Citat:
Ursprungligen postat av
Eerieye
Jag syftade på villkorlig dom och/eller efter avtjänat straff.
Ok, då ber jag om ursäkt. Detta framgick inte så som jag läste ditt meddelande.
För mig såg det ut som att du svarade på en fråga om fängelse påverkar utgivningsbeviset med "det gör det inte".
Men håller absolut med om att det borde finnas någon form utav prövning på företagen som kräver utgivningsbevis, någon form utav iaf checklista de måste klicka i om hur de skall användas samt prövning av ansvarig utgivare.
Med tanke på de skydd som de ger vore det inte helt ologiskt att ställa krav på användande och på företagen. Idag godkänns de ju mer eller mindre rakt av då staten inte skall tysta granskare av staten.
Som också är något som jag anser missbrukas här, då utgivningsbeviset är till för att skydda media som granskar politiker och regering ifrån att bli tystade odemokratiskt och diktatoriskt. Här används de för att ge sig på Svenssons. Skyddet är inte menat att skydda emot ansvar. Något som också JK borde göra skillnad på, vara hårdare mot media när de gäller folket och mer restriktiva som de är när det rör staten.
Här är ju ett jättehål i lagarna som lämnar folket sårbara. Det pratas mycket om i sammanhanget hur lagarna skall skydda just barnen och hur de är utformade på ett sätt som tydligen lämnar barnen utan skydd. Men lagarna är ju till för att skydda hela befolkningen.
Har tagit upp det tidigare, något jag anser vidrigt är hur utgivningsbevis tydligen ger frikort för hämndporr. Dra de på sin längd, en sida skapad av ett par killar som tar emot material utav sura ex pojkvänner. Nu ligger naken material på unga kvinnor för allas beskådan och möjlighet att spara ner.
Nu blev ju dumpen dömda, men där är ju också ett fel då nakenbilder inte är tryckfrihetsbrott så kan inte ansvarig utgivare dömas för publicera naket. Känns som ett fett stort hål som borde täppas till för att skydda barnen.