2026-01-14, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaisyB
Hur skriver man det rätt då? 😅 Skriver man utan dubbla negationer så det blir det antingen "Jag ångrar att jag inte bodde utomlands" eller "Jag ångrar inte att jag bodde utomlands", där den första blir fel för hon ångrar inte det och den senare fel för hon har aldrig bott längre tid utomlands.

Tror säkert, och särskilt i kretsarna hon rör sig i, att man kan känna en press att göra det coola rätta. Och för henne som kommer från ekonomiskt stabila förhållanden, där man egentligen inte riskerar något genom att chansa på att flytta utomlands, hör det säkert till att vidga vyerna med en längre utlandsvistelse. Hon har som du säger säkert känt komplex över det, över att vara tråkig. Men verkar ha landat i att det var rätt val för henne.

Tyckte också sista punkten var lite krystad, dock 😅 Undrar om nån tipsat denna Martin om att han nämns då och då.
Kanske man skulle skriva: jag ångrar inte att jag valde att stanna hemma när kompisar flyttade utomlands. Eller: Jag ångrar inte att jag valde bort att bo utomlands. Jag tycker mest det var en konstig sak att ta upp, att man inte ångrar att man inte gjort något... det avslöjar bara att hon har mindervärdighetskomplex och vill försvara sina val. Det kanske är just så att hon egentligen ångrar det, och då skulle din mening Jag ångrar att jag inte bodde utomlands, vara den rätta
Senast redigerad av Fridafogel99 2026-01-14 kl. 15:28.
Citera
2026-01-20, 13:23
Medlem
Idag 25 bilder,alla varianter av allt vi sett 10 000 ggr förut,selfies,ljuslådan,brudklänningar,...förstår att det kan vara ett hårt och svårt arbete att hitta nåt att blogga om varje dag, men varför då inte välja färre bilder,kortare text,ist för detta trista upplägg?
Citera
2026-01-21, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petroliumxx
Idag 25 bilder,alla varianter av allt vi sett 10 000 ggr förut,selfies,ljuslådan,brudklänningar,...förstår att det kan vara ett hårt och svårt arbete att hitta nåt att blogga om varje dag, men varför då inte välja färre bilder,kortare text,ist för detta trista upplägg?
Tänkte exakt samma, gårdagens blogg var bara upprepning. Brukar titta noga när det är fina bilder, men detta inlägg scrollade jag förbi. Måste vara otroligt stressande och ångestfyllt att hitta på inlägg varje dag, föreställer jag mig, hon kanske tycker det är jättekul. Har f ö en kollega som jobbar deltid med kostym i tv-produktioner. Hon påstår att det inte går att få uppdrag på heltid, utan i perioder. Så Elsa får nog blogga vidare. Iaf på deltid.
Senast redigerad av Fridafogel99 2026-01-21 kl. 11:43.
Citera
2026-01-21, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fridafogel99
Tänkte exakt samma, gårdagens blogg var bara upprepning. Brukar titta noga när det är fina bilder, men detta inlägg scrollade jag förbi. Måste vara otroligt stressande och ångestfyllt att hitta på inlägg varje dag, föreställer jag mig, hon kanske tycker det är jättekul. Har f ö en kollega som jobbar deltid med kostym i tv-produktioner. Hon påstår att det inte går att få uppdrag på heltid, utan i perioder. Så Elsa får nog blogga vidare. Iaf på deltid.

Det känns som det enda Elsa tänker på är nästa grej hon måste ha och ändå känns allt som upprepningar. Trots att hon köper nya grejer flera gånger i veckan.
Vad det gäller jobbet har jag svårt att se att Elsa ska kunna slåss om andra jobb än som springflicka. Många hon kommer konkurrera med har ju både utbildning, erfarenhet och är yngre och hungrigare också. Men Elsa behöver ju inte pengarna utan vill bara ha en kuliss till sitt liv.
Citera
2026-01-21, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carli
Vad det gäller jobbet har jag svårt att se att Elsa ska kunna slåss om andra jobb än som springflicka. Många hon kommer konkurrera med har ju både utbildning, erfarenhet och är yngre och hungrigare också. Men Elsa behöver ju inte pengarna utan vill bara ha en kuliss till sitt liv.

Men verkar ju som jobbet hon ska påbörja nu är att hon är huvudansvarig, inte bara springflicka.

Så här skrev hon för ett par dagar sedan:
Citat:
Idag börjar jag mitt nya jobb och gör mitt livs första egna kostym, och det är egentligen allt jag önskar mig!

Så snabb stegring i karriären. Från att assistera i ett enda projekt behövde hon bara ett körkort för att bli huvudansvarig. Men får hoppas att rekryteringsprocessen innebar att hon presenterade nån slags vision för kostymen i projektet.
Citera
2026-01-21, 12:32
Medlem
Citat:
Men verkar ju som jobbet hon ska påbörja nu är att hon är huvudansvarig, inte bara springflicka.

Så snabb stegring i karriären. Från att assistera i ett enda projekt behövde hon bara ett körkort för att bli huvudansvarig. Men får hoppas att rekryteringsprocessen innebar att hon presenterade nån slags vision för kostymen i projektet.

"Idag börjar jag mitt nya jobb och gör mitt livs första egna kostym, och det är egentligen allt jag önskar mig!"

Vad är hon huvudansvarig för då?
Citera
2026-01-21, 12:57
Medlem
Citat:

Ja verkligen. Har inte läst på ett tag. Spännande att se hur det går!
Citera
2026-01-21, 13:48
Medlem
RayOfLights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikaelviraa
"Idag börjar jag mitt nya jobb och gör mitt livs första egna kostym, och det är egentligen allt jag önskar mig!"

En kortfilm, enlig tidigare blogginlägg
Citera
2026-01-21, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikaelviraa

I december skrev hon så här:
Citat:
Ett steg i taget mot drömmen, i januari gör jag kostymen själv för min första kortfilm!

Är nog detta och det redan citerade inlägget från nu i dagarna som jag sett om det. Så vet inget mer om själva projektet, ser heller inga andra detaljer i kommentarsfältet.

Men eftersom hon upprepat skrivit att gör kostymen själv så antar jag att hon inte är assistent den här gången.
Citera
2026-01-21, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carli
Ja verkligen. Har inte läst på ett tag. Spännande att se hur det går!
Försökte se Netflixserien Synden som hon gjort smuts till bl a men den va otroligt tråkig så orkade inte se klart den.
Citera
2026-01-21, 20:59
Medlem
RayOfLights avatar
Citat:
I december skrev hon så här:

Är nog detta och det redan citerade inlägget från nu i dagarna som jag sett om det. Så vet inget mer om själva projektet, ser heller inga andra detaljer i kommentarsfältet.

Men eftersom hon upprepat skrivit att gör kostymen själv så antar jag att hon inte är assistent den här gången.
En kortfilm är sällan mer än 10 minuter och har vanligtvis bara ett par scener och få skådespelare. Ofta utspelar sig allt under samma dag och budgeten är minimal.

Inte ens säkert att Elsa får betalt. Så det är inte så konstigt att hon jobbar själv den här gången..
Citera
2026-01-22, 09:01
Medlem
Jag tittade på Sveriges största konstkupper på SVT och blev lite förvånad när Elsa Billgren dök upp och berättade ointressanta irrelevanta saker i ett avsnitt om stölden på Carl Larsson-gården. Undrade varför och googlade lite varpå denna låsta artikel dök upp. Är där kanske någon som prenumererar?

https://www.falukuriren.se/2023-05-24/elsa-billgren-en-snyltgast-pa-carl-larsson-garden

”Elsa Billgren en snyltgäst på Carl Larsson-gården

Elsa Billgren står som avsändare för en ny bok om Carl och Karin Larsson. Men vad har hon egentligen gjort?

Galleri Hörnan hade redan sommaren 2019 en utställning med rubriken ”Carl Larsson – ett sekel som influencer”. Tanken var att belysa hur konstnärsparen Carl och Karin aktivt använde sitt eget hem och bilderna av det som föredöme på hur man kunde leva och inreda på ett ”trefvligt” sätt. Boken ”Ett hem” gavs ut 1899 och innehöll akvareller och texter.”

Avsnittet i fråga
https://www.svtplay.se/video/epd2WnZ/sveriges-storsta-konstkupper/5-brottet-pa-carl-larsson-garden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in