Citat:
Ursprungligen postat av
martinator
Varför måste du gå till banken för ett nytt Bank-ID?
Det fixar du ju via bankdosan 24/7/365. Obegripligt.
Fast om man vill ha mobilt bankID snarare än bankID på fil så kan man behöva besöka bank.
För att själv skaffa mobilt bankID, om du inte har mobilt bankID redan, så måste du ha en mackapär med NFC samt antingen ett pass eller nationellt ID.
Jag har inte dessa två saker så jag vet inte processen, men tydligen under processen så skannar man sitt ansikte och sen skannar man sitt nationella ID.
Om man inte har nationellt ID så får man boka tid hos polisen antar jag. Fast hur man ska bekräfta sin identitet utan bankID vet jag inte - körkort är ju ingen ID handlig. *Edit: tydligen så går körkort suveränt!
https://polisen.se/tjanster-tillstand/pass-och-nationellt-id-kort/besok-passexpedition/giltiga-id-handlingar/
Om man redan har mobilt bankID och ska skaffa ett till mobilt bankID på en annan mobil eller liknande mackapär så får man ladda ner bankens app - i alla fall om man har Swedbank - och med den nya mobilen skanna en QR kod som dyker upp på mobilen med ditt nuvarande mobila bankID.
Så om du inte har
-en mackapär med NFC samt pass/nationellt ID
eller
-inte redan har mobilt bankID, alternativt glömt lösenordet
så behöver du kontakta din bank, boka tid säkert 1 veckas väntetid och sedan dra dig till ett kontor i en annan stad.