2026-01-22, 09:10
Medlem
https://www.di.se/nyheter/guldregn-hagrar-har-spas-utdelningsfesten-bli-storst/

Citat:
Guldregn hägrar – här spås utdelningsfesten bli störst

Svenska aktieägare kan se fram emot ett rejält guldregn under den rapportsäsong som så sakteliga smugit igång.
Di:s sammanställning avslöjar var analytikerna spår att utdelningsfesten blir som störst.

Och man riktgt hör hur det går i byxan för den manlige reportern och hur det plaskar i trosorna på den kvinnliga när de skriver denna text.

Kan någon förklara detta? ALLA är ju inbjudna till utdelningsfesten! Det enda man behöver är pengar. Det är ju bara att köpa ”utdelningsaktierna” (nu gick det i byxan för hälften av trådens läsare).

Snälla. Kan vi inte reda ut detta en gång för alla?
Citera
2026-01-22, 09:15
Medlem
Alla bolag delar inte ut lika mycket. Satsa på rätt häst.
Citera
2026-01-22, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Alla bolag delar inte ut lika mycket. Satsa på rätt häst.

Vadå satsa på rätt häst? Facit finns ju tillgängligt för alla i god tid.
Citera
2026-01-22, 09:36
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
https://www.di.se/nyheter/guldregn-hagrar-har-spas-utdelningsfesten-bli-storst/

Och man riktgt hör hur det går i byxan för den manlige reportern och hur det plaskar i trosorna på den kvinnliga när de skriver denna text.

Kan någon förklara detta? ALLA är ju inbjudna till utdelningsfesten! Det enda man behöver är pengar. Det är ju bara att köpa ”utdelningsaktierna” (nu gick det i byxan för hälften av trådens läsare).

Snälla. Kan vi inte reda ut detta en gång för alla?
Vad är det inte du begriper?
Att det är skillnad på att äga en aktie och få utdelning på den och å andra sidan som nu via Expressen få veta att det kommer att bli utdelning i en aktie, köpa den och sedan få utdelning?
Citera
2026-01-22, 09:37
Medlem
Dishys avatar
Tycker inte att hög utdelning är en så tungt vägande faktor när jag väljer aktier, ser utdelning som en liten bonus om det trillar in något bara.
Citera
2026-01-22, 09:40
Medlem
Bankaktier är trevliga utdelare. Köp, återinvestera utdelningen, upprepa i 20-25 år. Profit.
Citera
2026-01-22, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Vad är det inte du begriper?
Att det är skillnad på att äga en aktie och få utdelning på den och å andra sidan som nu via Expressen få veta att det kommer att bli utdelning i en aktie, köpa den och sedan få utdelning?

Vad är skillnaden?
Citera
2026-01-22, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Bankaktier är trevliga utdelare. Köp, återinvestera utdelningen, upprepa i 20-25 år. Profit.

?
Känns som ett nollsummespel.
Du får nåt och ger tillbaka det direkt. Vad är vitsen med det?
Citera
2026-01-22, 09:52
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Vadå satsa på rätt häst? Facit finns ju tillgängligt för alla i god tid.
i god tid innan vadå?
Innan utdelning sker men efter offentligt besked om beslut om höjd utdelning?
Det kan ju vara en aspekt visserligen, men samtidigt blir det ju ingen grund för fest när man visste vad som skulle ske innan köpet och att man själv fick betala för festen genom en högre kurs.
Det är ju roligast att gå på fest när man blir bjuden å det var väl det Expressen avsåg.
Citera
2026-01-22, 09:52
Medlem
Citat:
?
Känns som ett nollsummespel.
Du får nåt och ger tillbaka det direkt. Vad är vitsen med det?

Man får utdelning på utdelningen. Tid på marknaden slår timing på marknaden.
Citera
2026-01-22, 10:01
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001

Kass taktik.
Köp tillväxt och håll i 20-25 år istället och se totalavkastningen utklassa din taktik.

Med det sagt har jag en utdelningsportfölj, men tanken är inte att den ska explodera i värde.
Citera
2026-01-22, 10:04
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Vad är skillnaden?
Vi bortser från den utdelning man redan anade av hävd - "så brukar det vara gällande Telia" t ex.
Den utdelningen är visserligen välkommen, men sedan länge inräknad.
Jag har Telia och vet ungefär var utdelningen brukar ligga.
När jag får den blir jag ju glad, men inte känner jag någon festglädje direkt.
När utdelningen blir oförväntat stor blir jag ju extra upprymd och i feststämning (bara ett uttryck som expressen använder)
Vill du vara med på den festen kan du ju bara köpa aktier i Telia när du får reda på att det blir extra hög utdelning, det har du rätt i.
Då får du visserligen betala för aktieutdelningen med en högre kurs å det är ju inte så kul, men lite.
Som att bli bjuden på nobelfesten eller att tillhöra de som får betala för sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in