2026-01-20, 23:27
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackdollkiller
Det är ändå märkligt och väldigt förvånande att dem inte stött och blött detta med en jurist innan dem drog igång Dumpen? Jag gillar dumpen, kollar varje dag om det lagts upp nåt nytt, spännande varje gång. Men samtidigt så har man ju funderat på om ”detta verkligen är lagligt” att göra som dem gör? Men utgått från att det säkert är nått kryphål i juridiken dem lutat sig emot? Men icke, nu blev det en dom. Lär ju överklagas, ska bli spännande att följa hur hovrätten resonerar.

Det är en tröskel i lagen. Utgivningsbevis ska egentligen bara skydda de som kritiserar staten - det är därför som enbart JK, och inte allmän åklagare, får åtala ansvarig utgivare. Och JK är mycket restriktiv.

Lagen borde ändras så att allmän åklagare kan åtala när förtalet är grovt och dessutom riktar sig mot en enskild.
Citera
2026-01-20, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Ni intalar er det, men fortfarande är det ingen som förstår att polisen kommer inte få göra som dumpen gör. Dessutom kommer dom såklart inte publicera etc. Så den nya lex-dumpen (hipp hipp hurra) kommer säkerligen upplevas som en flopp bland dumpianerna.

Det är bara steg 1
Citera
2026-01-20, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Follows
Det vet vi inte

Och Detta låter som en riktigt stabil juridisk grund att stå på tycker du?
Citera
2026-01-20, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Och Detta låter som en riktigt stabil juridisk grund att stå på tycker du?

Tycker den är utmärkt
Citera
2026-01-20, 23:32
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Follows
Tycker den är utmärkt

Du får absolut tycka det, men tyckande och vad som är möjligt är inte samma sak. Sen kan Sverige oavsett inte göra hur dom vill, även med 5 miljoner underskrifter, spårar det ur helt kommer EU och funderar på hur det står till.
Citera
2026-01-20, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Det råder solidariskt betalningsansvar för ansvarig utgivare och ägaren. Målsägande kan således välja att kräva in hela summa direkt från Dumpen istället för från Sara Nilsson.

Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Sluta dumma dig nu och be om ursäkt att du hade fel.
Ange lagrum för detta, tack!
Citera
2026-01-20, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Jag läser inte på Dumpen så jag har ingen koll - är det vanligt att de konfronterar folk även om dessa faktiskt inte försökt stämma träff med "fiskaren"? Jag trodde det var själva premissen.

Jag kan inte påstå att jag läser heller så kan inte svara på det, men tråden handlar ju om ett specifikt fall och här har ju gäddan inte velat träffa dom.
Citera
2026-01-20, 23:52
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Dom tjatar till sig en träff många gånger, om du läser diverse loggar så kan man se att många gånger är männen inte sugna på träffas, men Dumpen ligger på.

Men du har rätt i det, många som höjer Dumpen till skyarna bland gemene man har inte studerat hur det faktiskt ligger till många gånger, då blir det betydligt mer tveksam verksamhet. Speciellt när det utöver det krossar familjer, ibland suicid, männens barn tappar pappa etc.
Dumpens framgång ligger mycket på lagändringen att benämna det som våldtäkt, ordet våldtäkt är genetiskt kopplat sedan lång tid tillbaka till en mycket stark reaktion. Faktum är att medianåldern för sex ligger på 14 närmare 15 år, så dramatiskt är det inte även om det är stor åldersskillnad.
Citera
2026-01-21, 01:09
Medlem
Wotans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla
Kan du utveckla det feta?

Det är tydligen på G med rättegång (jurymål tryckfrihetsförordningen), Dumpen fälls för förtal av Gädda #342. IT-forensiker på Polisen, fd SR-anställd ljudtekniker. Han chattade med Dumpen 2024, skickade snoppbild och skrev om grovt sex med vad han trodde var en 14-årig tjej. Däremot så vågade han inte komma till träffen IRL, så Sara och Patrik lockade ut honom med att de kört på hans bil, han kom ut och sa "Trevligt", sen smet han in igen. Han har anmält Dumpen och Sara för förtal. Han behöver påminnas om att han är p3dofil.
Citera
2026-01-21, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thinkmachine
Ange lagrum för detta, tack!

Det framgår av tryckfrihetsförordningen 11 kap. 2§ 2st att ägaren KAN(det är inte automatiskt så) hållas skadeståndsansvarig tillsammans med utgivaren.
Citera
2026-01-21, 01:50
Medlem
Citat:
Tror jag skrivit #342 säkert 10 gånger snart

Tack, men det var det jag ville upplysa om ifall de inte kom upp tidigare då det verkar vara helt förbjudet att prata om äckeln..
Citera
2026-01-21, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse1987
Vore intressant med namnen på jurymedlemmarna som vill skydda pedofilers rätt att våldta barn.
Ska du rota fram din balaklava och ut och puckla på dem då?
Jävlar vad tuff du verkar. Får jag bli din kompis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in