2026-01-20, 19:08
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Det är blotta existensen av någon som tjänar något som leder till att dessa blir hysteriska.
Den enda politiks om är ok för dom är den Nordkoreanska där staten sköter allt och ingen privat egendom finns.
Men det leder till misär, undernäring och svält. Det vill inte idioterna heller ha. Det dom behöver är att gå om grundskolan 5-6 ggr.

Det hjälper inte. Tanken på att någon blåser dem, är så djupt rotad i deras psyken, att de i princip inte tänker på något annat. Det är därför de inte har några vänner.
Citera
2026-01-20, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Fungerar det så med ditt riktiga ID? Måste du vänta 10 år på ett pass? Är ditt körkort av "trabantkvalitet"?

Vad pinsamt korkad du är. Du har ju inte ens bemödat dig att läsa hemsidan som du länkar till. Freja är ett börsnoterat företag där svenska staten inte äger en endaste aktie. Att du dessutom jobbat på en bank förbättrar inte situationen.

https://frejaeid.com/finansiell-info/aktien/

TS har helt rätt. Banker är svindlare och parasiter på det svenska samhället. En ren samhällsfara.
Nu hade du nog en JÄVLA otur när du tänkte....
Först maler du om att vi inte har statliga BANK-ID - det vil säga en digital form av ID som inte finns fysiskt.
Sen jämför du av någon outgrundlig anledning dessa med PASS och KÖRKORT - två HÖGST fysiska ID som inte finns i digital form.

Jag vet inte - men om du frågar din mamma kan hon nog visa dig ditt pass eller hjälpa dig att skaffa ett.

Sverige har statligt digitalt ID.
Sverige har en statlig digital brevlåda.
Båda är undermåliga i jämförelse med de privata alternativen.
Citera
2026-01-20, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
Att bankerna har öppet 24/7/365 stämmer inte. Jag har stött på svårigheter, flera gånger att göra transaktioner sent på kvällen eller på natten.
Dessutom råkade ja tappa telefonen och behövde söka ett kontor för att få att ett nytt bankID. Detta hände drygt ett år sedan. Idag kan du inte bara knalla in, som jag gjorde, utan måste beställa tid just på det kontoret.

För sju år sedan hade jag en person på banken som man kunde bolla och deala med I olika ekonomiska frågor. Idag gör man digitala standard avtal eller högst ha kontakt med en finnig fjortis som upprepar det som jag redan har läst mig till.

Jag ar inte bitter men vill ha möjligheten att kunna besöka ett kontor vid behov.
Varför måste du gå till banken för ett nytt Bank-ID?
Det fixar du ju via bankdosan 24/7/365. Obegripligt.
Citera
2026-01-20, 22:40
Medlem
reverend.paisleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nu hade du nog en JÄVLA otur när du tänkte....

Sverige har statligt digitalt ID.
Sverige har en statlig digital brevlåda.
Båda är undermåliga i jämförelse med de privata alternativen.
Det fetade. Har vi? Berätta gärna mer!
Är jag helt lurad och vilseledd?
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2025/03/regeringen-ger-polismyndigheten-i-uppdrag-att-utfarda-statlig-e-legitimation/

RIP
Citera
2026-01-21, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reverend.paisley
Det fetade. Har vi? Berätta gärna mer!
Är jag helt lurad och vilseledd?
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2025/03/regeringen-ger-polismyndigheten-i-uppdrag-att-utfarda-statlig-e-legitimation/

RIP
?????
Vet inte när Skatteverket kopplades loss från staten och blev privat.
https://skatteverket.se/privat/folkbokforing/skatteverketsidkort/elegitimationpaidkortet.4.3810a01c150939e893f8169. html
Citera
2026-01-21, 10:38
Medlem
searchfunctions avatar
Citat:

Fast om man vill ha mobilt bankID snarare än bankID på fil så kan man behöva besöka bank.

För att själv skaffa mobilt bankID, om du inte har mobilt bankID redan, så måste du ha en mackapär med NFC samt antingen ett pass eller nationellt ID.
Jag har inte dessa två saker så jag vet inte processen, men tydligen under processen så skannar man sitt ansikte och sen skannar man sitt nationella ID.
Om man inte har nationellt ID så får man boka tid hos polisen antar jag. Fast hur man ska bekräfta sin identitet utan bankID vet jag inte - körkort är ju ingen ID handlig. *Edit: tydligen så går körkort suveränt! https://polisen.se/tjanster-tillstand/pass-och-nationellt-id-kort/besok-passexpedition/giltiga-id-handlingar/

Om man redan har mobilt bankID och ska skaffa ett till mobilt bankID på en annan mobil eller liknande mackapär så får man ladda ner bankens app - i alla fall om man har Swedbank - och med den nya mobilen skanna en QR kod som dyker upp på mobilen med ditt nuvarande mobila bankID.

Så om du inte har
-en mackapär med NFC samt pass/nationellt ID
eller
-inte redan har mobilt bankID, alternativt glömt lösenordet
så behöver du kontakta din bank, boka tid säkert 1 veckas väntetid och sedan dra dig till ett kontor i en annan stad.
Senast redigerad av searchfunction 2026-01-21 kl. 10:44.
Citera
2026-01-22, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av searchfunction
Fast om man vill ha mobilt bankID snarare än bankID på fil så kan man behöva besöka bank.

För att själv skaffa mobilt bankID, om du inte har mobilt bankID redan, så måste du ha en mackapär med NFC samt antingen ett pass eller nationellt ID.
Jag har inte dessa två saker så jag vet inte processen, men tydligen under processen så skannar man sitt ansikte och sen skannar man sitt nationella ID.
Om man inte har nationellt ID så får man boka tid hos polisen antar jag. Fast hur man ska bekräfta sin identitet utan bankID vet jag inte - körkort är ju ingen ID handlig. *Edit: tydligen så går körkort suveränt! https://polisen.se/tjanster-tillstand/pass-och-nationellt-id-kort/besok-passexpedition/giltiga-id-handlingar/

Om man redan har mobilt bankID och ska skaffa ett till mobilt bankID på en annan mobil eller liknande mackapär så får man ladda ner bankens app - i alla fall om man har Swedbank - och med den nya mobilen skanna en QR kod som dyker upp på mobilen med ditt nuvarande mobila bankID.

Så om du inte har
-en mackapär med NFC samt pass/nationellt ID
eller
-inte redan har mobilt bankID, alternativt glömt lösenordet
så behöver du kontakta din bank, boka tid säkert 1 veckas väntetid och sedan dra dig till ett kontor i en annan stad.
Nej - har man en bakdosa så löser man mobilt Bank ID via den....
Vansinne att gå till banken för en sådan detalj.
Citera
2026-01-22, 18:36
Medlem
Citat:

Var på resande fot med så litet packning som möjligt så bankdosan var inte med. Dessutom hade battiriet dött när jag sedan testade den hemma. Också en orsak att besöka ett bankkontor. Har du verkligen dosan med dig överallt?
Citera
2026-01-23, 06:01
Medlem
Citat:
Nej - har man en bakdosa så löser man mobilt Bank ID via den....
Vansinne att gå till banken för en sådan detalj.

Beror på bank. För tex LF Bank är besök enda sättet om man inte har NFC på sin enhet.
Citera
2026-01-23, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
Var på resande fot med så litet packning som möjligt så bankdosan var inte med. Dessutom hade battiriet dött när jag sedan testade den hemma. Också en orsak att besöka ett bankkontor. Har du verkligen dosan med dig överallt?
Om du är på resande fot så har du ändå inte tillgång till ditt bankkontor.
Och utgifter kan man betala med kort.
Räkningar betalar man inte ur hand till mun - de lägger man ju in när de kommer, två-tre veckor innan förfallodatum.
Folk hittar på de mest fantasifulla scenarion för att motivera överflödiga öppetttider.
Citera
2026-02-06, 12:33
Medlem
MissFlizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Svenska banker har köpt upp och konsoliderat all konkurrens på den vanliga marknaden och lagt ner nästan alla kontor och sparkat all personal i sverige och tömmer samhället på våra pengar utan att ge nån service tillbaks och vägrar göra sitt grundjobb att hantera riktiga pengar och är dryga och vägrar numera släppa in sina kunder på kontoren trots att de har sjuka öppettider på 3timmar om dan och vägrar att ge ut dina egna pengar om du vil ta ut dom imorgon.

Det är bara bankerna som pga monopol och ett lågbegåvat svenskt folk som betalar allt med swish och kort som godkänner alla försämringar banken gjort och gör bankens jobb hemma på datorn och betalar trippelt för det utan att klaga + genom mer skatt och mer arbetslöshet betalar det om och om igen.

Pga detta som de kan göra vad de vill mot sina kunder.

Varför klagar svensken på att ica tar vinster när de faktiskt förser hela landet med mat och har extremt bra öppettider varenda dag?

De 4 storbankerna har senaste 5åren gjort 770000 miljoner kronor i vinst efter alla utgifter trots att de bara levererar lufttjänster och trycker digitala låtsaspengar och skapar inflation.

det betyder 20miljoner kronor varenda timme eller närmare 500miljoner kronor varenda dag av våra pengar.
Varför klagar inte svensken då?
Eller är det bara ica som förser svensken med riktig mat som är skurkar(som i sammanhanget gör småvinster)

Tänk om ica,hemköp,willys,citygross och coop,lidl skulle göra samma sak som bankerna och köpa upp alla småbutiker som finns kvar på samma sätt och skulle göra samma sak mot sina kunder.

Undrar om svenska folket då äntligen skulle klaga?

-Nya öppettider på ica blir måndag till fredag kl 09 till 13 för att spara in på personalkostnader och ha minimalt med personal.
Det kostar med ob tillägg på helgerna och på kvällar så då behöver man inte ha öppet.
Det är ju onödigt att ha svensk personal i onödan.

-Man skulle stänga ner 80% av alla butiker för att spara in på personal .
Det är ju onödigt då man kan tvinga folk att beställa online och ta extra höga avgifter för plock och annat.

-Vill kunden ha bakeoff brödet uppvärmt i ugn blir det en kostnad på 20kr.

Ifall kunden missat att beställa 1liter mjölk eller 1paket kaffe och ska vara jobbig och ändå vill besöka butiken mellan kl 09 och 13 på måndag så får kunden ringa på en ringklocka och snällt be att få komma in.
Dock släpper man inte längre in kunder utan skickar hem kunden för att beställa en tid.

Har kunden tur så finns det en ledig tid på onsdag morgon kl 09.15 på andra sidan stan för man stängde ner så många butiker att det finns ont om spontana tider i de närmaste butikerna som finns kvar.
Det är kundens fel att han inte planerat förra veckan när han beställde hem varor.

Han kan ju göra en online beställning med express pickup och expressleverans till imorgon men expressleverans för 1 paket kaffe kostar 199kr.

Vill kunden köpa lågvinstvaror som frimärken,mjölk,telefonkort,cigaretter så tillkommer dessutom extra hanteringsavgift på 39kr för det är inte lönt för willys att plocka ihop grejer med så låg vinst.

Tillkommer självklart en paketavgift på 99kr för paketet när du beställer hem veckohandlingen.

Vill du returnera en vara så får du beställa tid och sen komma och visa upp varan nästa fredag kl 09.10 och betala en returavgift på 25% av varans pris.
Självklart kan de inte jobba gratis och hålla på och ta emot returer på färskvaror och annat.Det är ju jobbigt och kostar pengar.

Man har ju tagit bort konkurrensen och kan göra vad man vill och kunderna har inget val så de e lugnt.
Svensken accepterar allt.

Eller är det nån skillnad på när andra företag skulle göra samma sak som bankerna?

Jag älskar verkligen jämförelsen!
Dock, "måndag till fredag 9-13" och "andra sidan stan" ter sig lite väl generöst ur ett landsbygdsperspektiv. Bor man på mindre ort t.ex. i Dalarna, Värmland, småländska höglandet eller något av de norrländska länen, så blir det snarare frågan om att åka fem mil eller så, till en butik som har öppet två dagar i veckan.
Vilket för många skulle innebära att man skulle tvingas ta tjänstledigt eller ta ut en semesterdag för att handla mat.

Man kunde även lägga till att vid handling över en viss summa måste man redogöra för butiksbiträdet vad matvarorna skall användas till och vilka som kommer förtära dem, på samma sätt som man måste redogöra vid insättning av större penningsummor.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in