2026-01-22, 10:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Nej det är nysvenska svartskallar som mest troligt sitter i Spanien.

Tror du? Jag vet vilka du menar, men jag har för mig att de kör andra typer av bedrägerier. Typ att de ringer upp gamla människor och låtsas att de ringer från banken, och lurar de gamla att föra över pengar. Tror att de kör barnbarnsbluffen därifrån också - alltså att messa mormor och låtsas att det är barnbarnet, som har varit med om en olycka eller en utpressningssituation eller något och behöver pengar direkt.

Men just de här romansbedrägerierna, där bedragarna låtsas vara någon känd person, det brukar vara nigerianer.
Citera
2026-01-22, 10:30
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Tror du? Jag vet vilka du menar, men jag har för mig att de kör andra typer av bedrägerier. Typ att de ringer upp gamla människor och låtsas att de ringer från banken, och lurar de gamla att föra över pengar. Tror att de kör barnbarnsbluffen därifrån också - alltså att messa mormor och låtsas att det är barnbarnet, som har varit med om en olycka eller en utpressningssituation eller något och behöver pengar direkt.

Men just de här romansbedrägerierna, där bedragarna låtsas vara någon känd person, det brukar vara nigerianer.

Ok. Du kan ha rätt.
Citera
2026-01-22, 10:36
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Det är synd om Inger fast hon är så korkad. Det är också brottsligt och djupt omoraliskt att lura av dumma människor pengar.

Du låter som bedragarblattarna som sitter nere i Spanien och lurar gamlingar. De rationaliserar det som att "om de är så dumma får de skylla sig själv".

Fast någonstans måste gränsen för eget ansvar ligga. Det är ju liksom inte första gången något sådant här inträffar. Var ju bara några år sedan som en kommunanställd förskingrade en massa pengar för att hjälpa någon som hon trodde var Mick Jagger.

Varför skulle stenrika kändisar helt plötsligt börja chatta med okända människor? Varför kan de inte lösa sin situation själva? Varför ber man inte kändisen visa sig i cam för att få en bekräftelse på att det verkligen är den som den utger sig för att vara?
Citera
2026-01-22, 10:39
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Fast någonstans måste gränsen för eget ansvar ligga.

Det gör det ju också. Hon lär inte få tillbaks pengarna!
Citera
2026-01-22, 10:52
Medlem
Citat:
https://www.news55.se/privatekonomi/lurades-pa-miljonarvet-av-falsk-tareq-taylor-att-man-ar-sa-dum/

Är det synd om Inger? Jag anser att hon får skylla sig själv som är så korkad.

Så din briljanta åsikt är att bedrägeri borde vara lagligt?
Citera
2026-01-22, 10:56
Moderator
Sun Rulers avatar
Nu vet jag inte exakt när detta bedrägeri ägde rum men en snabb googling hade visat henne att Tareq Taylor inte verkar ha så stora ekonomiska bekymmer:
Citat:
Tareq och Sofia bygger sitt drömhus i skärgården

https://www.tidningenbyggmaterial.se/nyheter/e/3753/tareq-och-sofia-bygger-sitt-dromhus-i-skargarden/

Även om det är ren idioti att föra över pengar till en främling så är det ytterst beklagligt att folk skor sig på andra på det viset.
Citera
2026-01-22, 10:57
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Fast någonstans måste gränsen för eget ansvar ligga. Det är ju liksom inte första gången något sådant här inträffar. Var ju bara några år sedan som en kommunanställd förskingrade en massa pengar för att hjälpa någon som hon trodde var Mick Jagger.

Varför skulle stenrika kändisar helt plötsligt börja chatta med okända människor? Varför kan de inte lösa sin situation själva? Varför ber man inte kändisen visa sig i cam för att få en bekräftelse på att det verkligen är den som den utger sig för att vara?

Man fåt bara hoppas man inte blir gaggig och låter någon kändis rensa ens konto.

Går ju ha dubbelt verifiering med bankid. Typ ens barn får godkänna betalningen när Taylor Swift behöver en hacka.
Citera
2026-01-22, 10:58
Medlem
Citat:
https://www.news55.se/privatekonomi/lurades-pa-miljonarvet-av-falsk-tareq-taylor-att-man-ar-sa-dum/

Är det synd om Inger? Jag anser att hon får skylla sig själv som är så korkad.

Ja, alltså det är ju inte heller direkt tillåtet att använda sig av en annans namn för att kunna begå ett brott och det är ju med märkligt att sådan har transaktioner kan gå igenom på banken.
För övrigt så antar jag att detta förmodligen i vanlig ordning är några invandrare och detta borde med göra så de förverkat sitt svenska medborgarskap för detta livet.
Vi behöver ärliga människa och inte sådana har glidare som bara vill leva på att lura och utnyttja andra.
Citera
2026-01-22, 11:03
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Bedragarna sitter förmodligen i Nigeria eller Ghana, men som vanligt vill myndigheter och media inte berätta att de är negrer. Så de ger sig i stället på mellanhänderna i Sverige, som vanligen också är brottsoffer. Det är ju så det går till - först suger negrerna ett bedrägerioffer torrt, och när det inte finns mer att hämta får han eller hon agera "money mule" vid bedrägerier mot andra.

För övrigt saknas uppgiften var negrerna tog kontakt med kvinnan. Ofta är det på Facebook, de skriver bara "hej" till alla kvinnor (eller män) i en viss ålder som angett sin relationsstatus som "singel" eller "osäker", antingen i ett kommentarfält eller som mess. Och det är alltid någon idiotkvinna (mer sällsynt idiotman) som svarar, och då följer de sitt färdiga manus.
Mycket troligt är det folk i Kambodja som med hjälp av kinesisk Ai styrda av kinesisk maffia som gör detta, i Kambodja finns det stora bedrägericentraler som jobbar främst med facebook och just luras med svenska kändisar, de flesta har säkert sett dessa fejkannonser med ursprung Kambodja.

Det är inte bara gränsområden Thailand och Kambodja bråkar om utan Thailand har många medborgare inlåsta i just bedrägericenters i Kambodja och Thailand kräver dessa kidnappade/utpressade stackare skall släppas annars kommer Thailand fortsätta kriget (med all rätt).
Citera
2026-01-22, 11:04
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Man fåt bara hoppas man inte blir gaggig och låter någon kändis rensa ens konto.

Går ju ha dubbelt verifiering med bankid. Typ ens barn får godkänna betalningen när Taylor Swift behöver en hacka.

Står ingenstans i artikeln hur gammal "Inger" är.

Om det handlar om någon riktigt gammal och gaggig är det givetvis vettigt om barnen har hand om allt sånt där. Man kan pytsa ut pengar till mamma då och då och man kan sköta att betala hennes räkningar etc. Se till att hon inte har Bank ID installerat osv. Men alla har inte barn.
Citera
2026-01-22, 11:07
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Är det fler än jag som tror att Tareq själv ligger bakom kuppen?

Klart det är Tareq, vi såg ju han egentligen är i Solsidan. Den äkta Tareq kom äntligen fram.
Citera
2026-01-22, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Står ingenstans i artikeln hur gammal "Inger" är.

Om det handlar om någon riktigt gammal och gaggig är det givetvis vettigt om barnen har hand om allt sånt där. Man kan pytsa ut pengar till mamma då och då och man kan sköta att betala hennes räkningar etc. Se till att hon inte har Bank ID installerat osv. Men alla har inte barn.
Exakt. Jag sköter min mors Bank id och hon har fått direktiv av mig om någon ringer eller dylikt. Det är som du skriver att alla åldringar har inte barn eller så skiter dom i sina föräldrar, såna exempel har jag tyvärr i min närhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in