2026-01-24, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Jag menade utdelningsaktier kontra aktier som inte har utdelning. Eller för all del fonder som inte delar ut. I de fallen måste man sälja för att få pengar och man vet aldrig om man trycker på säljknappen vid rätt tillfälle.

Aktieutdelningarna rasslar in av sig själv.
Jag förstår din poäng. Min var att tur att man inte satt för länge i tex Kinnevik eller Dustin som hade en hygglig utdelning under några år.
Citera
2026-01-25, 08:16
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag ser också utdelning som ett sätt att minska på risken i en investering. Ett företag kan gå bra i många år och sedan krascha. Om jag då fått utdelningar på vägen har jag åtminstone fått något tillbaka på investeringen. Titta på Dustin Group som ett exempel.

Annars är det ett bekvämt sätt att passivt få pengar att röra sig med varje år utan att behöva ta ställning till vilka värdepapper man behöver sälja av. Behöver man inte pengarna är det bara att återinvestera dem.

Går det förresten att se på något sett hur en aktie utvecklats inklusive utdelning, så man vet hur mycket man tjänat på en aktie netto? Det blir annars svårt att jämföra sina aktier med varandra, eftersom en aktie där kursen utvecklats dåligt fortfarande kan ha gett mig massor i utdelning. Min norska aktie Hafnia här exempelvis gett mig nästan dubbelt så mycket i utdelning som jag ursprungligen köpte aktien för.
Citera
2026-01-25, 11:17
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aljechin69
Jag förstår din poäng. Min var att tur att man inte satt för länge i tex Kinnevik eller Dustin som hade en hygglig utdelning under några år.

Ja eller tänk på Telia som sjunkit mer i värde än den delat ut sedan untroduktionen.

Det hade varit bättre att sätta in pengarna på ett sparkonto och ta motsvarande utdelningen varje år.
Citera
2026-01-25, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Som t.e.x vad?

Banker är väl en av få aktier som är mer eller mindre riskfria på sikt?

En vanlig index fond slår vilken bankaktie som helst på sikt.

Jag banker klarar sig bättre i dåliga tiden. Men du får samtidigt tänka på att låg risk = låg avkastning.

Dessutom kan en bank konka.
Citera
2026-01-25, 12:12
Medlem
Utdelning är dåligt, men det förstår inte vanligt folk.

Utdelning realiserar ett skatteevent som gör att staten tar en del av pengarna varje år.

Warrent Buffett är en person som förstod detta och BRK har aldrig gjort en utdelning sen han tog över skutan.
Citera
2026-01-27, 00:48
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aspiring
Warrent Buffett är en person som förstod detta och BRK har aldrig gjort en utdelning sen han tog över skutan.

BRK gillar dock när deras innehav ger utdelning, som han sedan återinvesterar.
Citera
2026-01-27, 07:49
Medlem
Skyggedanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aspiring
Utdelning är dåligt, men det förstår inte vanligt folk.

Utdelning realiserar ett skatteevent som gör att staten tar en del av pengarna varje år.

Staten tar pengar när du säljer? Vad är skillnaden? Qualified dividends i USA skattas inte mycket, i Sverige har väl alla KF eller ISK så det blir inte mycket skatt heller.

Det är helt naturligt att bolag börjar dela ut eller köpa tillbaka sina aktier när de mognat. Finns fonder och personer som gillar utdelning, finns de som föredrar återköp. Eller varför inte lite av varje. Smaken är som baken.

Buffetts har talat sig varm om KO utdelningarna många gånger, sagt hur mycket han gillar dem och hur mycket BRK har tjänat på dem över åren. Han kände sig dock säker på att BRK själva kunde få bättre return on capital och tjäna aktieägarna mer om han bestämde kring vinsterna istället för aktieägarna.
Citera
2026-01-27, 07:58
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Det känns som ett nollsummespel bara om man stirrar sig blind på utdelningsdagen.
Återinvesterad utdelning betyder fler aktier → högre framtida utdelningar → ännu fler aktier.
Det är ränta-på-ränta i aktieform, inte gratispengar. Men över 20–25 år gör det enorm skillnad.

Exakt, köper man aktier direkt efter utdelningsdagen så är de oftast billigare (går ofta ner minst hela utdelningssumman) och då kan man få fler aktier som sen går upp under tiden inför nästa utdelning.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in