2026-01-21, 20:49
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattemeettt
Om en utgår ifrån att alla är i form så går det redan nu att förutspå tillgängliga platser på flera av distanserna. I femmilen är det två platser som är kvar. I första hand står dom platserna mellan Ilar, Sundling, Ribom och Svahn. Och kan tänka mig att Svahn tar en av platserna.
Sundling har sprintstafetten på onsdagen innan och är nog inte i nån jättebra form efter det. Det gick väl sådär i Trondheim senast.
Jag tror en tremil hade passat henne bättre, om hon ska upp på pallen. Så då står det mellan Ilar och Ribom. Och den platsen avgörs nog dagen innan.

Lokalblaskan i Ulricehamn fiskar ju bara efter att kunna va först om att skriva om Hagströms uttagning. Det vore väl ganska dumt av Byström att gå ut med det, när inget annat är offentligt ännu.
Det enda vi vet säkert är att Grahn och Myhlback åker sprinten (och kanske nåt mer). Då jag tar för givet att Anger kommer bli uttagen och det står mellan Häggström och Halfvarsson om den sista platsen, så är det bästa alternativet Halfvarsson.

Sprintstafetten för herrar är Anger och Häggström förstahandsval. Och en eventuell spurt mellan Anger och Pellegrino kan säkert slå till Sveriges fördel. Det har gått bra tidigare.

Om dom inte tänkt ta ut Hagström är det nog på plats att förmedla det innan avgång på flygplatsen. Eller har dom tänkt sig att hennes anhöriga ska åka ner och heja på Johanna när Johanna står vid sidan av och hejar fram sina lagkamrater.
Det är lite skillnad på att heta Mamma Mia eller Hagströms när en åker iväg på ett OS.

Och var det inte Hagström som var ledsen häromveckan innan hon hade fått biljetten och sa hon lika gärna kan lägga ner karriären om hon inte får åka på OS.
Nu ska det ju inte funka som nån slags utpressning ungefär som den Kläbo/Iversen sysslar med, men nån jäkla fingertoppskänsla kan en väl ändå begära ifrån landslagschefer när dom vet hur mycket det betyder för åkarna. Och som i Hagströms fall när alla vet att hon knappast är aktuell för nåt annat.

Maja var väl ganska överlägsen 2021, sen efter det inte lika så överlägsen. Varför hon ska gå före Hagström när hon slutade fyra på genrepet förstår jag inte överhuvudtaget. Inte heller har hon nån Världscupseger denna säsong. Jag vet inte vad det där senaste jurybeslutet landade i, men jag tyckte mig läsa nåt om diskning. Med en snabbanalys upplever jag Maja i mästerskapssprint som en åkare med hög risk att vara inblandad i en massa incidenter. Detsamma gäller Svahn.

Som jag skrivit tidigare så tror jag att det även finns en ambition att få till en så rättvis uttagning som möjligt, utöver dagsform.
Jag hade nog valt Ribom och Svahn före Dahlqvist på sprinten och Sundling/Dahlqvist är helt givna på sprintstafetten.
För att ge Dahlqvist möjlighet till en individuell medalj så blir det Dahlqvist/Ilar/Sundling/Andersson på 10km f.

Andersson och Karlsson på skiathlon. Kanske Svahn och Ilar på dom sista två platserna. En ganska svår uttagning.
Ribom bör väl få runt två platser under OS också.

I damstafetten är Andersson och Sundling helt givna. Helst Andersson på klassiskt och varför inte Ilar på fristil. (Jag tror dock att jag redan förutspått Byströms uttagning). I min uppställning petas Karlsson av Svahn.

Kalla detta för spekulationer eller nåt annat. Men att tro att det mesta bestäms dagen innan tävling tror jag inte särskilt mycket på. Ledningen har redan nu en ganska tydlig plan vem som åker vad, även om åkarna själva inte får besked innan dess. Åtminstone vad som förmedlas utåt.

"Truppen" till damsprinten kommer att spikas dagarna innan. Både Byström men även Maja har sagt det nu offentligt. Det är så verkligheten ser ut när vi har 5 medaljkandidater som slåss om 4 platser. Att anhöriga åker ner på ett OS ska väl inte påverka överhuvudtaget om man ska få åka eller ej.

Vad gäller Jonna på femmilen i Trondheim så var väl hennes första skidpar rent bedrövliga, och hon hämtade ju sig efter skidbytet och var klart bäst av resten på en femteplats.
Citera
2026-01-21, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
"Truppen" till damsprinten kommer att spikas dagarna innan. Både Byström men även Maja har sagt det nu offentligt. Det är så verkligheten ser ut när vi har 5 medaljkandidater som slåss om 4 platser. Att anhöriga åker ner på ett OS ska väl inte påverka överhuvudtaget om man ska få åka eller ej.

Vad gäller Jonna på femmilen i Trondheim så var väl hennes första skidpar rent bedrövliga, och hon hämtade ju sig efter skidbytet och var klart bäst av resten på en femteplats.
För att inte tala om skiatlonen där Jonnas fall mycket väl kan ha kostat henne guldet. Hon är väl rimligen aktuell till att åka allt egentligen, det vill hon ju själv i alla fall, men är klart att Ilars succesäsong gör det ännu svårare att ta ut åkare till distansloppen.
Citera
2026-01-21, 21:53
Medlem
Det mest sannsynlige er vel at Sundling ender opp med 3-4 gull og ev. en medalje til. Skal man ta øvelse for øvelse er det noe sånt som dette:
Sprint: Størst gullfavoritt dersom løypen er like lang som den var i Tour de Ski (nest største gullfavoritt dersom man reduserer lengden til "vanlig" V-cuptid, noe man sannsynligvis ikke gjør)
Sprintstafett: Den aller største gullsjansen. Skal svært mye til at det blir noe annet enn gull, og det eneste laget som kan få til det er Tyskland tror jeg (Rydzek er helt klart raskere på et oppløp, men spørs med utholdenheten over 3 runder)
Stafett: Den største favoritten. Sannsynligvis en spurt med Norge igjen, og da er jo naturligvis utfallet gitt. De fremste usikkerhetsmomentene om man ser historisk er smøring og Frida Karlsson. Andersson og Ilar er nok ganske sikre kort slik jeg ser det.
Skiathlon: En av de tre største favorittene sammen med Ebba Andersson og Diggins. Ebba Andersson aller størst favoritt, med Sundling som nest størst favoritt slik jeg ser det.
10 km intervall: En god medaljekandidat, men har ikke det samme toppnivået på distansen som Ebba og Diggins hvis en av dem/begge har dagen. Rangerer Diggins som størst favoritt der, Ebba som nest størst favoritt og Sundling i en gruppe med andre medaljekandidater som Karlsson og et par norske.
50 km klassisk: Her har jeg ærlig talt svært liten tro på gull til Sundling og ikke veldig stor tro på medalje heller. En veldig åpen øvelse med tre hovedfavoritter slik jeg ser det som jeg ikke klarer å skille. Andersson, Karlsson og Slind. Bak der igjen en gjeng med blant annet Stadlober og Weng som kan blande seg inn i medaljekampen.
Jeg spår at det til slutt blir 3 gull og 1 sølv til Sundling, noe som vil være historisk bra i OL-sammenheng i så fall.
Citera
2026-01-21, 22:30
Medlem
Jonna Sundling vinner Jerringpriset.
Synnerligen välförtjänt.
Citera
2026-01-21, 22:43
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PynchonsApa
För att inte tala om skiatlonen där Jonnas fall mycket väl kan ha kostat henne guldet. Hon är väl rimligen aktuell till att åka allt egentligen, det vill hon ju själv i alla fall, men är klart att Ilars succesäsong gör det ännu svårare att ta ut åkare till distansloppen.
Ilars sucésäsong gör det enklare. Ebba-Frida-Jonna-Moa känns som en given kvartet på distanslopp och långa stafetten, med möjligt undantag för femmilen där jag skulle köra Svahn istället för Ilar om Moa inte gjort succé innan
Citera
2026-01-21, 22:56
Medlem
Är ändå lite häpen över att Jonna vann Jerringpriset. Har inte upplevt henne som "folkkär" på samma sätt som Kalla, Frida, Ebba. Hon har ju gått lite under radarn trots flera år med enorma framgångar.
Nå, kul att fler tänker som mig och tycker det är dags att hylla henne.
Citera
2026-01-21, 23:31
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jonna Sundling vinner Jerringpriset.
Synnerligen välförtjänt.

Mycket välförtjänt att den här Joanna Sundling vann
Citera
2026-01-21, 23:41
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Mycket välförtjänt att den här Joanna Sundling vann

Agenten Daniel Wessfeldt sa också Jo(h)anna om Jonna i eftersnacket...

Men tillade att det var kul att hon vann och att han gillar henne.
Citera
2026-01-21, 23:45
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Agenten Daniel Wessfeldt sa också Jo(h)anna om Jonna i eftersnacket...

Men tillade att det var kul att hon vann och att han gillar henne.

Han är en stor agent inom friidrotten
Citera
2026-01-21, 23:57
Medlem
katws avatar
Jonna vann överlägset:

Citat:
Jerringpriset 2025 (488 008 röster)

1) Jonna Sundling, skidor 214 832 röster
2) Mjällby AIF, fotboll 110 591 röster
3) Daniel Ståhl, friidrott 56 726 röster
4) Andreas Almgren, friidrott
5) Jenny Rissveds, mountainbike
6) Armand Duplantis, friidrott
7) Ebba Andersson, skidor
8) Truls Möregårdh, bordtennis
9) Frida Karlsson, skidor
10) Maja Stark, golf
11) Isabelle Haak, volleyboll
12) Elvira Öberg, skidskytte
13) Viktor Gyökeres, fotboll

https://www.sverigesradio.se/artikel/jonna-sundling-tar-hem-radiosportens-jerringpris
Citera
2026-01-22, 01:43
Moderator
Hjv9s avatar
Iversen är Norges motsvarighet till Calle. Sjukt vad mycket uppmärksamhet och känslor han rör upp. Mediafolk måste slicka sig om munnen gånger tusen efter besked om hans OS- plats.
Citera
2026-01-22, 06:59
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PynchonsApa
Är ändå lite häpen över att Jonna vann Jerringpriset. Har inte upplevt henne som "folkkär" på samma sätt som Kalla, Frida, Ebba. Hon har ju gått lite under radarn trots flera år med enorma framgångar.
Nå, kul att fler tänker som mig och tycker det är dags att hylla henne.

Jag tror det är kombinationen av hennes personlighet och hennes resultat/prestationer som gör henne folkkär. Som person sticker hon inte ut och är inte cool som en del andra idrottare men just hennes timida framtoning tror jag slår an någonting hos ganska många.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in