja kriga mot varandra, ett världskrig bryta ut, och mänskligheten till slut gå mot sin undergång?

Oavsett vilket scenario det är tycker jag att det är fascinerande.

Ja, alltså kolla på hur Afrika ser ut idag, korruption, fattigdom, konflikter och krig i tid och otid, den Afrikanska kontinenten har aldrig och kommer aldrig ha möjligheten att ta mänskligheten framåt, det verkar helt saknas förmåga till innovation och samarbete, ett ensamt Afrika skulle antagligen leda till mänsklighetens undergång.
Citera
2026-01-22, 16:04
Medlem
Merwinnas avatar
Det skulle bli stor hungersnöd i början när maten tog slut, för de är så vana att bli matade. De som har haft arbeten med syfte på västerländska markader, t.ex. i gruvor och på kaffe-, te- och kryddodlingar skulle ju också förlora dessa. De skulle få börja från början igen med primitiva jordbruksmetoder, lerhyddor, getter och höns... De skulle leva ur hand i mun som de alltid har gjort. De som bor på landsbygden och redan lever så i stora drag, eller har släkt kvar på landet som de kan flytta tillbaka till, skulle klara sig bäst.

Så småningom skulle några driftigare grupper vandra ut därifrån och utvecklas vidare på den europeiska kontinenten. Det skulle ta hundratusen år igen, innan de har samma standard som vi har idag. För jag tror inte att de själva på egen hand skulle idas hålla uppe den teknik som finns där idag. Personalen skulle lämna sjukhusen och djungeln skulle växa över dem, bilarna skulle stanna och bli stående och rosta bort när soppan tog slut.
Citera
2026-01-22, 23:54
Medlem
Afrika har goda förutsättningar att fortsätta leva i bajshyddor i flera hundratusen år till. Utan kontakterna med omvärlden så hade afrikanerna fortfarande levt som de gjort i hundratusentals år, dvs en extremt långsam utveckling.
Citera
2026-01-23, 00:02
Medlem
EnCartes avatar
All mediciner som de använder skulle väl sluta att finnas och öka dödstalen. De skulle inte få ekonomiskt bistånd utan klara sig själva utan nya maskiner, bilar, mobiler och datorer. Köra traktorer och annat tills de föll sönder.Vapen som fanns kvar skulle de väl hämta i väst och befolka de kontinenterna. Sedan starta krig mot varandra. De är trots alla människor även de.

Berätta sagor om de enorma rikedomar som en gång fanns i väst.
Citera
2026-01-23, 04:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det skulle bli stor hungersnöd i början när maten tog slut, för de är så vana att bli matade. De som har haft arbeten med syfte på västerländska markader, t.ex. i gruvor och på kaffe-, te- och kryddodlingar skulle ju också förlora dessa. De skulle få börja från början igen med primitiva jordbruksmetoder, lerhyddor, getter och höns... De skulle leva ur hand i mun som de alltid har gjort. De som bor på landsbygden och redan lever så i stora drag, eller har släkt kvar på landet som de kan flytta tillbaka till, skulle klara sig bäst.

Så småningom skulle några driftigare grupper vandra ut därifrån och utvecklas vidare på den europeiska kontinenten. Det skulle ta hundratusen år igen, innan de har samma standard som vi har idag. För jag tror inte att de själva på egen hand skulle idas hålla uppe den teknik som finns där idag. Personalen skulle lämna sjukhusen och djungeln skulle växa över dem, bilarna skulle stanna och bli stående och rosta bort när soppan tog slut.

Jag tror att 100 000 år låter för extremt. För 100 000 år sedan använde människor stenverktyg. Det var en helt annan nivå än idag. Om man ser på dagens Afrika, där det faktiskt används hemmagjorda vapen som AK-typer och RPG:er, känns det svårt att säga att skillnaden motsvarar tiotusentals år.

Om alla andra kontinenter försvann och bara Afrika blev kvar, tror jag snarare att situationen skulle likna hur världen såg ut för ungefär 150 år sedan. På den tiden fanns varken datorer, smarttelefoner eller internet. Däremot fanns det enkla industrimaskiner och ånglok, alltså grundläggande teknik men inget högteknologiskt samhälle.

Om något sådant hände skulle det bli stor förvirring i Afrika, och de tekniker vi använder idag skulle snabbt sluta fungera. Internet, datorer och smarttelefoner skulle inte kunna fortsätta användas, helt enkelt därför att man inte längre kan tillverka dem. Utan EUV- och DUV-teknik går det inte att producera halvledare, och utan halvledare försvinner modern elektronik.

Samtidigt skulle den kunskap som redan finns inte försvinna över en natt. Mycket av den finns bevarad i bibliotek och arkiv inom afrikanska länder. Om den politiska situationen inte blir alltför instabil, tror jag att det i längden ändå går att bygga upp samhället igen. I så fall skulle det kanske ta runt 150 år.

Men det är nog ett ganska optimistiskt scenario. Mer realistiskt är att stora konflikter bryter ut. Länder med stark militär, som Egypten, skulle sannolikt få kontroll över norra Afrika, medan Sydafrika dominerar i söder. Däremellan skulle många konflikter uppstå, och det skulle kunna utvecklas till ett mycket stort krig.

Den sida som vinner skulle bli enormt mäktig, och dagens afrikanska gränser skulle troligen försvinna. Istället skulle mycket större stater bildas. Om situationen till slut stabiliseras finns det ändå en möjlighet att man, någon gång i framtiden, kan ta sig tillbaka till dagens nivå.
Citera
2026-01-23, 04:50
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jag tror att 100 000 år låter för extremt. För 100 000 år sedan använde människor stenverktyg. Det var en helt annan nivå än idag. Om man ser på dagens Afrika, där det faktiskt används hemmagjorda vapen som AK-typer och RPG:er, känns det svårt att säga att skillnaden motsvarar tiotusentals år.

Om alla andra kontinenter försvann och bara Afrika blev kvar, tror jag snarare att situationen skulle likna hur världen såg ut för ungefär 150 år sedan. På den tiden fanns varken datorer, smarttelefoner eller internet. Däremot fanns det enkla industrimaskiner och ånglok, alltså grundläggande teknik men inget högteknologiskt samhälle.

Om något sådant hände skulle det bli stor förvirring i Afrika, och de tekniker vi använder idag skulle snabbt sluta fungera. Internet, datorer och smarttelefoner skulle inte kunna fortsätta användas, helt enkelt därför att man inte längre kan tillverka dem. Utan EUV- och DUV-teknik går det inte att producera halvledare, och utan halvledare försvinner modern elektronik.

Samtidigt skulle den kunskap som redan finns inte försvinna över en natt. Mycket av den finns bevarad i bibliotek och arkiv inom afrikanska länder. Om den politiska situationen inte blir alltför instabil, tror jag att det i längden ändå går att bygga upp samhället igen. I så fall skulle det kanske ta runt 150 år.

Men det är nog ett ganska optimistiskt scenario. Mer realistiskt är att stora konflikter bryter ut. Länder med stark militär, som Egypten, skulle sannolikt få kontroll över norra Afrika, medan Sydafrika dominerar i söder. Däremellan skulle många konflikter uppstå, och det skulle kunna utvecklas till ett mycket stort krig.

Den sida som vinner skulle bli enormt mäktig, och dagens afrikanska gränser skulle troligen försvinna. Istället skulle mycket större stater bildas. Om situationen till slut stabiliseras finns det ändå en möjlighet att man, någon gång i framtiden, kan ta sig tillbaka till dagens nivå.

Jag tror faktiskt inte att de svarta skulle orka och idas upprätthålla alla strukturer som krävs, för att ens hålla samhället på samma nivå som i Europa för 150 år sedan. Jag tror att det är medfött, att de mest vill lata sig och leva ur hand i mun.

De har till exempel ALDRIG lärt sig under hela sin historia, att det kommer att komma oår med viss regelbundenhet, och att man därför måste samla i lador så att man klarar dessa perioder. Utan det kommer som en chock varje gång då torka eller gräshoppssvärmar dödar växtligheten, eller när en viss flod svämmar över (fast den gör det vart sjunde år). Dessa folk behöver tyvärr någon som föser på dem hela tiden, annars blir inget arbete gjort.
Citera
2026-01-23, 05:31
Medlem
Byxfuckers avatar
Mänskligheten har gått långt bakåt i utvecklingen flera gånger på den korta tiden som vi haft civilisationer.
Det kanske tar ett par hundra år men Afrika skulle nog avancera tillslut.
Citera
2026-01-23, 18:39
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Historia --> Socialantropologi, etnologi och sociologi
/Moderator
Citera
2026-01-24, 05:26
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Vad menar du med att Afrika är den "yngsta kontinenten?"

Eftersom hen nämner födelsetal i samma mening handlar det säkert om medianåldern, och den är låg i ett antal länder. I Kongo är den på 16,9 år. Hälften av befolkningen är alltså yngre än det.

Jämför med 40-41, som gäller för Sverige.

Alldeles oavsett någonting annat har det förstås sina konsekvenser på hur ett samhälle fungerar. Barn är en stor börda i samhället, och samtidigt blir de "vuxna" väldigt tidigt, men eftersom de ändå inte kan ha en 40-årings lugn (man vet ju hur man var själv när man var 17), så lär många samhällsuttryck bli starkare.

Du kan ju tänka dig en proteströrelse där de flesta kanske är runt 20, klart det måste bli annorlunda än när vi masar oss ut på gatorna, om vi nu gör det.
Citera
2026-01-24, 06:48
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Faktum är att denna hypotes inte är helt osannolik, eftersom födelsetalen i nästan alla andra delar av världen i dag ligger under reproduktionsnivån, med undantag för Afrika.

Låt oss nu göra ett ännu mer extremt tankeexperiment.

Föreställ dig att Asien, Europa, Nordamerika, Latinamerika och Oceanien plötsligt sjunker ner i havet och försvinner, som Atlantis.

Den enda kontinent som återstår är Afrika.

Hur mycket skulle den mänskliga civilisationen då backa, hur skulle mänsklighetens framtida historia utvecklas och vilka skulle bli de nya stormakterna?

Skulle det kunna bryta ut ett fullskaligt världskrig mellan Nordafrika, där araber huvudsakligen bor, och Afrika söder om Sahara med dess svarta befolkning?

Eller skulle mänskligheten på något sätt lyckas övervinna kaoset, samla de människor som finns kvar i Afrika och försöka bygga upp och utveckla civilisationen igen, även om den tillfälligt går tillbaka?

Med tanke på att Afrika i dag är den yngsta kontinenten med de högsta födelsetalen, är det oerhört fascinerande att fundera över hur den mänskliga civilisationen skulle utvecklas om nästan alla andra kontinenter försvann och endast Afrika blev kvar.

Det är en dystopi som jag skulle älska att läsa.

En enkel scenario där det kan hända är vid ett kärnvapenskrig, men jag tror att Latinamerika också skulle överleva en sådan (sedan så skulle även länder där kärnvapen inte faller ändå behöva överleva en lång radioaktiv vinter osv).

Afrika skulle väl se ut som Mad Max skulle jag tro, men utan Immortan Joe och visionärer av det slaget och utan Max som bär på en slags västerländsk hjältekomplex.

Det skulle vara räder och hövdingar som driver erövringskrig och förslavar andra stammar och annat som vi ändå såg i mörkrets ålder i Europa men med mer råa drag som vodoo och kannibalism.

Civilisationen så som vi känner det skulle inte resa sig från den askan.
Citera
2026-01-25, 12:23
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Faktum är att denna hypotes inte är helt osannolik, eftersom födelsetalen i nästan alla andra delar av världen i dag ligger under reproduktionsnivån, med undantag för Afrika.

Låt oss nu göra ett ännu mer extremt tankeexperiment.

Föreställ dig att Asien, Europa, Nordamerika, Latinamerika och Oceanien plötsligt sjunker ner i havet och försvinner, som Atlantis.

Den enda kontinent som återstår är Afrika.

Hur mycket skulle den mänskliga civilisationen då backa, hur skulle mänsklighetens framtida historia utvecklas och vilka skulle bli de nya stormakterna?

Skulle det kunna bryta ut ett fullskaligt världskrig mellan Nordafrika, där araber huvudsakligen bor, och Afrika söder om Sahara med dess svarta befolkning?

Eller skulle mänskligheten på något sätt lyckas övervinna kaoset, samla de människor som finns kvar i Afrika och försöka bygga upp och utveckla civilisationen igen, även om den tillfälligt går tillbaka?

Med tanke på att Afrika i dag är den yngsta kontinenten med de högsta födelsetalen, är det oerhört fascinerande att fundera över hur den mänskliga civilisationen skulle utvecklas om nästan alla andra kontinenter försvann och endast Afrika blev kvar.
Detta kedde fast i mindre skala 1987 när Khadaffis soldater invaderade Tchad och toyota pickuper visade sig vara överlägna dom långsamma sovjet-byggds stridsvagnarna, kriget kallades Toyotakriget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in