2026-01-22, 11:27
Medlem
Faktum är att denna hypotes inte är helt osannolik, eftersom födelsetalen i nästan alla andra delar av världen i dag ligger under reproduktionsnivån, med undantag för Afrika.

Låt oss nu göra ett ännu mer extremt tankeexperiment.

Föreställ dig att Asien, Europa, Nordamerika, Latinamerika och Oceanien plötsligt sjunker ner i havet och försvinner, som Atlantis.

Den enda kontinent som återstår är Afrika.

Hur mycket skulle den mänskliga civilisationen då backa, hur skulle mänsklighetens framtida historia utvecklas och vilka skulle bli de nya stormakterna?

Skulle det kunna bryta ut ett fullskaligt världskrig mellan Nordafrika, där araber huvudsakligen bor, och Afrika söder om Sahara med dess svarta befolkning?

Eller skulle mänskligheten på något sätt lyckas övervinna kaoset, samla de människor som finns kvar i Afrika och försöka bygga upp och utveckla civilisationen igen, även om den tillfälligt går tillbaka?

Med tanke på att Afrika i dag är den yngsta kontinenten med de högsta födelsetalen, är det oerhört fascinerande att fundera över hur den mänskliga civilisationen skulle utvecklas om nästan alla andra kontinenter försvann och endast Afrika blev kvar.
Citera
2026-01-22, 11:30
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Hyddor, krig, konflikter, sjukdomar, Det skulle pågå som det gjort hittills och ändå chansen mänskligheten har är om de driftiga återigen bestämmer sig för att fly och bygga nya kolonier.
Citera
2026-01-22, 11:32
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Faktum är att denna hypotes inte är helt osannolik, eftersom födelsetalen i nästan alla andra delar av världen i dag ligger under reproduktionsnivån, med undantag för Afrika.

Låt oss nu göra ett ännu mer extremt tankeexperiment.

Föreställ dig att Asien, Europa, Nordamerika, Latinamerika och Oceanien plötsligt sjunker ner i havet och försvinner, som Atlantis.

Den enda kontinent som återstår är Afrika.

Hur mycket skulle den mänskliga civilisationen då backa, hur skulle mänsklighetens framtida historia utvecklas och vilka skulle bli de nya stormakterna?

Skulle det kunna bryta ut ett fullskaligt världskrig mellan Nordafrika, där araber huvudsakligen bor, och Afrika söder om Sahara med dess svarta befolkning?

Eller skulle mänskligheten på något sätt lyckas övervinna kaoset, samla de människor som finns kvar i Afrika och försöka bygga upp och utveckla civilisationen igen, även om den tillfälligt går tillbaka?

Med tanke på att Afrika i dag är den yngsta kontinenten med de högsta födelsetalen, är det oerhört fascinerande att fundera över hur den mänskliga civilisationen skulle utvecklas om nästan alla andra kontinenter försvann och endast Afrika blev kvar.
Som svar på rubriken:
- Då försvinner människorna som art från jordklotet och alla andra arter och moder jord blir happy!
Citera
2026-01-22, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Hyddor, krig, konflikter, sjukdomar, Det skulle pågå som det gjort hittills och ändå chansen mänskligheten har är om de driftiga återigen bestämmer sig för att fly och bygga nya kolonier.

Om alla kontinenter försvann utom Afrika, vad skulle då hända med dagens bilindustri samt dator-, smartphone- och internetindustrin?

Skulle produktionen helt upphöra så att bara de redan existerande smartphones som finns kvar används tills de försvinner?

Eller skulle man, även om det tog tid, kunna bygga upp en egen produktion av äldre halvledare på runt 90 nanometer inom Afrika, vilket i så fall skulle leda till att enkla och prestandasvaga tidiga former av smartphones dyker upp?
Citera
2026-01-22, 11:38
Medlem
SoulOfSophias avatar
Vad menar du med att Afrika är den "yngsta kontinenten?"
Citera
2026-01-22, 11:41
Medlem
De borta ganska snabbt ? 😊
Citera
2026-01-22, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Vad menar du med att Afrika är den "yngsta kontinenten?"

Anledningen till att jag säger att Afrika är en ”ung kontinent” är att födelsetalen är högre än på andra kontinenter och att den genomsnittliga åldern är lägre jämfört med övriga världen.
Citera
2026-01-22, 11:44
Medlem
Oljan är slut om 47 år. Så industrin kommer ändå gå långsammare. Afrika skulle blomstra. Varmt ofta, enkelt att elektrifiera.
Citera
2026-01-22, 11:44
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Eller skulle man, även om det tog tid, kunna bygga upp en egen produktion av äldre halvledare på runt 90 nanometer inom Afrika, vilket i så fall skulle leda till att enkla och prestandasvaga tidiga former av smartphones dyker upp?

Får du det intrycket att så skulle ske av de flesta av Afrikas ledare? Nog för att de borde klara av det om ledarskapet vore något att ha. Men jag hyser inga sådana förväntningar annat än något enstaka land och då lär de få problem med övriga länder.
Citera
2026-01-22, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Får du det intrycket att så skulle ske av de flesta av Afrikas ledare? Nog för att de borde klara av det om ledarskapet vore något att ha. Men jag hyser inga sådana förväntningar annat än något enstaka land och då lär de få problem med övriga länder.

När jag frågade en AI fick jag svaret att även om alla andra kontinenter skulle försvinna och bara Afrika blev kvar, så skulle det – även om det tog lång tid – så småningom kunna utvecklas halvledare på runt 90 nanometer, vilket i sin tur skulle kunna leda till att tidiga former av smartphones uppstår.

Anledningen är att även om alla andra kontinenter skulle försvinna, så skulle mänsklighetens vetenskapliga kunskap som byggts upp fram till dess med stor sannolikhet finnas säkerhetskopierad någonstans vid ett forskningsinstitut i Afrika.

Själv är jag dock skeptisk till den här uppfattningen, så av ren nyfikenhet valde jag att ställa frågan.
Citera
2026-01-22, 12:11
Medlem
Riksreptilens avatar
Om invånarna kan får ordning på egen tillverkning av solceller kan en del av nuvarande teknik fungera länge.

Tyvärr är nog prognosen att i flertalet länder kvarstår diktatur eller massiv korruption.
Typexempel med ANC som fått Sydafrika, med alla sina resurser inkl rätt vettigt skolsystem, att sedan flera år ha roterande elavstängningar och hotad vattenförsörjning för större städer.
Citera
2026-01-22, 12:19
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Citat:
Om alla kontinenter försvann utom Afrika, vad skulle då hända med dagens bilindustri samt dator-, smartphone- och internetindustrin?

Skulle produktionen helt upphöra så att bara de redan existerande smartphones som finns kvar används tills de försvinner?

Vad har Afrika någonsin lyckats producera på egen hand?

Förr var det kolonimakterna som höll i trådarna och enda anledningen till att det uppstod någon form av industrik/infrastruktur, nu är det Kineserna som trycker in pengar.

Krig, konflikter och en extrem korruption gör mig väldigt skeptisk kring Afrika som mänsklighetens sista hopp, det finns inte kulturellt att det som är bra för alla är även bra för mig, det handlar bara om att sko sig och sno åt, så jag är tveksam!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in