2026-01-21, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Frågan är om inte Tyskland blir favoriter på Team Sprinten nu på Fredag

Edit: Damernas såklart.
Jag har en (dålig) känsla för att dom kan bli RIKTIGT svåra även i OS.
Citera
2026-01-21, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Maja har kommenterat att numera är alla bra vänner, sen är det väl Linn som tagit över som Fridas bästis

Maja bor I Trondheim medan de andra bor i Östersund(?). Har säkert något med saken att göra.
Citera
2026-01-21, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Frågan är om inte Tyskland blir favoriter på Team Sprinten nu på Fredag

Edit: Damernas såklart.
Ja, de ser precis så svåra ut som jag befarade
Citera
2026-01-21, 15:32
Medlem
katws avatar
Frida har fått ordning på fotproblemen:

Citat:
– Hon har ju erfarenhet, så får hon fem dagar eller en vecka för att lägga tid på rehab och göra rätt grejer med kontroll så brukar det ordna till sig. Det gjorde det den den här gången också. Det svarade ganska bra, så hon känns bra i foten och kan göra all träning. Det var bra att hon fick ordning på det, säger hennes tränare Per Nilsson.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/Arlan5/frida-karlsson-i-full-gang-efter-fotproblemen
Citera
2026-01-21, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/Arlan5/frida-karlsson-i-full-gang-efter-fotproblemen
Hon var ju väldigt snabbt på skidor igen så misstänkte det men bra info. Tror hon postade redan fredagen efter Touren så bör vara i bra fas
Citera
2026-01-21, 15:56
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Jag har tolkat det som att det är landslagets läger för de som vill höghöjdsladda inför OS, men jag vill även minnas att man sagt att de som är i Seisser Alm inte kommer tävla i Goms vilket inte verkar gälla fullt ut
Det är en jäkla resa från Seiser Alm till Goms, en heldags.
Ska Emma bryta upp från Seiser Alm när Jonna kommer dit?

Jag blir lite nyfiken på vem som kör? Var är skidorna, utspridda på två orter + vallabussen + nån bil?
Citera
2026-01-21, 15:59
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:

Såg Frida på bild med Kläbo på Instagram. Kanaske Kläbo som gett henne en fotmassage?
Citera
2026-01-21, 16:00
Medlem
rainbowias avatar
Tyska OS-laget

Pia Fink
Laura Gimmler
Katharina Hennig Dotzler
Helen Hoffmann
Sofie Krehl
Coletta Rydzek
Katherine Sauerbrey

Janosch Brugger
Frédéric Moch
Jakob Moch
Florian Notz
Jan Stölben

Bägge Mocharna! Just idag lutar jag mig emot detta stafettlag, damer. Fink-Hennig-Hoffman-Gimmler. Bra reserver att tillgå. De har 8 platser att tillgå så möjligt en dam till ansluter.
-----
Citera
2026-01-21, 16:26
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:

Hm. Hon är ju på snö och tränar iallafall vilket får tolkas som riktigt positivt, iallafall jämfört med förra årets misär.

Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien

Jag blir lite nyfiken på vem som kör? Var är skidorna, utspridda på två orter + vallabussen + nån bil?

Dom tränar väl inte med tävlingsskidorna.
Citera
2026-01-21, 17:40
Medlem
HungalaBungalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Jonna är dundergiven, jag kan inte tänka mig annat. Sen att hon kanske hamnar i samma fack medialt i en intervju är en annan sak. Övriga sprintåkare tycker jag är rimligt att man tar ut lite mer efter ”dagsform”, även om Ribom skulle behöva ett riktigt bra resultat i Goms för att verkligen vara med i förhandssnacket. Förhoppningsvis har inte sjukdomen ställt till det för mycket och att hon kunnat träna på bra efter.
Jag tar inget för givet efter Planica, men visst är det så det borde vara.
Citera
2026-01-21, 19:16
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HungalaBungala
Jag tar inget för givet efter Planica, men visst är det så det borde vara.

Upplever att dom ändå lärt sig av det debaclet, tack och lov.
Citera
2026-01-21, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Precis vad jag trott och förespråkat.

Dock tror jag att åtminstone Jonna och Maja redan är klara om dom håller sig friska och skadefria.

Sen har jag en svag, svag känsla av att man vill ha med Linn lite beroende på hur formen ser ut.
I bra form är hon en given medaljaspirant.

Så, i mina ögon kommer den sista platsen att stå mellan Emma och Johanna.
Tittar man resultatmässigt är det ju Johanna som ska åka.
Lägger man till bankaraktär och form kanske det blir annorlunda.

Om en utgår ifrån att alla är i form så går det redan nu att förutspå tillgängliga platser på flera av distanserna. I femmilen är det två platser som är kvar. I första hand står dom platserna mellan Ilar, Sundling, Ribom och Svahn. Och kan tänka mig att Svahn tar en av platserna.
Sundling har sprintstafetten på onsdagen innan och är nog inte i nån jättebra form efter det. Det gick väl sådär i Trondheim senast.
Jag tror en tremil hade passat henne bättre, om hon ska upp på pallen. Så då står det mellan Ilar och Ribom. Och den platsen avgörs nog dagen innan.

Lokalblaskan i Ulricehamn fiskar ju bara efter att kunna va först om att skriva om Hagströms uttagning. Det vore väl ganska dumt av Byström att gå ut med det, när inget annat är offentligt ännu.
Det enda vi vet säkert är att Grahn och Myhlback åker sprinten (och kanske nåt mer). Då jag tar för givet att Anger kommer bli uttagen och det står mellan Häggström och Halfvarsson om den sista platsen, så är det bästa alternativet Halfvarsson.

Sprintstafetten för herrar är Anger och Häggström förstahandsval. Och en eventuell spurt mellan Anger och Pellegrino kan säkert slå till Sveriges fördel. Det har gått bra tidigare.

Om dom inte tänkt ta ut Hagström är det nog på plats att förmedla det innan avgång på flygplatsen. Eller har dom tänkt sig att hennes anhöriga ska åka ner och heja på Johanna när Johanna står vid sidan av och hejar fram sina lagkamrater.
Det är lite skillnad på att heta Mamma Mia eller Hagströms när en åker iväg på ett OS.

Och var det inte Hagström som var ledsen häromveckan innan hon hade fått biljetten och sa hon lika gärna kan lägga ner karriären om hon inte får åka på OS.
Nu ska det ju inte funka som nån slags utpressning ungefär som den Kläbo/Iversen sysslar med, men nån jäkla fingertoppskänsla kan en väl ändå begära ifrån landslagschefer när dom vet hur mycket det betyder för åkarna. Och som i Hagströms fall när alla vet att hon knappast är aktuell för nåt annat.

Maja var väl ganska överlägsen 2021, sen efter det inte lika så överlägsen. Varför hon ska gå före Hagström när hon slutade fyra på genrepet förstår jag inte överhuvudtaget. Inte heller har hon nån Världscupseger denna säsong. Jag vet inte vad det där senaste jurybeslutet landade i, men jag tyckte mig läsa nåt om diskning. Med en snabbanalys upplever jag Maja i mästerskapssprint som en åkare med hög risk att vara inblandad i en massa incidenter. Detsamma gäller Svahn.

Som jag skrivit tidigare så tror jag att det även finns en ambition att få till en så rättvis uttagning som möjligt, utöver dagsform.
Jag hade nog valt Ribom och Svahn före Dahlqvist på sprinten och Sundling/Dahlqvist är helt givna på sprintstafetten.
För att ge Dahlqvist möjlighet till en individuell medalj så blir det Dahlqvist/Ilar/Sundling/Andersson på 10km f.

Andersson och Karlsson på skiathlon. Kanske Svahn och Ilar på dom sista två platserna. En ganska svår uttagning.
Ribom bör väl få runt två platser under OS också.

I damstafetten är Andersson och Sundling helt givna. Helst Andersson på klassiskt och varför inte Ilar på fristil. (Jag tror dock att jag redan förutspått Byströms uttagning). I min uppställning petas Karlsson av Svahn.

Kalla detta för spekulationer eller nåt annat. Men att tro att det mesta bestäms dagen innan tävling tror jag inte särskilt mycket på. Ledningen har redan nu en ganska tydlig plan vem som åker vad, även om åkarna själva inte får besked innan dess. Åtminstone vad som förmedlas utåt.
Senast redigerad av kattemeettt 2026-01-21 kl. 20:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in